Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: [1] 2 3 ... 558

Viestit - 42

Pitääskö kiteyttää?

Eli siis uudella 2018 jälkeen tehdyllä traktorilla ei saa vetää yli 3,5tn kytkentä massaltaan olevaa jarrutonta kärryä, mutta vanhalla saa, tai sitten direktiivi koskee myös vanhoja?

Jarrullisen kärryn massaan pätee vanhat säädökset paitsi jos on 2018 jälkeen tehty kone jossa tiukemmat jarrusäädökset jotka täyttää vain osa koneista. Kortti luokkaan ja myös kuormaan vaikuttaa jos on yli tai alle 40 kmh nopeusluokan kone? Tai sitten ei.

Ylikuorma on rikos, mutta siitä ei omassa maatalousajossa saa sakkoja ja jos poliisi sakottaa paremman palkan toivossa niin käräjille vaikka hoviin asti niin ei tarvii maksaa?
Elekeehä mittää, Heino se koppasi aamusella akun kaenaloon ja kiikutti sen myöjäliikkeeseen. Siellä se noheva kauppija-apulaenen otti tiskin alta jonku mittarihärpäkkeen ja toemeusi sen kans Toijjotan takaluukulle, kiinnitti sitte etellämaenitun auton peräosassa olevan akun nappoehin sen mittarhärpäkkeen johot ja kun aekasa naputteli jotaki härpäkkeen nemiskuukkelie, niin siihen ilimausi teksti, että akun kenno oekosessa, leäkkeeksi uus akku. Niin Heino sae sitte takkuuseen uuvven Possiin ja iloni oli yhlihtevuotava, kun teussi lähti taas omin voemin käyntiin. Oekeen päävirtakytkimen siihen ostin lisukkeeksi, vaen saa nähä millon tuo on paekollaan.
Jotenkin olin haistelevinani tällasta, että ei heino ihan turhan takia ala uteleen akun kestävyydestä ,varmaan tutkinut muut häiriötekijät.
Juu, en minäkään Heinoa eppäile kyvyttömäksi, Heinon ilo on varmasti ylivuotanut kun possi ei enää vuoden päästä pelaa.
Niin notta mikä perkele on tehnyt boshin akuista täyttä kuraa, toki tiedetään notta jos tekee liian hyvän tuotteen jota ei tarvii usein vaihtaa niin nälkä siinä valmistajalle tulee.
Voivoi. On teillä tulkintamurheita.

Heitetääs vielä yksi kysymys:  Mitä maksuseuraamuksia tullee jos traktorikärryllä kuljettaa ylikuormaa (oman matilan tuotteita) ?
Juu, olen myös kuullut notta olis ehkä olemassa sellainen tulkinta nottei ylikuorma maksut koske maatalousajoa vain jos ajaa  rahtia tai liikennetraktoria ja jos traktori on tyyppi hyväksytty ennen 2018 ja lapussa lukee suuri kytkentämassa niin sillä saa ajaa isompia kuormia vaikka olis pikkuvalmetti isolla direktillä taas ei saa. Kv ssä tai kyllä lukea notta eeuu säädös koskisi myös vanhempia traktoreita, tiedä häntä sitten.
Eikös poliisi muuten saa osan palkkansa provikkana, mitä enemmän sakotaa sen suurempi palkka peruspalkan päälle? 

vastaan itse
Rivi poliisin peruspalkka lähtee 1 972€ tasosta johon voidaan lisätä 32% "henkilökohtaista suorite lisää "
Vapaa sana / Vs: Oksa 50 000 viestiä!
: 04.09.19 - klo:10:34
Juu onneksi olkoon 50 t johdosta, totuuden nimissä on sanottava notta sepellä ja perheellä olisi pitkälti yli 100.000 viestiä ellei me olisi välillä muilutettu se alkuun.

