Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Oksa - 26.02.24 - klo:08:18

Otsikko: renkasrikot
Kirjoitti: Oksa - 26.02.24 - klo:08:18
uutimissa kerrottu että taas on hinureilla paaaljon töitä.    immeiset ajelee autoillaan lätäkköihin ja särkevät autojaan siihen..   miten mahtaa olla nuo matalaroviiliset renkaat ja aluvanteet?    taitaa olla aika riskialtis yhistelmä tuolla veten peittämillä teräväreunasilla lätäköillä..
Otsikko: Vs: renkasrikot
Kirjoitti: Paalimies - 26.02.24 - klo:08:26
Kyllähän ne matalat renkaat sielläkin huonot kuten monessa paikassa muutenkin maamme tiestöllä. Toki kyllä niihin reikiin ajaessa helposti muutakin hajoaa kun rengas ja vanne.
Otsikko: Vs: renkasrikot
Kirjoitti: jariman - 26.02.24 - klo:08:40
Se kun tiellä ajaessa ei yhtään tiedä asfalttireijän syvyyttä
Kun vesi peittää kuopan, voi olla  muutaman sentin syvä tai
20 cm syvä reikä ja teräväreunainen, kajauttaa jo kovasti
Korkeaprofiilista pakun rengasta joka sentään  C -luokiteltu
Eli  vahvempi rungoltaan, yhden  tällaisenkin renkaan
Tuhonnut vesireikään, renkaan selkä repesi, olihan
Helkkarinmoinen kosaus.
Otsikko: Vs: renkasrikot
Kirjoitti: Oksa - 26.02.24 - klo:09:11
onko muuten tuo c-luokka jo sähköautoissa normaalia?    ite kyselly kun pitäs etti hiluxin alle uutet talvirenkaat ja nuita kokoja ei taho löytyä c- renkaina..     nokelaista kait?
Otsikko: Vs: renkasrikot
Kirjoitti: icefarmer - 26.02.24 - klo:11:48
uutimissa kerrottu että taas on hinureilla paaaljon töitä.    immeiset ajelee autoillaan lätäkköihin ja särkevät autojaan siihen..   miten mahtaa olla nuo matalaroviiliset renkaat ja aluvanteet?    taitaa olla aika riskialtis yhistelmä tuolla veten peittämillä teräväreunasilla lätäköillä..
tuloo vielä akkuun naarmu samalla tömäyksellä :'( :'( :'( :'(
Otsikko: Vs: renkasrikot
Kirjoitti: Viljelijä evp - 26.02.24 - klo:13:44
Mä on aatellu, että nykysin on tuossa asfaltin laadussa vaihtelevuutta kun tulee reikiä. Ja ihan erikoisiin kohtiin tiessä. Taitaa olla sellasia sorasilmäkkeitä nuo reiät joissa ei ole tarpeeksi pikeä kun sitten hajoaa. Tänäänkin yhdessä liikenneympyrässä näkyi melkonen reikä joka ei ihan kovinkaan liikenteen aiheuttama. Laatu on päälysteissä heikentynyt. Poltoaineverot ja autoverot ym. kyllä kerätään mut tien ylläpito on sitten retuperällä. Tokihan on ollut iso virhe pitkin korpimaita noita asvaltteja vetää tueisteja varten. Sorateiden ylläpito olisi halvempaa vähäliikenteisillä teillä. Nuo vanhat asvalttitieet kun ei siitä paikkaamisesta tule miksikään ja se korjauksen laatukin on sitä ja tätä kun halvalla pitää tehdä.
Otsikko: Vs: renkasrikot
Kirjoitti: Magia - 27.02.24 - klo:07:07
Mä on aatellu, että nykysin on tuossa asfaltin laadussa vaihtelevuutta kun tulee reikiä. Ja ihan erikoisiin kohtiin tiessä. Taitaa olla sellasia sorasilmäkkeitä nuo reiät joissa ei ole tarpeeksi pikeä kun sitten hajoaa. Tänäänkin yhdessä liikenneympyrässä näkyi melkonen reikä joka ei ihan kovinkaan liikenteen aiheuttama. Laatu on päälysteissä heikentynyt. Poltoaineverot ja autoverot ym. kyllä kerätään mut tien ylläpito on sitten retuperällä. Tokihan on ollut iso virhe pitkin korpimaita noita asvaltteja vetää tueisteja varten. Sorateiden ylläpito olisi halvempaa vähäliikenteisillä teillä. Nuo vanhat asvalttitieet kun ei siitä paikkaamisesta tule miksikään ja se korjauksen laatukin on sitä ja tätä kun halvalla pitää tehdä.
En tiedä onko soratiet parempia  kuin asfalttitiet.Riippuu tartteeko tuota asfalttia paikata.Soratietkin vaatii hoitoa,kesällä asuttujen talojen kohdalla pölyntorjuntaa,lisähiekkaa,nykyään tahtoo tuo hiekanajo olla niin vähäistä valtionteille,nevat tahtoo jättirekkojen alla painua tienkohalta metrin suonpinnan alapuolelle ja sitten vettä on tiellä vähän enemmän kuin noi etelän koirankusemalätäköt on.Routavaurioihin laitetaan se ropsi halkeemaan pystyyn merkiksi tai keiloja ja kierretään kuten myös kierretään ,jos tie on kokonaan poikki veden tai lumen takia,täällä saattaa mennä viikkokin ennenkuin täysin tukossa oleva tie aurataan.Talavihiekotukset on myös lopetettu aikaa sitten,nyt ei liukkaalla rekat taho päästä mäenpäälle eikä saaha pysähtymmään rekkaa ennen risteystä vaan menee suttina risteyksen yli,jopa isommam tien yli.
Otsikko: Vs: renkasrikot
Kirjoitti: Make - 27.02.24 - klo:08:24
Jossain sanotaan, että alle 100 ajoneuvon teitä muutetaan sorateiksi. Täällä vietiin pinnat kahdelta 230 ajoneuvon tieltä. Mursketta niihin ei ajeta, suolaa ei käytetä ja traktorilla lanataan. Ne on ihan karseeta pyykkilautaa kesäisin. Toiseen vielä opastettu Eurooppalainen pyöräreitti. Ei sinne polkupyörällä ole mitään asiaa.
Otsikko: Vs: renkasrikot
Kirjoitti: bouli - 27.02.24 - klo:08:54
Ihan henkilöautojenkin paino on kanssa noussut aika reilusti siitä mitä se oli takavuosina ja raskaan kaluston vielä reilummin. Se kyllä vaikuttaa väistämättä kun päällyste kumminkin elää kuormituksen alla ja vesi pääsee sisään edesauttamaan reikien syntymistä.
Toki renkaat on kasvanut mikä varmaan kompensoi osan mutta toisaalta myös jousittamaton massa on kasvanut mikä näin maallikkona ajatellen voinee vaikuttaa myös.
Otsikko: Vs: renkasrikot
Kirjoitti: Viljelijä evp - 27.02.24 - klo:09:02
soratien kunnostus on yksinkertaisempaa jos siihen vain on tahtoa että pidetään kunnossa. Talvisorituksella ei ole mitään merkitystä oli tie sorapintanen tai asvaltti. Eikä se moneen kertaan paikattu päällyste ole soratietä kummempi. Sitävaan kun siihen päällystetien kunnostukseen ei ole varaa paree olis pitää soralla, sen kunnostuksen voi kepposemmalla kalustollakin tehdä.
Otsikko: Vs: renkasrikot
Kirjoitti: Oksa - 27.02.24 - klo:10:15
yhen kuskin kanssa oli juttua tuosta reijittymisestä asvaltilla.     pieni reikä ekaks päällysteessä ja siinä vettä täynnä.   sitten tuloo nykyrekka ja ajaa sen reijän yli.   leveä renkas ei päästä vesipainetta mihinkään muuhun kuin alaspäin.   ja se paineisku saattaa olla aika kova kun pinnoitteen rajassa on aina heikko kohta.    repii materiaalia irti ja taas kolo levenee ja syvenee..    tuo jatkuu vaikka kuin pitkään ja niin on entinen ehjä tien pinta aika monttuista..
Otsikko: Vs: renkasrikot
Kirjoitti: Viljelijä evp - 27.02.24 - klo:11:08
tuossa saattaa olla ihan perää.
Otsikko: Vs: renkasrikot
Kirjoitti: klapikasa - 27.02.24 - klo:12:53
Ja se vielä, sulaa niin se vesi pyrkii vaikka mihin koloon, sitten jäätyi se laajeni irroitaen taas. sen kun viikko kaupalla tapahtuu kerran tai pari vuorokaudessa......

