Koneet, laitteet ja tekniikka / Vs: Sampon kestävyys
: 25.09.25 - klo:13:12
Siihen viikkoon keväällä ja viikkoon syksyllä pitäisi tietysti päästä

Kyllä se nyt on niin että asiallinen puimurin huolto- ja korjaushetki on jolloinkin muulloin kuin keskellä kesää. Silloin on maatalossa kyllä muutakin tekemistä.
https://www.youtube.com/watch?v=UhVHxwWJCoo
Virolaista pullinkia, on siinää valmetissa aika maksimi läpimittaiset renkaat ainakin.
Näyttäis olevan valmettikin jonkinlaisessa mettäkäytössä. Olikohan nestetäytöt renkaissa, kun oli niin kovat.
Purkupörssistä olen tilannut Sampon (MF20) puintikoneistoon varaosia, olettaisin että ei ole alkuperäisiä vaan jonkun muun pajan tekemiä, ainakin oli eri väriin maalattuja.
Purkupörssi tekee itse osia moneen merkkiin.Saa vanhoihinkin koneisiin kaikenmoista osaa.Hyvät koneet kuuluu olevan millä tekevät.Ja Oksalle tiedoksi,Sampoja ja Massikoita on niin paljon käytössä että osia kyllä löytyy toisin kuin johonkin halpis punavanteeseen.
mutta onko joku vxx volvo tuokin..? ihmettelen miks ei enää voi tehä kuten ennen 245 volvon hotlariin sai jopa kajakin hyin. mut kait tuo ajan henki?
tulipa vaan mieleen että mitenkähän sampoin varaosa huolto jatkossa mahtaa toimia?
Oksalle sen verran tietoa, että kaasuautoa ei ladata, se tankataan...
Kaverilla on pari VAG kaasuvehjettä, sanoo että polttoainekulu n. 7€/100 km. Huoltokustannuksessa sen verran eroa että kaasuvolkkarissa öljynvaihtoväli kiinteä 15 tkm, tässä paljon ajava säästää pensa-tai dieselkoneella vähän, jos longlife huoltoväli on 25...28 tkm
Akana-ruuviseulalla lähtee savikka ym. piensiemen tehokkaasti viljan joukosta. Itse täytän lampolan ruokintasiilot sellaisella; eipähän lähde ruskean kullan mukana kiertoon uudestaan. Oikeastaan ainoa, jonka se jättää viljan joukkoon, ovat ohdakkeen kulut. Triumfi on sähköistettynä sekin, kylvö siemen puhdistuu sillä hyvin, kunhan vielä viitsisi laitella ruuvit syöttöön ja puhtaan kuljetuksiin. En oikein jaksa uskoa puimurin käynnistämisen (kustannus)tehokkuuteen tässä lajissa.
ja sitten pitää ajaa jopa siellä kanalissa...![]()
siirtolava-autolla tuo oiskii ihan toimiva. mutta miks miun mallin mukaan pitää olla jokaisella? kun vaan ihmetyttää nuo nyky"varmarit" joihin ei saa tavaraa sisälle kun luukku niiin pieni.. tai siis en tiijä mikä on oikea nimitys noilla isoluukkuisilla autoilla.. mutta sisätilassa on kuution tila mutta luukku takana on vain kolmanneksen pienempi. tuossa jo aikasemmin tuttu jolla volvo ( en tiijä mallia ) ei voinut sitä pesukonettaan kuskata kun ei sopinut sisälle kuin osina kun tilaa oli sisällä paljon ylikin..
nii kyllä mää ton olen tiennyt.