Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe viimeiset hetket..  (Luettu 37766 kertaa)

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 70419
Vs: viimeiset hetket..
no,   ei teilläkään niiiin hyin mene.   mutta tuo suostuuko kuskit uottamaan kantsii kysellä etukäteen.      itellä just tuo jutustelu kuskin kanssa olis so***** naapurin kanssa jotta maito kerkiis etes jollainlailla jäähtyä...   siis viivytin keräilyä pyytettynä.     mutta tuo lypsyn viivästys kait ihan mahollsita tuohon aikaan...   pari tuntia myöhemmin pikkasen haastavaa..

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10635
Vs: viimeiset hetket..
Tästä uuden aikataulun pitävyydestä nyt ei oikein tietoa, mutta uskoisin sen tuohon 18-18:30 väliin asettuvan. Naapurissa se on jo käynyt aiemmin ja kuski sanoi että siinä on oltu 18:10 nyt tulee mulle ennen tuota. Valma näyttää 18:58 , mutta se oli vanhalla aikataulullakin n. 50min väärässä. Muuten autolla sai lähes kellon tarkistaa. Tai noh 10min heitolla.

Nyt kun iltalypsy on se 4 lypsy tankki ei ongelma näin talvella. Eilen nyppäs 4,2 asteista noin 35min lypsyn päätyttyä. Oli lypsyn päättyessäkin alle 8. Mutta mikään ei saa vastustaa. Keväällä uskon tankin tulevan ihan täyteen , ennen laidun kautta. Sitten yleensä romahtaa, mutta mahdolliset helteet ei hyvää tee tuolle tankin jäähdytykselle.

Ja en todellakaan ala iltayöllä lypsämään. Ja muutenkin kuuden jälkeen lypsy ei sovi suunnitelmiin. esim paalauksen aikana käärijä tulee työpäivänsä jälkeen kökkään ennen kuutta ja lähtee pian 9 jälkeen perheensä pariin ja kohti seuraavaa työpäivää. Eli aamu ja iltalypsyn aikaistaminen on ainut mahdollisuus, mutta sitten taitaa lehmät olla joka toinen vrk navetas.

No aika näyttää. ehkäpä tämä muutos olikin tarkoitettu lopetuspäätöstä vauhdittamaan.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 70419
Vs: viimeiset hetket..
juu,  varmaan samaan linjaan näitten muitenkin "uutistusten " kanssa.    täällä tahtoo moni vanhempi nuihin kyrpiintyä...

Magia

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3929
Vs: viimeiset hetket..
Tästä uuden aikataulun pitävyydestä nyt ei oikein tietoa, mutta uskoisin sen tuohon 18-18:30 väliin asettuvan. Naapurissa se on jo käynyt aiemmin ja kuski sanoi että siinä on oltu 18:10 nyt tulee mulle ennen tuota. Valma näyttää 18:58 , mutta se oli vanhalla aikataulullakin n. 50min väärässä. Muuten autolla sai lähes kellon tarkistaa. Tai noh 10min heitolla.

Nyt kun iltalypsy on se 4 lypsy tankki ei ongelma näin talvella. Eilen nyppäs 4,2 asteista noin 35min lypsyn päätyttyä. Oli lypsyn päättyessäkin alle 8. Mutta mikään ei saa vastustaa. Keväällä uskon tankin tulevan ihan täyteen , ennen laidun kautta. Sitten yleensä romahtaa, mutta mahdolliset helteet ei hyvää tee tuolle tankin jäähdytykselle.

Ja en todellakaan ala iltayöllä lypsämään. Ja muutenkin kuuden jälkeen lypsy ei sovi suunnitelmiin. esim paalauksen aikana käärijä tulee työpäivänsä jälkeen kökkään ennen kuutta ja lähtee pian 9 jälkeen perheensä pariin ja kohti seuraavaa työpäivää. Eli aamu ja iltalypsyn aikaistaminen on ainut mahdollisuus, mutta sitten taitaa lehmät olla joka toinen vrk navetas.

No aika näyttää. ehkäpä tämä muutos olikin tarkoitettu lopetuspäätöstä vauhdittamaan.
Valman aikataulu on ollu kesän jäläkeen vanahassa-ajassa myös täällä.Normaaliheitto täällä on tunti ja vielä hyvissäajoin ,on toki varsin paljon ollu tunnista 12tuntiin myöhästymisiäkin eli ei kannata kelloo tarkastaa...

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 70419
Vs: viimeiset hetket..
alkaako valio lipsua 3 vuoten auton vaihtovälsitä vai mistä moinen jousto aikataulussa?    täällä auto alkoi leviämään usein ni meijeri laitto uuten alustan oston vireille...   vajaan 10 minsaa näkyy haku heittävän naapurilla..

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10635
Vs: viimeiset hetket..
alkaako valio lipsua 3 vuoten auton vaihtovälsitä vai mistä moinen jousto aikataulussa?    täällä auto alkoi leviämään usein ni meijeri laitto uuten alustan oston vireille...   vajaan 10 minsaa näkyy haku heittävän naapurilla..