Sitten kuopat ja vesi, se vaski ominaisuus, se pieksii vedet ja aina muutamia muruja jotka jäävät kuopan reunoille ja siten kuoppa tulee isomaksi
Otsikko: Vs: renkasrikot
Kirjoitti: icefarmer - 27.02.24 - klo:19:51
Mä on aatellu, että nykysin on tuossa asfaltin laadussa vaihtelevuutta kun tulee reikiä. Ja ihan erikoisiin kohtiin tiessä. Taitaa olla sellasia sorasilmäkkeitä nuo reiät joissa ei ole tarpeeksi pikeä kun sitten hajoaa. Tänäänkin yhdessä liikenneympyrässä näkyi melkonen reikä joka ei ihan kovinkaan liikenteen aiheuttama. Laatu on päälysteissä heikentynyt. Poltoaineverot ja autoverot ym. kyllä kerätään mut tien ylläpito on sitten retuperällä. Tokihan on ollut iso virhe pitkin korpimaita noita asvaltteja vetää tueisteja varten. Sorateiden ylläpito olisi halvempaa vähäliikenteisillä teillä. Nuo vanhat asvalttitieet kun ei siitä paikkaamisesta tule miksikään ja se korjauksen laatukin on sitä ja tätä kun halvalla pitää tehdä.
Kyllä tuommonen uusi yhdistelmä missä saattaa olla jopa neljä akselia peräkkäin murtaakin asfalttia kääntyessään, saako tuon neljän akselin nipun päälle laittaa 10 per akseli painoa :-\ :-\ :-\ :-\
Otsikko: Vs: renkasrikot
Kirjoitti: Don Essex - 27.02.24 - klo:22:12
Mä on aatellu, että nykysin on tuossa asfaltin laadussa vaihtelevuutta kun tulee reikiä. Ja ihan erikoisiin kohtiin tiessä. Taitaa olla sellasia sorasilmäkkeitä nuo reiät joissa ei ole tarpeeksi pikeä kun sitten hajoaa. Tänäänkin yhdessä liikenneympyrässä näkyi melkonen reikä joka ei ihan kovinkaan liikenteen aiheuttama. Laatu on päälysteissä heikentynyt. Poltoaineverot ja autoverot ym. kyllä kerätään mut tien ylläpito on sitten retuperällä. Tokihan on ollut iso virhe pitkin korpimaita noita asvaltteja vetää tueisteja varten. Sorateiden ylläpito olisi halvempaa vähäliikenteisillä teillä. Nuo vanhat asvalttitieet kun ei siitä paikkaamisesta tule miksikään ja se korjauksen laatukin on sitä ja tätä kun halvalla pitää tehdä.
Kyllä tuommonen uusi yhdistelmä missä saattaa olla jopa neljä akselia peräkkäin murtaakin asfalttia kääntyessään, saako tuon neljän akselin nipun päälle laittaa 10 per akseli painoa :-\ :-\ :-\ :-\

