Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Yksityistie ilman nimeä ja luvaton liitymä  (Luettu 35072 kertaa)

Oksa

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Vs: Yksityistie ilman nimeä ja luvaton liitymä
mutta kelpaako enää noille mökkitonttikaan?   tiijän muutaman joille tuo oli liikaa ja nyt ovat perinnöttömiä...

ja101

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Kouvola, Kymenlaakso
mutta kelpaako enää noille mökkitonttikaan?   tiijän muutaman joille tuo oli liikaa ja nyt ovat perinnöttömiä...
Mulle kelpais mökkitontti, jos sellaista löytyisi..  ;D
Kyliltä kuultua.... "Luomu ilman paskaa on kuin seksi ilman naista"... 😆

lypsyukko

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
kannattaa pikkasen kysellä aikasemmin kersoilta haluuko net sen metän.    tuossa just pyhänä kuulin kuin oli jälkikasvu ollu myrtsinä kun sai mettää perinnöks.    onneks naapuri oli auttannu..   mut nykyään tilanteet vaihtuu ihan outoiks joten.....

Miksi ei haluaisi ? Eihän nykyään tartte välttämättä tehdä itte mitään ja vieläkin vois sanoa, että mulla on "hakkaamaton" mettä vaikka heikkona hetkenä joku vuosi sitten teetätin pari aukkoa. Toki en oo syventynyt verokohteluun esim perintö vaiheessa. Pitääshän niistä selvän ottaa, mutta niinhän sitä pitääs monesta muustakin asiasta.

Pitäis kans alkaa jälkeläisiä "aivopesemään" siihen että kannattaa sitä metsää omistaa. Vaikka nyt metsänhoitotyöt EVVK heitä, niin kyllä sitä aikuisena  tulee rahantarvetta, joka  on helpompi hoitaa metsätuloilla kuin pankkilaiainalla.  Ja oma motivaatio hikoilla taimikon raivuussa, istutuksissa ja harvennuksissa on parempi, kun olettaa että omat jälkeläiset saa hoitotöiden hedelmistä nauttia, itse kun ei niistä enää ehdi.

Niin no varmaan vaihtoehto metsän perimiselle on periä sen arvo rahana. Ja rahan saanee poikimaan yhtä hyvin kuin sen metsänkin jos haluaa. Metsän tuotto ei ole kovin korkea jos ei itse osallistu mihinkään toimenpiteisiin. Rahasta on helpompi maksaa perintöverotkin. Se on sitten eri asia jos haluaa puuhastelupaikan tai nimenomaan omistaa metsää. Nykyäänhän on näitä vihreitä arvoja...

Mulla on tässä vähän sama tilanne, jälkikasvujani eivät taida nämä 'maalliset' kuviot kovin paljoa kiinnostaa, tuskin  kannattaakaan kiinnostua jos pelkässä rahassa laskee. Mökkitontti voi riittää virkistys- ja puuhastelumetsäksi.

En oo perintöveroon perehtynyt, mutta mää luulisin, että metsän verotuskohtelu on hellempi, kuin rahojen perintövero. Lisäksi , jos mää myisin mettäni, niin joutuisin maksamaan tehdyt metsävähennykset takaisin valtiolle, jota en uskoakseni joudu tekemään, kun metsä siirtyy seuraavalle polvelle. No mulla on tyttöjä, jotka ei varmaankaan mettäs käy kuin kävelyllä, mutta toivottavasti joku vävyn renttukin joskus ilmaantuu. Ja voihan sitä ajatella, että ei kaikkia munia samaan koriin. Viime vuosina puun hinta on noussut ja ainakin mun omistamat pörssiosakkeet ovat sukeltaneet. Toki helpottaahan sekin kun vuoden lopussa myy tappiolliset osakkeet pois ja saa  tappioista edes 34% pois.

