Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe minna joutui pelkäämään henkensä puolesta  (Luettu 6522 kertaa)

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26127
  • vastustan
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65463
Vs: minna joutui pelkäämään henkensä puolesta
ja kiva kun tuossa on yks osapuoli.      paalien sitominen tuossa on yksin aika haastavaa..   ja net peilt on pikkasen korkeemalla kuin autoissa joten näkee myös taakse..   valoittahan ajaa jo puoli kansaa jopa hämärällä,   ja harmaalla autolla..         jokusen paalikuorman nähny joissa kyllä olis tarvetta ollu sitomiselle..   mut hyin selvisi perille..                   ja jo tuo pelkkä sitominen on aika monelle outojuttu..

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9774
Vs: minna joutui pelkäämään henkensä puolesta
Tuohan oli ihan peruskauraa ja sulia paaleja. Muovit vähän lepattaa , mutta se ei oo vaarallista. Mutta jos paalit olis jäisiä ja lava myös niin asia olis ihan toinen. Ittekin kerran toin lavetilla 12 paalia. Siis pelkästään alavarvissa ja liinat oli vedetty sivuille perästä noukkaan. Lavetti päättikin siristää talvisella viljelystiellä luiskaan. Onneksi siinä ei oo ojia, vaan pelto vieressä mutta alempana kuin tie. No liina venyi , mutta ei katkennut, mutta ei paalit enää lavalla pysyneet  ;D Paalien kans ei ollut ongelmaa, mutta sen lavetin saanti takaisin tielle aiheutti hikipisaroita päälaelle. Mutta kyllä määkin joskus kritisoin yhden viljelijän kuljetustyyliä. 90 tuhdit joista tien puolelta laidat pois ja 6 paalia alavarviin pystyyn ja 2 päälle lappeelleen ja mitään ei ole sidottu. Yhdistelmän vielä silloin tällöin kruunaa  kaksi paalia ek:n rehupihdissä ja nekin paalit voi sojottaa lähes miten sattuu.  Tuollaisilla tuhdeilla minäkin kyllä olen joskus 8 paalia kuljettanut. Mutta neljä alavarvin paalia on ollut lappeellaan joten päälly paleille on tullut kolot, jotta ei ne edes pyöri paalien päällä. Lisäksi olen edes yrittänyt sitoa jotenkin. Enää ei paalien pääälle viitti kivuta, joten millään vehkeellä en kahdessa kerroksessa enää paaleja ajele.

Viljelijä evp

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3406
Vs: minna joutui pelkäämään henkensä puolesta
Minna kaipailee sitomisleikkejä,,,,, Ihan hyvinhän nuo on lastattu. Ja kuet Oksa mainitti takavaloja ei nykysin päiväaikaan enää näy, siihen pitäs puuttua kun ei osata säätää auton tekniikkaa.Miksi ne pitäs perävaunussa palaa.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4396
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: minna joutui pelkäämään henkensä puolesta
Senverran aiheen sivusta... laitoin vanhaan W120 Tuhtiin lavan perään tukevasta levystä vähän jatkoa. Kupukantapulteilla reunoiltaan lavassa kiinni, niin että noin puolet on lavan päällä ja toinen puolet ylitystä. Ennen neljäs paali jäi vähän liian näpärästi tyhjän päälle perään, nyt jää vielä pohjaa vähän ylimääräistäkin :-)
8 pohjalle ja vaikka 3 sinne ylös keskelle eli 'pikkukärryllä' menee silloin 11 paalia. Tuli aika edullinen paalikärryn pikkupäivitys.
Aina ei ole näppärää ottaa tuota hirmupitkää oikeaa paalikärryä jossa on laskevat laidat ja vaatii vetäjäksikin jo vähän tukevamman vetäjän..

Tuosta wirityksestä on tullut ajan mittaan sellainen laidaton, hiukan pidempi yleiskärry johon ei pariin vuoteen ole laitoja sitten laitettukaan. Aina sitä joku johonkin kummajaiskuljetukseen lainaa :D

Paaleja keräilessä mulla on kuormausvehkeen nostolaitteessa sellainen autonkärryjen vetoon tarkoitettu vetokuularunko. Sillä on näppärä siirrellä kärryä sitä mukaa kun pellolla etenee. Kuula mahtuu Tuhtin silmukasta ja paljon helpompi koukata sillä kärry kyytiin ja siirtää se 30 m kuin tähyillä niskat nurin oikeaa vetokoukkua. Mun paalithan ovat täysin kuivaa hepoheinää eli kuormasta ei tule kovinkaan raskasta verrattuna joihinkin tonnin litimärkiin tuorerehupaaleihin. Sellaisissa ei tuo varmaan olisi järkevää.

