Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Nurmirehua Suomesta Arabiemiraatteihin  (Luettu 7653 kertaa)

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4568
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Nurmirehua Suomesta Arabiemiraatteihin
ja kun suomessa ei mikään kannata jo periaatteessa niin tuskin tuota viron mitoissa onnistuisikaan toteuttamaan..   

Olisko pitänyt ottaa mallia sokeritehtaan toiminnasta? Tehtaan raaka-ainetoimitusten kannalta olennaisia järjestelyjä eli urakoitsijoita ja kuljetusketjuja ei olisi pitänyt jättää viljelijöiden vastuulle. Kun niitä rahti- tai kanttipaalareita ei joka pitäjässä edes ole. Eikä kaikkien rekkamiesten kalusto taivu heinäpaalien kuskaamiseen.

Tuntui olevan kova kiire ajaa tehdasta ylös, mutta ketjun alkupää jäi tai jätettiin tyhjän päälle.

Olisi voinut olla ihan Hyvä Juttu.
Mitenkähän käytäntö on ratkaistu niissä parissa muussa Euroopan tehtaassa? Jokin toimintamalli jonka ajatelivat toimivan samalla lailla täälläkin?

Jotain pientä ainakin kuljetusten ratkaisuun kai yritettiinkin, ainakin mä sain  pari GFF:n välittämää kuljetustarjousta. Tietysti kumpikaan ei poistanut sitä että olen liian kaukana ja varmaan samat tarjoukset olisin saanut itsekin kysymällä., Toinen oli Movere, toista en muista. Korjuun jääminen puhtaasti urakoitsijavetoiseksi taas syö niitä euroja vähän turhan vahvasti, saattoi olla että samaan tuottoon pääsi sitten vaikka ihan tavallisella hömpällä? En tuota yrittänyt laskea kun ei ollut tarvetta.

Humppilassa olisi rautatiekin eikä asema täälläkään kovin monen kilometrin päässä ole. Heinä on hankala kappaletavara ja VR:n kankeuden tietäen en edes yrittänyt selvittää tätä vaihtoehtoa... ehkä olisi kuitenkin kannattanut niin ei olisi jäänyt mietityttämään.
Kuitenkaan 'kerralla pellolta perille' ei olisi onnistunut ja välilastaukset ja purut lienevät tässä vähän epäedullisia; varsinkin jos puhutaan käärimättömistä paaleista. Tarvitaan lisäkalustoa ja ajoitusten onnistumista ja mujua riittää. Täällä päässä olisi kyllä ollut lastausmahdollisuus, lastauspaikan sivuraiteelle mahtuu kevyesti kokonainen juna ja itse olisin pystynyt viemään sinne ja lastaamaan. Jos se nyt olisi VR:lle käynyt... olisi siitä jonkinlaisen lastin saanut kasaan vaikkei olisi ollut kuin 1000 paalia. Ongelma olisi enemmän varmaan ollut siellä toisessa päässä... kontteihinkaan ei heinää oikein ole näppärää tunkea.

Vähän sellainen klassinen muna-kana juttuhan tämä(kin) on.  Jos homma saadaan käyntiin niin se vetää tarvittavat tahot mukaansa. Jos kaikki on kovin hakusessa ja esillä on vielä isoja ratkaisemattomia kysymyksiä niin ei kukaan uskalla panostaa tosissaan mihinkään.

Rakkine

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2572
  • Moon oikees, soot vääräs.
Vs: Nurmirehua Suomesta Arabiemiraatteihin
Tuossa keississä on jotain yhtymäkohtia Kouvolan Myllykoskelle  entisen paperitehtaan  tiloihin suunniteltuun olkietanolitehtaaseen, kahdenkin  eri toimijan aloitteesta.
Olkilogistiikka oli kummassakin tapauksessa  melko hyvin
suunniteltu, oljelle oli määritelty hintakin, mutta kummassakin tapauksessa hanke kaatui siihen että sitovia olkien toimitussopimuksia viljelijöiden kanssa ei saatu tarpeeksi kasaan.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 20186
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Nurmirehua Suomesta Arabiemiraatteihin
Tämä lämmin elo- syyskuu onkin parasta aikaa oljen paalaamiseen, kun materiaali kuivuu hyväksi, eivätkä sateet kastele.

-SS-

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8507
Vs: Nurmirehua Suomesta Arabiemiraatteihin
Olen käynyt Espanjan Kataloniassa ja Kanadan Ontariossa tiloilla, joilta heinää menee arabeille. Tää on maailmalla iso bisnes ja muualla se toimii. Kataloniassa viljely perustui Pyreneiltä saatavaan kasteluveteen. Meillä viljely voisi onnistua pääsääntöiseti luonnonsateella.
Mystinen kesälaatumies