Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Valteemielämätä  (Luettu 22156 kertaa)

aretus

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 58
Vs: Valteemielämätä
Mutta nottahan on että raktooria ei opi ajamaan ohjekirjan, vaan ajan kanssa.
Bullshhitt!! Traktoria ei opi ajamaan vaikka aikaa käyttäisi miten paljon tahansa. Jolla ei ole kykyä sen pitäisi liikkua potkukelkalla!
 Miten muuten tuo pikavaihdeasia on kun on itselläni ollut niiden kanssa vähällä hermot mennä, nuo magneettiventtiilit??   Tavataanko ne muka vaihtaa joskus? Huollosta kyselin niiden huollosta ja vaihtotarpeesta joku aika sitten ja sanottiin että ne toimii jos mittari näyttää oikeita paineita ja vaihteet vaihtuu.Ei tartte vaihdella. Koskaan ei ole ainuttakaan vaihdettu, lukon venttiiliä olen joskus käyttänyt auki kun on ollut jumissa.

Hmm mikäs sun hermoja on meinannu pikavaihteitten suhteen viedä? ei vaihdu vaikka miten nappia rämppäät vai? siinä tilanteessa kannattaa tosiaan ekana kokeilla vaihtaa se nappien johtosarja. eli kopin ovi auki ja siitä lattiamatto irti ja niitä muoveja vaihekepin eestä auki, ja sit irrotat sen vaihekepin pään ja varovasti vetelet sitä ja samal koittelet mitkä piuhat heiluu, sit vaa merkkaat ne johdot ylös (7 piuhaa) ja irrottelet ne siitä pikaliittimestä jollain terävälä piikillä ja sit vedät sen koko laitoksen mäkeen.. siitä vaihekepin nupin päästä saat varovasti ruuvimeisselillä kampeemalla sen möllikän ulos missä ne pikavaihdenapit on kiinni.. ja ohuella meisselillä lähtee napeista ne painikkeet pois minkä alla on pienet mutterit jne sit sama operaatio uuden johtosarjan kanssa  päinvastasessa järestyksessä tietty.
Tuolla huollossa sillon ku niitä pakkoja vaihdettii ni huoltomies sano et ne venttiilit pitää siinä remontissa vaihtaa ehdottomasti, ja anto vähän ymmärtää et ne pakat on periaatteessa ikuisia ja niitä samoja pakkoja on noissa tractor pulling koneissa eli voima niitä ei säre.
mut venttiilit ei, eli ne voi periaatteessa jumittaessa tavallaa jättää toisen pakan laahaamaan päälle ku vaihtaa pienemmälle.. näin mä sen selityksestä asian ymmärsin

Tuossa mun tapauksessa pakka kärähti seuraavalla tavalla:

Lähin mäen alta ajamaa mäkeä ylös isomman puolen 1:llä (minkä numeron vaihteeksi se sitten valmetissa tulkitaan 5?) alkumäki oli semmosta loivaa ni vedätin siihen pikavaihteet 3:lle..sit sitä loppua kohti vähä jyrkkeni niin tiputin pikavaihteen 2:lle.. nätisti mentii mäen päälle jossa pikavaihdetta kolmoselle vaihtaessa ei enää tapahtunut mitään.. eli se pakka laukes semmosessa tilanteessa kun se ei ollut vedossa, ja sinne kuskinpaikalle ei oikeesti kuulunu mitää sen kummallisempaa. Eipä siinä sit enää muuta ollukkaa tehtävissä ku ajaa se pajalle purettavaks. 

Ekalla kerralla oli toinen renki ajamassa niin sillo oli ekana hävinny samal tapaa tuo kolmonen.. ja hetki perästä kakkonenkin...

Eli eli mie oon vähän sitä mieltä niistä venttiileistä et jos koneessa alkaa olemaa jo jonkunverran tunteja ja jos edes vähän epäilee et sielä pikavaihteissa voi olla jotain häikkää, niin se vaihtaminen ei ole kuitenkaa kovin kallis homma verrattuna tuohon pakkaremonttiin (eikä edes vaikee kotiolosuhteissa) etteikö sitä kannattas varuilta tehä.. tuossa ne meni noin 3200 ja 3500h kohalla, yks tuttu ajo lähemmäks 8000h

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Valteemielämätä
Tuo levyjen kärähtäminen on ollut ongelma. Sopii kyllä järkeen että kolmaskin pakka jää joskus laahaamaan. Sehän tuhoaa pakan hyvin äkkiä. Teoriassa ne levyt pitäisi kyllä siirtää voimaa tosi paljon eli ei pitäisi hajota.

