Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Sampon kestävyys  (Luettu 1140 kertaa)

taneli

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 205
Sampon kestävyys
Lyhyesti, mitä Samposta alkaa hojata vanhemmiten.

1999 vuosimallin Sampo on ollut mulla nyt puolet ajastaan, tunteja on mulla tullut vähemmän, mutta yhteensä tunteja on tullut yli 2000.
Nyt tuli vastaan, että kohlinten etupäästä oli yläosa mädäntynyt pois 20 cm osalta. Kovin oli ohkasta peltiä, sitä tovin ihmettelin, mutta ei kai sitä kovin painavia kohlimia kannata tehdä.
Monia kohtia on tullut ehostettua ja päivitettyä. Joitain kiristyspyörän laakereita oli vähän väljiä, mutta menee vielä.
Vaan mitä remontikohteita siinä on vielä odotettavissa?

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5050
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Sampon kestävyys
Vanhemman 2000-sarjan koneista taisi hajota suurinpiirtein kaikki moottoria lukuunottamatta, uudemmat saman sarjan koneet olivat parempia.
Mitähän niitä... olen ollut remppaamassa mm. teränkäyttöä, tyhjennyskierukan voimansiirtoa ja jonkun siirtoruuvin kulmavaihdetta, hydrauliikkavikoja. Ja sekalaisia laakereita, tietty. Itselläni ei ole Sampoa ollut.
Kuulemma kuivat vetonavat osaavat myös pettää.

Kaverilta irtosi olkikela akseliltaan, samoin mm pöytä irtosi kun joku siinä kannatussysteemissä petti. Ja kyseessä erittäin siisti ja varovainen käyttö.

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6185
Vs: Sampon kestävyys
Näissä on paljon eroa eri yksilöiden välillä, joillakin on päässyt suht pitkälle ilman merkittäviä remontteja ja toisissa on sitten ihan jatkuvasti vikaa.
Tuli samalla mieleen että aikanaan ensimmäisessä osassa mikä 2065:sta hajosi oli isolla valussa teksti Claas.  ;D No ilmeisesti vika oli kokoonpanossa eikä niinkään osassa.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5050
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Sampon kestävyys
Yksilöitä ovat juu.

Täydennyksenä listaani lisätään vielä kaikki variaattorit mitä koneesta löytyy. Liukuvat osat kuluvat  ja säätö alkaa takkuilla, keskilautanen voi olla suorastaan vinossa ym.  Kelan variaattoria olen  ollut mukana remppaamassa, tarvittiin uusia osia. Alkoi kuluneena katkomaan hihnaa. Ilmeisesti jotenkin onnistui tempaisemaan hihnan sinne aivan pohjalle lautasten väliin..

Paalari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 728
Vs: Sampon kestävyys
Joskus. ennenvanhaan oli sampo nelikymppisestä särkynyt puintikela kovan paukkeen kera.
Isäukkovainaa oli vähän noitunut tehtaalla porissa.
Kotiintuomisina oli uusi kela cortiinan takaluukussa.

Viljelijä evp

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4349
Vs: Sampon kestävyys
naapuri joku vuosi sitten putsaili puimariaan ja käytteli sitä, jossain vaiheessakuului mahtava pamaus ja sitte tuli hiljaista. Kertoi sitten kun kysyin moisesta , että puimakela räjähti kappaleille. Mistä lie johtui. Meillä ollut muutama claassi niissä on pellit jasisuskalutkin galvanoitua, joten uostumiinen ei ole iso ongelma, mitään ikiliikkujiahan nekään ole mutta melkosen kestäviä pidemän päälle kyllä.Hiukan vahvempaa rakennetta kuin porilaisessa jolla se keveys on paras ominaisuus.

taneli

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 205
Vs: Sampon kestävyys
Tarkoituksella en heti maininnut, mitä omassa on korjattu. Näitä kun listasin, niin samoilla tunneilla traktoreissa on paljon vähemmän vikoja.