Paalimies

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Sinne Lypsyukolle tulee reisivävy isännäksi ja pistää suunnitelmat uusiksi😉

Oksa

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
tuossa katellu yhtä tyttöstä joka osti mettäpalstan kun ei kotoa semmosta saanu ja nyt on painannu vkloput ja lomat tuolla ryteikössä..  liekö tuolla ukkoakaan ollenkaan.   mut hyin pärjää..   tuo metänomistus vaan on semmosta arpapeliä.   ( pirkanmaan hommat )  ja toisaalta ihan helppoa ( kaupunkilaisomistajat,  jotka tuskin muistaa että mettäpälsta ) ja kaikkea siltä väliltä.

Magia

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
kannattaa pikkasen kysellä aikasemmin kersoilta haluuko net sen metän.    tuossa just pyhänä kuulin kuin oli jälkikasvu ollu myrtsinä kun sai mettää perinnöks.    onneks naapuri oli auttannu..   mut nykyään tilanteet vaihtuu ihan outoiks joten.....

Miksi ei haluaisi ? Eihän nykyään tartte välttämättä tehdä itte mitään ja vieläkin vois sanoa, että mulla on "hakkaamaton" mettä vaikka heikkona hetkenä joku vuosi sitten teetätin pari aukkoa. Toki en oo syventynyt verokohteluun esim perintö vaiheessa. Pitääshän niistä selvän ottaa, mutta niinhän sitä pitääs monesta muustakin asiasta.
Maatalous siis pellot kannattaa nykyehoilla pittää metän kanssa yhessä,perintöveroa ajatellen.

lypsyukko

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
^
Noin varmaan on. Omalla kohdalla eläkeikä häämöttää vajaan 12v päästä, joten ehkä turha pohtia sen kummemmin vielä. Viikatemies toki voi vierailla jo aiemmin. Kukaan tytöistä ei tule viljelyä sitten joskus jatkamaan missään muodossa ja vävyjä ei ole näkynyt hetkeen edes ehdolla. Tosin ei paineita nuoria ja omat opiskelut vasta alussa tai vanhimmalla tällä hetkellä lopussa, mutta vaikuttaa nyt savossa ja niillä seuduilla vielä kait vuoden.

klapikasa

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Naapurini kävi siis puhuu sille ukolle, ja meno vain pahenee. Ja ne pallot joka hän tekee kun tuomoisella 2tonnisella telakaivurilla ajaa ihan randomina ja jäätyy kun nyt suoja lunta välissä on tullut. Joka kerta kun olen siivonnut, ihan pakkomielle käydä sotkee taas uudestaan. Tielinja ja myös raja, joka on tän tien vasta puolella hänen tontilta, huomasin että aurailee jo yli rajan mun mettässä. Ei sillä mitään sillä lailla vahikoo, isot linjat kulkee siinä, mutta periaatesta.

Sitten huomannut, yksi toinen ukko, koko ikäni tuntenu, hänen traktorin jäljet käynnyt sitten siivoo vielä. Tän hullun jälkii..... Ne kaks ainakin juttelee ja tietää että on kaunaa mulle mutta en ole kehdannu kysyy onko se kiltteytä kummalekko,  että mä en suutu vai kaveri apuu sille ukolle?

Tarkistin siis maksulisesta maanmittaus rekisteri otteelta hänen tontilta, aika selkeesti lukee sillä isolle tielle tieokeus, Tiennimi (K21956)

Sen lisäksi, peruskartassa ei tota pistosta ole, mutta osoite ja postilaatikko on meidän yksityistien varrella.
Kunnan maat siinä välissä ja jonkin verran maata tien varrella, täytyis varmaan vähän kysäistä, toisaalat, ei mitään hajuu kuka vastassa kunnassa tossa tehtävässä.

Täyskuu ja mm. tää pyörinnyt nyt et en saa unta-

ja101

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Kouvola, Kymenlaakso
Niinkuin saatoin jo kirjoittaa niin tieasiat saa verenpaineen monella nousemaan, itselläkin.

