Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe EU-maatalouspolitiikan jättiremontti  (Luettu 146095 kertaa)

-SS-

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: EU-maatalouspolitiikan jättiremontti
Se ei säästä mitään, että pelto siirtyy eläkeläiseltä nuoremmalle viljelijälle, koska samat tuet siirtyy kuin aiemminkin. Toki rakennekehitys menee eteenpäin ja auttaa jatkavia tiloja, mikä on tietysti merkittävä seikka.

Eipä säästä, vaan aiheuttaa lisäkustannusta, nyt parikymppinen viljelijä nostaa parinkymmenen vuoden ajan alkaen viisikymppiä hehtaarilta lisätukea. Lisäksi aloitustuki  päälle. Samoin nyt ainakin kymmenestätuhannesta hehtaarista ennen 2022 raivattua peltoa siirtyy tukien alle kiihtyvään tahtiin. Nuorille viljeljöille nimittäin asetetaan poikkeus, joka eittämättä myös leikkaa vähäsen kaikkien tuista.

-SS-

SJJ

• Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
Mitä emopuolta seuraillut niin väittävät et jos tuet edelleen alenee niin homma loppuu. Toki niinhän kaikki tuottajat sanovat, vaikka tilanne olisikin toinen.  ;D

Niin loppuu. Ja sama koskee kyllä myös luomupuolta.

ja101

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Kouvola, Kymenlaakso
Mitä emopuolta seuraillut niin väittävät et jos tuet edelleen alenee niin homma loppuu. Toki niinhän kaikki tuottajat sanovat, vaikka tilanne olisikin toinen.  ;D

Niin loppuu. Ja sama koskee kyllä myös luomupuolta.

Niin nooh. Luomutuki on sen 160€/ha.. 99,9% varmuudella tuo tulee joka vuosi. Vuosittainen valvontamaksu on jotain. Itsellä se ei montaa euroa per ha tee.

Tuo suunnilleen 160€ on sama kuin tonni tavisjyviä. Taviksessa kun heittää lannoitekulun joku 1,5t jyviä ja kasvinsuojelukulun puol tonnia jyviä niin ollaan kolme tonnia jyvinä jäljessä. Luomussa tietysti osa pelloista on latausnurmilla mut eipä niiden hehtaarien kulukaan ole iso..

Et joo voi se luomu loppua ainakin niiltä jotka siinä tuen vuoksi ovat. Suurempana ongelma pidän edelleen luomuviljan menekkiä. Hetkittäin joku käy hyvällä hintaa kaupaksi ja toisella hetkellä menekki pysähtyy kuin seinään.. se kysyy hermoja ja paksua lompakkoa..
Kyliltä kuultua.... "Luomu ilman paskaa on kuin seksi ilman naista"... 😆

Ookoo

• Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
Itse olen kuulunut pari vuotta nyt näihin tukiviljeliöihin, kun eläimistä luovuttiin ja olen aistinut tässä ainakin omalla kylillä isoimmilla tilallisilta vahingoniloa siitä, että saadaan tukiviljelijät pois vihdoin ja saadaan sitten pellon vuokrat alemmaksi. Itse en usko, että vuokraisännät/emännät ole mielellään laskemassa vuokraa, koska aina on kilpailua. Toki jos vuokrat oikeasti tippuvat jonnekin 100-150e/ha niin olen hyvilläni heidän puolestaan, mutta itse ainakin rupeaisin miettimään jo peltojen metsittämistä...

metsajussi

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Itse olen kuulunut pari vuotta nyt näihin tukiviljeliöihin, kun eläimistä luovuttiin ja olen aistinut tässä ainakin omalla kylillä isoimmilla tilallisilta vahingoniloa siitä, että saadaan tukiviljelijät pois vihdoin ja saadaan sitten pellon vuokrat alemmaksi. Itse en usko, että vuokraisännät/emännät ole mielellään laskemassa vuokraa, koska aina on kilpailua. Toki jos vuokrat oikeasti tippuvat jonnekin 100-150e/ha niin olen hyvilläni heidän puolestaan, mutta itse ainakin rupeaisin miettimään jo peltojen metsittämistä...

Ja tämä oli useimmille pikkutilallisille reilu takaisku kun maanvuokratulo verotetaan jatkossa pääomatulona. Kolmannes lähtee pienestäkin tulosta.

Petri

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:

Samoin nyt ainakin kymmenestätuhannesta hehtaarista ennen 2022 raivattua peltoa siirtyy tukien alle kiihtyvään tahtiin.
Jotenkin oletan,  että tämä ei ole kovin suuri rahareikä tässä kokonaisuudessa. Täällä kaukana C100-alueella tuli keväällä ilmoitus, että korvauskelpoisuustaivas on itsellenikin auennut reilulle parille hehtaarille, jota olen nyt 18 vuotta  viljellyt perustuen varassa. Tuoreempiin jälleen viljelyyn otettujen lohkojen osalta jatketaan odotteluja. Kaikki nämä on raivattu vähintään 100 vuotta sitten, eivät vaan ole olleet aktiiviviljelyssä 1995-2004...