Konemies

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 295
Vs: Valteemielämätä
Kohta 7000h orkkispakoilla ja reilulla 100% tehonlisällä eikä mitään ongelmia tekniikassa muuallakaan. Ei ole ollu palkkakuskeja ratin ja penkin välissä. Kestäis viikon sillä opilla..

Viimeksi muokattu: 28.05.09 - klo:08:14 kirjoittanut Konemies

Reino

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 581
  • Hämeen hitain.
Vs: Valteemielämätä
Kohta 7000h orkkispakoilla ja reilulla 100% tehonlisällä eikä mitään ongelmia.. Ei ole ollu palkkakuskeja ratin ja penkin välissä. Kestäis viikon sillä opilla..

Milasia hommia teet? Ja mitäs tommonen 100% vaikuttaa kulutukseen.

Konemies

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 295
Vs: Valteemielämätä
Sekalaista urakointia maataloudesta maansiirtoon. Kulutus kestää vertailun, vie vähemmän kuin alkuperäisosilla normaalissa ajossa. Teho otetaan vain silloin kun sitä tarvitaan ja sen voi ottaa muutenkin kuin pelkkää syöttöruuvia pyörittämällä...

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Valteemielämätä
8400:sta joskus muutaman kierroksen ruuvasin, tuntui menevän vaikka puuhun. Kulutus ei ainakaan lisääntynyt.

Movado

  • Vieras
Vs: Valteemielämätä
Miten tuon valtran pikavaihteen ojauksen ventiileihin pääsee parhaiten käsiksi ?

6000 sarjan hitek;ssa on aika ahtaan näköinen paikka istuimen alla.

Hyttiä joutuu nostamaan? mitä muuta ?

aretus

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 58
Vs: Valteemielämätä
Miten tuon valtran pikavaihteen ojauksen ventiileihin pääsee parhaiten käsiksi ?

6000 sarjan hitek;ssa on aika ahtaan näköinen paikka istuimen alla.

Hyttiä joutuu nostamaan? mitä muuta ?

Tuossa t-160 käy helpointen ku ottaa menosuuntaan nähden vasemman takapyörän pois siitä käy rassaaamaan

nautafarmari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1865
Vs: Valteemielämätä

Tuossa mun tapauksessa pakka kärähti seuraavalla tavalla:

Lähin mäen alta ajamaa mäkeä ylös isomman puolen 1:llä (minkä numeron vaihteeksi se sitten valmetissa tulkitaan 5?) alkumäki oli semmosta loivaa ni vedätin siihen pikavaihteet 3:lle..sit sitä loppua kohti vähä jyrkkeni niin tiputin pikavaihteen 2:lle.. nätisti mentii mäen päälle jossa pikavaihdetta kolmoselle vaihtaessa ei enää tapahtunut mitään.. eli se pakka laukes semmosessa tilanteessa kun se ei ollut vedossa, ja sinne kuskinpaikalle ei oikeesti kuulunu mitää sen kummallisempaa. Eipä siinä sit enää muuta ollukkaa tehtävissä ku ajaa se pajalle purettavaks. 

Ekalla kerralla oli toinen renki ajamassa niin sillo oli ekana hävinny samal tapaa tuo kolmonen.. ja hetki perästä kakkonenkin...

Eli eli mie oon vähän sitä mieltä niistä venttiileistä et jos koneessa alkaa olemaa jo jonkunverran tunteja ja jos edes vähän epäilee et sielä pikavaihteissa voi olla jotain häikkää, niin se vaihtaminen ei ole kuitenkaa kovin kallis homma verrattuna tuohon pakkaremonttiin (eikä edes vaikee kotiolosuhteissa) etteikö sitä kannattas varuilta tehä.. tuossa ne meni noin 3200 ja 3500h kohalla, yks tuttu ajo lähemmäks 8000h
[/quote]


Miks niitä pikavaihteita pitää rassata ylämäessä? Varmasti siinä pakat joutuu kovemmalle, kuin tasasella.

oltsik

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 738
Vs: Valteemielämätä

Miks niitä pikavaihteita pitää rassata ylämäessä? Varmasti siinä pakat joutuu kovemmalle, kuin tasasella.

No eikös ne vähän oo sitä  varten? Jos ei meinaa voima riittää niin saa pienennettyä pykälää ilman kytkintä. Jos ei sitä kestä niin silloin pitää jättää moisesta maksamatta ja ostaa joku  ursus

aurajokilaivuri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2449
Vs: Valteemielämätä
Miks niitä pikavaihteita pitää rassata ylämäessä? Varmasti siinä pakat joutuu kovemmalle, kuin tasasella.

