Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Teravoima  (Luettu 1030 kertaa)

jape

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 132
Teravoima
https://www.teravoima.fi/  tollanen firma näköjään yrittää tehdä säätösähkö bisnestä  käyttämällä olemassa olevia sähköliittymiä ja ihmisten kiinteistöjä. Voisin kuvitella että kannattavampi liiketoimintamalli näihin firmoihin verrattuna jotka vuokraavat tontteja siirtolinjojen varsilta  akustoilleen.  Jos tuo toteutuisi ja saisivat vaikka 100000 akustoa  liitettyä tulisi niistä muutaman ydinvoimalan tehon verran säätövoimaa.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 66698
Vs: Teravoima
ja kuka kertoo varmasti ettei nuita sähkyautoja käytetä just tuohon ilmatteeks ihmisten tietämättä?     joku kuiteski latailee nuita ja se miten akusto toimiikaan ei varmaan seuraa koko ajan..   kuin moni etes tietää kuin kauan akuu latautuu tietyn määrän..?    ohjekirja kertoo kait noin luvut..   mut entäs käytössä oleva..??

turkki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1193
Vs: Teravoima
Usein kysytyt kysymykset -kohdasta:

 Sisältääkö kuukausimaksu (4c/kWh) ”sähkön ja siirron" sekä veron?
Kyllä. Tarjoamamme sähkön hinta on 4c/kWh siirtoineen ja veroineen. Itse tuotetun aurinkosähkön käyttö heti tai myöhemmin sisältyy kuukausimaksuun eikä tästä veloiteta erikseen.

Onko vaatimus, että minulla pitää olla omat aurinkopaneelit?
Sinulla ei ole pakko olla omia aurinkopaneeleita tilataksesi akkusähkösopimuksen.


Itselleni tulee mieleen, että jos firma tarjoaa ostosähköä, jossa koko myyntihinta kaikkineen on 4 c/kWh sisältäen ALV, kuulostaa siltä että se on pian konkurssissa.
"Asialliset hommat suoritetaan, muuten ollaan kuin Ellun kanat."

turkki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1193
Vs: Teravoima
Voisin kuvitella että kannattavampi liiketoimintamalli näihin firmoihin verrattuna jotka vuokraavat tontteja siirtolinjojen varsilta  akustoilleen.
Eivät nuo tontit syrjäkyliltä niin paljoa maksa, jotta tontin hinnalla olisi jotain merkitystä kokonaisuudessa. Yhdellekin hehtaarille sopisi akkuja aikamoinen määrä. Ja siellä omalla tontilla ne akut olisivat paljon helpommin asennettavissa ja huollettavissa, kuin ihmisten tupien nurkissa ympäri valtakuntaa.
"Asialliset hommat suoritetaan, muuten ollaan kuin Ellun kanat."

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4464
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Teravoima
ja kuka kertoo varmasti ettei nuita sähkyautoja käytetä just tuohon ilmatteeks ihmisten tietämättä?     joku kuiteski latailee nuita ja se miten akusto toimiikaan ei varmaan seuraa koko ajan..   kuin moni etes tietää kuin kauan akuu latautuu tietyn määrän..?    ohjekirja kertoo kait noin luvut..   mut entäs käytössä oleva..??

Patteripirsseistä jotain tietävänä en valitettavasti ymmärtänyt kysymystäsi. Tietääkseni yksikään sähköauo ei toimi sähköenergiaa ulospäin antavana ilman erityisiä laitteita ja asetuksia. Eli normaali sähkis normaalilaturin piuhassa ei koskaan anna 'vahingossa' sähköä verkkoon päin. Jotkin autot pystyvät kyllä antamaan sähköä siihen tarkoitetulla laturilla/liitäntälaiteella mutta ei todellakaan käyttäjän tietämättä.
Monista s-autoista ei sähköä saa ulos millään tavallisen ihmisen  konstilla. Ellei kaiva akuston suurjännitepiuhoja esille ja liitä niitä johonkin sopivaan  invertteriin. Ja silloin on parasta tietää sähköstä melko paljon.... ei ole naapurin Ranen hommia.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 66698
Vs: Teravoima
olen näköjään pihalla kuin lumiukko nuista sähkyautoista.   kun täälläkin on ollut juttua kuin vois taloa pyörittää s-autolla kun linjat on myrsky kaatanna.    noooo, tuo tuskin on kynnyskymysys muillekaan..   

jape

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 132
Vs: Teravoima
Voisin kuvitella että kannattavampi liiketoimintamalli näihin firmoihin verrattuna jotka vuokraavat tontteja siirtolinjojen varsilta  akustoilleen.
Eivät nuo tontit syrjäkyliltä niin paljoa maksa, jotta tontin hinnalla olisi jotain merkitystä kokonaisuudessa. Yhdellekin hehtaarille sopisi akkuja aikamoinen määrä. Ja siellä omalla tontilla ne akut olisivat paljon helpommin asennettavissa ja huollettavissa, kuin ihmisten tupien nurkissa ympäri valtakuntaa.
Tällä Hetkellä 1kw lifepo4 akkukenno maksaa noin 60€  Suomeen tuotuna. 100kw  plug and play akusto inverttereineen luultavasti noin 10t€, tuohon päälle asennuskulut. Yksikköhinta per kilowattia ei tuosta laske kuin asennuksen osalta isompiin akustoihin plus Iso konttiakusto joutuu rakentaan infran, ostaan sähköliittymän...

