Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Yksityistie ilman nimeä ja luvaton liitymä  (Luettu 30987 kertaa)

lypsyukko

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Vs: Yksityistie ilman nimeä ja luvaton liitymä
Jotenkin tästä jutusta kyllä tuloo niin ihme fiilis. Kuka puhuu ja liitoutuu kenenkin kanssa. Postilaatikko on pystytetty luvatta jne . Mää en ihan pysy kyllä kärryillä. Täysin ihme touhua kaikkiaan ja lopuksi sitten vielä uniongelmat  :( Paisuuko tässä nyt joku kärpänen härkäseksi.

Filosofi

• Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
No ei ihan pysy kärryillä, mutta onhan tommoset 🤬🤬 naapurit laitettava kuriin!
Aina ei voi onnistua.

Paalimies

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
On kyllä hyvä asua ja touhuta valtiontien varressa lähestulkoon vailla yksityistie osakkuuksia😄

klapikasa

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Täyskuu, niin ei ollut muuta mietittävää.

Juttelin yhden maanmittarin kanssa, Niitten tiedostosta tost noin ei mitään epäselvää, ei oo lupaa käyttää ja voidaan kieltää hänet ajamasta siistä kun on meidän rasite tie kunnan yli. Sitten postilaatikon tai osoite ei vaikuta mitenkään tiehen, tieoikeus määrää. Sitten otin yht kuntaani, selitin ja kerroin, ei se henkilö tietenkää voinnut ottaa kantaa, mutta jos häiriköi esm lumi klimpeillä se on poliisi juttu. Kyseli kuitenkin mitä minä haluaisin kunnalta siihen liityen? Vaikeeta. Sanotaanko etteä oisko kymmenen ensimäistä vuotta hän ajeli, ei mitään, sitten pieniä kiusaamisia enemän ja enemän. Jos niitä ei ois, niin kulkekoon, mutta nyt? Kyll niskan åäälle pitäis päästä, kun hänellä ei oo edes oikeus kulkee, eikö niin.

Make

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Kunnan pitäisi puuttua luvattomaan kulkemiseen alueensa läpi.
Mystinen kesälaatumies

Oksa

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
tuo tyypillistä vastuun pakoilua..   ei haluta tehä mitään kun ei haluta..   mutta nuo on kyllä semmoisia juttuja joiten takia pitäs olla joku puolueeton instanssi joka hoitais ja vielä ihan laillisesti.        joillakin on vaan tuo kiusanteko joku pilinjatke...   ei mitään hyötyä kellekään mutta vain yks saa tyytytyksen...     joskus jopa kalliisti.     

psymbiote

• Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
Joka kiusanteon jälkeen kuvat tapahtuneesta ja rikosilmoitusta rustaamaan, helppo tehdä nykyään netin kautta

de Citonni

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Don't dream your life, live your dreams.
Kunnan pitäisi puuttua luvattomaan kulkemiseen alueensa läpi.
Taitaisi olla helpoin ratkaisu. Kunta kieltäisi kunnan maalla olevan luvattoman tien käyttämisen.  Jos ukolla on laillinen liittymä toiseen tiehen ei siihen ole mitään tarvetta. 
On niin ihanaa olla tekemättä mitään ja levätä sen jälkeen.

Oksa

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
ja kun joskus saa kunnan virkamiehen heräämään ni niillä nii paljon aseita tuohon että varmasti loppuu..     jos vaan on haluja lopettaa..

klapikasa

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Nyt yks tuttu joka ollut mukan amonessa tämtapaisissa, jos se tie ollu xx vuosia käytössä, tyyliin yli 40v, tieoikeuus saa helposti. Tota mä vähän aavistin ja kunnan virkamiehet, kokous asiasta ne pitää, ei se yksi virkamies voi  ton vaan tost noin asialle tehä.