Alkaa olla aika tavallisia jo nuo 5 akseliset nupit. Tuossa lähellä ajaa 5 akselinen soranuppi 5 akselisen perävaunun kanssa. Eli jo 10 akselia yhdistelmässä.

Myös metsäkuljetuksissa näkyy 10- akselisia alkupäänkin kuljetuksissa. Risteykset ja kaarteet metsäteillä pehmenevät kesäkelillä kerta-ajolla.

Ja tuossa lähistön liikenneympyrässä näkyy, kumpaan suuntaan ne 13 akseliset, yli 90 tonniset HCT- autot kaartavat kuorma päällä. Paikkaajat ovat käyneet suunnilleen joka viikko korjaamassa 2 vuotta sitten laitettua uutta päällystettä.
Otsikko: Vs: renkasrikot
Kirjoitti: Magia - 28.02.24 - klo:05:44
Mä on aatellu, että nykysin on tuossa asfaltin laadussa vaihtelevuutta kun tulee reikiä. Ja ihan erikoisiin kohtiin tiessä. Taitaa olla sellasia sorasilmäkkeitä nuo reiät joissa ei ole tarpeeksi pikeä kun sitten hajoaa. Tänäänkin yhdessä liikenneympyrässä näkyi melkonen reikä joka ei ihan kovinkaan liikenteen aiheuttama. Laatu on päälysteissä heikentynyt. Poltoaineverot ja autoverot ym. kyllä kerätään mut tien ylläpito on sitten retuperällä. Tokihan on ollut iso virhe pitkin korpimaita noita asvaltteja vetää tueisteja varten. Sorateiden ylläpito olisi halvempaa vähäliikenteisillä teillä. Nuo vanhat asvalttitieet kun ei siitä paikkaamisesta tule miksikään ja se korjauksen laatukin on sitä ja tätä kun halvalla pitää tehdä.
Kyllä tuommonen uusi yhdistelmä missä saattaa olla jopa neljä akselia peräkkäin murtaakin asfalttia kääntyessään, saako tuon neljän akselin nipun päälle laittaa 10 per akseli painoa :-\ :-\ :-\ :-\

Alkaa olla aika tavallisia jo nuo 5 akseliset nupit. Tuossa lähellä ajaa 5 akselinen soranuppi 5 akselisen perävaunun kanssa. Eli jo 10 akselia yhdistelmässä.