Lifepo4 kennoille luvataan 8000 latausta vähintään käyttöikää. Sykli per päivä tuo tekisi yli 20 vuotta. Joka päivä ei kannata myydä sähköä verkkooo, koska siirrot huomioiden myydessä pitäisi saada vähintään 10 senttiä kilowatilta enemmän kuin ostaessa

Tuo teravoima sopimus on toistaiseksi voimassa oleva eli hintaan voi nousta kun asiakkaita on tarpeeksi. Jos tuossa olisi hinta  vaikka 6 senttiä kilowatilta voisi vaikuttaa kieltämättä uskottavammalta

Viimeksi muokattu: 03.07.24 - klo:14:19 kirjoittanut jape

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4464
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Teravoima
olen näköjään pihalla kuin lumiukko nuista sähkyautoista.   kun täälläkin on ollut juttua kuin vois taloa pyörittää s-autolla kun linjat on myrsky kaatanna.    noooo, tuo tuskin on kynnyskymysys muillekaan..

Harvapa noita täsin hallitsee, en minäkään todellakaan.
Joissakin autoissa pystyy kyllä, mutta toimenpiteet tarvitsee tehdä tieten ja tarkoituksella. Ja tarvitaan 2-suuntaiseen toimintaan kykenevä laturi/liitäntälaite.
Kiinteään verkkoon syöttö (V2H, V2G) vaatii aina tuon erityisen 2-suuntaisen laturin tms aparaatin ja siihen liittyvän ohjaussysteemin.

V2L käyttöön (= autosta suoraan johonkin yksittäiseen sähkölaitteeseen) löytyy muutamista pirsseistä ihan valmis 240 VAC pistorasia joka ei vaadi sen kummempia ja on sinänsä valmis käyttöön. Voisi verrata vaikka pieneen aggregaattiin tuota V2L-systeemiä. Muutaman kW:n niistä taitaa saada.

Alla lainaus yhden pirssin ohjekirjasta, selittää noita lyhenteitä:



4.3.5. V2X-lataus/purku

V2X (Vehicle to Everything, autosta kaikkialle) mahdollistaa sähkövirran luovuttamisen sähköautosta esimerkiksi kotiin tai muuhun rakennukseen. V2X käsittää seuraavat ominaisuudet:

V2H (Vehicle to Home, autosta kotiin)

V2B (Vehicle to Building, autosta rakennukseen)

V2G (Vehicle to Grid, autosta verkkoon)

V2L (Vehicle to Load , autosta kuormaan)

V2V (Vehicle to Vehicle, autosta autoon)

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 66698
Vs: Teravoima
just jostain lehestä luin kuinka kian maasturista teki toimittaja lomatilan..   keitti kahvit ja paistoi letut akun virralla jonkun adapterin kautta..   ei sen kummenpaa touhua tarvinnu kuin liittymän akkuun adapterilla..

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4464
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Teravoima
just jostain lehestä luin kuinka kian maasturista teki toimittaja lomatilan..   keitti kahvit ja paistoi letut akun virralla jonkun adapterin kautta..   ei sen kummenpaa touhua tarvinnu kuin liittymän akkuun adapterilla..

Adapterin pitää osata kätellä ja pyytää autoa kytkemään akun pikalausliittimeen, toteuttaen vaaditut turvatestit jne.
Adapterin pitää osata muuntaa akun 400-800 VDC normaaliksi 240 VAC, 1- tai 3-vaiheiseksi.
Adaperin pitää osata suojaustoimenpiteet jos jotakin menee ns. vikaan. Akusta lähtee sitten raakaa tehoa satoja kilowtteja jos mikään ei sitä rajoita.
Kyseessä ei siis ole mikään yksinkertainen mekaaninen töpseliadapteri vaan runasaasti älyä ja elektroniikkaa sisältävä sovitin.

Joissakin autoissa tuo systeemi on vakiona ja sisäänrakennettuna.

Mulla ei juuri nyt ole käsillä yleisemmän CCS:n vastaavia, mutta nuo aasialaisten ChaDeMo:n latauskättelyt ja muut ovat tuollaiset. Siellä on keskustelua varten liuta analogisia tietonaruja ja lisäksi CAN-väylä:

https://www.researchgate.net/figure/Description-of-the-CHAdeMO-connector-pinout-and-schematic_fig3_319162700
https://www.researchgate.net/figure/Flow-diagram-of-the-CHAdeMO-chagrining-protocol_fig4_319162700

CCS kommunikoi kahdella johtimella; toisesta maahan oleva vastus kertoo kaapelin virtakestoisuuden ja toisella narulla keskustellaan PWM:n avulla kaikesta muusta.
Kohdasta "Charging communication":

https://en.wikipedia.org/wiki/Combined_Charging_System