Rakkine

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Moon oikees, soot vääräs.
Yliö: EU-komission ehdotusta tulevasta maatalousbudjetista on tulkittu väärin − 86 miljardin leikkaus ei ole selvää

https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/mielipide/135ff36c-0728-4887-bde2-0f0ca4b226dd

Niemen kirjoitusta tulkitsen niin, että vastuuta rahojen jaosta siirretään paljon jäsenmaille. Siitä seuraa kovat kansalliset kiistat,miten  rahat jaetaan, suositaanko edelleen "ilmastotoimia" eli käytännössä hömppöheinien viljelyä vai painotetaanko"aktiiviviljekyä" mitä ikinä sillä sitten tarkoitetaankaan.

-SS-

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Kyse siis on mahdollisuudesta maittain ohjata maiden omaa budjettivelkaantumista poliittisesti soveliaaksi katsottaviin kohteisiin. Siitähän tässä on kyse, EU-rahoitus jos tässä konkurssissa on vain 600-800 miljoonaa (300-400 €/ha) , siitä eivät jäsenmaat yhteisesti ehkä pääse sopimukseen, että voitaisiin suosia jotakin maataloussektoria muita enemmän tai jopa irrottaa perustuet maapinta-alasta ja siirtää teollisiin eläinlaitoksiin ?

Mutta kansallisesti sulle-mulle - leikki vahvistuu varmasti, mutta se leikki tehdään sillä rahalla, jonka lähtökohta lienee vahvasti valtion velkaa myös.  EU-rahoitteisia perustukia ei kannattane alkaa sooloilla, koska ne on ollut pakko rahoittaa joka tapauksessa. Kansalliset tuet ovat sitä vanhaa maatalouspolitiikkaa, joka on samalla aluepolitiikkaa, sosiaalipolitiikkaa, neliapilaorganisaatioiden elossapitoa ja osin puoluetukipolitiikkaa.

-SS-

Talepan

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Kyse siis on mahdollisuudesta maittain ohjata maiden omaa budjettivelkaantumista poliittisesti soveliaaksi katsottaviin kohteisiin. Siitähän tässä on kyse, EU-rahoitus jos tässä konkurssissa on vain 600-800 miljoonaa (300-400 €/ha) , siitä eivät jäsenmaat yhteisesti ehkä pääse sopimukseen, että voitaisiin suosia jotakin maataloussektoria muita enemmän tai jopa irrottaa perustuet maapinta-alasta ja siirtää teollisiin eläinlaitoksiin ?

Mutta kansallisesti sulle-mulle - leikki vahvistuu varmasti, mutta se leikki tehdään sillä rahalla, jonka lähtökohta lienee vahvasti valtion velkaa myös.  EU-rahoitteisia perustukia ei kannattane alkaa sooloilla, koska ne on ollut pakko rahoittaa joka tapauksessa. Kansalliset tuet ovat sitä vanhaa maatalouspolitiikkaa, joka on samalla aluepolitiikkaa, sosiaalipolitiikkaa, neliapilaorganisaatioiden elossapitoa ja osin puoluetukipolitiikkaa.

-SS-

Niin mutta kun mobiili kielto väli tunnilla vähentää verkossa tapahtuvaa kiusaamista.

ja101

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Kouvola, Kymenlaakso
Yliö: EU-komission ehdotusta tulevasta maatalousbudjetista on tulkittu väärin − 86 miljardin leikkaus ei ole selvää

https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/mielipide/135ff36c-0728-4887-bde2-0f0ca4b226dd

Niemen kirjoitusta tulkitsen niin, että vastuuta rahojen jaosta siirretään paljon jäsenmaille. Siitä seuraa kovat kansalliset kiistat,miten  rahat jaetaan, suositaanko edelleen "ilmastotoimia" eli käytännössä hömppöheinien viljelyä vai painotetaanko"aktiiviviljekyä" mitä ikinä sillä sitten tarkoitetaankaan.

No mieti huvikseen seuraava hallituspohja, se on noista rahojen jaoista päättämässä, että meneekö ne aktiiviseen viljelyyn vai aluepolitiikkaan ja ympäristötoimiin. Sinänsä raha ei varmaan ole ongelma koska samainen hallitus tulee ottamaan taas lisää velkaa jota mun lapsen lapsetkin vielä maksaa.  >:(

Paalimies

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
No eiköhän Kymenlaaksokin saa alue ja kehittämistukia ja luomu kuulu näihin ympäristöhömppiin.

ja101

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Kouvola, Kymenlaakso
No eiköhän Kymenlaaksokin saa alue ja kehittämistukia ja luomu kuulu näihin ympäristöhömppiin.
Kyl ja kyl..
En nyt ehkä ymmärtänyt mitä tarkoitit?