En silti usko notta oli kukaan sepeä onnitellut.

niin tuli vielä mieleen notta jos oksa olis tempperamettinen mies niin hän olis lähtenyt sepelle kylään eikä sepe olisi tietysti päästänyt sisään jote oksa oli mennyt sisään omilla avaimilla.

https://media.giphy.com/media/MfIFGFAtsQ8Zq/giphy.gif
Niin notta pitääskö ketjun aloittajan miettiä josko ostais hiluxsin ja siihen kärryn jolla ajaisi jyvänsä.?

Sitten viä notta tieliikennelaki menee traktoreidenkin osalta taas uusiksi 2020, ja tästä ei sitten tiedetä vielä mitään.

Miten muuten tulkitsette näitä uusia EeUuu säädöksiä, jos jarruton kärry painaa  2800 korokelaidoin  niin kuormaa saa olla 700kg + vetokoukulle tuleva paino joka on ? Vetokoneena voi olla vaikka T144 vallu painoltaan 7300kg jonikalla ei ei onnistu niin kuin alla näkyy.


” Valmistajat ovat yleisesti siirtyneet jarruttomien hinattavien massojen osalta tieliikennelain sallimia pienempiin massoihin jo kauan sitten. Esimerkiksi tällä vuosimallin 2014 John Deere 6110 MC -traktorilla on sallittua vetää kytkentämassaltaan 3 000 kg painavaa jarrutonta työkonetta tai perävaunua.”


Niinpä. 2- akselinen teli jos telien etäisyys on väh 180 cm (eli tosi pitkä) laillinen maksimi kokonaispaino on 20 tn + koukulle max 3 tn. Normaali teliakselien väli on usein 100-130 cm, jolloin lailliseksi maksimi kokonaismassaksi jää 16 tn + koukulle 3 tn. Eli kuten omat kuorma- autosta tehdyt vaihtolavakärryt max 19 tn.

Kolmiakselillisellekaan ei sallita kuin max 24 + 3 tn eli 27 tn.

Esim Tempon 26 tn vaunun teliväli on muistaakseni alle 129 cm, jolloin laillinen kokonaismassa tiellä on edellä mainittu 19 tn. Ja kun vaunun omapaino on 5900 kg, jää kantavuudeksi tiellä 13,1 tn... vaunu kestänee tuon 26 tn, mutta yleiselle tielle ei kannattaisi lähteä...

Työtehoseuran julkaisu laillisista kuormista:

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.tts.fi/files/359/traktori_peravaunu-kantola.pdf&ved=2ahUKEwjQ0o-fr7XkAhWx5KYKHX3yAA8QFjADegQIARAB&usg=AOvVaw3HHlHP9AnE3vYF-GNJbn4m&cshid=1567538352631
Niin notta yllä olevalla julkaisulla ei siis ole vc paperin arvoa
https://www.koneviesti.fi/tekniikkaa-tietoa/artikkeli-1.318972

https://www.koneviesti.fi/traktorit/artikkeli-1.330978
Lainaa Kv lehdestä
1.1.2018 voimaan astunut uusi traktoriasetus tiukensi myös jarruvaatimuksia. "Jarruille ei riitä enää, että tietty pysähtymismatka täyttyy. Uudessa asetuksessa on asetettu vaatimukset sille, miten nopeasti jarrut reagoivat jarrupolkimen painamiseen ja miten hyvin ne toimivat kuumina. Varajarrun käytön on oltava portaattomasti säädettävä ja perävaunun jarruille menevän ohjauspaineen on toimittava käytännössä viiveettömästi suhteessa traktorin jarrupolkimen käyttöön", Serenius selventää.

