Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kyntöaurat  (Luettu 59141 kertaa)

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: Kyntöaurat
Ei muuta kuin voogeleihin uudet rungot ja sälesiivet paikalleen... Ihanan halpaa. Sälesiipi näyttäis olevan tosi hyvä ainakin keveillä mailla. Murtaa maata vahvasti ja jälki tosi tasainen vaikka onkin vanhat rapeat (rabe) aurat. Aatamin kanssa hommattiin saksasta viime keväänä ja oli varmasti useamman tonnin halvemmat uusien kulutusosien kanssa verrattuna siihen että olis suomesta ostanut. Kuhnin aurat on varmasti hyvät ja taitaa olla tällä hetkellä esim. tanskassa myydyin merkki. Mullakaan ei ole mitään käsitystä siitä miksi kverne olisi ylivoimaisempi kuin mikään muukaan vaikka semmoisetkin talosta löytyy. Parilla muunkin merkkisellä on tullút kynnettyä...

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: Kyntöaurat
Mullakaan ei ole mitään käsitystä siitä miksi kverne olisi ylivoimaisempi kuin mikään muukaan vaikka semmoisetkin talosta löytyy. Parilla muunkin merkkisellä on tullút kynnettyä...
On se ollut aika ylivoimainen. Ei 20v vanhoja kvernejä ja övereitä kannata edes alkaa vertailemaan.

Viimeksi muokattu: 13.04.12 - klo:23:47 kirjoittanut JD6630

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Kyntöaurat
Ette te pojat tiedä kuin Kvernen es-5:lla on kyntö yhtä juhlaa.

 :D
Kui mää ain olen paras?

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8405
Vs: Kyntöaurat
Kvernet on kyllä yliarvostetut aurat. Mulla on 250 ha kynnetyt 4*14" EM85. Olen pettynyt niihin. Jäykillä mailla ei pysy laukaisulaite kiinni. Esiauran siipiä katkennut kymmenkunta kappaletta. Yksi varsinainen siipi katkennut. Uutena niillä sai kaunista jälkeä, enää niitä ei saa millään säätöihin. Esiauran vantaat ja maapuolet täysin loppu. Maapuolilla kyntäisi muuten vielä, mutta pultinkannat tulee läpi. Kärkipaloissa on sama pultinläpitulo ongelma. Kolmesiipisillä Överumeilla kynsi kulutusosilla enemmän.
Mystinen kesälaatumies

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: Kyntöaurat
Mullakaan ei ole mitään käsitystä siitä miksi kverne olisi ylivoimaisempi kuin mikään muukaan vaikka semmoisetkin talosta löytyy. Parilla muunkin merkkisellä on tullút kynnettyä...
On se on ollut aika ylivoimainen. Ei 20v vanhoja kvernejä ja övereitä kannata edes alkaa vertailemaan.
Eihän tässä kukaan varmastikaan ole edes vertailemassa noin vanhoja auroja keskenään. Kverne on varmasti ollut ihan ylivoimainen silloin kun ei ollut muuta kilpailijaa kuin viskarssi. Meidän mailla kvernekin menee ihan hyvin mutta mitä olen ymmärtänyt kovempien maiden kääntäjiltä niin ongelmia on ollut. Hyvä että on kuitenkin porukka tyytyväisiä hankkimiinsa auroihin. Ei sillä ole mulle mitään merkitystä millä kukin kyntää kunhan on itse tyytyväinen :D Voogelithan on tosi hyvät kopiot melkein väriä myöden kvernestä...

Viimeksi muokattu: 13.04.12 - klo:21:24 kirjoittanut arzyboy

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12235
  • Virolaista kiitos!
Vs: Kyntöaurat
Kyllähän se Kverneland on aivan ylivoimasen hyvä aura, mutta...

jos maata tiivistävä vaikutus on suurempi kuin kilpailijalla...
jos vetotehon tarve on suurempi kuin kilpailijalla...
jos säädettävyyden heikkouksia on korjattu suurentamalla maapuolia, jotka sitten kuluvat nopeasti...
jos viilu on teräväkärkisempi ja siten enemmän keväällä tasoitusta vaativa...

niin miksi valita Kverneland, jos löytyy parempi vaihtoehto ???

