Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: [1] 2 3 ... 446

Viestit - Toivo Tonta

tuossa rekkakuski manas et ei taija etes saaha sitä koslaa...   jo kolme kertaa määräpäivä menny ja nyt myyjä haasto et malliki muuttu ja tosiaan tarjos hieman ajettua esittelyautoa ..   samaan hintaan.                   siinä se tuo etellä mainittu!   outoa on mutta......
Joo, vuosimallin tiedän vaihtuneen, vuotta uudempaan, nythän tehdään jo mallivuotta 2023. Toista vuotta tilaukset varmaan jo olleet sisässä. Uusi kun vihdoin saapuu voi myydä sen esittelyauton samalla hinnalla taas eteenpäin.
Tänään hieman sattumalta olin kuuntelemas kun aurinkopaneelien myynti tykki piti luentoaan. Tai ... firma oli lähestynyt 86v isääni paneelien hankintaan liittyen. Isäni ei edes tajunnut että tarkoitus on niitä hänelle myydä vaan luuli että kyse on yleisestä tiedotustilaisuudesta kuinka voi säästää sähköä :) Hieman isällä oli epätietoisuutta soittaako joku hänelle klo 13 vai tuleeko käymään kun on "pakollisesta" luennosta sähkölämmittäjille kyse  ;D No oveen koputti ihan asiallinen mies ja kysyikin  lähes heti että tämä taitaakin olla perikunnan talo. Kun kyse oli perikunnan talosta niin ilmaisin oman kiinnostukseni omaan talouteeni ja käskin laskea ympäri pyöreän hintahaarukan 8KWh laitteistolle. No ensin nippelitietoa paneelien tehosta sitten kertolasku paneelien lukumäärä ja teho ja minun haaveilemani teho ylittyi muutamalla kymmenyksellä ja sitten se hinta ... halvimmillaan sellainen kun Väre on myynyt 1,5 kertaisella teholla kolmeen ilman suuntaan. No syynä kuulemma oli aasialaiset paneelit , kun heillä oli mustat saksalaiset. Kun muutenkaan en ollut kovimmassa kuumeessa ja "vanhus" asustikin perikunnantalossa niin jutut siirtyi ihan muihin juttuihin. Taisi tulla tunti täyteen ja lähtö seuraavaan paikkaan. Ei esitteitä, ei käyntikorttia , ehkä se kauppakirja oli valmiina mihin isäni olisi pitänyt nimensä kirjoittaa, mutta sekin jäi täyttämättä.
Monen laatuisia ja tehoisia on myynnissä, ei pelkkä hinta kerro mitään.
Paljonko saa paneeleita lisää rahalla jotka käytät kääntölaitteeseen? Ei taida kääntölaitos olla kovin järkevä ::)
Katsoppas kun sattui samaan aiheeseen liittyen pieni arvailu olemaan päiväsellä. Elikkäs nurkista löytyy 420/70 r28 kokoiset traktorin etupäästä eläköityneet renkaat. Ei nyt mitkään ihan huonotkaan, turhan sileät vaan jo syksyn maanmuokkauksiin. Nurkista löytyy myös etuparipyörät 13,6 r28 kokoiset. Noissa renkaat jostain historiasta ja sileät eikä ilmakaan pysy sisällä. Paripyörissä on vanteen leveys 30 senttiä, elikkä 11,8 tuumaako?? 420/70 r28 rengasta suositellaan min. 12" vanteelle, joka on mittauksieni mukaan 34 senttiä leveä.

Mitä sanoo raati, onko mahdollinen asennus vai meneekö vain hyvää työaikaa ja hikeä hukkaan jos lähtee kokeilemaan? Ei tuo 4 senttiä isolta kuulosta, mutta suhteessa kokonaisleveyteen kuitenkin melko iso ero. Paripyörässä pienellä pullistumisellahan ei ole mitään merkitystä, kuten ei sivuvakauden puutteellakaan. Kai tuon vanteella luulisi pysyvän?

