Mutta nottahan on että raktooria ei opi ajamaan ohjekirjan, vaan ajan kanssa.
Bullshhitt!! Traktoria ei opi ajamaan vaikka aikaa käyttäisi miten paljon tahansa. Jolla ei ole kykyä sen pitäisi liikkua potkukelkalla!
Miten muuten tuo pikavaihdeasia on kun on itselläni ollut niiden kanssa vähällä hermot mennä, nuo magneettiventtiilit?? Tavataanko ne muka vaihtaa joskus? Huollosta kyselin niiden huollosta ja vaihtotarpeesta joku aika sitten ja sanottiin että ne toimii jos mittari näyttää oikeita paineita ja vaihteet vaihtuu.Ei tartte vaihdella. Koskaan ei ole ainuttakaan vaihdettu, lukon venttiiliä olen joskus käyttänyt auki kun on ollut jumissa.
Hmm mikäs sun hermoja on meinannu pikavaihteitten suhteen viedä? ei vaihdu vaikka miten nappia rämppäät vai? siinä tilanteessa kannattaa tosiaan ekana kokeilla vaihtaa se nappien johtosarja. eli kopin ovi auki ja siitä lattiamatto irti ja niitä muoveja vaihekepin eestä auki, ja sit irrotat sen vaihekepin pään ja varovasti vetelet sitä ja samal koittelet mitkä piuhat heiluu, sit vaa merkkaat ne johdot ylös (7 piuhaa) ja irrottelet ne siitä pikaliittimestä jollain terävälä piikillä ja sit vedät sen koko laitoksen mäkeen.. siitä vaihekepin nupin päästä saat varovasti ruuvimeisselillä kampeemalla sen möllikän ulos missä ne pikavaihdenapit on kiinni.. ja ohuella meisselillä lähtee napeista ne painikkeet pois minkä alla on pienet mutterit jne sit sama operaatio uuden johtosarjan kanssa päinvastasessa järestyksessä tietty.
Tuolla huollossa sillon ku niitä pakkoja vaihdettii ni huoltomies sano et ne venttiilit pitää siinä remontissa vaihtaa ehdottomasti, ja anto vähän ymmärtää et ne pakat on periaatteessa ikuisia ja niitä samoja pakkoja on noissa tractor pulling koneissa eli voima niitä ei säre.
mut venttiilit ei, eli ne voi periaatteessa jumittaessa tavallaa jättää toisen pakan laahaamaan päälle ku vaihtaa pienemmälle.. näin mä sen selityksestä asian ymmärsin
Tuossa mun tapauksessa pakka kärähti seuraavalla tavalla:
Lähin mäen alta ajamaa mäkeä ylös isomman puolen 1:llä (minkä numeron vaihteeksi se sitten valmetissa tulkitaan 5?) alkumäki oli semmosta loivaa ni vedätin siihen pikavaihteet 3:lle..sit sitä loppua kohti vähä jyrkkeni niin tiputin pikavaihteen 2:lle.. nätisti mentii mäen päälle jossa pikavaihdetta kolmoselle vaihtaessa ei enää tapahtunut mitään.. eli se pakka laukes semmosessa tilanteessa kun se ei ollut vedossa, ja sinne kuskinpaikalle ei oikeesti kuulunu mitää sen kummallisempaa. Eipä siinä sit enää muuta ollukkaa tehtävissä ku ajaa se pajalle purettavaks.
Ekalla kerralla oli toinen renki ajamassa niin sillo oli ekana hävinny samal tapaa tuo kolmonen.. ja hetki perästä kakkonenkin...
Eli eli mie oon vähän sitä mieltä niistä venttiileistä et jos koneessa alkaa olemaa jo jonkunverran tunteja ja jos edes vähän epäilee et sielä pikavaihteissa voi olla jotain häikkää, niin se vaihtaminen ei ole kuitenkaa kovin kallis homma verrattuna tuohon pakkaremonttiin (eikä edes vaikee kotiolosuhteissa) etteikö sitä kannattas varuilta tehä.. tuossa ne meni noin 3200 ja 3500h kohalla, yks tuttu ajo lähemmäks 8000h