Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Tukkikärry  (Luettu 7864 kertaa)

klapikasa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3133
Vs: Tukkikärry
Noi oikeat ajokoneet vaihtaa omistajaa siel ruotsissa ja sitten maskinisten palstassa pohtivat ja kunnostaa niitä.
Osa pulaa pihassa perus työkaluilla ja hitsillä, jotkut hieman enemän proo

Tos nyt muutama rotnet. suht  perus ja ford perusta, osia saa ja hitsillä loput. Yks noista evähän sama kuin tän popikin aloitajalla, ettinyt, mut kun, sitten bingo, halvalla
Rapid https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=84&t=347803
brunett https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=84&t=341574&hilit=brunett
https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=83&t=348313

Viimeksi muokattu: 09.07.23 - klo:13:08 kirjoittanut klapikasa

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65449
Vs: Tukkikärry
onkoha nuita pieniä vanhoja koneita viety viroon tahi puolaan kunnostukseen?   kun siellä ei työ kait maksa mitään ja osaamistakin löytys..   rahti eestakas ei varmaan hirmu tekijä hintaan..   mut sais nuita koneita käyttöön seisoksimasta metiköissä..

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4396
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Tukkikärry
Välillä noissa vanhoissa tulee vastaan se että osia ei saa kuin perkaamolta :-/

Niin kauan kun hitsikonella ja sorvilla saa korjattua on helpompaa, mutta joku voimansiirron jakolaatikko on ikävä rempata jos osia ei enää löydy.
Yleisimpien tyyppivikoihin voi löytyä uustuotanto-osaa, esim Koneosapalvelusta.
Moottorithan ovat onneksi yleisiä ja tavallisia moottoreita.

Jos vehkeessä on modernimpaa hydrauliikkaa, hydrostaattia tms niin sitten niiden rempat ovat €€€. Muunninremppakan ei liiterissä ole niin hauska tehdä.
Kaikkein vanhimmissa ei sähköä ole harmiksi asti mutta vuodet vierivät ja vastaan voi hyvin tulla jo purnukka joka halvaannuttaa koneen sinne mäen taakse ja piirikaavion kuudennella sivulla sillä kohtaa lukee lyhyesti 'DTC' eli Digital Transmission Control...

Vahoissa metsäkoneissahan ei koskaan ole sähkövikoja, ei toki...

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5145
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Tukkikärry
Välillä noissa vanhoissa tulee vastaan se että osia ei saa kuin perkaamolta :-/

Niin kauan kun hitsikonella ja sorvilla saa korjattua on helpompaa, mutta joku voimansiirron jakolaatikko on ikävä rempata jos osia ei enää löydy.
Yleisimpien tyyppivikoihin voi löytyä uustuotanto-osaa, esim Koneosapalvelusta.
Moottorithan ovat onneksi yleisiä ja tavallisia moottoreita.

Jos vehkeessä on modernimpaa hydrauliikkaa, hydrostaattia tms niin sitten niiden rempat ovat €€€. Muunninremppakan ei liiterissä ole niin hauska tehdä.
Kaikkein vanhimmissa ei sähköä ole harmiksi asti mutta vuodet vierivät ja vastaan voi hyvin tulla jo purnukka joka halvaannuttaa koneen sinne mäen taakse ja piirikaavion kuudennella sivulla sillä kohtaa lukee lyhyesti 'DTC' eli Digital Transmission Control...

Vahoissa metsäkoneissahan ei koskaan ole sähkövikoja, ei toki...

Siinähän se on lyhykäisyydessään kerrottu miksi en ole sekaantunut vaikka mieli olisi välillä tehnyt..  ;D
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5895
Vs: Tukkikärry
Välillä noissa vanhoissa tulee vastaan se että osia ei saa kuin perkaamolta :-/

Niin kauan kun hitsikonella ja sorvilla saa korjattua on helpompaa, mutta joku voimansiirron jakolaatikko on ikävä rempata jos osia ei enää löydy.
Yleisimpien tyyppivikoihin voi löytyä uustuotanto-osaa, esim Koneosapalvelusta.
Moottorithan ovat onneksi yleisiä ja tavallisia moottoreita.