Ei kai niitä kukaan huvikseen rassaile, vaan siksi että tehot ei muuten riitä mäen nousemiseen. Voi olla tietysti vaikea ymmärtää jos on joku 200+ hevosvoiman traktori ja sen perässä 6 kuution viljakärryt kuten jossain päin suomea on tapana.

aretus

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 58
Vs: Valteemielämätä

Miks niitä pikavaihteita pitää rassata ylämäessä? Varmasti siinä pakat joutuu kovemmalle, kuin tasasella.

No eikös ne vähän oo sitä  varten? Jos ei meinaa voima riittää niin saa pienennettyä pykälää ilman kytkintä. Jos ei sitä kestä niin silloin pitää jättää moisesta maksamatta ja ostaa joku  ursus

juu näin mä oon ainanki ymmärtäny et sillon ku ylämäkee mentäessä alkaa kone käymää lähempänä rajotinta ni sitä pikavaihetta kasvatetaa ja sitte ku kierrokset alkaa putoilee tonne 1800 korville ni aletaa tiputtelemaa pienempää päin.. ja sen oon huomannu kans et mitä paremman vauhin sieltä mäen alta saa ni sen paremmin se menee sitte ylös, siin meinaa joskus olla kiirusta ku mäessä pitkän puolen neloselta männää lyhyelle kolmoselle ja siin alueenvaihtokohassa vielä samalla pitää keretä iskemää nelikot päälle :) (ja siltikki ollaa joskus pakitettu mäkeä)

nautafarmari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1865
Vs: Valteemielämätä

Miks niitä pikavaihteita pitää rassata ylämäessä? Varmasti siinä pakat joutuu kovemmalle, kuin tasasella.

No eikös ne vähän oo sitä  varten?


No, ilmeisesti ei ku ei kestä.   :)

Astral

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1163
Vs: Valteemielämätä

Miks niitä pikavaihteita pitää rassata ylämäessä? Varmasti siinä pakat joutuu kovemmalle, kuin tasasella.

No eikös ne vähän oo sitä  varten? Jos ei meinaa voima riittää niin saa pienennettyä pykälää ilman kytkintä. Jos ei sitä kestä niin silloin pitää jättää moisesta maksamatta ja ostaa joku  ursus

juu näin mä oon ainanki ymmärtäny et sillon ku ylämäkee mentäessä alkaa kone käymää lähempänä rajotinta ni sitä pikavaihetta kasvatetaa ja sitte ku kierrokset alkaa putoilee tonne 1800 korville ni aletaa tiputtelemaa pienempää päin.. ja sen oon huomannu kans et mitä paremman vauhin sieltä mäen alta saa ni sen paremmin se menee sitte ylös, siin meinaa joskus olla kiirusta ku mäessä pitkän puolen neloselta männää lyhyelle kolmoselle ja siin alueenvaihtokohassa vielä samalla pitää keretä iskemää nelikot päälle :) (ja siltikki ollaa joskus pakitettu mäkeä)


Että sitä osaa olla insinööreille kiitollinen tuosta portaattomasta...

aretus

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 58
Vs: Valteemielämätä

Miks niitä pikavaihteita pitää rassata ylämäessä? Varmasti siinä pakat joutuu kovemmalle, kuin tasasella.

No eikös ne vähän oo sitä  varten? Jos ei meinaa voima riittää niin saa pienennettyä pykälää ilman kytkintä. Jos ei sitä kestä niin silloin pitää jättää moisesta maksamatta ja ostaa joku  ursus

juu näin mä oon ainanki ymmärtäny et sillon ku ylämäkee mentäessä alkaa kone käymää lähempänä rajotinta ni sitä pikavaihetta kasvatetaa ja sitte ku kierrokset alkaa putoilee tonne 1800 korville ni aletaa tiputtelemaa pienempää päin.. ja sen oon huomannu kans et mitä paremman vauhin sieltä mäen alta saa ni sen paremmin se menee sitte ylös, siin meinaa joskus olla kiirusta ku mäessä pitkän puolen neloselta männää lyhyelle kolmoselle ja siin alueenvaihtokohassa vielä samalla pitää keretä iskemää nelikot päälle :) (ja siltikki ollaa joskus pakitettu mäkeä)


Että sitä osaa olla insinööreille kiitollinen tuosta portaattomasta...

Kyl mä tykkään enemmän semmosesta vehkeestä mis on portaat, helpompi männä koppii :D