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7096
Vs: Kyntöaurat
Hyvä että on kuitenkin porukka tyytyväisiä hankkimiinsa auroihin. Ei sillä ole mulle mitään merkitystä millä kukin kyntää kunhan on itse tyytyväinen :D


Agroluxin MRT, 4 teräisenä muovisiivillä, muovisiipisillä esiauroilla ja puukkoleikkureilla ollut -99 vuodesta. Paskat aurat, säätövarat loppuu kesken ennenkuin aurat saa kulkemaan kuten haluaa. Jäljestä saa hyvän mutta "oikeisiin" säätöihin noita pskoja ei saa. 18" säädöllä että peittää 650mm pyörän jäljen. Kovemmassa kohdassa ensimmäinen viilu levenee, pehmeässä kohdassa kapenee >:( Kun loppuu vanttiruuveista säädöt. Muillakin auroilla kyntäneenä, ne muut säädetään kohdalleen ja ajellaan murheitta. Ei ole yks eikä kaks kerta kun tahallaan säätänyt aurat täysin ketulleen ja hakenut säädöt "kohdilleen", niin hyvin kuin säädöt riittää. Kolme erimerkkistä kyntötraktoria, kaikilla sama homma, ei passaa kotimaisen eikä sakujen perään :)

...Ja niihin Kuhnin kokeiluauroihin aikoinaan niin ihastuin, myyjä ei vain halunnut myydä muovisiipistä, ei rahallakaan ???...
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12235
  • Virolaista kiitos!
Vs: Kyntöaurat
Kuinka sulla on kärsivällisyys riittänyt kaikki nämä vuodet? Mulla oli aikanaan sama fiilis mainostamani Potilan äkeen kanssa. Ainoa mikä piti hengissä oli päätös, että koskaan, ikinä en enää Potilan äestä osta. Kohta 9 vuotta aikaa, kun koettelemus päättyi :D

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7096
Vs: Kyntöaurat
Kuinka sulla on kärsivällisyys riittänyt kaikki nämä vuodet? Mulla oli aikanaan sama fiilis mainostamani Potilan äkeen kanssa. Ainoa mikä piti hengissä oli päätös, että koskaan, ikinä en enää Potilan äestä osta. Kohta 9 vuotta aikaa, kun koettelemus päättyi :D

Yksinkertainen syy, raha:) Aina on ollut tärkeämpääkin investoitavaa, ja kun noilla kuitenkin saa sen verran hyvän jäljen ettei sitä osaa moittiakaan. Ei vain natsaa, kaverilla just samat kokemukset... Viissiipiset hydraulisella viilunleveyden säädöllä toimisi, mutta sitten olisi vain yks kyntötraktori. Siinäpä se toinen tärkeä syy, nelisiipinen tuntuisi pieneltä mutta toisaalta viisteräinen noihin toisiin kyntötraktoreihin pieneltä, en oo päässy selvyyteen millaiset ne seuraavat aurat ois joten noilla on menty :) Kuitenkaan en kaikkea kynnä, kynnettävää vuosittain pyöreät sata hehtaaria, joka menee vaikka välillä hammasta purren kahdessa erässä, keväällä ja syksyllä :D
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

brotofobia

  • Vieras
Vs: Kyntöaurat
 Kvernen yksinkertainen kotelopalkkiojas & laukaisulaite toimii kivikoissa, kun se päästää siiven "löysänä" kiertämään kiveä. Kivet ei heittele auraa:

http://www.youtube.com/watch?v=B6meJEUM4TM


http://www.youtube.com/watch?v=k7lOs-pZZc8

Viimeksi muokattu: 14.04.12 - klo:04:35 kirjoittanut brotofobia

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Kyntöaurat
Kyllähän se Kverneland on aivan ylivoimasen hyvä aura, mutta...

jos maata tiivistävä vaikutus on suurempi kuin kilpailijalla...
jos vetotehon tarve on suurempi kuin kilpailijalla...
jos säädettävyyden heikkouksia on korjattu suurentamalla maapuolia, jotka sitten kuluvat nopeasti...
jos viilu on teräväkärkisempi ja siten enemmän keväällä tasoitusta vaativa...