- Terä ja kävyt on tietysti kulutusavaraa ja lakopiikit kun nappaa maahan.
- Syöttörummun laakeri taisi joskus mennä.
- Kolakuljetinketju poikki.
- Kolakuljetintunnelin kiinnityspultit on pari kertaa katkennut.
- Pöydän peruutus ei oikein toiminut ja sen starttimoottorin vaihdoin luultavasti ihan turhaan, kun vika olikin virransyötössä. Laitoin vielä lisämaadoituksen pöydän ja kuljetintunnelin välille.
- Päävirtakytkimessä oli kontaktihäiriöitä.
- Koppiin vedin paksumman virransyötön, että lisälaitteille riittää paremmin virta.
- Laturin olen saattanut vaihtaa. Viimeksi kun ei ladannut, niin putsasin laturista kaikki moskat pois ja taas toimii.
- Moottoriin ei varmaan ole muuta kuin vesipumppu vaihdettu.
- Puintikela oli irronnut hitsauksistaan, ei ollut vielä täysin irti, sattumalta huomasin. HD-kela tilalle.
- Varstasilta oli aikojen saatossa vääntynyt keskeltä.
- Puintikelan variaattorilautaset tosiaan kuluu akselikiinnityksestä, siihen kans HD-malli tilalle.
- Jos variaattorin remmi on liian kireällä, remmi katkeaa tai tippuu lautasten väliin, kun tulee tiukka paikka.
- Heittokuljetin on ruosteessa, mutta ei sentään puhki.
- Yläseulaa on hitsattu, alaseulaa on hitsattu ja uusittukin, seulanjatketta on hitsattu..
- Kohlimen etupää tosiaan ruostunut tai kulunut.
- Silppurin terät ja vastaterät kulutustavaraa.
- Silppurin levitystötterö saattaa jos ottaa osumaa.
- Viljaelevaattorin pohja kylki oli kulunut puhki, sitä piti hitsata.
- Elevaattorin yläpään sokka menee poikki helposti, siihen on M8 pultti parempi.
- Elevaattorin yläpään ratas kuluu.
- joku elevaattorin laakeri taisi kans joskus mennä.
- Viljaruuvin kulmavaihde.
- Itse säiliön viljaruuvikin kuluu.
- Purkuruuvin ketku menee, jos ei muista riittävästi öljytä.
- Purkuruuvin ja säiliön pohjalla olevan ruuvin liitoskohdassa oleva liukulaakeri on vähän kulutustavaraa, sanoin sakarakytkin kuluu.
- Pyörän rasvanapa, näitä kuulemma menee märkänä vuonna enemmän.
- Joitain laakereita remmipyöristä.

kärmeskytö

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1813
Vs: Sampon kestävyys
Tarkoituksella en heti maininnut, mitä omassa on korjattu. Näitä kun listasin, niin samoilla tunneilla traktoreissa on paljon vähemmän vikoja.

- Terä ja kävyt on tietysti kulutusavaraa ja lakopiikit kun nappaa maahan.
- Syöttörummun laakeri taisi joskus mennä.
- Kolakuljetinketju poikki.
- Kolakuljetintunnelin kiinnityspultit on pari kertaa katkennut.
- Pöydän peruutus ei oikein toiminut ja sen starttimoottorin vaihdoin luultavasti ihan turhaan, kun vika olikin virransyötössä. Laitoin vielä lisämaadoituksen pöydän ja kuljetintunnelin välille.
- Päävirtakytkimessä oli kontaktihäiriöitä.
- Koppiin vedin paksumman virransyötön, että lisälaitteille riittää paremmin virta.
- Laturin olen saattanut vaihtaa. Viimeksi kun ei ladannut, niin putsasin laturista kaikki moskat pois ja taas toimii.
- Moottoriin ei varmaan ole muuta kuin vesipumppu vaihdettu.
- Puintikela oli irronnut hitsauksistaan, ei ollut vielä täysin irti, sattumalta huomasin. HD-kela tilalle.
- Varstasilta oli aikojen saatossa vääntynyt keskeltä.
- Puintikelan variaattorilautaset tosiaan kuluu akselikiinnityksestä, siihen kans HD-malli tilalle.
- Jos variaattorin remmi on liian kireällä, remmi katkeaa tai tippuu lautasten väliin, kun tulee tiukka paikka.
- Heittokuljetin on ruosteessa, mutta ei sentään puhki.
- Yläseulaa on hitsattu, alaseulaa on hitsattu ja uusittukin, seulanjatketta on hitsattu..
- Kohlimen etupää tosiaan ruostunut tai kulunut.
- Silppurin terät ja vastaterät kulutustavaraa.
- Silppurin levitystötterö saattaa jos ottaa osumaa.
- Viljaelevaattorin pohja kylki oli kulunut puhki, sitä piti hitsata.
- Elevaattorin yläpään sokka menee poikki helposti, siihen on M8 pultti parempi.
- Elevaattorin yläpään ratas kuluu.
- joku elevaattorin laakeri taisi kans joskus mennä.
- Viljaruuvin kulmavaihde.
- Itse säiliön viljaruuvikin kuluu.
- Purkuruuvin ketku menee, jos ei muista riittävästi öljytä.
- Purkuruuvin ja säiliön pohjalla olevan ruuvin liitoskohdassa oleva liukulaakeri on vähän kulutustavaraa, sanoin sakarakytkin kuluu.
- Pyörän rasvanapa, näitä kuulemma menee märkänä vuonna enemmän.
- Joitain laakereita remmipyöristä.

Aika moni kohta on luonnollista kulumista,huonon hoidon takia tulleita vikoja ja käyttäjän omasta toiminnasta johtuvia vikoja.