Eihän se sitominen yksinkään nyt kovin hankalaa ole mutta aikaa siihen saa kyllä tärvääntymään. Mä heitän vaan ei-koukkupäästä rullatun liinan yli.
Kun vähän harjoittelee niin 2-kerroksisen kuormankin yli menee kertaheitolla nätisti haluttuun kohtan. Kunhan ei ole kovaa sivutuulta :-) Joskus pitää vähän säätää että saa sen koukun pysymään lavan reunassa sen aikaa kun menee toiselle puolelle kiristämään. Konsti on keksitty siihenkin...

Viimeksi muokattu: 06.08.23 - klo:12:14 kirjoittanut metsajussi

Paalari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 692
Vs: minna joutui pelkäämään henkensä puolesta
Mitenköhän Minna selviää tästäkin koettelemuksesta..
Voimia.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65463
Vs: minna joutui pelkäämään henkensä puolesta
ja eiks minna ole kavaraanari?   eli teitten tukko.. ;)    mut nuo matkailuautot kyllä semmottii kateltavia.    ite korjasin tienluiskaa männä viikolla punavanteen kans ja vaikka olin laittannu sulkutolpat kaistalle ni herra törötti kaks nurin ja sit oli ajaa kauhan kulmaan..   vaikka kone seiso niiin laitassa kuin vain voi..    toisella puolella oli 4 metriä tilaa..     eihän nyt ivekolla voi kuin keskitiellä ajaa..

ilkka

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2710

farmeri

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 246
  • "Maatalous on mukava harrastus mutta pirun kallis"
Vs: minna joutui pelkäämään henkensä puolesta
tollasiakin on....https://www.virtasenkauppa.fi/kuormaliina-pyoropaaleille-912-m-5000-kg-47751
Ääni näille. Noilla onnistuu yksinäänkin helposti kuorman sidonta takaa etulaitaa vasten vetäen. 12m kärryllä kun ajan niin neljän paalin välein laitan tuollaisen liinan niin että toinen nauha menee pystyssä olevan paalin päältä ja toinen kyljeltä. Pysyy hyvin paikallaan ja helppo kiristää kahdella räikällä piukkaan.

Ja selvennyksenä en kilometrin matkalle tee tällaista sidontaa, mutta kun matkaa alkaa olla 40km, voi sidontaan jo käyttää aikaakin.

Paalari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 692
Vs: minna joutui pelkäämään henkensä puolesta
Jostain syystä ihan joka kuormaa ei ole tullut sidottua.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65463
Vs: minna joutui pelkäämään henkensä puolesta
ja tuollaisen sitomiseen menee yhtä paljon aikaa kuin lastaamiseen.     ohan noita autokärrejäkin joissa ei mitään sitottuna..

Paalari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 692
Vs: minna joutui pelkäämään henkensä puolesta
Tuollainen sidonta on ainakin virkavallalle riittänyt.
Jonkun kerran ovat puntaritkin alle laittaneet.

pig24

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12117
Vs: minna joutui pelkäämään henkensä puolesta
Tuollainen sidonta on ainakin virkavallalle riittänyt.
Jonkun kerran ovat puntaritkin alle laittaneet.

10x200 kg, jos on hyvin kuivattua. Vetopainot ei sitten vielä pauku ?

Agronautti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1569
Vs: minna joutui pelkäämään henkensä puolesta
Tuollainen sidonta on ainakin virkavallalle riittänyt.
Jonkun kerran ovat puntaritkin alle laittaneet.



10x200 kg, jos on hyvin kuivattua. Vetopainot ei sitten vielä pauku ?

nuo jotain MIDI-paaleja ::)

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4396
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: minna joutui pelkäämään henkensä puolesta
tollasiakin on....https://www.virtasenkauppa.fi/kuormaliina-pyoropaaleille-912-m-5000-kg-47751

Jossain taidettiin joskus mainostaa harvaa verkkomaistakin paalien kärrämisen sidontavälinettä, en muista missä... enkä tiedä toimivuudesta.