Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Junkkari on saanut pilattua jopa toimivat Ylöt  (Luettu 4740 kertaa)

jariman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1413
En usko että tuossa on ollut mitään ohjainkiskoa. Rakenne on ihan eri kuin Ylöissä. Ylössä on kisko kulmavaihteen päällä poikkipäin kärryyn nähden. Ja se kulmavaihde on alempana. Tuossa se poikki akselin laakerikin on säppikoneikossa seinällä. Ylöissä pohjalla. Tuossakin on samanmoinen kisko, mutta kulmavaihteen korvat on hitsttu lappioon ei siis tuon kiskon alle. Mun käytös ei ikinä ole ketju katkennut ja olis kestänyt nytkin, mutta tarttu piru tuonne
####

Kaks vai kolmella pohjaketjulla oleva kärry.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10959
En usko että tuossa on ollut mitään ohjainkiskoa. Rakenne on ihan eri kuin Ylöissä. Ylössä on kisko kulmavaihteen päällä poikkipäin kärryyn nähden. Ja se kulmavaihde on alempana. Tuossa se poikki akselin laakerikin on säppikoneikossa seinällä. Ylöissä pohjalla. Tuossakin on samanmoinen kisko, mutta kulmavaihteen korvat on hitsttu lappioon ei siis tuon kiskon alle. Mun käytös ei ikinä ole ketju katkennut ja olis kestänyt nytkin, mutta tarttu piru tuonne
####

Kaks vai kolmella pohjaketjulla oleva kärry.

Kahdella.

6500 ... 7500 ... ja tuo 8000.

Muok ... Alussa taisi Ylö kolmella ketjulla olla 8000 ja myöhemmin 9000. Mutta tuo siis Junkkari 8000 ja kahdella , ihan päällisin puolin sama kuin nuo 6500 ja 7500. Paitsi teli "Velsalainen"

Viimeksi muokattu: 01.05.25 - klo:11:53 kirjoittanut lypsyukko

Viljelijä evp

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4276
Ukkeli muistaa nyt ylön perän hiukan pieleen. ei siellä mitään poikki kiskoa ole kulmavaihteen yläpuolella, taitaa ielikuva olla siiä perävalojen putkesta. Mitä hyötyä siitä poikkipäin olevasta tukiraudasta on kolakulkettimen toimivuudelle, jos jotain kannaketta niin sehän pitää olla kärryn pituussuntasesti jolloin kolakuljetin ei roiku.Ylöläisessä ne kannatin kiskot menee molemmin puolin kärryä. reunoilla

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10959
Ukkeli muistaa nyt ylön perän hiukan pieleen. ei siellä mitään poikki kiskoa ole kulmavaihteen yläpuolella, taitaa ielikuva olla siiä perävalojen putkesta. Mitä hyötyä siitä poikkipäin olevasta tukiraudasta on kolakulkettimen toimivuudelle, jos jotain kannaketta niin sehän pitää olla kärryn pituussuntasesti jolloin kolakuljetin ei roiku.Ylöläisessä ne kannatin kiskot menee molemmin puolin kärryä. reunoilla

Oot sää toholo. Mulla on 3 Ylöä joista tuon saa katsoa. Kulmavaihteen päällä on poikkipäin koko kärryn leveydeltä neliö palkki. Jos ketjut olis löysällä ja se palkki niin korkealla että latat ottaisi siihen niin kait nousisi ylitte "pyöreä kulmaisesta palkista", koska se on koko leveydeltä.  Mutta siinä on tuuma paskaa päällä , jos sillä on justiinsa paskaa ajettu. Eli kolat ei oo niin matalalla. Ja ne reuna kiskot alkaa vasta kulmavaihteen jälkeen Ylössä Ja junkkarissa. Vai valoputki sulla on kantavana rakenteena  ;D Noin 15cm kulmavaihteen takana ja saman verran alempana. Jos on paikallaan. Yksissä ylöissä mulla ei oo enää koko reuna kiskoja ja ei vaikuta toimivuuteen.  On tuossa Junkkarissa yritetty viistää niistä paloista kulmat pois joista kulmavaihde on kiinni. Latta menee kireillä ketjuilla noin 1cm kulmavaihteen ylitte, mutta ei mennyt löyhemmillä. Tai meni se jonkun 15-20  kuormaa , jonka jälkeen ajettiin vaan yhdellä kärryllä sinä päivänä. Sen jälkeen oon ajellu vaan yksin ylöillä, joissa on 5" lankku lisälaitana ja hyde perälauta. Oon odotellu sadepäivää , jotta saan hepattua tuonne ohjurin. Pirun ahtaaseen rakoon vaan pitää mikin suutin saada pulun paskaa oksentamaan.