Eikö ne vanhat autot olekkaan parempia kuin uudet , siis kuorma-autoissa ?

No oikeasti sitä voi tulla monen moisia havereita.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 70419
Vs: viimeiset hetket..
juu.   kuulema ei uusien skanioitten etujousitus kestä kun 50-60 tuhatta kun joutuu jo laittaan...  aikasemmin meni helposti se 70.90 tkm..   mut mikäs enää kestää sen mitä ennen..?

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8678
Vs: viimeiset hetket..
Täällä edellinen liikennöitsijä piinasi noita Relluja. Sieltä petti taka-akseli. Varaosaa ei ollut edes olemassa.
Maidon jäähdytystä voi tehostaa ottamalla esijäähdyttimen lämmönvaihtimella lämpöä veteen. Meillä menee maito parikymmenasteisena tankkiin ja lämmennyt vesi käytetään juomavetenä.
Mystinen kesälaatumies

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10635
Vs: viimeiset hetket..
Niin maitohuoneen koko 3m*3m. Sisällä tankki, tyhjöpumppu, maidonkokooja, pesuri ja lypsyyn liittyviä  pientarvikeita  Sanoisin että on täyttä viritellä enää yhtään mitään. Lypsimetkin kannetaan kiskolle navettaan, kun niitä kiskoja ei vaan saa mahtumaan enää pesurin lähettyville. Kuten sanoin, niin ei nyt talvella tunnu ongelmia olevan, jos mikään ei hajoa just lypsyn aikana. Mutta kun tilasäiliöhuoneen lämpötila nousee 30 astetta ja maitomäärä 20% aletaan olla totuuden äärellä. Aina on mahdollisuus mennä lypsylle varemmin, mutta en mää saa yksin lehmiä navettaan ennen kun ne oppii kulkemaan. 1/3 taitaa olla ensikkoja jotka ovat olleet pihalla, mutta eivät ole kulkeneet parsiin kuin köydessä. No nyt ollaan helmikuussa , ehtii kuppi tulla täyteen jo ennen kesääkin  8) Viputtaahan se katsella aamu kymmeneltä, kun maitoauto ajaa ohi. Niin lähellä, mutta niin kaukana  >:(

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8678
Vs: viimeiset hetket..
Tuollainen Mueller ei paljoa tilaa tarvitse. https://en.paulmueller.com/milk-cooling-and-storage/pipe-cooler  NHK edustaa Suomessa.
Mystinen kesälaatumies

Magia

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3929
Vs: viimeiset hetket..
Pakkojäähytyksellä saa tuota maidon alkulämpötilaa puotettua,jos tuommonen toiminto löytyy tankista.Jäätymistä kannattaa varoa ja pittää myös muistaa ottaa poispäältä.Kylymää ilimaa tankille ja ilimanvaihtumisella on myös yllättävä vaikutus jäähytysnopeuteen,pikkutuulettimet ei paljon maksa.Jotkut tankit alakaa kylymällä jossainmäärin höpsimään,oma ainakin,johtunee kylymän vaikutuksesta lämpötila-anturaan.Eniten tankissa lämpötilaa nostaa se,jos tulee nopeasti lämmintä maitoo tankkiin eli poikimiset ja ilmanlämpeneminen nostaa tuota lämpötillaa.Iltakeräilyajoista itellä on se kokemus negatiivinen,teeppä mitä vaan,on aina tultava navetalle just oikeeseen aikaan maitoauton takia,vaikka niitä paaleja ei enään montaa ole käärimättä siellä hevonkuusessa.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10635
Vs: viimeiset hetket..
Tankissa on pakkotoiminto kellolla. Joskus tuota käytin , kun haku oli aamulla ysin maissa. Mutta jotenkin tuntuu, että pakolla pohja jäätyy ja kokonais jäähdytys teho saattaa jopa heiketä, kun pohjassa jää on eristeenä maidon ja kylmän pohjan välissä. Vaikka se jää ei kovin vahva olisikaan. Tuota jäätymisongelmaa joskus kylmähuolto yritti selvittääkkin. Kompuran vaihdon jälkeen alkoi pohjassa tuntumaan jäätä ja samalla jäähdytysteho laski vanhaan kompuraan verrattuna . Tai ainakin tuntui siltä. Syylliseksi huolto määritti uudet kaasut, jotka ovat tehottomampia kuin edelliset. Mutta sitten samaan hengen vetoon ihmetteli, että tankki on liian tehokas , kun jäädättää ja samalla tehoton kun rutisin jatkuneesta jäähdytysajasta. Kun hakuaika siirtyi tunnilla eteenpäin lopetin jäiden kyttäämisen. Nyt kun haku oli kesken jäähdytyksen (4.2 C) oli toisella reunalla hyvin ohut jää, joka hajosi kylmällä vesiletkulla huuhtelemalla. Tämä siksi, että jäät ei riko pesupumppua. Tuostakin on kokemusta.