Aika huono verrata traktorin tunteihin muutenkin.Käyttö kuukausi puolitoista vuodessa,pahimmillaan pestään syksyllä painepesurilla huolella ja sitten ajetaan varastoon muhimaan.Tai sitten ajetaan mullat sisään ja jätetään rasvaukset ja puhdistukset tekemättä,hiiret ja rotat saa sapuskat.

Viimeisellä kappaleella en syyllistä aloittajaa vaan näin vuosikymmenten kokemuksella eri puimurin omistajista ja niiden tempauksista.

Perussuomalainen porvari

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8712
Vs: Sampon kestävyys
Sampo...älkää hyvät ihmiset edes koskeko  niihin. Saattavat siitäkin jo hajota.

jariman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1422
Vs: Sampon kestävyys
Kestäis paremmin jos olis korkealujuusterästä enempi käytössä.
Varaosabisnes näyttelee suuressa mittakaavassa puimurinvalmistuksen
Rinnalla.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5050
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Sampon kestävyys
Tästä nyt ei kenellekään varmaan mitään hyötyä ole mutta listataan kuitenkin mitä on vanhaan nyykkäriin laitettu, vajaa 2000 h:

- moottoriin vesipumppu ja hihnat. Ruiskutuspumppu kaipasi dieselhuoltoa
- pariin kiristyspyörään laakerit
- kohlinten laakerit, ovat ikävät vaihtaa
- ajovariaattorin hihnat
- kolakuljetin uusittu ja samalla varmuudeksi laakerit
- päähihna, silppurin taaempi, etupäätä käyttävä ja terän hihna. Kukin kerran.
- jokunen terälappu ja sormi. Täällä ei juuri ole kiviä, pöydän pohja ja syöttörumpu ovat yhä sileitä ja syöttösormet alkuperäisiä.
- toinen laonjakaja hitsattu, katkesi kun ajoin sen pyykkikiveen
- rajaiselevaattorin alapään ketjupyörästä katkesi putkisokka
- yksi vuotava polttoaineputki juotettu, oli hinkannut itsensä puhki

Ei tule kyllä muuta mieleen. Ruiskutuspumppu tainnut olla ainoa joka kiusasi varsinaisesti puintia, muut korjattu ennakoiden tai jälkikäten.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 72276
Vs: Sampon kestävyys
tossa kaveri jolla 500 sanpo ni valitti et on hieman väärissä paikoissa säästetty kun on kasailtu moista ja kuulema sen tuttu mana jotain 2040 tms sampoa et on ihan samat onkelmat kuin 40 sanpossa...

ht

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2705
  • Etelä-Karjala
Vs: Sampon kestävyys
Jos tänä päivänä sais uuden 500 Peltilootan, ni kun tietäis että mitä pitää vahtia, miten huoltaa ja minkä kohdan kuluminen tms. aiheuttaa isomman remontin, niin sillähän puis eläkkeelle asti. Minä ainakin.
-ei kun nappi huuleen ja rinta rottingilla kohti uusia pettymyksiä...

kärmeskytö

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1813
Vs: Sampon kestävyys
^^

Taitaa olla 500:nen Sampo jo 40 vuotta täyttänyt,saattaa olla jo takuukin ummessa ja monenlaista vaivaa.

Onhan näitä,kaikkea mitä ihminen tekee.Täälläpäin porukalla toista syksyä ajettava Claasin jokin Evion taittuvalla pöydällä,esittelykäytössä ollut .Kevättalvella tehtaalta tullut ilmoitus että yksi kolmesta hydrauliikkapumpusta pitää vaihtaa.No huolto vaihtoi ja pumppu kesti 6 tehotuntia.Odottelivat muutaman päivän Saksasta uutta eikä saanut laittaa talvella pois otettua ehjää pumppua takas.No ei kuulunut pumppua,lopuksi laittoivat vanhan takas.Tuli sitten uusi tehtaalta ja nyt hajonneen pumpun mujut kiertää kierrossa,välillä ei käänny torvi,välillä ei laske pöytä,pullahtelevia o-renkaita ja muuta kivaa.Sisältä irtosi jokin rauta joka meni koneiston läpi,aika lailla laittoivat uutta osaa takuun piikkiin.Kireitä ilmeitä kuuluu olleen kun piskojen välistä on muutenkin puitu.Joku saa aikanaan hyvän vaihtokoneen tuosta....

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11098
Vs: Sampon kestävyys

^
Oliko tuo kone tuossa välillä "hallis" viime talvena. Joku tuollainen ainakin siellä oli. Silloin taisi olla irroneiden rautojen takia. Ei ihan päivän tai edes viikkojen homma. Tosin taisi johtua siitäkin että ei tiedetty mitä kaikkea tulee uusia. Tavaraa oli puulaatikoos. Sitä ihaalin, että mun pelloolle ei pääsisi edes iliman sitä irrallaan silloin ollutta pöytää.