Asiahan ei varsinaisesti minulle kuulu,mutta mikä ihme siinä ventissä oikein maksaa.70kw teholuokassa ventti on 80000 € siis 475.650 mk.Case MF NH valtra(huom pienellä kirjoitettu nimi) ovat hintaluokassa 45000€ siis 267.500 mk ja varustelukin on riittavä.Hintaeroa noin 35.000€.Siis vain 10000€ lisää niin saapi samalla rahalla 2 valtraa esim.
Mikä saa vettikuskin vakuuttuneeksi että hankinta on perusteltu?
Case MF NH valtra: Varusteleppa ne samalle tasolle (portaaton yms.), kulutus?, mukavuus ja käytön helppous?, jälleenmyyntiarvo? Yksi myyjä selitti sen minulle konekierroksella-> Eli paljonko tulee kokonaiskustannuksiksi €/h. Kaava: (ostohinta-myyntihinta+polttoainekustannukset+huollot+varaosat)/käyttötunneilla. Ostohintaan piti muistaa laiskea mukaan lisävarusteet ja hinnoitella ominaisuudet, joita ei saa verrokkiin edes rahalla. Noin kun sen laskee, niin tuntia kohti (800h/vuosi, aika 5 vuotta), fendtti alkoi kääntämään kelkkaansa edullisemmaksi /h kuin lähtöhinnaltaan "halvemmat". Lähtöhinnan pääomakulut on ehkä 1/3 kokonaiskustannuksista, niin hieman enemmän ajavalle siinä on järkeä, jos ajaa alle 500h/vuosi, niin perusteiden täytyy olla muuta kuin taloudelliset (mukavuus?). No jokainen maksaa omat vehkeensä, joten ajakoon millä huvittaa, tai pystyy. Itse alan taipumaan "Ojalan" -malliin..
Työn laadussa ja materiaaleissakin saattaa olla eroja, jotka näkyvät vasta käytössä tai huoltotarpeista. Niin ja ajovoimanotto näytti olevan valinnainen varuste, eli saa muttei vakiona...
Tuohon maavaraan minäkään en löydä järkeä, ala-arvoista