Ikkunassa on puhallin , mutta kyllä se helteellä on melko tehoton. Siis puhaltaa suoraan koneikolle .  Nyt tankkihuone on nippa nappa plussalla, joten pääaasia että ehtii lypsämään. Mutta kesä saapuu ... Muuta en tiedä, mutta kyllä vi+uttaa. Tänäänkin kun katselin , kun tankkiauto naapurista lähti kiihdyttämään meidän tienhaaran ohi >:(  Ja yöllä kun herää niin ensimmäinen ajaus on tankkiauton vihtumainen aikataulu. Toki kun lopetus tuntuu ainoalta järkevältä vaihtoehdolta, niin se ilta lypsykin olisi vaihtoehto. sais edes  viime kesän kaikki paalit syötettyä. Lavallinen muoviakin on kyllä varattuna, mutta nyt ei tunnu siltä, että rehua tekisin. No kolmisen kuukautta aikaa päättä.

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5601
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: viimeiset hetket..
Jos se tankkiauto käy siinä naapurissa (näköetäisyydellä?) niin mikä järki tuossa on et ajaa puolen vuorokauden jälkeen teille uudestaan?  :o

Eikö tuosta nyt voi johonkin logistiikkaan soittaa ja asiallisesti selittää tilanteen ja kysellä et mikä järki tässä on.. monesti tullut vastaan tilanteita joissa logistiikka katselee karttaruudulta tilannetta ja käytännössä suunnitelma ei toimi jolloin kuskit muuttavat oma-aloitteisesti ajojärjestystä jonka jälkeen logistiikka muuttaa kunnes tulee se kesäheppu tuuraamaan logistiikkaan niin taas on ajot päin persettä..  ;D
Kyliltä kuultua.... "Luomu ilman paskaa on kuin seksi ilman naista"... 😆

Paalimies

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2090
Vs: viimeiset hetket..
Jos se tankkiauto käy siinä naapurissa (näköetäisyydellä?) niin mikä järki tuossa on et ajaa puolen vuorokauden jälkeen teille uudestaan?  :o

Eikö tuosta nyt voi johonkin logistiikkaan soittaa ja asiallisesti selittää tilanteen ja kysellä et mikä järki tässä on.. monesti tullut vastaan tilanteita joissa logistiikka katselee karttaruudulta tilannetta ja käytännössä suunnitelma ei toimi jolloin kuskit muuttavat oma-aloitteisesti ajojärjestystä jonka jälkeen logistiikka muuttaa kunnes tulee se kesäheppu tuuraamaan logistiikkaan niin taas on ajot päin persettä..  ;D

Meidän kahden on hyvä neuvoa kun maidon kanssa ei olla muuten tekemisissä kun juoden tai syöden. Mutta luulisi jos naapuri on saman tien varrella niin voisi koittaa sopia, toki jos välissä on joki jossa ei ole siltaa niin homma on kinkkisempi

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10635
Vs: viimeiset hetket..
Seuraava naapuri n 500m päässä on kuulunut eri lenkkiin jo varmaan 10v. Nyt samaan kuin minä. ennen se oli eka paikka tällä lenkillä ja auto oli ilta seiskalta tasan. Mutta sitä on pitänyt varentaa, koska yö lenkki ajetaan jossain hornan kuusessa ja kestää nyt yhteensä 14h. Toki kait meijeriltä lähtien ja sinne palaten.

Ja minä tajusin, että muutos halu on tullut nimenomaan  kuskeilta.  Joka kuorma sitten meijerille vietynä on samoin täynnä. Koska yksi sanoi, että suuremman (2000 l)  tilan vaihto entisestä lenkistä olisi aiheuttanut ongelmia uudelle lenkille. Minä en "tonnillani" sitä tee. Lisäksi sanoi, että me ei oo muuta keksitty. Reittien uudelleen jakoakin mietitty, mutta suuria asema tiloja ei voi heitellä lypsyaikoina haettaviksi.  Eli mun tajunnan mukaan autoja on vaan liian vähän. Onhan niitä kadonnnutkin, entiseltä yrittäjältä katkaistiin sopimus kesken kauden.  Kuski uskoi maitomäärän kääntyvän kevään aikana laskusuuntaan, mutta edellisen lenkin perävaunupaikka 7llä robotilla luutavasti vaihtelee päivittäinkin sen verta, että ihan tarkasti ei uskalla laskea ja palata entiseen.

Muokkaan vielä ... niin kyllä meidän kolmen naapurin välillä ihan maayhteys on. Toi seuraava joutui jo siis aiemmin eri reitille, kun likennöitsijä vaihtui ja tuli suurempi auto. Tosin ei oo ikinä ollut teli maas, joten siinä reitillä ei olisi ollut tilaongelmaa, mutta ehkä se kärry alkoi ahdistamaan ja seuraava reitti.

Viimeksi muokattu: 18.02.25 - klo:14:34 kirjoittanut lypsyukko