Mut juu ei siinä kai oikein muu auta kun alkaa kunnasta kyselemään löytyiskö sieltä apuja. Ja jos nyt joku on sen kanssa puheväleissä niin sitäkin kautta voisi yrittää.

bouli

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Kiinteistöinsinööri voisi olla se taho joka kunnassa noista vastaa.

lypsyukko

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Vieläkin oon sitä mieltä , että virkavalta paikalle , kun lumipallot on tiellä. Ne juttelee äijälle niin ei tartte itte katsella kuka sille koskakin puhuu ja kenen ketjun jäljet sinne tontille johtaa. Eiköpä tuo nyt jonkun rikoksen tuntomerkit täytä. Onko se liikenneturvallisuuden vaarantamista vai haitan tekoa yms.

ja101

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vieläkin oon sitä mieltä , että virkavalta paikalle , kun lumipallot on tiellä. Ne juttelee äijälle niin ei tartte itte katsella kuka sille koskakin puhuu ja kenen ketjun jäljet sinne tontille johtaa. Eiköpä tuo nyt jonkun rikoksen tuntomerkit täytä. Onko se liikenneturvallisuuden vaarantamista vai haitan tekoa yms.
No jos saa vain virkavallan tulemaan paikalle niin ihan hyvä ratkaisu tuokin..

Oksa

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
tuo just saattaa olla se kinkkinen paikka.   ei taho polliisin resurssit riittää ( ei välitä ) tuollasiin...   mutta saapihan sitä kokeilla kepillä jäätä.   ja polliisi ei saa sanua kuka soitti.   joten voip olla huoleton sen vuoksi..   joku ohikulkijakin voip olla yhteytessä jeppeihin..     soittaahan net juopoistakii...

lypsyukko

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Yks tuttu myi jokunen vuosi sitten halkoja. Ostaja jätti maksamatta, mutta myyjä soitti aikojen kuluttua tutulle poliisille ja poliisi ostajalle. Parin tunnin päästä soitosta oli ostaja tuonut rahat kouraan   ;D

de Citonni

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Don't dream your life, live your dreams.
Naapurini kävi siis puhuu sille ukolle, ja meno vain pahenee. Ja ne pallot joka hän tekee kun tuomoisella 2tonnisella telakaivurilla ajaa ihan randomina ja jäätyy kun nyt suoja lunta välissä on tullut. Joka kerta kun olen siivonnut, ihan pakkomielle käydä sotkee taas uudestaan. Tielinja ja myös raja, joka on tän tien vasta puolella hänen tontilta, huomasin että aurailee jo yli rajan mun mettässä. Ei sillä mitään sillä lailla vahikoo, isot linjat kulkee siinä, mutta periaatesta.

Sitten huomannut, yksi toinen ukko, koko ikäni tuntenu, hänen traktorin jäljet käynnyt sitten siivoo vielä. Tän hullun jälkii..... Ne kaks ainakin juttelee ja tietää että on kaunaa mulle mutta en ole kehdannu kysyy onko se kiltteytä kummalekko,  että mä en suutu vai kaveri apuu sille ukolle?

Tarkistin siis maksulisesta maanmittaus rekisteri otteelta hänen tontilta, aika selkeesti lukee sillä isolle tielle tieokeus, Tiennimi (K21956)

Sen lisäksi, peruskartassa ei tota pistosta ole, mutta osoite ja postilaatikko on meidän yksityistien varrella.
Kunnan maat siinä välissä ja jonkin verran maata tien varrella, täytyis varmaan vähän kysäistä, toisaalat, ei mitään hajuu kuka vastassa kunnassa tossa tehtävässä.

Täyskuu ja mm. tää pyörinnyt nyt et en saa unta-
Kysymällä se selviää.
On niin ihanaa olla tekemättä mitään ja levätä sen jälkeen.