Viljelijä evp

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4276
juu on siinä mut ei se mitään kolakuljettimeen toinintaam  kuulu.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10959
Ei niin , kun kolat menöö ylitte.
Vika on Junkkaris ei Ylös.

Paalimies

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2211
Eniten tässä jutussa ihmetyttää että Ylö on tehnyt jotain niinkin toimivaa että sen pystyy tekemään huonommin kuin ylö itse.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10959
Eniten tässä jutussa ihmetyttää että Ylö on tehnyt jotain niinkin toimivaa että sen pystyy tekemään huonommin kuin ylö itse.

No ehkä tämän ketjun vähän siksi tänne aloitikin  ;D Ylön tekeleet ei mistään suuresta laadusta yleensä ole tunnettuja. Tosin en mä nyt tiedä ... 6500 peräkärry vuodelta -85. Olis täysin toimiva , ellei pohja olisi kulunut puhki. Sen pilasin vähän nuukuuttani itse. Ketjujen alustat kului puhki ja samalla ruostui alla olevat lavan tuennatkin. Uusin vaan kapean soiron lootua ketjujen alle ja korjasin hät hätää niitä tukia. Pianhan tuo kului sitten puhki keski lavakin. en sitten enää jaksanut panostaa, kun ostin "lähes pakasta vedetyn" 7500 tilalle. Sitä tosin en ole ikinä vielä paskaan sotkenut  ::) Käytettynä ostettu 6500 , joka on vanhempi kuin oma uutena ostettu on ollut pääkärrynä ja tuo risa lava toisena vielä viime kevääseen saakka. Nytkin pääasiassa ajanut tuolla toisella 6500 ja tosiaan Junkkarilla vähän. Tänään heftasin sinne niin nätin ohjurin, että olis Junkkarin insinöörit ihmeissään.

1000/12m pneuma on kotiutunut Ylön konkurssihuutokaupasta aikoinaan meille. Yllättävän hyvä peli, varsinkin jos olis aikoinaan osannut huoltaa ja hoitaa paremmin. Mopedin ketjun käyttämät rattaat alkaa olla finaalissa ja niiden laakeiroinnit yms. Uusia ei saa mistään ja tuon laakeroinnin tukemiseksi täytyy vähän väliä laittaa pätkä suihkun pidike tangosta tehty "pusla". Muuten ei pysy ketjut päällä. Saas nähdä pääseekö tällä loppuun nurmien lannoituksen kanssa. Yksi kupan ( tai kaksi) syömää Elhoa löytyy , mutta voi olla että parempikin on jo loppu. Joskus käytin , mutta 700l säiliö oli olematon jo 600kg:n säkin aikana.

Ja kait se Ylö kattikin on "Ylöläinen". Tosin eri hallishan sitä kait valmistettiin ja Avantti jatkoi.

Viljelijä evp

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4276
niin, eipä tuo  millään erityisellä konetuotannolla pärjäillyt, erikoisia virityksiä.niitokonet  kelapöyhimet ynnä muut haravat ja hörsköttimet., halvalla myytävä kehiin ja kiilahinhalla voiman välitykset. Ainut hyvä ekele liene tuo hydr vetokoukku joita joihinkin traktoeihin on maahantuoja asentanut, ferguissa ainakin ja casen tietyissä aikakauden malleissa. OIkeesti ihan toimivakin kunhan eisitä salpakieltä runttaa mutkalle vetosilmukalla.  sitten se eienää pelitä. toki kurat ym paskatkin lukitusta haittaa.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 71720
LU,   on ko koskaan juolahtannu mieleen huoltaa koneita?    itellä on elhon apupn levitin ja ruostetta ei ole vielä kuin runkoputken takaosassa..   pinnalla.   ja kaukosäätökin toimii..  ja eiks sen kärrin pohjaan olis kannattanna laittaa vaikka vilmivaneri?   ois kestäny monta vuotta.    ainakii itellä ryskyssä kesti vuosia kunnes sain halvalla jfn telikärrin..   jolla iso tila oli tehny paaljon rehua ja ajanu paskoo.    ostivat isomman kärrin tilalle..   kiinteälaitaisen ja pystykeloilla.. 

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10959
LU,   on ko koskaan juolahtannu mieleen huoltaa koneita?    itellä on elhon apupn levitin ja ruostetta ei ole vielä kuin runkoputken takaosassa..   pinnalla.   ja kaukosäätökin toimii..  ja eiks sen kärrin pohjaan olis kannattanna laittaa vaikka vilmivaneri?   ois kestäny monta vuotta.    ainakii itellä ryskyssä kesti vuosia kunnes sain halvalla jfn telikärrin..   jolla iso tila oli tehny paaljon rehua ja ajanu paskoo.    ostivat isomman kärrin tilalle..   kiinteälaitaisen ja pystykeloilla..

