Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Syysviljakylvöt 2024  (Luettu 9665 kertaa)

Paavo

• Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
Vs: Syysviljakylvöt 2024
Ainakin täällä lounaassa meren lähellä ei ainakaan ole kesällä/syksyllä sadellut normaalia enempää.

Filosofi

• Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
Haasteellinen syksy syysviljoille, sademäärä ei ehkä ole ollut hirveästi suurempi kuin yleensä, mutta kyllä se oman mausteensa hommaan tuo, että ihan näihin päiviin asti on ollut kasvu päällä ja ihan pirun lämmin ilma. Kynnetyt ehdottomasti ovat parhaita, niitä vain nyt on tänä syksynä harvalla.
Aina ei voi onnistua.

-SS-

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vesi ei tahdo lähteä syyskylvöiltä pois. vaikka olisi tullut pikku tihkua. Ehkä jyräys kannatuspyörillä tekee maasta läpäisemättömän.

-SS-

ja101

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vesi ei tahdo lähteä syyskylvöiltä pois. vaikka olisi tullut pikku tihkua. Ehkä jyräys kannatuspyörillä tekee maasta läpäisemättömän.

-SS-

Kuivakin savimaa turpoaa vedestä äkkiä läpäisemättömään kuntoon. Kyntö pelastaa tuolloin kun siinä on sen kyntökerroksen verran mekaanisesti tehtyä vesitilaa. Näin mä olen sen asian ajatellut.
Kyliltä kuultua.... "Luomu ilman paskaa on kuin seksi ilman naista"... 😆

ijasja2

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:

-SS-

Kuivakin savimaa turpoaa vedestä äkkiä läpäisemättömään kuntoon. Kyntö pelastaa tuolloin kun siinä on sen kyntökerroksen verran mekaanisesti tehtyä vesitilaa. Näin mä olen sen asian ajatellut.

Näinhän se on. Kopkop, näyttää rukiit tällä hetkellä, mutta pahalta näyttää kun nyt meni keli nollaan ja lupaa pikkupakkasta sekä lumisateitakin. Tuleeko lumi täysin roudattomaan maahan, runsaisiin kasvustoihin. Lumihome jyllää...

Paras tapa perustaa syysviljat olisi rajuilla piikeillä oleva kultivaattori, jonka päällä kylvökone. Kerta-ajolla valmista, ilman polkemista. Edellyttää että jääntiviljat on idätetty  ja tapettu esim. kevyellä pintamuokkauksella sekä puhdasta peltoa. Ei saa olla kiviä eikä kantoja tms. häiritseviä tekijöitä, jotka jää kylvökselle odottamaan puimurin kitaa.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)