***Nuo argumentit on täysin tuulesta temmattuja.


niin miksi valita Kverneland, jos löytyy parempi vaihtoehto ???
Kui mää ain olen paras?

bobbari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2642
  • Sosiaalinen erakko
Vs: Kyntöaurat
Kvernen yksinkertainen kotelopalkkiojas & laukaisulaite toimii kivikoissa, kun se päästää siiven "löysänä" kiertämään kiveä. Kivet ei heittele auraa:

http://www.youtube.com/watch?v=B6meJEUM4TM


http://www.youtube.com/watch?v=k7lOs-pZZc8
Mutta se yksinkertainen ei tunnista onko vastassa kivi vai kovaa kohtaa pellossa...

Kovemmat tiivistymät kierretään myös löysänä.    ;)
Tuskahiki on köyhän sauna...

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: Kyntöaurat
Ei mun mielestä kylmiksen argumentit ihan tuulesta temmattuja ole...  Noilla videoilla näkyi oikeastaan vaan se että toisessa pellossa oli isompia kiviä. Mitä omiin kokemuksiin tulee niin pehmeämmin toimii hydrauliset laukaisijat. Hyvä jälki tuli kyllä kvernen auroilla videossa, mutta sekin oli sälesiipien ja esiaurojen ansiota suurelta osin. Sama millä auralla tulee hyvä jälki kun on säädöissä ja viilu murtuu kunnolla.
Esimerkkiä vaikka tässä...
http://www.youtube.com/watch?v=7S1dI0i6oGM

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Kyntöaurat
Ei mun mielestä kylmiksen argumentit ihan tuulesta temmattuja ole...  Noilla videoilla näkyi oikeastaan vaan se että toisessa pellossa oli isompia kiviä. Mitä omiin kokemuksiin tulee niin pehmeämmin toimii hydrauliset laukaisijat. Hyvä jälki tuli kyllä kvernen auroilla videossa, mutta sekin oli sälesiipien ja esiaurojen ansiota suurelta osin. Sama millä auralla tulee hyvä jälki kun on säädöissä ja viilu murtuu kunnolla.
Esimerkkiä vaikka tässä...
http://www.youtube.com/watch?v=7S1dI0i6oGM

Kylmiksen teesit on suoraan ööverummin esitteestä.

Kv on tosi helppo säätääkin. Ei tarvii kaikenmaailman vanttiruuveja ruuvata.
Kui mää ain olen paras?

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: Kyntöaurat
Eihän tässä kukaan varmastikaan ole edes vertailemassa noin vanhoja auroja keskenään. Kverne on varmasti ollut ihan ylivoimainen silloin kun ei ollut muuta kilpailijaa kuin viskarssi. Meidän mailla kvernekin menee ihan hyvin mutta mitä olen ymmärtänyt kovempien maiden kääntäjiltä niin ongelmia on ollut. Hyvä että on kuitenkin porukka tyytyväisiä hankkimiinsa auroihin. Ei sillä ole mulle mitään merkitystä millä kukin kyntää kunhan on itse tyytyväinen :D Voogelithan on tosi hyvät kopiot melkein väriä myöden kvernestä...
Ei varmaan olekkaan, mutta ne jotka on kverneillä kyntäneet 20v sitten, eivät varmaan ole muita merkkejä sen jälkeen kokeilleetkaan. Tästä johtuu se, että monet pitävät yhä parhaimpana merkkinä. Voi se toki ollakkin pehmeämmillä mailla.

E: Säästääkö paljon, jos tuo 4-siipiset kuhnit tms. euroopasta ja ostaa niihin kiekkoleikkurit? Suomessa nelisiipisetkin maksaa lähes 10k€...

Viimeksi muokattu: 14.04.12 - klo:10:34 kirjoittanut JD6630