Sama laki uusille ja vanhoille traktoreille
Olipa kyseessä sitten ennen tai jälkeen 1.1.2018 rekisteröity traktori, tieliikennelain näkökulmasta molemmat traktorit ovat samassa asemassa.
"Huhut massarajojen muuttumisesta 1.1.2018 perustunevat siihen, että traktoreiden tyyppihyväksynnän uusi puiteasetus (EU) N:o 167/2013 ja sen nojalla vuonna 2015 annettu jarruja koskeva asetus (EU) 2015/68 tuli pakolliseksi uusien traktoreiden rekisteröinnissä 1.1.2018", erityisasiantuntija Timo Kärkkäinen Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin tyyppihyväksyntäyksiköstä kertoo.
Edellä mainittu jarruasetus säätää traktoreille seuraavaa: ”Vedettävän ajoneuvon jarruttamattoman massan ilmoitettu enimmäisarvo saa olla enintään 3 500 kg”.
Traktorilla hinattavien laitteiden massoista säädetään ajoneuvojen käytöstä tiellä annetussa asetuksessa (1257/1992), joka on annettu tieliikennelain nojalla. Asetuksen 35 pykälässä ovat traktorilla hinattavien ajoneuvojen kytkentämassojen rajat, mutta 32 a pykälässä sanotaan, että ajoneuvon rakenteeseen ja suorituskykyyn sekä kytkentälaitteen lujuuteen perustuvia suurimpia teknisesti sallittuja hinattavia massoja ei kuitenkaan saa ylittää.
Asetuksen toisen pykälän määritelmän mukaan kytkentämassalla tarkoitetaan kytkennässä sallittua hinattavan ajoneuvon todellista massaa lukuun ottamatta puoliperävaunun, traktoriperävaunun ja keskiakseliperävaunun vetoajoneuvon vetopöytään tai vetokytkimeen kohdistuvaa massaa. Jos traktorin tyyppikilpi sallii jarruttoman perävaunun massaksi 3 500 kg, tarkoittaa tämä siis kytkentämassaa.
Jarruton perävaunu tai työkone voi painaa yli 3 500 kg, kunhan rajan ylimenevä osuus kuormittaa traktorin vetokoukkua. Tässäkin on muistettava se, ettei vetokoukun tai vetolaitteen tai traktorin taka-akselin suurimpia sallittuja massoja ylitetä.
Esimerkiksi vuosimallin 2014 Valtra N103 -traktorille valmistaja salli 12 tonnin jarruttoman perävaunumassan, mutta vuosimallin 2018 T214 Versun tyyppikilvessä suurin jarruton massa on uuden asetuksen mukaiset 3 500 kg.