Saisi tosiaan nuo vanhat levikkeet ilman sen kummempaa rahallista panosta taas aktiivikäyttöön.
12"=30,48 cm ei 34cm
11.8" on varsin lähelle 30cm
eroahan on 0.2" eli noin puoli senttiä.
ei kait noin peltisiä kannata alkaa rahtaamaan jostain kaukoitästä.   kiva kun on pikkuvirma takaajana.  eihän tuo intiapulju kait paljon isompi kuin rosenlev...    ::)
Maailman suurin traktorinvalmistaja, että on se hieman isompi ;D
Kyllä raskaissa kärryissä jarrut säästää traktorin jarruja ja ovat ihan paikallaan, mutta äkeessä :o
Krampin kautta saa myös Amazonen joitain alkuperäisiä osia, jos ei Suomessa, saattaa kestää tuleminen. Ei kiireellisissä remonteissa kannattaa kysyä, jos tarvitaan se alkuperäinen.
Miksi pitää kallistaa noin paljon itseen päin, vai näyttääkö vain?
Eikös jossain combissa euroa käytettäessä käännetä "palikat" väliin?

Hm.. siis sovitelevyssä? Tuossa kuikan versiossa ei näkynyt moisia olevan, mutta tuokin voisi toimia.

Entisessä traktorissa oli vila-kuormaaja. Ainakin kauha on tuolta ajalta, ja traktorin vaihtuessa euro-kuormaajalliseen vuonna 2006, työlaitteet muokattiin sopivaksi hitsaamalla yleismalliset eurokiinnikkeet. Noissa tosiaan näkyi olevan nuo kombi-sovitelevyn edellyttämät palikat.


Toinen kuvassa ylhäällä toinen alhaalla.
Ite samaa suunnitellu, meinasin vaakaruuvin laittaa ja sillä siirto elevaattorille.

Ruuvilla saisi tietty hyvinkin  alas, jotenkin vaan ylimääräiset mekaaniset osat heikentää luotettavuutta. Ja miten ruuvi kestää tuntikausien jatkuvaa pyörimistä, vilja on kumminski aika kuluttavaa.
Lyhyt pätkä, helppo ja halpa uusia, muoviputkinen Jussi äänetön. Eikö mepussa jotain vastaavaa käytetä? Ennemmin laittaisin ruuvin kun alkaisin kulmasta tinkimään. Joskus piti siirtää puintituoretta kuivantavaran putkia pitkin, ei muuten onnistu.
Eikös jossain combissa euroa käytettäessä käännetä "palikat" väliin?
On 250 kw uunia käytetty yli 200hl kaapeissa.
Kaappi mahdollisimman lähelle elevaattoria ja ala putken kulma 45o siitähän se korkeus tulee, jos tässä sitä haettiin?
kiitoksia.   tuo kait joskus etessä tuossa miunkin valumöntissä.   hyä että joku kokeilee ja kertoo kui se tehtään.     ei joka asiaan kerkii asentajaa..
Jos et ole koppeloa hankkinut, teet-05 sarjalaisen kanssa turhaa työtä noilla ohjeilla ;)
Eikä pultti edes katkea jos ei sitä ole vielä asennettu ;D
Mitäs siinä Ismessä on MP-Liftiä parempaa? Triman sovite yleisempi kuin Ismen. Ainakin JDn keulalla Ismen poikkiputki ihan paskalla kohdalla vs. MP lift. Tuskin kestävyydessä mitään olennaista eroa, joko Ismessä menee männänvarret läpi?
Tuli ajettua illalla tautiaineet n.3.5bar viuhkoilla, toimi kuin junan vessa.
Voisko olla niin hölmö homma kun nuukuuksissani en vaihtanut venttiiliilejä enkä jousia kalvoremontin yhteydessä vaikka sitä jotkut foorumeilla suositteli. Voisko aiheuttaa epätarkkuutta paineeseen isommilla paineilla. Noilla Hypro GA  025 on tullut pääsiasiassa ajettua 4.5 bar nurkilla ja silloin tuota ajelehdintaa tapahtuu ainakin.
Jos traktorissa pienet kierrokset suhteessa nopeuteen ja tuottoon, alkaa venttiiliviat tuntumaan? Mikä pumppu?
Sivuja: [1] 2 3 ... 446