Tuo on varmasti hyvä jos rakentelutaitoa riittää. Noihin suuntaventtiileihin saa erilaisia karoja jolloin voi rakentaa sen vapaapaluu/kellunnan kipille/hydraulimoottorille.
Se noissa tietysti on et toiminta on päälle pois tyyppistä jolloin erikokoiset sylinterit toimivat eri tavoin. Virtaussäätimiä lisäämällä saa tietysti toimivammaksi.
Ja ainakaan itsellä ei ymmärrys riittänyt siihen et saako tuollaisen toimimaan muuttuvatilavuuksisen pumpun kanssa. Aloittajalla ei tätä ongelmaa varmaan mut mulla tuo ideointi kaatui siihen.
Juu karan tai koko venttiilin valinnalla voi vaikuttaa tarkasti siihen miten se toimii ellei halua moneen taipuvaa yleiskäyttöistä systeemiä.
Jossain kylvinkoneessa kuristimetkin toimivat virtauksen säätiminä kohtuullisesti koska toimintoja käytetään kuitekin vain sekunteja silloin tällöin. Jatkuvampaa virtausta ei kannata säätää kuristamalla eikä virtauksenjakajakaan silloin toimi tehoa hukkaamatta ja öljyä kuumentamatta.
Jos sen tyhmän lisäventtiilin liittää koneen oman suuntaventtiilin pikaliittimiin niin pelaa LS-systeemissäkin. Ei se pumppu tiedä onko niissä perän pikaliittimissä suoraan sylinteri vai onko välissä joku jakava/ohjaava venttiili.
Koneen oma venttiili on silloin siellä ensin ja kun vivusta vetää se hoitaa pumpun ohjauksen joka tapauksessa. oli liittimissä mitä vaan .
Mutta jos haluaa oikeasti hyödyntää LS-ominaisuuksia niin sitten sähköventtiiliksi pitää valita LS-malli, venttiilin LS-lähtö pitää liittää traktorin LS-liitäntään ja se koko venttiili pitää liittää rinnan traktorin systeemiin. Siis ei ollenkaan niihin tavallisiin pikaliittimiin vaan esim Power Beyond -liitäntöihin.
LS-kykenevä lisäventtiili ei ole sitten enää niin halpa. Propona vielä kalliipi. Suurituottoisissa systeemeissä se on kuitekin oikea valinta; ei ole enää mitään mieltä vatkata öljyä pikaliittimistä vaikkapa 100 l/min koko ajan systeemin ympäri. Hukkateho, hukkalämpö ja koneen turha rasitus.
Yleensä kai uudemmissa, suurituottoisissa koneissa on joystick ja sähkönappuloita jo valmiina niin ettei tarvitse alkaa itse sellaisia lisäilemään. Ja alkuperäismallin lisälohkojakin saa ainakin isolla rahalla.
Joissakin traktoreissa on myös 'köyhän miehen LS' eli lyhytkiertoventtiilillä toteutettu hydraulikka. Siinä jos öljylle ei ole todellista kysyntää niin joku iso venttiili päästää vakiotilavuuksisen pumpun tuoton heti pumpun jälkeen takaisin imupuolelle / tankkiin jolloin kierto pitkän ja mahdollisesti ahdistavan reitin kautta ympäri koko systeemin jää pois. Tuota oikotien tarjoilevaa venttiiliä ohjataan sitten eri konsteilla silloin kun öljyä oikeasti tarvitaan jollekin toimilaitteelle. Eräänlainen prioriteettiventtiili sekin.