Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe minna joutui pelkäämään henkensä puolesta  (Luettu 6511 kertaa)

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19964
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: minna joutui pelkäämään henkensä puolesta

Kuva: Paalikärry sivulaidoilla

Riittääkö näiden sivulaitojen lukitseminen vai pitääkö sidontaliinat olla samaan tapaan kuin avokärryssä ?

-SS-

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: minna joutui pelkäämään henkensä puolesta

Kuva: Paalikärry sivulaidoilla

Riittääkö näiden sivulaitojen lukitseminen vai pitääkö sidontaliinat olla samaan tapaan kuin avokärryssä ?

-SS-
Eikö tuosta ole ollut jotain epäselvyyksiä viime aikoina. Liekkö nykyään jo mekaaniset lukot näissä tehdasvalmisteisissa, ainakin toivottavasti on (lukkoventtiilit ainakin sentään on).
Ja ainakin jos jää kuorma lyhyeksi, niin vaatii liinan.

Ja aloituksen jutun mukainen kuorma ei todellakaan ole ok.

Moottoripolkupyörä Man

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4242
Vs: minna joutui pelkäämään henkensä puolesta

Kuva: Paalikärry sivulaidoilla

Riittääkö näiden sivulaitojen lukitseminen vai pitääkö sidontaliinat olla samaan tapaan kuin avokärryssä ?

-SS-
Eikö tuosta ole ollut jotain epäselvyyksiä viime aikoina. Liekkö nykyään jo mekaaniset lukot näissä tehdasvalmisteisissa, ainakin toivottavasti on (lukkoventtiilit ainakin sentään on).
Ja ainakin jos jää kuorma lyhyeksi, niin vaatii liinan.

Ja aloituksen jutun mukainen kuorma ei todellakaan ole ok.

No on se ok. Ei noissa nopeuksissa paljon paalit lähde karkuun. Tai sen seurauksena. Normikunnossa oleva maatalouskärry, jossa maaseuturomantiikkaa täynnä olevat vanteet. Pätemisen tarpeessa ollut minna. Todennäköisesti soitti radio novaan ensin.
Ernst Vettori, haluatko ostaa vokaalin.

Antidesantti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19299
  • Tämän foorumin lukeminen ei tee hyvää älykkyydelle
Vs: minna joutui pelkäämään henkensä puolesta
Mitenköhän Minna selviää tästäkin koettelemuksesta..
Voimia.

Riisiapua Minnale suosittelen...    🎅
"Lähes kaikki Kuntaliiton vuonna 2007 toteuttamaan kyselytutkimukseen osallistuvat kunnat olivat tukeneet jollain tavalla vesiosuuskuntien toimintaa."

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4394
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: minna joutui pelkäämään henkensä puolesta
Olen minäkin lyhyillä soratiematkoilla jättänyt vastaavan sitomatta tai sitten vain takimmaiset kiinni.
Sinänsä tuuria kun ei omissa kuljetuksissa tarvitse asvaltille mennä ellei myyntikuormasta ole kyse.

Mutta mihinkään varsinaiseen liikenteeseen en kyllä noin lähde. Ihan varmuuden vuoksi.
Ja radiotakavalot kärryyn niin on paljon rennompi fiilis... elämään voi hankkia jännitystä ihan muilla tavoin.

Viljelijä evp

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3401
Vs: minna joutui pelkäämään henkensä puolesta
Mitenköhän Minna selviää tästäkin koettelemuksesta..
Voimia.

Riisiapua Minnale suosittelen...    🎅
miksi minnalle riisipuurova, kaura olisi kotimaista puurova.

Viljelijä evp

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3401
Vs: minna joutui pelkäämään henkensä puolesta
Joskus olen nähnyt sellasen neliöputkestatehdyn systeemin missä on kärryn suuntasestikummalakin   puolen V malliset systeemit johon paali laitetaan kärryn pituussuuntaan pitkäkseen ja päälle yksi rivi. Teline muistaakseni ihan normaaliin kärryyn kiinnitettynä.Omaoimirakentelijalle idea vapaasti käytettävissä. Ei tarvi sitoa kuormaa, mut poliisisedät vissiin vaatii. Tarviihan tukkikuormatkin sitoa vaikka pöllit on karikoiden välissä.

