En tiedä onko autokouluopetus muutunut nyttemmin, mutta vielä muutama vuosi sitten ajotuntimäärät oli tosi pienet jos ei ajanut ennemmin. Vaikka opetti itse ,piti tehdä diili jonkin autokoulun kanssa että sai simulaattorissa ajaa, olikohan vielä joku teoriatunti ja pari ajotuntia. Ajotunnin jälkeen tytär ihmetteli juuri miten on helppoa ajaa nyky autolla. Kun taisi olla sähkis, helppo lähteä liikkeelle, piippas kaikki likellä olevat jalankulkijat, näytti rajoitukset, helppo ajaa parkkiin ,takakamera ym. Vähän eri luokkaa helppoudessa mitä oma harjoitteluauto manuaalina isokoppaisena mistä ei kunnolla näe jos ei pää pyöri kuin pöllöllä. Ajattaja oli sanonut että harva kokelas saa inssin läpi niillä ajotunneilla jos ei aikaisempaa kokemusta. Tytön kaveri toi samoihin aikoihin häntä kotia koulusta. Oli saanut vasta ajokortin ja ihmetteli kuinka joku voi asua näin mutkaisen ja kapean tien varrella. 7metriä leveä asfalttitie tehty joskus kuus-seitkytluvulla jotta ei kyl kauhee mutkanen ole. Ja kiire lähteä kotia, koska tiellä ei katuvaloja eikä opetettu ajamaan pimeässä.
Mietinpä vaan että miten saanu inssin läpi.
Onkohan vieläkin niin että jos kortin suorittaa kesällä niin pimeäajon tuntia ei tarvitse käydä ennen kakkosvaihetta? Vaikkakin se nykyään tehdään simulaattorilla niin se ei ole vuodenajasta riippuvainen.
Eihän nykyään ole kakkosvaihetta. Liukkaan- ja pimeänkelin harjoitukset tehdään simulaattorilla
Katsoin laskusta, niin normaali ajomäärä autokoulussa oli 16h tai taitaa yksi h olla 45min . 2h simulaattorilla ja 4 teoriaopetusta, joka luultavasti oli oma tahtista verkkokoulutusta
Ehkä joku ensiapu koulutus olisi tainnut olla , jos ei ennestään olisi ollut kortti (nyt oli mopo). Mutta tuo 16 on suositus , vähempikin riittää olikohan 12. Keskimmäisellä oli aikoinaan tuo, mutta kun ei ekaa inssiä saanut läpi, niin tunnit lisääntyi. Nuorimman luokkakaveri opettelee just nyt opetusluvalla, niin se oli ottanut tai piti olla 4h simulaattoria, mutta ei ajokoulun ajo-opetusta.