Jos vehkeessä on modernimpaa hydrauliikkaa, hydrostaattia tms niin sitten niiden rempat ovat €€€. Muunninremppakan ei liiterissä ole niin hauska tehdä.
Kaikkein vanhimmissa ei sähköä ole harmiksi asti mutta vuodet vierivät ja vastaan voi hyvin tulla jo purnukka joka halvaannuttaa koneen sinne mäen taakse ja piirikaavion kuudennella sivulla sillä kohtaa lukee lyhyesti 'DTC' eli Digital Transmission Control...

Vahoissa metsäkoneissahan ei koskaan ole sähkövikoja, ei toki...
Ja tommosessa oma-toimi käytössä koneet seisoo monesti pitkiä aikoja , siitäkin tulee omat harminsa.

Peltikuono

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12
Vs: Tukkikärry
Juu, uusien kärryjen hinnat on aivan avaruudessa, mutta eipä huolta, niin on omavalmisteetkin hinnoiltaan karanneet mielettömiin.
Onneksi tällainen tee itse heppu kuin minä, tekee vaununsa itse. Kaksirunkoinen, vetävä kärry, oikealla tukkikuormaajalla, ja sellainen sit tekoon.
Koukku kärryt helvetin hintaisia, ostin käytetyn koukku laitteen Saksasta, 1300 euroa verollisena, kaikilla hydekamoilla, runko, vetävä telistö, ja muovimaalattu runko kuumasinkityksen päälle. 7000 sis Alv...  Ja homma toimii...
Mutta jollei pysty tekemään itse, niin kyllä kusessa on kun koittaa traktoriurakoinnilla maksaa kamat, koneet, palkat, verot ja osingot... Alkaa kuulostaa metsäkonemiehienkin jutuissa se 160€/h kaukaiselta rajalta... Sillä pystyisi koneen vaihtavan uuteen, maksaan palkat ja eläkemaksut, koneiden huollot ymsyms...
Jossain on raja, nytkö korkojen nousun kautta se tulee?

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5145
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Tukkikärry
Juu, uusien kärryjen hinnat on aivan avaruudessa, mutta eipä huolta, niin on omavalmisteetkin hinnoiltaan karanneet mielettömiin.
Onneksi tällainen tee itse heppu kuin minä, tekee vaununsa itse. Kaksirunkoinen, vetävä kärry, oikealla tukkikuormaajalla, ja sellainen sit tekoon.
Koukku kärryt helvetin hintaisia, ostin käytetyn koukku laitteen Saksasta, 1300 euroa verollisena, kaikilla hydekamoilla, runko, vetävä telistö, ja muovimaalattu runko kuumasinkityksen päälle. 7000 sis Alv...  Ja homma toimii...
Mutta jollei pysty tekemään itse, niin kyllä kusessa on kun koittaa traktoriurakoinnilla maksaa kamat, koneet, palkat, verot ja osingot... Alkaa kuulostaa metsäkonemiehienkin jutuissa se 160€/h kaukaiselta rajalta... Sillä pystyisi koneen vaihtavan uuteen, maksaan palkat ja eläkemaksut, koneiden huollot ymsyms...
Jossain on raja, nytkö korkojen nousun kautta se tulee?
Menee nyt hieman sivuun aiheesta mut menköön.

 Samaa mieltä. Mopo on karannut pahasti käsistä. En tiedä koska se raja tulee vastaan kenties ei koskaan, jos vain ostajia riittää. Itse olen ollut huomaavinani et vaihtokonerivistöt paikallisilla toimijoilla olisivat kasvaneet. Ehkä se eturivi ostaa edelleen kirkasta peltiä mut itse kun kuulun siihen porukkaan joka yleensä konehankinnat yrittää tehdä ihan köyhyydestä johtuen sieltä vaihtokone rivistöstä niin valikoimaa tuntuu olevan. Toki hinnat vaihtokoneissakin nousseet. Hyvällä tuurilla saattaa 20v vanhasta laitteesta pyydettävän saman kuin silloin uutena.