Jarrutonta työkonetta tai perävaunua hinaavan muistilista
• Tarkasta käyttämäsi traktorin suurin sallittu jarruttoman työkoneen tai perävaunun kytkentämassa traktorin tyyppikilvestä
• Jarruttoman työkoneen massa on turvallisinta selvittää punnitsemalla, tyyppikilven paino saattaa poiketa koneen myöhemmästä varustelusta johtuen
• Kytkentämassalla tarkoitetaan perävaunun tai työkoneen akseleiden kautta maahan vaikuttavaa massaa, eikä siihen lasketa mukaan aisapainoa
• Uuteen traktoriin saa kytkeä vanhan jarruttoman työkoneen, jos sallitut kytkentämassat eivät ylity
Vuosimallin 2013 Valtra N103 -traktorin tyyppikilpi. Merkittävin 1.1.2018 voimaan astuneen traktoriasetuksen aiheuttama käytännön muutos on Valtran tapauksessa muuttuneet jarruttomille työkoneille ja perävaunuille sallitut jarruttomat massat. Aiemmin Valtralla oli sallittua vetää jopa 12 tonnin painoista jarrutonta työkonetta, mutta traktoriasetuksen voimaan astumisen jälkeen massat ovat yhtenäistyneet Valtrallakin 3,5 tonniin.
Ajokortit
Heinäkuun alussa kuluvaa vuotta astui voimaan uusi ajokorttilaki. Liikennetraktoriajokortti (LT) poistui ja jatkossa kaikkia enintään 60 km/h kulkevia traktoreita voi ajaa traktoriajokortilla (T). Poikkeuskin asiassa on, nimittäin T3b-traktoriluokkaan kuuluvat traktorit (tietyt mönkijät), joiden rakenteellinen nopeus ylittää 40 mutta on enintään 60 kilometriä tunnissa kuuluvat AM-luokkaan, jolloin ne rinnastetaan kevyisiin nelipyöriin ja niiden kuljettamiseen oikeuttaa AM/121-ajokortti mutta ei T-kortti.
Ennen muutosta ns. henkilöauton B-ajokortilla ei voinut ajaa liikennetraktoria, sillä se ei sisältynyt B-ajokorttiin. Muutoksen myötä rajoitus poistui, T-ajokortti sisältyy B-ajokorttiin ja näin ollen myös B-kortilla voi ajaa kaikkia enintään 60 km/h kulkevia traktoreita.
Mikäli traktorin rakenteellinen nopeus on yli 60 km/h, tarvittavan ajokortin ratkaisee traktorin massa. Jos se on enintään 3 500 kg, tarvittava ajokortti on B. Jos traktorin massa on yli 3 500 kg mutta enintään 7 500 kg, tarvittava ajokortti on C1 ja jos traktorin massa on yli 7 500 kg, tarvitaan C-ajokortti. Traktoriyhdistelmiä kuljetettaessa ei tarvita yhdistelmäajokortteja eli BE-, C1E- tai CE-kortteja.
Ammattipätevyys eli ns, direktiivikoulutus vaaditaan, jos tarvittava ajokortti on C1 tai C eli niissä traktoreissa, joiden nopeus on yli 60 km/h ja joiden massa on yli 3 500 kg. Huomionarvoista on lisäksi se, että näissä traktoreissa ammattipätevyys vaaditaan myös mikäli traktori on työkonekäytössä.
Traktorien jarruttomista perävaunuista
EU asetus kiristi jarruttomien perävaunujen vaatimuksia vuoden 2018 alusta alkaen. Vuodesta 2018 eteenpäin ei uusiin traktoreihin voi enää kytkeä yli 3,5 tonnin painoista jarrutonta perävaunua. Vuodesta 2018 alkaen tyyppihyväksyntävaatimukset ovat muuttuneet niin, että enää uutta traktoria ei voi tyyppihyväksyttää yli 3,5 tonnin jarruttomien perävaunujen vetämiseen.
Osa traktoreista on tyyppihyväksytty jo aiemminkin, siis ennen vuotta 2018 vetämään maksimissaan vain 3,5 tonnin jarruttomia perävaunuja. Uusi asetus asettaa kaikille saman rajan. Oman traktorin osalta asian voi tarkistaa tyyppihyväksyntäkilvestä.

Vapaa sana / Vs: Autotehdas yskii
: 02.09.19 - klo:09:02
Taitaa kassa vajetta pukata mersulle, jostain on nekin rahat otettava.
Eemelin auto konkkaan? muttei väyrysen.

https://www.aamulehti.fi/uutiset/ministeri-syyttaa-mercedesta-paastohuijauksesta-ja-uhkaa-yhtiota-lahes-neljan-miljardin-euron-sakoilla-200989963
Ministeri syyttää Mercedestä päästöhuijauksesta ja uhkaa yhtiötä lähes neljän miljardin euron sakoilla

Ja uutta pesään
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/paastohuijaus-paisuu-daimler-joutuu-vetamaan-takaisin-60-000-mersun-katumaasturia-saksassa/eb902edc-3858-4629-941d-597ad59f5220
Päästöhuijaus paisuu: Daimler joutuu vetämään takaisin 60 000 Mersun katumaasturia Saksassa

Trumpin usa varmaan vaatii myös osansa.
Vapaa sana / Vs: Mulle, mulle, mulle
: 02.09.19 - klo:08:57
Sikarikkaalla on varaa olla maksamatta veroja Suomeen.

Nää, jotka saa rahansa valtiolta, on vara rakastaa veroja.

Enkä tarkoota sosiaalitukia.
Ahaa . Puolustusvoimatko ? ;D

Kato peiliin. 🤣
En kuulu Puolustusvoimiin .

