Joo, *****, mulla meni koko illan ohjelma uusiksi, kun aloin selvittämään tätä polttoaineasiaa
Kaivoin esille common rail Valmetin käyttöohjekirjasta polttoaineen speksit.
viskositeetti, +40 astetta, vaatimus 2,0-4,5 mm2/s
voitelevuus, vaatimus enintään 460 mikrometriä.
Nesteen -29/-34
viskositeetti, yleisin arvo 2,0 mm2/s vaihteluväli 1,50-3,00
voitelevuus, yleisin arvo 350 mikrometriä.
Nesteen -5/-15
viskositeetti, yleisin arvo 3,1 mm2/s vaihteluväli 2,00-4,50
Nesteen kesälaatu, ei saatavissa
Teboil kesälaatu
viskositeetti, yleisin arvo 3,2 mm2/s vaihteluväli 2,00-4,50
En osaa sanoa kuinka paljon kilahtamisriski kasvaa talvilaadun polttoaineita käytettäessä, mutta teoriassa talvilaaduilla pitäisi pärjätä. Voitelevuus on ainakin sama kaikilla aineilla. Tuo alhainen viskositeetti hiukan mietityttää, mutta eihän sitä käytännössä ole talvikäytössä muuta vaihtoehtoa kuin pelata varman päälle. Jos oikein saivarellaan, niin pitäisikö common railit laittaa talven kovimmilla pakkasilla ajokieltoon, kun viskositeettiarvot ei ole kohdallaan...