Myös metsäkuljetuksissa näkyy 10- akselisia alkupäänkin kuljetuksissa. Risteykset ja kaarteet metsäteillä pehmenevät kesäkelillä kerta-ajolla.

Ja tuossa lähistön liikenneympyrässä näkyy, kumpaan suuntaan ne 13 akseliset, yli 90 tonniset HCT- autot kaartavat kuorma päällä. Paikkaajat ovat käyneet suunnilleen joka viikko korjaamassa 2 vuotta sitten laitettua uutta päällystettä.
Jep,kääntymiset näkyy jopa asfaltissa.Täällä otettiin asfaltti pois kovimmalla rekkapätkällä,nyt on sitten nimismiehen kiharat traktoreiden riesana kyseisellä pätkällä,ilman jousia,tärinä on helvetillistä.
Otsikko: Vs: renkasrikot
Kirjoitti: hummeri5 - 28.02.24 - klo:17:26
No ei kyllä äkselimäärä teitä riko.
Eli jos kärryn perässä neljä akselia peräkkäin niin viimeinen on kääntyvä yleensä. Puu yhdistemissä ei hyötyä enemmästä akselimäärästä kun 9 jos ei mitään erikoispainoja koska kymmenes pois hyötykuormasta eli 9 saa sen 76t
Otsikko: Vs: renkasrikot
Kirjoitti: icefarmer - 29.02.24 - klo:04:10
No ei kyllä äkselimäärä teitä riko.
Eli jos kärryn perässä neljä akselia peräkkäin niin viimeinen on kääntyvä yleensä. Puu yhdistemissä ei hyötyä enemmästä akselimäärästä kun 9 jos ei mitään erikoispainoja koska kymmenes pois hyötykuormasta eli 9 saa sen 76t
eikö se viimeinen kääntyvä akseli pakota nuo edelliset murtamaan entistä enempi jos ei ole vapaasti ohjautuva. kuvittelisin että sillö täytyy olla oikein kääntävä vaikutus noissa pitkissä kärryissä, eihän ne muuten taipuisi mihinkään :-\ :-\ :-\ :-\
Otsikko: Vs: renkasrikot
Kirjoitti: hummeri5 - 29.02.24 - klo:07:30
Oikei vapaasti kääntyvä on neljäs. Ja yleensä saa nousee vähintään yhden ylös. Nää kyllä koskee yleensä ykköspyörillä olevia kärryjä mitä esim Aurama. ym käyttää ovat kevyempiä vetää kun jotkut paripyörä möhkäleet.
Otsikko: Vs: renkasrikot
Kirjoitti: Magia - 01.03.24 - klo:14:02
No ei kyllä äkselimäärä teitä riko.
Eli jos kärryn perässä neljä akselia peräkkäin niin viimeinen on kääntyvä yleensä. Puu yhdistemissä ei hyötyä enemmästä akselimäärästä kun 9 jos ei mitään erikoispainoja koska kymmenes pois hyötykuormasta eli 9 saa sen 76t
Täällä kyllä sora-autot kaivo astalttiin ristytksessä montun ja soraan nyt suoranaisen kraaterin.Tätä sorarallia on jatkunut joku 10vuotta.Nyky puurekat sitten puskee risteyksessä kuormamkanssa niin ,tarvitsevat kaiiki tiet neljäntienristeyksessä kääntymiseen vai huvikseenko ajelevat tuollasen lenkin.
Otsikko: Vs: renkasrikot
Kirjoitti: Oksa - 04.03.24 - klo:08:43
mikä kääntyy ja mikä ei.   mut kyllä nuo pitkät tukkirekat alkaa olla aika kivoja ajella kun näätöpaikatkin on tehty paljon pienemmille yhistelmille..                 tuossa naurettiin  kun yks entinen rahtirekka miäs alkoi ajaa tukkirekkaa..   ja hinuri seuras ekan päivän tyhjää rekkaa..   ei saanu hommaa kulkemaan..      asvaltti kun puuttui ni auto seisoi.
Otsikko: Vs: renkasrikot
Kirjoitti: Viljelijä evp - 04.03.24 - klo:15:30
sielläpäin ollaan kovia naureskeleen toisten touhuille.
Otsikko: Vs: renkasrikot
Kirjoitti: hummeri5 - 04.03.24 - klo:15:59
Aikas pienessä kääntyy, tyhjänä autossa voi olla ylhäällä 2 neljästä akselista ja kärryssä 3 viidestä. Eipä tarvii olla kummonen liittymä Mis ympäri. Se tietysti eriasia jos taidot ei riitä...
Otsikko: Vs: renkasrikot
Kirjoitti: Oksa - 05.03.24 - klo:08:19
hauskaahan se on kun toista kymmentä vuotta rekkaa ajanu alkaaki ajaa tukkirekkaa..   mettätiet on hieman mutkasempia ja kapeampia kuin valtatiet..  ja kun jo ekana päivänä on kärri pari kertaa ojassa kylkysellää, - tyhjänä.       peilit kuulema keksitty ja autoissa kait myös kääntyvät etupyörät.. ?
Otsikko: Vs: renkasrikot
Kirjoitti: metsajussi - 07.03.24 - klo:17:41
hauskaahan se on kun toista kymmentä vuotta rekkaa ajanu alkaaki ajaa tukkirekkaa..   mettätiet on hieman mutkasempia ja kapeampia kuin valtatiet..  ja kun jo ekana päivänä on kärri pari kertaa ojassa kylkysellää, - tyhjänä.       peilit kuulema keksitty ja autoissa kait myös kääntyvät etupyörät.. ?