Viljelijöiden tulotaso ei ole noussut mielestäni, pikemminkin laskenut. Tilakoon kasvattamisella on saatu hieman kassaa kerrytettyä mut ei se ongelmaa ratkaise.

Kaikille muilla toimialoilla on mahdollisuus nostaa hintoja. Hyvin on urakointihinnat nousseetkin. Tietysti raja varmaan jossain sielläkin on.. ::)

Omalla kohdalla kun homma on tätä perusmaataloutta ilman mitään sivuhommaa niin kyl täs on tarkkana rahojen riittävyyden suhteen oltava koko ajan. Onneksi on pystynyt aiemmin kasvattamaan hieman puskuria. Tässä on ainut mahdollisuus yrittää vain varovasti kulkea mukana ja odottaa josko tämä joskus tästä muuttuisi. Kokoajan täytyy katsella josko jotain sivuhommaa olisi tarjolla maatalouden ulkopuolelta.

Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

Peltikuono

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12
Vs: Tukkikärry
Juu, rajat on myös urakoinnissa ja nyt on selkeästi vedenjakajalla osa tilaajista. Minun laitteet ja koneet pääsääntöisesti itse rakennettuja laidasta alkaen, paitsi tuo Valtteri 8350 on nyrkkipajan nykertämä.
Itse teen pituiseen kaikkea muuta kuin viljelyä, mutta pyrin myymään työni niin kalliilla kuin mahdollista, niin pienillä investoinneilla kuin mahdollista. Se tietysti harakoita harmittaa, siis näitä kiiltopeltimiähiä, mutta olen sanonut, että vapaa maa.
Lavoja olen ostanut koukkukärriin, mutta niiden teko ei olisi vierasta, kolmenkymmenen vaihtolavan satsin olen joskus lamavuosina 1992-1996 tehnyt, mutta pitää olla tietyt laitteet iskussa ja mullei niitä ole enää.
Olen usein miettinyt, että minähän sortimentin ripulin saisi noi laitevalmistajat, jos perustaisi semmoisen DIY sivuston ja alkaisi laittamaan piirustuksia jakoon, että siitä mallia ja tehkää omamme itte....? Sanomista tulis, se on varmaa.

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5145
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Tukkikärry
Juu, rajat on myös urakoinnissa ja nyt on selkeästi vedenjakajalla osa tilaajista. Minun laitteet ja koneet pääsääntöisesti itse rakennettuja laidasta alkaen, paitsi tuo Valtteri 8350 on nyrkkipajan nykertämä.
Itse teen pituiseen kaikkea muuta kuin viljelyä, mutta pyrin myymään työni niin kalliilla kuin mahdollista, niin pienillä investoinneilla kuin mahdollista. Se tietysti harakoita harmittaa, siis näitä kiiltopeltimiähiä, mutta olen sanonut, että vapaa maa.
Lavoja olen ostanut koukkukärriin, mutta niiden teko ei olisi vierasta, kolmenkymmenen vaihtolavan satsin olen joskus lamavuosina 1992-1996 tehnyt, mutta pitää olla tietyt laitteet iskussa ja mullei niitä ole enää.
Olen usein miettinyt, että minähän sortimentin ripulin saisi noi laitevalmistajat, jos perustaisi semmoisen DIY sivuston ja alkaisi laittamaan piirustuksia jakoon, että siitä mallia ja tehkää omamme itte....? Sanomista tulis, se on varmaa.
Lavoista en osaa sanoa mut muutamia vuosia sitten laskeskelin hieman et jos tekis sellaset n. 20 mottiset viljakärryt. Silloin en ainakaan ostotelillä ja muutenkin uusilla raudoilla saanut hommaa kannattavaksi. Ei siinä siis oikein kunnon tekopalkkaa jäänyt. Toki hinnat oli netistä kaivettu et josko rautojen hinnatkin olisi sitten eri jos niitä olisi ihan suoraan alkanut kysymään.