Niin Elhon pneuman olen ostanut myydään eniten tarjoavalle K-maatalouden konepäiviltä joskus 2000-luvun alussa. Eli oli silloin jo osaksi ruostunut koko kone.  Muoviset syöttöputket oli irronnut ja lanta oli metalli putken ja sen muoviputken välissäSyöttölaite oli kulutettu niin loppuun , että toisen pään ratas nollilla niin toinen syötti varmaan 400kiloa hehtaarille. Hajotin ja lisäsin prikkoja rattaiden väliin jotta koko syöttökoneisto toimisi samoin. Toisen ostin tuurin konehuutokaupasta. Sen sivuputket oli kuitenkin ehjät ja vaihdoin ne siihen K.maatalouden koneeseen. Muutaman vuonna tuolla kyhäelmällä levitin , mutta pidin Ylöä parempana ja todellakin 1000l säiliötä ei tarvi käydä tasailemassa tai ajaa tyhjäksi että seuraava säkki mahtuu sisään. Elhon kaukosäätö ja koneen käyttäminen on kyllä parempi / helpompi. Joten Elhon ruosteet on edellisen tilan aikaan saannoksia. Mutta en käsittänyt Ylössäkään , että sinne ilmakanavaan kannattaisi kaataa litra pari öljyä letin läpi ja sen käydessä. Tämän tajusin vasta kun pohjapelti alkoi vuotaa. Tosin reikiä on nykyisessäkin vaikka tuota "öljyämistä" olen nyt harrastanut. Ja tuo  vetoratas juttu kait on ihan normi kulumaa, mutta montakohan lähes 40v vanhaa ylön pneumaa on vielä käytössä. Kone on kuitenkin käytössä koko kesän ei pelkästään perunan lannoituksessa toukokuussa.

No ei kyllä tullut mieleenkään alkaa metallia vaihtamaan vaneeriin. Virhe tuli siinä, että en uusinut koko pohjaa. Reikä ketjun alla oli aina siinä "poikkipalkin" kohdalla. Eihän se mitään palkkia ollut vaan plokattua peltiä. Kun reikä oli siinä , paska ja kosteus palkissa ja se ruostunut loppuun. Tuolla kärryllä ajettiin talvisin aumasta rehua ja siihen aikaan tiet suolattiin. Fiiatista katos likasuojat ja ovesta alaosat ja ylöstä lavan pohjasta maali. Toki tuo kaistale ketjun allakin jatkoi kärryn elämää ainakin 10v , mutta ehkä koko lava pellin uusiminen sen 30v. Mutta olisiko siinä päässyt silti edes palkoille. Ostin sen mielestäni uuden veroisen 7500 rehuvarustuksella pien tilalta  ( ei ollut paskaa nähnytkään) 2000 eurolla verolla. Tämä Junkkari oli taas vaan pelkällä paskakelalla, mutta kuvissa ihan siisti. Eikä nyt pahasti pettänyt nähdessäkään, mutta olihan sieltä lavasta paikoin jo maali lähtenyt. Tosin tämä oli arvokkaampi, mutta nuo on nykyään ehjänä jo kumminkin katoavia.

Jf on tietysti laatumerkin maineessa. Mutta oon mä nähnyt niitäkin rassatun ja pirusti moititunkin. Ja jos katseloo nelikelaisen pystykela JF:n levitystasaisuutta, niin siinä tasaisuus sitten kaukana. Toki työveveyttä on mukavasti, mutta paska silti vaan raiteiden välissä.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 71720
jepjep.   nyt olikin asiat hieman toisin kuin kuvittelin kirjoitusten perusteella..   sori siitä.    mutta kyllä nuo ulkolaiset koneet,   vaikka onkin hintavia,  tuntuu olevan jotenkin paremmin tehtyjä ja jopa kestäviä... 

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8769
Kyllähän JF sanotaan tanskan Junkkariksi. On siellä enemmän työhön tarkoitettuja merkkejä.
Mystinen kesälaatumies

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 20989
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Elhon Pneuma ( 12 m ) on kestänyt yllättävän hyvin. Vastaavassa Ylö Pneumassa muoviosat olivat hauraammat. Varsinkin rullien löystyminen ja luiskahtaminen paikalleen syötön aikana siinä kanttiakselissa oli ongelma.  Rakeista liitukalkkia se Elho oikein tahdo jaksaa levittää kauimmaisista suuttimista, muuten aika varma ja tarkka levitin. Viljankylvöksistäkin on saanut kovasti tasaisen, kunhan osuu ajokerrat tarkasti kohdalleen.

-SS-

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8769
Mul olis ylimääräinen Elho M800.
Mystinen kesälaatumies