Kerran juttelin metsänreunassa sellaisen kaverin kanssa joka oli ajanut puoli vuosikymmentä tulppaaneja Hollannista. Ja sitten joku oli keksinyt että laitetaan sama kaveri mätästämään ja kuskaamaan myös kaivuria lavetilla pitkin sekalaisia mätästyskohteita.

Jos oikein ymmärsin niin se työkokeilu taisi jäädä aika lyhyeksi... jos ei ollut kaivurista tela pois päältä kivikossa niin sitten lavetti jumissa jossain pehmeikössä.

Vaan eipä se osaava pöllikuskikaan olisi ihan heittämällä sinne Alankomaihin viikon keikalle lähtenyt kaikkine mutkineen, laivajuttuineen ja papereineen. Homma ei ole toistaan parempi, ovatpahan vaan erilaisia.
Otsikko: Vs: renkasrikot
Kirjoitti: Oksa - 07.03.24 - klo:19:43
just tuo erilaisuus on se suola.  sano tuttu sälli kun saa ajella joko pitkää tahi pätkää ja vaihtelevalla kelillä ja paikoilla.     oppia ikä ja kaikki..   
Otsikko: Vs: renkasrikot
Kirjoitti: Paalimies - 07.03.24 - klo:20:05
No harva pöllikuski, jyväautoilija suoriltaan pärjää ulkomaan liikenteessä. Tietysti hekin oppivat, samoin kun sen puolikkaan kuski.

Kukaan ei ole seppä syntyessään. Kaikki tekee virheitä ja on omaa näköalattomuutta jos kokee iloa siitä että toinen tekee virheitä siinä vaiheessa kun opettelee. Ja kyllä niitä virheitä ja vahinkoja tulee vaikka jo osaakin
Otsikko: Vs: renkasrikot
Kirjoitti: Oksa - 09.03.24 - klo:10:17
ja rengasrikko saattaa sattua kelle vaan..   oli se tie millanen tahansa.    nykyään kuulema renkaitten pintoja irtoaa vähemmän kuin esim. toissa vuonna,   mistä lie johtunee?
Otsikko: Vs: renkasrikot
Kirjoitti: hummeri5 - 09.03.24 - klo:11:54
Rekoissa rupee renkaat hajoon kevät/kesällä kun asfaltti lämpiää niin renkaat kuumenee enemmän. Talvella voi kestää huonommatkin.
Otsikko: Vs: renkasrikot
Kirjoitti: Oksa - 10.03.24 - klo:08:36
tien varsilla ei vielä ole näkyny riekaleita mutta kuhan toukokuu koittaa niin alkaa nuokin lisääntyä..      saa nähä löytyykö kärriin toinenkin lokari tänä kesänä?