Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe renkasrikot  (Luettu 2800 kertaa)

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65449
renkasrikot
uutimissa kerrottu että taas on hinureilla paaaljon töitä.    immeiset ajelee autoillaan lätäkköihin ja särkevät autojaan siihen..   miten mahtaa olla nuo matalaroviiliset renkaat ja aluvanteet?    taitaa olla aika riskialtis yhistelmä tuolla veten peittämillä teräväreunasilla lätäköillä..

Paalimies

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1579
Vs: renkasrikot
Kyllähän ne matalat renkaat sielläkin huonot kuten monessa paikassa muutenkin maamme tiestöllä. Toki kyllä niihin reikiin ajaessa helposti muutakin hajoaa kun rengas ja vanne.

jariman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1327
Vs: renkasrikot
Se kun tiellä ajaessa ei yhtään tiedä asfalttireijän syvyyttä
Kun vesi peittää kuopan, voi olla  muutaman sentin syvä tai
20 cm syvä reikä ja teräväreunainen, kajauttaa jo kovasti
Korkeaprofiilista pakun rengasta joka sentään  C -luokiteltu
Eli  vahvempi rungoltaan, yhden  tällaisenkin renkaan
Tuhonnut vesireikään, renkaan selkä repesi, olihan
Helkkarinmoinen kosaus.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65449
Vs: renkasrikot
onko muuten tuo c-luokka jo sähköautoissa normaalia?    ite kyselly kun pitäs etti hiluxin alle uutet talvirenkaat ja nuita kokoja ei taho löytyä c- renkaina..     nokelaista kait?

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26117
  • vastustan
Vs: renkasrikot
uutimissa kerrottu että taas on hinureilla paaaljon töitä.    immeiset ajelee autoillaan lätäkköihin ja särkevät autojaan siihen..   miten mahtaa olla nuo matalaroviiliset renkaat ja aluvanteet?    taitaa olla aika riskialtis yhistelmä tuolla veten peittämillä teräväreunasilla lätäköillä..
tuloo vielä akkuun naarmu samalla tömäyksellä :'( :'( :'( :'(
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

Viljelijä evp

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3397
Vs: renkasrikot
Mä on aatellu, että nykysin on tuossa asfaltin laadussa vaihtelevuutta kun tulee reikiä. Ja ihan erikoisiin kohtiin tiessä. Taitaa olla sellasia sorasilmäkkeitä nuo reiät joissa ei ole tarpeeksi pikeä kun sitten hajoaa. Tänäänkin yhdessä liikenneympyrässä näkyi melkonen reikä joka ei ihan kovinkaan liikenteen aiheuttama. Laatu on päälysteissä heikentynyt. Poltoaineverot ja autoverot ym. kyllä kerätään mut tien ylläpito on sitten retuperällä. Tokihan on ollut iso virhe pitkin korpimaita noita asvaltteja vetää tueisteja varten. Sorateiden ylläpito olisi halvempaa vähäliikenteisillä teillä. Nuo vanhat asvalttitieet kun ei siitä paikkaamisesta tule miksikään ja se korjauksen laatukin on sitä ja tätä kun halvalla pitää tehdä.

