Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Milloinkahan kotimaiset äesvalmistajat oppisivat...  (Luettu 6272 kertaa)

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4955
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
...laittamaan äkeisiin navat jotka kestää.
Kun lohkon päätteeksi nostin sivulohkot kuljetteluasentoon niin jokin vilahti syrjäsilmällä. Mikähän se oli.. aha oho kappas yksi pyörä putosi pois... ja vielä sivulohkosta joka ei osallistu tieajoon. Kuljetuspyörien laakerit onkin juu jo vaihdettu aikaisemmin. Samaa vikaa niin Potilan kuin Multivankin vehkeissä.
Laittaisivat sinne 10-pulttiset ADR:t ettei tarvitse joka vuosi rempata. En valita mutta kyrsii.   >:(

Paalimies

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2211
Osta ruotsalainen äes, moni muukin ongelma ratkeaa. Rupee piikit kestään ja kestään.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4955
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Osta ruotsalainen äes, moni muukin ongelma ratkeaa. Rupee piikit kestään ja kestään.

Jokos niissä on vähän vähemmän periksi antavat piikit?
Muistan että joskus ne kovemmissa kohdissa väistelivät hieman turhan paljon. Tästä on kyllä aikaa että voi olla systeemit muuttuneet...

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5840
  • Kouvola, Kymenlaakso
...laittamaan äkeisiin navat jotka kestää.
Kun lohkon päätteeksi nostin sivulohkot kuljetteluasentoon niin jokin vilahti syrjäsilmällä. Mikähän se oli.. aha oho kappas yksi pyörä putosi pois... ja vielä sivulohkosta joka ei osallistu tieajoon. Kuljetuspyörien laakerit onkin juu jo vaihdettu aikaisemmin. Samaa vikaa niin Potilan kuin Multivankin vehkeissä.
Laittaisivat sinne 10-pulttiset ADR:t ettei tarvitse joka vuosi rempata. En valita mutta kyrsii.   >:(

Ootko seisottanut äestä ulkona lohkot ylhäällä? Onko vanteessa reikä vai kerääkö vanne vedet jotka lopulta päätyvät laakeriin? Vanhemmissa multivoissa ei reikää ollut.

Kaksi multivan äestä ollut eikä niistä ole kyl naparemonttia tarvinut tehdä. Potilassa sitä saa kuulemma harrastaa..
Kyliltä kuultua.... "Luomu ilman paskaa on kuin seksi ilman naista"... 😆

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8768
Navassa ei ole tehtaan jäljiltä kuin ruokalusikallinen vaseliinia. Yhteen napaanhan menee melkein prässillinen. Tuon ruokalusikallisen lisäksi kun sitä normaalisti rasvailee niin kestää 100 vuotta ennen kuin lisätty vaseliini kohtaa laakerin.
Mystinen kesälaatumies

John Ferguson

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1207
Eihän sen täynnä pidä ollakaan.

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8768
Laakerien väli pitäisi olla täynnä, muuten nipan rasvauksella ei ole mitään merkitystä.
Mystinen kesälaatumies

Magia

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4020
Oli vuosia sitten puhetta juottovaununrenkaasta,tehtaanedustajan kanssa.Lyhyesti vastaus ongelmaan oli tämä,5-pulttikiinnitteistä vannetta tuolla pulttikehällä,ei käytännössä ole olemassakkaan,mutta he laittaa sen renkaan alle,mikä on halavin.Käärijässä on mönkijänrenkaat,agronicistä kyse.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12517
  • Virolaista kiitos!
Multivan äes ollut vuodesta 2002. Yhtään pyörännapaa ei ole mennyt. Kerran käyttökaudessa rasvaus. Pari vuotta sitten tarkistin välyksen, ei yhdessäkään pyörässä kiristys tarvetta. En tiedä, onko ylirasvauskaan järkevää, se voi kuormittaa laakeria. Telien laakerit vaihdettiin 2018 varmuuden vuoksi. Niissä oli hiema klappia. Niitä kannattaa rasvailla aina kun muistaa.

Viljelijä evp

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4273
stefat kun rikkoontuu sitte menee vettä ainakin pestessä ja laakeri on kohta piloilla, toisin tuokin että siihen lautaselle kertyy vettä ja tihkuttelee siitä laakeriin, nimiittäin kun sivulohkoista on kysen. Tosin se ruottalainen on kaikin puolin parempi kunhan ei ihan karvalakkimallia ota.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4955
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
...laittamaan äkeisiin navat jotka kestää.
Kun lohkon päätteeksi nostin sivulohkot kuljetteluasentoon niin jokin vilahti syrjäsilmällä. Mikähän se oli.. aha oho kappas yksi pyörä putosi pois... ja vielä sivulohkosta joka ei osallistu tieajoon. Kuljetuspyörien laakerit onkin juu jo vaihdettu aikaisemmin. Samaa vikaa niin Potilan kuin Multivankin vehkeissä.
Laittaisivat sinne 10-pulttiset ADR:t ettei tarvitse joka vuosi rempata. En valita mutta kyrsii.   >:(

Ootko seisottanut äestä ulkona lohkot ylhäällä? Onko vanteessa reikä vai kerääkö vanne vedet jotka lopulta päätyvät laakeriin? Vanhemmissa multivoissa ei reikää ollut.