Paalimies

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1579
Vs: minna joutui pelkäämään henkensä puolesta
Joskus olen nähnyt sellasen neliöputkestatehdyn systeemin missä on kärryn suuntasestikummalakin   puolen V malliset systeemit johon paali laitetaan kärryn pituussuuntaan pitkäkseen ja päälle yksi rivi. Teline muistaakseni ihan normaaliin kärryyn kiinnitettynä.Omaoimirakentelijalle idea vapaasti käytettävissä. Ei tarvi sitoa kuormaa, mut poliisisedät vissiin vaatii. Tarviihan tukkikuormatkin sitoa vaikka pöllit on karikoiden välissä.

Joskus oli näyttelyssä tuollainen, 20 vuotta sitten, toimii 120 senttisillä paaleilla.

Kyllähän kuorman sitomiseen on monenlaista tyyliä, lähes kaikista tippuu paali jos pöpeliköön ajaa tai äkkipysähdyksen tekee. Joskus kaadoin talvella olkikuorman paikalliseen taajamaan. Oli sidottu, mutta painuneita paaleja ja kärry tais vähän napata penkkaan.

Olen miettinyt jos rakentaisi korkean etu ja takaesteen kärryyn. Neljällä ketjulla taikka liinalla laittaisi sivut ”kiinni”.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65449
Vs: minna joutui pelkäämään henkensä puolesta
eiks net sitomiset pikkasen rajota sitä eestaas liikkumista tukkikuormissa?      ainakin talvella jäisinä.               muistan aikoinaan ku ajokone toi tukkikuormaa metästä ja oli jonkilainen rinne noustavana,  mäjen päällä oli vain pari tukkia enää mukana,  loput pitkin mäkiä...

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4394
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: minna joutui pelkäämään henkensä puolesta
eiks net sitomiset pikkasen rajota sitä eestaas liikkumista tukkikuormissa?      ainakin talvella jäisinä.               muistan aikoinaan ku ajokone toi tukkikuormaa metästä ja oli jonkilainen rinne noustavana,  mäjen päällä oli vain pari tukkia enää mukana,  loput pitkin mäkiä...

Juu autossahan niitä ei pituussuunnassa varsinkaan perävaunussa pitele muuten mikään. Täysjarrutus pitävällä kelillä voisi olla aika huimaa nähtävää jos ei olisi millään kiristetty kiinni.
Varsinkin 3 m tavara kun putoaisi perävaunun aisan päälle ja siitä ympäriinsä sikin sokin. Voisi näyttää vähän samalta kuin mun kuitukuorma metsässä silloin kun 1-palkkikärryn eka pankko tarrasi kantoon ja luisti palkissa kuorman alla alta pois teliin asti. Kuorman etupää tietysti tökkäsi maahan ja kun ajo vielä jatkui niin...  :-DD
Foto olisi ollut kiva mutta ei ollut silloin mitään kuvausvälinettä mukana.

Ainakin haapakuidut ovat jäisinä sellaisia kalikoita ja pulikoita että eivät kyllä kummoista rinnettä vaadi luistaakseen pois kyydistä...

Päiviö23

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2
Vs: minna joutui pelkäämään henkensä puolesta
Tää on mielenkiintonen aihe.
Jonkun verran tulee toisen työn osalta ajettua rahtia noilla isommilla autoilla, jos siellä koittaa vastaavaa kuljetusta tehdä niin varmasti joku on soittamassa poliisille eikä iltalehteen ja matka loppuu varmasti. Jatkamaan pääsee vasta kun kuorma on sidottu ja sakkolappu on kädessä.
 
Täällä osan kirjottajien mielestä kyseinen kuorma on "ihan normaali" toki ymmärrän jos siirtymä on satoja metrejä tai mennään jotain kärrypolkua.
Mutta se paali  lähtee tosta kärryn kyydistä ihan yhtä helposti mitä se lähtisi kuorma-auton lavalta siinä vaiheessa kun tulee se "oho" tilanne. Hyvällä tuurillahan se tippuu ojaan eikä kelaa sitä vastaan tulevaa jopolla polkevaa naapurin tyttöä levyksi.

