Nyt yks tuttu joka ollut mukan amonessa tämtapaisissa, jos se tie ollu xx vuosia käytössä, tyyliin yli 40v, tieoikeuus saa helposti. Tota mä vähän aavistin ja kunnan virkamiehet, kokous asiasta ne pitää, ei se yksi virkamies voi ton vaan tost noin asialle tehä.
Se tie on ollut siinä jonkinlaisena ja ja pikkuhiljaa parneltu jne, ei kukaan hoksannu asiaa, ja siis edelinen ja tää ukko käytäytyi aluksi, ihan sama mulle mistä kulki, mutta nyt vähän toinen.
Jos tulee tieoikeus lautakunta liitymä jne, kysyykö ne maanmittarit yms meiltä jolla jo on rasite kulkua tietä pitkin? Siis voinko minä mahdolliseti kieltää, ainakin hankaloitaa tieokeuden saamista?
Voi sen saada helposti mikäli on ainoa kulkuväylä, mutta jos kunta kieltää kulun omistamansa maan kautta, niin virallisen tieoikeuden saa vain yksityistietoimituksessa, jota joutuu hakemaan tien tarvitsija ja hakija joutuu sen toimituksen myös maksamaan. Muuten on vaikea ottaa varmaa kantaa tuntematta paikkaa ja olosuhteita.
Minun käsitys kyllä on että sinulla on myös oikeus kieltää kulku, jos oma tiesi on järjestäytymätön tie ja on kokonaan omalla maalla. Ja kyllä, tietoimituksessa kuullaan kaikkia osapuolia.
Jos kiinteistölle on jo määrätty tieoikeus ja se on käyttöön nähden riittävä ja tarkoituksenmukainen, niin minkä vuoksi tarvitaan toinen tie? Onko tätä keskustelun kohteena olevaa tietä lyhyempi matka esim. kuntakeskukseen, tai onko se lyhyempi reitti yhteiselle / yleiselle tielle, vai onko sillä muita huomattavia etuja jo määrättyyn tieoikeuteen verrattaessa? Mm. tällaisia seikkoja maanmittari punnitsee toimitusta tehdessään.
Sitten on vielä kunnan kanta, onko tiepohja kunnalle tarpeellinen ja mikä sen arvo on ja onko kunnalla korvausvaateita tulevasta rasitteesta?
Nuo kustannus kysymykset saattavat ratkaista onko tien käyttäjällä intressiä hakea virallista kulkuoikeutta.
Ainahan olisi parempi pystyä sopimaan asia naapurin kanssa sovussa, mutta jos se ei mitenkään onnistu ja häiritsee jo yöunia, niin kannattaisi vaikka palkata joku avustaja panemaan asia vireille jos itse ei jaksa.