Kaksi multivan äestä ollut eikä niistä ole kyl naparemonttia tarvinut tehdä. Potilassa sitä saa kuulemma harrastaa..

Toki se yleensä on lohkot ylhäällä, ei sitä pihalla joka välissä tule levitettyä. Aina ei oikein tilaakaan levittää.

Tuossa on kyllä vanteessa 4 aukkoa keskilevyn ja vannekehän välissä, ei siihen niin paljoa vettä voi kertyä että yltäisi napaan ja laakerille. Varsinkin kun pyörä on hieman kallellaan siinä kuljetusasennossa. Laakereissa tai missään siellä navassa en ruostetta havainnut tippaakaan, mustaa rasvaa ja laakerin muruja senkin edestä :-) Rasvattu siis on.

Mutta saattaapi olla muuten joku tehtaan evoluutiomalli. Paikallinen kokenut ja tietävä varaosamyyjä sanoi ettei siellä voi olla sellaisia laakereita mitä juuri entiset sisä- ja ulkokehät mittasin. Ja osaan kyllä käyttää mittavälineitä...

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 20988
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Sama ongelma USA:ssa. Larson Farms ja Millennial Farmer korjaavat äkeittensä pyöränlaakereita joka toinen päivä melkein.

-SS-

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 71701
miulla kellfrin teettämä äjes ja siinä on pyörät ylhäällä ilman reikiä pohjolan tallissa ja ei noihin ole tarvinna laitella laakeria pyöriin...   joskus on poistettava jokunen muovisärpe kun paaleista jää...

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5840
  • Kouvola, Kymenlaakso
...laittamaan äkeisiin navat jotka kestää.
Kun lohkon päätteeksi nostin sivulohkot kuljetteluasentoon niin jokin vilahti syrjäsilmällä. Mikähän se oli.. aha oho kappas yksi pyörä putosi pois... ja vielä sivulohkosta joka ei osallistu tieajoon. Kuljetuspyörien laakerit onkin juu jo vaihdettu aikaisemmin. Samaa vikaa niin Potilan kuin Multivankin vehkeissä.
Laittaisivat sinne 10-pulttiset ADR:t ettei tarvitse joka vuosi rempata. En valita mutta kyrsii.   >:(

Ootko seisottanut äestä ulkona lohkot ylhäällä? Onko vanteessa reikä vai kerääkö vanne vedet jotka lopulta päätyvät laakeriin? Vanhemmissa multivoissa ei reikää ollut.

Kaksi multivan äestä ollut eikä niistä ole kyl naparemonttia tarvinut tehdä. Potilassa sitä saa kuulemma harrastaa..

Toki se yleensä on lohkot ylhäällä, ei sitä pihalla joka välissä tule levitettyä. Aina ei oikein tilaakaan levittää.

Tuossa on kyllä vanteessa 4 aukkoa keskilevyn ja vannekehän välissä, ei siihen niin paljoa vettä voi kertyä että yltäisi napaan ja laakerille. Varsinkin kun pyörä on hieman kallellaan siinä kuljetusasennossa. Laakereissa tai missään siellä navassa en ruostetta havainnut tippaakaan, mustaa rasvaa ja laakerin muruja senkin edestä :-) Rasvattu siis on.

Mutta saattaapi olla muuten joku tehtaan evoluutiomalli. Paikallinen kokenut ja tietävä varaosamyyjä sanoi ettei siellä voi olla sellaisia laakereita mitä juuri entiset sisä- ja ulkokehät mittasin. Ja osaan kyllä käyttää mittavälineitä...
Meillä ei siinä vanhemmassa multivassa ollut reikiä vanteessa vaan keräsi iloisesti vedet sinne vanteeseen. Siinä ei syys sateilla tarvii kauan ulkona seisottaa kun vesi on laakereissa.

Kyliltä kuultua.... "Luomu ilman paskaa on kuin seksi ilman naista"... 😆

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 71701
aloituskuvasta katoin että vanteessa ei hitsattuna koko kehältä vaan rako..    joten vesi valuu ajan myöten pois eikä nouse laakeriin... ja eikös siinä ole stefa ulkopuolelle jotta pöly ja paska ei mene sisään..?     laakreit vaan on nykyään niiin vaihtelevia laatuiltaan että voi levitä aika pienelläkin ajolla.    ainakin peräkärryissä telistä yhessä leviää mutta toiset kuin tehtaan jäliltä...