Senverran aiheen sivusta... laitoin vanhaan W120 Tuhtiin lavan perään tukevasta levystä vähän jatkoa. Kupukantapulteilla reunoiltaan lavassa kiinni, niin että noin puolet on lavan päällä ja toinen puolet ylitystä. Ennen neljäs paali jäi vähän liian näpärästi tyhjän päälle perään, nyt jää vielä pohjaa vähän ylimääräistäkin :-)
8 pohjalle ja vaikka 3 sinne ylös keskelle eli 'pikkukärryllä' menee silloin 11 paalia. Tuli aika edullinen paalikärryn pikkupäivitys.
Aina ei ole näppärää ottaa tuota hirmupitkää oikeaa paalikärryä jossa on laskevat laidat ja vaatii vetäjäksikin jo vähän tukevamman vetäjän..
Tuosta wirityksestä on tullut ajan mittaan sellainen laidaton, hiukan pidempi yleiskärry johon ei pariin vuoteen ole laitoja sitten laitettukaan. Aina sitä joku johonkin kummajaiskuljetukseen lainaa
Paaleja keräilessä mulla on kuormausvehkeen nostolaitteessa sellainen autonkärryjen vetoon tarkoitettu vetokuularunko. Sillä on näppärä siirrellä kärryä sitä mukaa kun pellolla etenee. Kuula mahtuu Tuhtin silmukasta ja paljon helpompi koukata sillä kärry kyytiin ja siirtää se 30 m kuin tähyillä niskat nurin oikeaa vetokoukkua. Mun paalithan ovat täysin kuivaa hepoheinää eli kuormasta ei tule kovinkaan raskasta verrattuna joihinkin tonnin litimärkiin tuorerehupaaleihin. Sellaisissa ei tuo varmaan olisi järkevää.
Eihän se sitominen yksinkään nyt kovin hankalaa ole mutta aikaa siihen saa kyllä tärvääntymään. Mä heitän vaan ei-koukkupäästä rullatun liinan yli.
Kun vähän harjoittelee niin 2-kerroksisen kuormankin yli menee kertaheitolla nätisti haluttuun kohtan. Kunhan ei ole kovaa sivutuulta :-) Joskus pitää vähän säätää että saa sen koukun pysymään lavan reunassa sen aikaa kun menee toiselle puolelle kiristämään. Konsti on keksitty siihenkin...