Se tie on ollut siinä jonkinlaisena ja ja pikkuhiljaa parneltu jne, ei kukaan hoksannu asiaa, ja siis edelinen ja tää ukko käytäytyi aluksi, ihan sama mulle mistä kulki, mutta nyt vähän toinen.

Jos tulee tieoikeus lautakunta liitymä jne, kysyykö ne maanmittarit yms meiltä jolla jo on rasite kulkua tietä pitkin? Siis voinko minä mahdolliseti kieltää, ainakin hankaloitaa tieokeuden saamista?

Viimeksi muokattu: 18.01.25 - klo:11:19 kirjoittanut klapikasa

Härö

• Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
Tieoikeuden voi myöntää tiekunta, ns lisätieoikeus tai maanmittauslaitos myöntää tieoikeuden yksityistietoimituksessa. Eli kunta ei voi tieoikeutta myöntää. Toki kunnan omalla alueella saa kunnan kanssa sopien pitää tietä, mutta se ei oikeuta tiekuntaan kuulumatonta naapuria kulkemaan tiekunnan tien kautta.

de Citonni

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Don't dream your life, live your dreams.
Nyt yks tuttu joka ollut mukan amonessa tämtapaisissa, jos se tie ollu xx vuosia käytössä, tyyliin yli 40v, tieoikeuus saa helposti. Tota mä vähän aavistin ja kunnan virkamiehet, kokous asiasta ne pitää, ei se yksi virkamies voi  ton vaan tost noin asialle tehä.

Se tie on ollut siinä jonkinlaisena ja ja pikkuhiljaa parneltu jne, ei kukaan hoksannu asiaa, ja siis edelinen ja tää ukko käytäytyi aluksi, ihan sama mulle mistä kulki, mutta nyt vähän toinen.

Jos tulee tieoikeus lautakunta liitymä jne, kysyykö ne maanmittarit yms meiltä jolla jo on rasite kulkua tietä pitkin? Siis voinko minä mahdolliseti kieltää, ainakin hankaloitaa tieokeuden saamista?
Voi sen saada helposti mikäli on ainoa kulkuväylä, mutta jos kunta kieltää kulun omistamansa maan kautta, niin virallisen tieoikeuden saa vain yksityistietoimituksessa, jota joutuu hakemaan tien tarvitsija ja hakija joutuu sen toimituksen myös maksamaan.  Muuten on vaikea ottaa varmaa kantaa tuntematta paikkaa ja olosuhteita.

Minun käsitys kyllä on että sinulla on myös oikeus kieltää kulku, jos oma tiesi on järjestäytymätön tie ja on kokonaan omalla maalla. Ja kyllä, tietoimituksessa kuullaan kaikkia osapuolia.

Jos kiinteistölle on jo määrätty tieoikeus ja se on käyttöön nähden riittävä ja tarkoituksenmukainen, niin minkä vuoksi tarvitaan toinen tie? Onko tätä keskustelun kohteena olevaa tietä lyhyempi matka esim. kuntakeskukseen, tai onko se lyhyempi reitti yhteiselle / yleiselle tielle, vai onko sillä muita huomattavia etuja jo määrättyyn tieoikeuteen verrattaessa?  Mm. tällaisia seikkoja maanmittari punnitsee toimitusta tehdessään.

Sitten on vielä kunnan kanta, onko tiepohja kunnalle tarpeellinen ja mikä sen arvo on ja onko kunnalla korvausvaateita tulevasta rasitteesta?

Nuo kustannus kysymykset saattavat ratkaista onko tien käyttäjällä intressiä hakea virallista kulkuoikeutta.

Ainahan olisi parempi pystyä sopimaan asia naapurin kanssa sovussa, mutta jos se ei mitenkään onnistu ja häiritsee jo yöunia, niin kannattaisi vaikka palkata joku avustaja panemaan asia vireille jos itse ei jaksa.
On niin ihanaa olla tekemättä mitään ja levätä sen jälkeen.