Kuorma-autosta jos sopiva aihio olisi ollut niin homman olisi voinut tehdä ja siinä olisi tekopalkoillekkin päässyt. Toki paljon siitä aihion hinnasta kiinni. Se ei olisi saanut maksaa paljonkaan.

Mut muuten niin kyl mul ainakin rahat loppuu koneitten hankintaan. Pakko mennä vanhoilla ja toivoa että homma rokkaa. Halvalla yritettävä korjailla jos tarvetta.  Pitkään aikaan voinut suunnitellakkaan mitään urakoitsijoita käyttävän. Pakko turata ite hitaammin. 
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

Paalimies

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1581
Vs: Tukkikärry
Ei kyllä urakoitsijaa pysty käyttään jos jotenkin selviää ilman. Niissä töissä johon itsellä tai yhteistyökumppaneilla ei ole konetta niin sitten on pakko. Uusia koneita on ihan turha haaveilla ostavan, toki ei tämän kokoiseen tuotantoon niitä ole koskaan kannattanut ostaa. Sitten jos urakointia olisi merkittävästi niin tilanne toinen.

Pajakoneita kyllä kannattaa ostaa uusia ja laadukkaita😉

Peltikuono

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12
Vs: Tukkikärry
Juu, kyllä.
Itse tehden voi joku roti olla kuluissa.

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: Tukkikärry
Juu, kyllä.
Itse tehden voi joku roti olla kuluissa.
Etenkin kun oma työ on ilmaista  8)

Jännä tilanne on kyllä uusien koneiden kaupan suhteen. Tähän astihan ne on menneet kaupaksi nollakorkojen ansiosta velalla, mutta korkojen noustessa ja koneiden hintojen ollessa 100k+ alkaa tuki ja tukkirahat loppua lopullisesti monella.

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5145
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Tukkikärry
Juu, kyllä.
Itse tehden voi joku roti olla kuluissa.
Etenkin kun oma työ on ilmaista  8)

Jännä tilanne on kyllä uusien koneiden kaupan suhteen. Tähän astihan ne on menneet kaupaksi nollakorkojen ansiosta velalla, mutta korkojen noustessa ja koneiden hintojen ollessa 100k+ alkaa tuki ja tukkirahat loppua lopullisesti monella.
Aa se homma on itsellä ollut kiinni noista tukkirahoista... tukkimetsät on kaadettu jo aiemmin  ;D

Ei mulla vaan ole enää pitkään aikaan ole varaa ollut ostaa uusia traktoreita. Mieli tekisi kyllä. Ja kultivaattorin haluaisin päivittää sellaiseen järeämpään mut niidenkin hinnat luokkaa +50ke..

Oikeastaan kun tarkkaan miettii niin aika paljon olisi päivitettävää kalustoa. Kylvökone nyt on uusi, tai viime vuonna sekin ostettu. Vanha palvelikin 20v ja jonkun 4000 ha. Vaihdossa meni vanhoja koneita ja aika nipun sai rahaakin antaa. Vanha kone nyt oli vain niin loppu et sen olisi saanut rakentaa kokonaan uusiksi.
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

Peltikuono

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12
Vs: Tukkikärry
Juu, kyllä.
Itse tehden voi joku roti olla kuluissa.
Etenkin kun oma työ on ilmaista  8)

En ikinä tee ilmaista omaa työtä. Koko ajan maksan itselle palkan. Tyel maksut on 88 t viime vuonna. Miten sulla?

Jonni

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28
Vs: Tukkikärry
Eikai kukaa hullu maksa TYEL kymmeniä tuhansia itselleen , muutenkin MYEL ja TYEL maksut minimiin ja ryhmähenki vakuutus tilalle.
Jää sitten perillisille jotain kun aika jättää jos ei itse ehdi käyttää, MYEL ja TYEL maksuista tulevaa eläkettä ei muille anneta vaan valtio vie jos potkaisee tyhjää..

Mutta suositten BMF kuormain kärry yhdistelmää, useamman vuoden ollut ja pelkkää positiivista sanottavaa