Et niin, eikä ne huoliskaan.

https://www.vantaansanomat.fi/artikkeli/796423-ulkoministeri-haavisto-taytyy-nostaa-hattua-jussi-niinistolle

Sinä olet aina halunnut puna-armeijaan.
En tiedä olisko sitä sinne armeijaan huolittu, mutta tuo punikki aate kyllä näkyy, ennen vanhaan mossen omistajat oli fanaattisia kommunisteja ei niillä muut ajaneet.
Tuli mieleen notta riittääkö kortti liikennetraktoriin?
Eikö se menny niin notta jos perävaunun kytkentämassa ylitti 10tn niin traktori on silloin liikennetraktori jolta vaaditaan enemmän jarrujen osalta
Mietin vaan, että mikähän olisi paras vaihtoehto isoksi viljankuljetuskärryksi? Ensi syksystä lähtien tulen kuljettamaan viljani kuivuriltani 20 kilometrin päähän. Veturina tulee olemaan 1980-luvulta oleva 100 heppainen traktori.

Mikä kannattaisi valita? Junkkari, Tuhti, Kipa, Multiva? Jaksaakohan traktoriin vetää esim. ohralla lastattua 16 kuution kärryä tienpäällä , matkalla ei ole isompia ylämäkiä.

Ehdotuksia, kiitos.
Tuohon jaksamiseen voisi kertoa notta itse ajelin nuorena miehenä 100 hv ja 4200 kg painavalla traktorilla kärryä jonka kokonaispaino ilman traktoria oli 17tn. Jarruja polkimesta ei ollut vaan laitoin letkun tavalliseen pikaliittimeen, ja kyllä ylikuormaa oli ja myös mäkiä, mutta sitä varten on koneessa vaihdelaatikko josta saa pienimpiä pykäliä. Jos oli talvella 0 keli ja vettä jään päällä en lähtenyt matkaan olenkaan koska tuolla yhdistelmällä sitä oli lähinnä matkustajana.

Noista ns ” kipa” kärryistä en osaan muuta sanoa kuin tavalliset 15,5 pyörät ei välttämättä kestä pitkää maantiellä pompotusta. 17” paremmat ?
Niin tuli vielä mieleen notta jarrut kärrys on hyvä olla.
Vapaa sana / Vs: Porvoon ampumiset
: 28.08.19 - klo:09:47
No go-alueet ja vaikkapa silmittömät autojen polttamiset ovat ilmiöitä, jotka ovat maahanmuuttajavaltaisten alueiden ongelmia. Tätä ei kukaan järkevä ihminen voi kiistää. Lapsuuden rikkinäinen ja väkivaltainen elinpiiri kulkeutuu selkärepussa mukana, kun siirrytään valtiosta toiseen.

Keskustelu maahanmuutosta on rasittavaa, kun väki on  ajautunut kahteen ääripään leiriin. Jos näet jotain hyvääkin maahanmuutossa, olet suvakki, jos kommentoit epäkohdista, olet heti rasisti.

”Tekeväthän ne suomalaisetkin” on niin onneton kommentti, etten haluaisi sitä enää koskaan kuulla. Kun kriitikot aikaisemmin nostivat kovalla huudolla mamujen tekemät rikokset esille, ns. suvaitsevaisto nostaa nykyään riemuhuudon löytäessään uutisen, jossa rikollisen teon tekee kantasuomalainen. Ja tämähän sitten todistaa, että maahanmuuttajien tekemä rikollisuus , joka paikoitellen näkyy tilastoissa melkoisena piikkinä,on fake news, koska tekeväthän ne suomalaisetkin.

Missä ovat ne tolkun ihmiset? Ne, jotka tajuavat sekä maahanmuuton hyödyt että haitat?

Se on kanssa rasittavaa, kun jotkut yrittävät vääntää kaikki asiat maahanmuuttokysymyksiksi. Kuten tämäkin, kotomaista porukkaa, mutta silti persut puheenjohtajaa myöten oli *****ilemassa poliisille että suojelette mamuja.  :P
Syöttöputki on pyöreä ja palaturpeen paksuus ehkä 50mm. Enemmän tuntuis tulevan savua, jos palopääbon oikeen täynnä tavaraa. Ihmeellisiä asioita nää välillä on.

