Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Syyskylvöt 2022  (Luettu 85514 kertaa)

Filosofi

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1012
Vs: Syyskylvöt 2022
Olettekos nähneet ns.aitosuorakylväjiä liikkeellä töissään? Itse en ole havainnut ainuttakaan, suorakylvetty kyllä on mutta aina jotenkin
 " raa*****un" maahan.

Olen nähnyt. Näillä nurkilla aitosuorakylvetty enemmän kuin vuosiin. Nyt on kyllä maakin suosinut suorakylvöä.
Aina ei voi onnistua.

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5197
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Syyskylvöt 2022
Olettekos nähneet ns.aitosuorakylväjiä liikkeellä töissään? Itse en ole havainnut ainuttakaan, suorakylvetty kyllä on mutta aina jotenkin
 " raa*****un" maahan.

Olen nähnyt. Näillä nurkilla aitosuorakylvetty enemmän kuin vuosiin. Nyt on kyllä maakin suosinut suorakylvöä.

Juu on niitä. Monella ei ole edes mitään muokkaimia enää.  ;D

Mäkin uskoisin et nyt on moneen vuoteen otollinen keli suorakylvölle. Ai miksikö. Nyt ollut kuivaa, kuumaa ja tuulista niin sängelläkin ollut pelto on kuivanut. Muutamana edellisenä keväänä on toukokuun alussa heittänyt vettä niin se ei ole sit suorakylvö kunnossa ennenkuin kesäkuussa..  ;D
Kyliltä kuultua.... "Luomu ilman paskaa on kuin seksi ilman naista"... 😆

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4410
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Syyskylvöt 2022
Olettekos nähneet ns.aitosuorakylväjiä liikkeellä töissään? Itse en ole havainnut ainuttakaan, suorakylvetty kyllä on mutta aina jotenkin
 " raa*****un" maahan.

En tiedä näkikö kukaan, mutta reippaan 20 ha mä tuossa 2 päivää sitten vedin aidosti suoraa sänkeen.

Melko syvään tuli työnnettyä, 5-6 cm. Ajattelin että jos tässä taaas käy niin että lumen jälkeen ensimmäiset kunnon sateet näkee kuivaheinän korjuussa. Ihmeen hyvin näytti kosteutta vielä löytyvän, koskemattomassa maassa sitkainkin nosti vielä tummaa vaikka pinta on aivan ruutikuivaa.
Piensiemeniä pitäisi vielä levitellä tavalla tai toisella...

klapikasa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3156
Vs: Syyskylvöt 2022
Ceylon vehnä on vaalee, mutta jotenkuten. Lumet silloin ja kesä suoraan sen päälle, savi kuori niin kovaa et ei rikkoja lainkaan. Turha mitään rikka aineita levittää. Tautiaineita kyllä varmaan tarttis

seegeri

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1964
Vs: Syyskylvöt 2022
Sama havainto, yhellä keveämmällä maalajilla rikkoja enämpi. Nekin sää olla ny viel jos viikonloppuun tulis vettä ja friskaatusivat. Väri O hailukkaa ku ei lannat ole sulanu,  ottaa viel nokkiinsa ku tollasta ruiskuttaa.

Filosofi

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1012
Vs: Syyskylvöt 2022
Nyt näkyi jo ruiskun raiteita syysviljapelloilla. Onko ne nyt sitten ruiskutettu kalenterin vai kasvuasteen mukaan? Mitään rikkaa tuollaisesta halkeilevasta betoniliitistä tuskin nousee, yksittäisiä saunakukkia ja voikukkia lukuun ottamatta. Itse en tuollaista kuivuudessa kituvaa kasvustoa lähtisi ruiskuttamaan - tehokkaat torjunta-aineet kun vetävät välillä ruskeaksi ihan hyvinvoivankin oraan.

Toisilla oli nähtävästi kova luotto näihin sateisiin, jotka siis jäivät tulematta. Lisätyppeä oli rakeisena levitetty syysvehnämaille, joista saattoi erottaa vielä vanhaakin raetta sulamattomana. Ei se kahden viikon takainen kaksi tai neljä milliä mitään apulantaa sulattanut. Ja vaikka olisi sulattanutkin, ei siitä ravinnepotista olisi siirtynyt kuin pienen pieni osa juuriston kautta käyttöön. Sen verran kuivassa ovat juuret, nytkin.
Aina ei voi onnistua.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 20020
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Syyskylvöt 2022
Kyllä siellä jo saunakukkaa on. Ajattelin ensin Broadwayta, mutta se saattaa vioittaa. Kinvara on hellävarainen, ja jonkin verran puree saunakukkaankin. Saa ruiskuttaa korrenkasvuunkin asti. Luoho olkoon rauhassa.

Juttelin Perniön suunnan viljanviljelijän kanssa, typpiliuos lisäravintein on tämmäsenä aikana olennainen menetelmä, raetta eivät meinanneetkaan pistää. Raetta laitetaan sitten kun on isompi sade tiedossa heinäkuun puolella, silloin rae kyllä kosteassa maassa hajoaa ja tuottaa sen valkuaisen.

-SS-

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8410
Vs: Syyskylvöt 2022
Tänävuonna rannikon sahara on tavanomaista suurempi. Ehkä nyt ymmärrätte, miksi me rannikolla pyrimme lannoittamaan syysviljamme aikaisin.
Jos jostain pitää rikat torjua, niin vähän heikommasta syysvehnästä. Saunakukka on itänyt syksyllä ja pellosta tulee hurjan näköinen jos torjunta jätetään tekemättä. Saunakukka tuottaa hirmuisesti siemeniä ja kerran epäonnistumista joutuu paikkaamaan parikymmentä vuotta.
Liete toimii myös mukavasti syysvehnän lisälannoitteena. Hyvin tuntui väri tummenevan ja hidasliukoisena vaikuttaa myös jyvän valkuaiseen.
Mystinen kesälaatumies