Magia

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3667
Vs: renkasrikot
Mä on aatellu, että nykysin on tuossa asfaltin laadussa vaihtelevuutta kun tulee reikiä. Ja ihan erikoisiin kohtiin tiessä. Taitaa olla sellasia sorasilmäkkeitä nuo reiät joissa ei ole tarpeeksi pikeä kun sitten hajoaa. Tänäänkin yhdessä liikenneympyrässä näkyi melkonen reikä joka ei ihan kovinkaan liikenteen aiheuttama. Laatu on päälysteissä heikentynyt. Poltoaineverot ja autoverot ym. kyllä kerätään mut tien ylläpito on sitten retuperällä. Tokihan on ollut iso virhe pitkin korpimaita noita asvaltteja vetää tueisteja varten. Sorateiden ylläpito olisi halvempaa vähäliikenteisillä teillä. Nuo vanhat asvalttitieet kun ei siitä paikkaamisesta tule miksikään ja se korjauksen laatukin on sitä ja tätä kun halvalla pitää tehdä.
En tiedä onko soratiet parempia  kuin asfalttitiet.Riippuu tartteeko tuota asfalttia paikata.Soratietkin vaatii hoitoa,kesällä asuttujen talojen kohdalla pölyntorjuntaa,lisähiekkaa,nykyään tahtoo tuo hiekanajo olla niin vähäistä valtionteille,nevat tahtoo jättirekkojen alla painua tienkohalta metrin suonpinnan alapuolelle ja sitten vettä on tiellä vähän enemmän kuin noi etelän koirankusemalätäköt on.Routavaurioihin laitetaan se ropsi halkeemaan pystyyn merkiksi tai keiloja ja kierretään kuten myös kierretään ,jos tie on kokonaan poikki veden tai lumen takia,täällä saattaa mennä viikkokin ennenkuin täysin tukossa oleva tie aurataan.Talavihiekotukset on myös lopetettu aikaa sitten,nyt ei liukkaalla rekat taho päästä mäenpäälle eikä saaha pysähtymmään rekkaa ennen risteystä vaan menee suttina risteyksen yli,jopa isommam tien yli.

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8361
Vs: renkasrikot
Jossain sanotaan, että alle 100 ajoneuvon teitä muutetaan sorateiksi. Täällä vietiin pinnat kahdelta 230 ajoneuvon tieltä. Mursketta niihin ei ajeta, suolaa ei käytetä ja traktorilla lanataan. Ne on ihan karseeta pyykkilautaa kesäisin. Toiseen vielä opastettu Eurooppalainen pyöräreitti. Ei sinne polkupyörällä ole mitään asiaa.
Mystinen kesälaatumies

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5895
Vs: renkasrikot
Ihan henkilöautojenkin paino on kanssa noussut aika reilusti siitä mitä se oli takavuosina ja raskaan kaluston vielä reilummin. Se kyllä vaikuttaa väistämättä kun päällyste kumminkin elää kuormituksen alla ja vesi pääsee sisään edesauttamaan reikien syntymistä.
Toki renkaat on kasvanut mikä varmaan kompensoi osan mutta toisaalta myös jousittamaton massa on kasvanut mikä näin maallikkona ajatellen voinee vaikuttaa myös.

Viimeksi muokattu: 27.02.24 - klo:08:58 kirjoittanut bouli

Viljelijä evp

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3397
Vs: renkasrikot
soratien kunnostus on yksinkertaisempaa jos siihen vain on tahtoa että pidetään kunnossa. Talvisorituksella ei ole mitään merkitystä oli tie sorapintanen tai asvaltti. Eikä se moneen kertaan paikattu päällyste ole soratietä kummempi. Sitävaan kun siihen päällystetien kunnostukseen ei ole varaa paree olis pitää soralla, sen kunnostuksen voi kepposemmalla kalustollakin tehdä.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65449
Vs: renkasrikot
yhen kuskin kanssa oli juttua tuosta reijittymisestä asvaltilla.     pieni reikä ekaks päällysteessä ja siinä vettä täynnä.   sitten tuloo nykyrekka ja ajaa sen reijän yli.   leveä renkas ei päästä vesipainetta mihinkään muuhun kuin alaspäin.   ja se paineisku saattaa olla aika kova kun pinnoitteen rajassa on aina heikko kohta.    repii materiaalia irti ja taas kolo levenee ja syvenee..    tuo jatkuu vaikka kuin pitkään ja niin on entinen ehjä tien pinta aika monttuista..