Joku näppärä tuolla tais kirjottaakin ettei ne tosta vauhdista kuivalla kelillä mihinkään lähde ??? Ei välttämättä jarruttamalla mutta ainahan sattuu paljon muutakin.

Näitä tapauksia näkee ikävän paljon, maanviljelijöilläkin olisi hyvä olla ammattiylpeyttä. Meitä parjataan muutenkin ihan riittävästi.
Parin sadan panostus liinoihin ja radio valot siihen päälle, ton kuorman sitomiseen menee ekalla kerralla korkeintaan 15min seuraavalla kerralla alle 10min.  Purkamiseen puolet siitä ajasta tai sitten voi ostaa laidallisen kärryn jos ei liinasulkeiset kiinnosta.

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7108
  • karkki vai keppana?
Vs: minna joutui pelkäämään henkensä puolesta
Ei tuossa kuormassa ole mitään puolusteltavaa, jotain pientä tietä pieni siirtymä jolla kukaan ei koskaan tule vastaan...
Tilanteen taustoja kun ei tiedä on paha arvailla miksi kyseistä kuormaa on lähdetty tielle viemään? Noista langatomista valoista, onko se mikään ratkaisu? Meinaan rikki nekin saa ja akun tyhjäksi ;D
pessimisti ei pety!

Paalimies

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1579
Vs: minna joutui pelkäämään henkensä puolesta
Kyllä sitominen on itsestä ja viitseliäisyydestä kiinni. Mun isä ajaa syksyisin liki tuhat paalia pahnaa,noin 70 kuormaa. Kaikki tulee sidottuina. Hänellä ikää 78 ja ketterästi käy pitkittäis liinan laittamassa ylärivin päälle ja muutan poikkiliinan, reilu vartti menee kun sitoo kuorman. Kiipee takarenkaan päältä ensimmäisen rivin päälle…

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4394
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: minna joutui pelkäämään henkensä puolesta
Ei tuossa kuormassa ole mitään puolusteltavaa, jotain pientä tietä pieni siirtymä jolla kukaan ei koskaan tule vastaan...
Tilanteen taustoja kun ei tiedä on paha arvailla miksi kyseistä kuormaa on lähdetty tielle viemään? Noista langatomista valoista, onko se mikään ratkaisu? Meinaan rikki nekin saa ja akun tyhjäksi ;D

Langattomat ovat ratkaisu silloin kun käytetään tilapäisesti jotain kärrynromua liikenteessä. Jos ajo on samalla kärryllä jatkuvampaa niin kannattaa korjata ne oikeat valot.

Mä olen tykännyt noista sellaisena hätävarana. Joskus olleet auton kärryssäkin kun yllättäen millään pikakorjauksella ei saa oikeita valoja pelittämään ja pitäisi olla jo menossa. Tai metsäkärryllä pitää tilapäisesti mennä isommalle tielle vaikka muuten ajetaan viikko metsässä. Tai kun tuli iltayöstä murjottua ketjuilla kaapeli poikki ja aamulla pitäisi olla taas tien päällä.
Tai vanhempi (nostolaite)työkone joka peittää traktorin omat valot mutta jossa ei ole omia valoja.

Päällehän niitä langattomia ei kannata unohtaa ja ladatakin kannattaa muistaa mielellään aina päivän käytön jälkeen.

Joku vetää samaa täysperää niin traktorilla kuin autollakin ja kärryssä pidetään 24 V omat valot. Langattomilla sitten traktorin kanssa. Vanhemmissa kärryissä ei ole välttämättä monella jännitteellä toimivia LEDejä.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65449
Vs: minna joutui pelkäämään henkensä puolesta
kaveri haasto et kun valumöntissä ei pistokkeelta virtaa niin toinen kaveri ajeli autolla etellä ja käytti valoja johottomasti traktorin kärrissä..    hätä keinon keksii..          miusta nuo aika hyät mut magneetti sais olla pikkasen tehokkaampi.