Koittakaas nyt Arlalaiset muistella mistä kaikki alko. ITSE TE PILASITTE MAITOMARKKINAT TURHA SIITÄ ON VALIOTA SYYTTÄÄ.. HAMEKANGASTA TEILLE PITÄISI OSTAA
"ARLA ALOITTI MAITOSODAN
Anna-Liisa Lilius
Talouselämä 13.3.2009 15:04päivitetty 15.3.2009 10:07
Maitolasissa syntyi myrsky, kun tanskalais-ruotsalainen meijerijätti Arla alkoi helmikuussa tuoda Suomeen ruotsalaista maitoa. Maidon pakkaa tytäryhtiö Arla Ingmanin yhteistyömeijeri Hämeenlinnan Osuusmeijeri.
Ruotsalaista maitoa on lähes kaikkien kaupparyhmien myymälöissä etenkin Etelä-Suomessa.
Suomen Lähikaupan ketjujen perusmaidot ovat Arla Ingmanin tuotteita. Yhtiön mukaan sen ketjuissa myytävä maito on kuitenkin 100 prosenttisesti kotimaista.
Arlan suuri asiakas on todennäköisesti myös S-ryhmä. Kesko ei ole ottanut ruotsalaista maitoa ketjuvalikoimiinsa, mutta moni K-kauppias on toiminut itse.
Myyntikin sujuu. HOK-Elannon päivittäis- ja käyttötavarakaupan johtajan Veli-Matti Liimataisen mukaan ruotsalaisen maidon markkinaosuus on monissa myymälöissä noussut 10–15 prosenttiin.
Halpa riittää Suomessa
Arla tiesi, mistä narusta Suomessa pitää vetää. Se myy ruotsalaista maitoa halvalla, noin 20 senttiä suomalaista halvemmalla.
Arla Ingmanin toimitusjohtaja Robert Ingmanin perustelu operaatiolle on kasvu. Hänen mukaansa Arla ei saa Suomesta enempää maitoa.
Suomen ylivoimainen maidonkerääjä on Valio. Se on eri mieltä Arlan maidonpuutteesta.
Kilpailuviraston määräyksestä Valion on myytävä vuodessa 185 miljoonaa litraa maitoa muille jalostajille. Viime vuonna kiintiöstä jäi käyttämättä 28 miljoonaa litraa.
Arlan maitolitra maksaa 20 senttiä vähemmän.
Todennäköisesti Arlalla onkin muita syitä kasvaa Suomessa myymällä ruotsalaista maitoa.
Arla on kansainvälinen jättiyhtiö. Viime vuonna maailman maitomarkkinat sukelsivat syvälle, eikä Arla saa enää kaukomailta hyvää hintaa juustosta, voista tai maitojauheesta.
Omistajiensa eli maidontuottajien puoleen Arlan on vaikea kääntyä. Maidon tuottajahinta ei Ruotsissa kata enää edes tuotantokustannuksia, ja maidontuottajat ovat vaikeuksissa.
Suomessa tuottajahinta on korkeampi kuin Ruotsissa. Hintaeroa on edelleen kymmenkunta senttiä litralta, vaikka Valio juuri laski omaa tuottajahintaansa kymmenellä prosentilla 41 senttiin. Syyksi Valio sanoi heikot vientimarkkinat.
Tuottajahintojen ero synnyttää Arlalle tilaisuuden hyökätä Suomessa. Sen on järkevämpää myydä maitoa alehinnalla Suomeen kuin tehdä siitä surkealla hinnalla juustoa vaikkapa briteille.
Hintaporkkanaa tarjoamalla Arla sanoo saaneensa noin 7 prosentin markkinaosuuden tavallisessa maidossa.
Kauppakin on tinkinyt
Robert Ingman vakuuttaa, ettei Arla myy ruotsalaista maitoa heikommalla katteella kuin suomalaista. Osan hintaedusta ovat antaneet kauppiaat, jotka ovat tinkineet omasta katteestaan. Maito sopii kaupan sisäänvetotuotteeksi.
Suureen markkinavalloitukseen Arla tuskin tähtää tai edes pystyy. Maitoa riittää Suomeen tasan niin kauan kuin Ruotsin tuottajahinta pysyy alempana kuin Suomen, ja taantuma pitää tuottoisammat markkinat kohmeessa."
http://www.talouselama.fi/uutiset/arla+aloitti+maitosodan/a2060239