Konehallissa on ongelmana ikkunoiden "itkeminen." Kosteutta tiivistyy lasipintoihin todella paljon. Lasit ovat 3-kerros lämpölasielementtejä ja ne ovat n. 15 cm seinäpinnasta upotettuna, mikä saattaa aiheuttaa ilmiötä. Katossa on 140 cm:n propelli, joka kierrättää ilmaa kyllä tehokkaasti tilan sisällä. 2 kpl 150 mm korvausilmatorvia on seinän alareunassa ja vastakkaisella puolella on 250 mm poistoputki , jossa on kanavapuhallin ilman koneellista poistamista varten. Ilman lämpötilana olen pitänyt 14-15 astetta Celsiusta ja ilmankosteus on ollut n. 30-60 %, riippuen kuinka paljon lunta on koneiden mukana sisään mennyt. Etenkin kosteuden noustessa yli 45 %:n rupeaa ikkunoista valumaan vettä.
Tänään laitoin jokaisen ikkunasyvennyksen yläreunaan 15 euron auton sisätilalämppärin puhaltamaan ilmaa (ilman lämmitystä) laseihin ja ikkunat kuivuivat n. tunnissa täysin kuiviksi. Onko raadilla mitään muuta konstia ratkaista ongelmaa, sillä puiselle ikkunalaudalle valuva vesi ei varmasti tee hyvää rakenteille. Toisaalta ei noi lämppärit varmasti paljoa sähköä vie vaikka ne siellä pyörisittäisivätkin ilmaa.
Onko muilla vastaavaa ongelmaa?
Kysymys on siitä, että sinä tuot koppiin lunta (=jäätä), jonka lämmin ilma ensin lämmittää sulamispisteeseen, sulattaa ja sitten sitoo itseensä edelleen lämmittäen ja kuljettaa pois rakennuksesta. Ikkunan lähellä ilma jäähtyy, eikä pysty sitomaan kaikkea vettä. Bisneksenä tuo on jäiden polttelua. Lumi ja jää kannattaa jättää ulos tai kuljettaa pois mieluummin viemärissä kuin poistoilmassa. Ehkä tuloräppänöiden eteen voisi laittaa itkupinnat, jotka kondensoivat vettä ilmasta.
Onneksi puhallin on poistopuolella, niin ylipaine ei paina rakenteisiin kosteutta.
Tuot koppiin 50 kg lunta (=jäätä) -15 - > 0 50*15*2,1kJ/kg/K= 1575 kJ + sulamislämpö 50*333 kJ/kg= 16650 kJ lämpeneminen 0 - > 16 50*16*2 kJ/kg= 1600 J, yhteensä 19825 kJ, joka vastaa öljynä 0,6 litraa. Mutta koska käytät veden uloskantamiseen ilmaa, joudut samalla lämmittämään -15 asteista RH 30% ulkoilmaa tuohon 16 asteeseen ja 30%:iin peräti 35700 kuutiota (ilman vesisisältö nousee 16C/30% tilanteesta poistoilman 12C/60%:n ja 2,5 -> 3,9 g/kuutio). Tämä operaatio vaatii 27460 kg * 40 kJ/kg= 1100000 kJ, eli öljyä palaa 33 kg.
Luulen että itse koneiden lämmöt menevät lähes tasan, ajosta tullessa esim traktorin kuumat osat vaikka 2000 kg keskimäärin 70 astetta, ohjaamo jne 2000 kg +10 astetta ja työkone, vanteet ym. 2000 kg -15 astetta, koko komeus keskimäärin 21,7 astetta.
Jos vielä kerrot kopin mitat ja puhaltimen virtausmäärän, voin laskea vähän lämpötaseita ja tarkistaa tuon edellisen. Ikkunan pintalämpötila on helppo katsoa infrapunamittarilla, ilman puhallusta.