Viljelijä evp

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3397
Vs: renkasrikot
tuossa saattaa olla ihan perää.

klapikasa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3133
Vs: renkasrikot
Ja se vielä, sulaa niin se vesi pyrkii vaikka mihin koloon, sitten jäätyi se laajeni irroitaen taas. sen kun viikko kaupalla tapahtuu kerran tai pari vuorokaudessa......

Sitten kuopat ja vesi, se vaski ominaisuus, se pieksii vedet ja aina muutamia muruja jotka jäävät kuopan reunoille ja siten kuoppa tulee isomaksi

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26117
  • vastustan
Vs: renkasrikot
Mä on aatellu, että nykysin on tuossa asfaltin laadussa vaihtelevuutta kun tulee reikiä. Ja ihan erikoisiin kohtiin tiessä. Taitaa olla sellasia sorasilmäkkeitä nuo reiät joissa ei ole tarpeeksi pikeä kun sitten hajoaa. Tänäänkin yhdessä liikenneympyrässä näkyi melkonen reikä joka ei ihan kovinkaan liikenteen aiheuttama. Laatu on päälysteissä heikentynyt. Poltoaineverot ja autoverot ym. kyllä kerätään mut tien ylläpito on sitten retuperällä. Tokihan on ollut iso virhe pitkin korpimaita noita asvaltteja vetää tueisteja varten. Sorateiden ylläpito olisi halvempaa vähäliikenteisillä teillä. Nuo vanhat asvalttitieet kun ei siitä paikkaamisesta tule miksikään ja se korjauksen laatukin on sitä ja tätä kun halvalla pitää tehdä.
Kyllä tuommonen uusi yhdistelmä missä saattaa olla jopa neljä akselia peräkkäin murtaakin asfalttia kääntyessään, saako tuon neljän akselin nipun päälle laittaa 10 per akseli painoa :-\ :-\ :-\ :-\
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

Don Essex

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1544
Vs: renkasrikot
Mä on aatellu, että nykysin on tuossa asfaltin laadussa vaihtelevuutta kun tulee reikiä. Ja ihan erikoisiin kohtiin tiessä. Taitaa olla sellasia sorasilmäkkeitä nuo reiät joissa ei ole tarpeeksi pikeä kun sitten hajoaa. Tänäänkin yhdessä liikenneympyrässä näkyi melkonen reikä joka ei ihan kovinkaan liikenteen aiheuttama. Laatu on päälysteissä heikentynyt. Poltoaineverot ja autoverot ym. kyllä kerätään mut tien ylläpito on sitten retuperällä. Tokihan on ollut iso virhe pitkin korpimaita noita asvaltteja vetää tueisteja varten. Sorateiden ylläpito olisi halvempaa vähäliikenteisillä teillä. Nuo vanhat asvalttitieet kun ei siitä paikkaamisesta tule miksikään ja se korjauksen laatukin on sitä ja tätä kun halvalla pitää tehdä.
Kyllä tuommonen uusi yhdistelmä missä saattaa olla jopa neljä akselia peräkkäin murtaakin asfalttia kääntyessään, saako tuon neljän akselin nipun päälle laittaa 10 per akseli painoa :-\ :-\ :-\ :-\

Alkaa olla aika tavallisia jo nuo 5 akseliset nupit. Tuossa lähellä ajaa 5 akselinen soranuppi 5 akselisen perävaunun kanssa. Eli jo 10 akselia yhdistelmässä.

Myös metsäkuljetuksissa näkyy 10- akselisia alkupäänkin kuljetuksissa. Risteykset ja kaarteet metsäteillä pehmenevät kesäkelillä kerta-ajolla.

Ja tuossa lähistön liikenneympyrässä näkyy, kumpaan suuntaan ne 13 akseliset, yli 90 tonniset HCT- autot kaartavat kuorma päällä. Paikkaajat ovat käyneet suunnilleen joka viikko korjaamassa 2 vuotta sitten laitettua uutta päällystettä.
Don Essex