Kuinka tuollainen paineilmaletku on liitetty säiliöön ja polttimeen ilmatiiviisti?
Juu, pikkuputki puhaltimesta säiliöön niin savut lähtee, se ilmatiiveys ei ole vaikea asia, kannattaa keskittyä siihen notta putki pysyy vuosien saatossa varmasti kiinni. Jos et osaa hitsata putkenpalaa johon muoviletku tulee kiinni, niin osta läpivienti liitin putkiliikkeestä.
Vapaa sana / Vs: Porvoon ampumiset
: 27.08.19 - klo:10:40
Aika mystinen motiivi tai järki on tuossa ampumisen syyssä. Netissä on juttua notta hurreilla oli suojaliivit, olevat olleet suomessa jo kuukauden ”pimeissä töissä” ja romaaneja olivat poikien isä täytti 59v jne tiedä häntä sitten.
Ruotsin lehdet oli alkuun tietävämpiä, kävin kattomas aftonplaadettia, aika pitkään piti selata kunnes oli asiasta lyhyt kertomus. Pääjuttu tai olla kun oli joku ampunut nuoren naisen vauvansa kera.
Oli myös juttu jossa lehden toimittaja oli sitä mieltä että ruotsi on häviämässä sodan rikollisuutta vastaan, esim viime vuonna oli 167 pommi iskua, tänä vuonna vasta vähän yli 120. Poliisi kun lähtee no go alueelle niin operaatio suunnitellaan samoin kuin usa tekee irakissa helikopteri suojaa paluuta ja ajetaan ryhmissä toisiaan suojaten.

Ps suomessa on noin 7000 poliisia, ruotsissa koulutetaan uusia poliisia 7000, poliisien pitää myös naamioitua ettei rikolliset ala uhkailla koko poliisin sukua hengen menolla eivät silti pärjää.

Mutta älä ole ss mies huolissasi kyllä tuo kaikki monikulttuurisuus saapuu hiljalleen suomeenkin.
Kiinalaiset taitaa ostaa brassi soijat pois kun evät usata enää luvanneet ostaa ja jostain on niidenkin syötävä hankittava.
Mitä tulee suomen raivauksiin vs Brasiliaan siinä taitaa olla muutaman miljoonan hehtaarin ero.
Eikös muuten mehtäkeskus maksa vieläkin selvää rahaa jos joku suostuisi mehtäänsä kulottamaan?
Vapaa sana / Requiem for a Dream
: 06.06.19 - klo:08:02
Elokuva pelastakaa sotamies Ryan.
Vuonna 2014 se arkistoitiin Yhdys­valtojen kongressin kirjaston National Film Registryyn, johon kootaan esteetti­sesti, historialli­sesti tai kulttuuri­sesti merkittäviä amerikkalais­elokuvia.[3] The New York Timesin kriitikot valitsivat sen vuonna 2004 yhdeksi kaikkien aikojen tuhannesta parhaasta elokuvasta maailmassa.

6.6.1944
Tarina perustuu osin tositapahtumiin. Ryanin esikuva oli kersantti
Frederick "Fritz" Niland, joka taisteli 101. laskuvarjodivisioonassa Normandiassa, kun sai kuulla kahden veljensä kaatuneen maihinnousun yhteydessä. Neljäs veljeksistä, ilmavoimissa palvellut Edward oli kadonnut vain paria viikkoa aiemmin Burmassa.

Elokuvan esikuva on 2. Ranger-pataljoonan C-komppania .

Valtaosa tappioista tuli ennen kuin kompania oli ampunut laukaustakaan sakujen MG- 42 hoiti hommansa.

https://www.youtube.com/watch?v=ivj4gEb2mms

Suomalaisten kiirastuli alkoi muutamaa päivää Stalinin liittoutuneille antaman lupauksen mukaisesti myöhemmin, ryssien tykistön keskitys kuului Helsingissä asti.

Tuli mieleen notta musulaamien suurtaisteluissa jossain mosulissa kuoli parhaimmillaan jotain 10 ja silti musut lähti pakoon eurooppaan. WW2 taisteluissa kuoli 1/10 sekunnissa enemmän. 
Sivuja: [1] 2 3 ... 558