Pyyntö on ruokavirastosta. Mutta luuleeko ne ihan oikeasti, että joku voisi viljellä toisen maata ilman omistajan suostumusta eli vuokrausta.
Sen dementtiamummon maata voi kyl viljellä, jos sillä ei ole ketään järjissään olevaa perillistä huolehtimassa asioista...

Mites se oli. Peruslohkotunnuksilla sai lohkon hallintaan ja ei muuta kuin tukien hakuun.. viljely nyt on sivu seikka..

Joutilaita virkamiehiä tuntuu olevan runsaasti, kun kerran vuokrasopimuksien selvittelyyn ilman kenenkään pyyntöä käytetään aikaa.
Voisi myös kysyä, että oliko ennen näitä valvontoja ongelmana, että jotakin lohkoja olisi joku viljellyt väkisin ilman maanomistajan suostumusta? Eikä maanomistaja kyennyt tekemään asialle mitään? Ehkä tämä on tullut valvontalistalle siksi, jotta tämä on valvojan kannalta helppo rasti: Sen kun pyytelee vuokrasopimuksia näytille ilman, että tarvitsee lähteä maastoon paarmojen syötäväksi. Ja Brysselille voidaan kertoa, että "hei, me valvotaan!"
No se dementtiamummo tuskin tekee mitään..

Mut juu ei kai se todennäköistä ole. Toki olen kuullut tapauksesta missä vuokralainen meni pellolle kylvöille niin se olikin kylvetty. Tarinan mukaan edellinen vuokralainen oli jatkanut vain viljelyä. Tarina ei kerro sitä miten tuossa sit kävi. Toivottovasti ruokaviraston koneet hälyyttävät mikäli joku pyrkii samaa lohkoa saamaan hallintaansa...
Täällä aktiivisella alueella ei kukaan mun tietojen mukaan uskalla suullisesti sopia mitään. Paperit tehdään ja niissä on enemmän ja vähemmän ehtoja. Ehkä ongelma rajoittuu sille alueelle missä pelloilla ei ole viljelijöitä?
On totta et virkahenkilöitä on varmasti liikaa ja työt meinaavat loppua kesken mut jos meinaa tuota koneistoa vastaan alkaa tappelemaan niin onnea yritykselle. Olen vilpittömästi samaa mieltä ja ymmärrän asian. Itse en vain jaksa. Helpompi tehdä se paperi ja sillä siisti..