Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Tukkikärry  (Luettu 8786 kertaa)

Temge

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 379
Tukkikärry
Vanha hakki 25 vetelee viimeisiään ja tilalle pitäisi ostaa uusi. Onko suosituksia korvaavaksi?
Sähköset ohjaimet olis kivat mutta taitavat aikas kalliiksi tulla?

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 68783
Vs: Tukkikärry
virolaista kato.   jos enempi rahaa ni sit joku toinen..

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7160
  • karkki vai keppana?
Vs: Tukkikärry
virolaista kato.   jos enempi rahaa ni sit joku toinen..
Ja osta kotimainen ;D
No joo ihan hyvähän se on Oniarkin, mutta se jälkimarkkinointi ja maahantuoja vaihtuu vähän väliä.
En tiedä onko Virossa meininki muuttunut, mutta vähän se on takuuasioiden hoito ollut vaikeaa, eikä tämä koske pelkästään Oniaria.
Mikä mahtaa nyt olla hinnan ero Suomi vs Viro?
pessimisti ei pety!

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 68783
Vs: Tukkikärry
just tuo vaihtuminen tuossa maahantuonnissa ihmetyttänny..   lie jotain epäselvää nuissakin.       mutta kuin monta oikeesti kotimaista vielä on?   kuulema osatuotantoa nuissa virossa..   mitä, niin en tiijä.   

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10304
Vs: Tukkikärry
Landmannenilla näyttää olevan BMF yhdistelmää virosta. Vanhaan patruunaan ostin BMF kouran , niin kuormaajan arvo kaksinkertaistui ja käytettävyys kolminkertaistui  ;D Empä ikinä uskonut kuinka mahtava on kuormata kouralla joka ei lotaja ja jonka sylinteri pitää. Tai vanhalla kun vähän puomia laski tai nosti niin kouran sai kiinni kasassa vaikka jotain olisi ollut alunperin leukojen välissä. Tällä ei se onnistu vaan kuoraa joutuu avaamaan  ::)

SM

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 80
Vs: Tukkikärry
Itse päädyin ratkasuun vanha kunnon ajokone kun ettin tukkikärryä. Maatalous raktorit kun ittellä on ilman panssareita eikä penkit pyöri lisäksi käytetyt tukkikärryt maksaa tekniikkaansa nähden kultaa. Uudet tukkikärrypaketit maksaa kans ihan poskettomia hintoja siihen nähden että 2/3 hinnalla saa jo viimesenpäälle kuormatraktorin.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4657
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Tukkikärry
Itse päädyin ratkasuun vanha kunnon ajokone kun ettin tukkikärryä. Maatalous raktorit kun ittellä on ilman panssareita eikä penkit pyöri lisäksi käytetyt tukkikärryt maksaa tekniikkaansa nähden kultaa. Uudet tukkikärrypaketit maksaa kans ihan poskettomia hintoja siihen nähden että 2/3 hinnalla saa jo viimesenpäälle kuormatraktorin.

Se on kyllä hyvää tuuria jos tosiaan löytää 'viimeisen päälle' ajokoneen tuohon hintaluokkaan - siis muutamalla kympillä.
Mitä olen itse edullisia ajokoneksia katsellut niin toinen mokoma hintaa olisi ollut realistista varata tuleviin remppoihin :-(
Pelkät lavettikuljetukset maksaa jo jotain jos osaava paja ei ole ihan naapurissa.
Tahtoo olla että kun jotain perusteellisempaa 'pääsee' laittamaan niin se kymppi ei ole iso raha ja osa rempoista on todella hankalia tehdä itse ellei satu omistamaan hyvin varustettua raskaskonekorjaamoa. Ja vielä pitäisi tuntea kyseinen malli riittävän hyvin että osaisi tarkistaa pahimmat karikot.
Jos on ao. mallilla muutaman vuoden palkkakuskina ajanut niin se on varmaan hyvä lähtökohta.

Mutta onhan se oikea ajokone oikeasti ajokone, eihän siitä mihinkään pääse. Riippuu sitten olosuhteista onko se miten olennaista.

Näitä parinsadantuhannen uusia traktoriyhdistelmiä mä kyllä niin maar kauhiast ihmettele. Tarvii aika monta pulikkaa lapikoida että on edes omillaan.

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5419
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Tukkikärry
Itse päädyin ratkasuun vanha kunnon ajokone kun ettin tukkikärryä. Maatalous raktorit kun ittellä on ilman panssareita eikä penkit pyöri lisäksi käytetyt tukkikärryt maksaa tekniikkaansa nähden kultaa. Uudet tukkikärrypaketit maksaa kans ihan poskettomia hintoja siihen nähden että 2/3 hinnalla saa jo viimesenpäälle kuormatraktorin.

Se on kyllä hyvää tuuria jos tosiaan löytää 'viimeisen päälle' ajokoneen tuohon hintaluokkaan - siis muutamalla kympillä.
Mitä olen itse edullisia ajokoneksia katsellut niin toinen mokoma hintaa olisi ollut realistista varata tuleviin remppoihin :-(
Pelkät lavettikuljetukset maksaa jo jotain jos osaava paja ei ole ihan naapurissa.
Tahtoo olla että kun jotain perusteellisempaa 'pääsee' laittamaan niin se kymppi ei ole iso raha ja osa rempoista on todella hankalia tehdä itse ellei satu omistamaan hyvin varustettua raskaskonekorjaamoa. Ja vielä pitäisi tuntea kyseinen malli riittävän hyvin että osaisi tarkistaa pahimmat karikot.
Jos on ao. mallilla muutaman vuoden palkkakuskina ajanut niin se on varmaan hyvä lähtökohta.

Mutta onhan se oikea ajokone oikeasti ajokone, eihän siitä mihinkään pääse. Riippuu sitten olosuhteista onko se miten olennaista.

Näitä parinsadantuhannen uusia traktoriyhdistelmiä mä kyllä niin maar kauhiast ihmettele. Tarvii aika monta pulikkaa lapikoida että on edes omillaan.
Samaa tässä pohtinut. Mettäkärryä ja kuormaajat pitäisi päivittää. Uudet maksaa pirusti, käytetytkin paljon ja niissä on jo raudat väsyneet.

Ajokone kiinnostaisi kun onhan niissä järeysluokka ihan toista. Mut jos taas älyttömästi remonttia tiedossa niin empä oikein tiedä. Pitäis olla niin perusvarma yksinkertainen kampe jonka saisi itsekin pysymään kunnossa..
Kyliltä kuultua.... "Luomu ilman paskaa on kuin seksi ilman naista"... 😆

SM

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 80
Vs: Tukkikärry
Tottahan se on että vanhoissa on aina omat riskinsä. Eipä tuollainen 80-90luvun kone kovin ihmeellistä tekniikkaa kuitenkaan sisällä. Itse päädyin lokomoon kun sellainen osu kohdille. Seuraavaksi hankinta listalla on pieni hakkuupää koneeseen.

SM

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 80
Vs: Tukkikärry
Hankitaa pohtiessani mietin myös ketteryyttä ja ainakin omasta mielestä tuo kuusipyöräinen on ketterämpi kuin raktori ja kärry. Mini bruunetin olisi ollut kova sana mutta niitäkään ei kauhiasti kaupan ole.  Tuota omaanikin metsästin parivuotta ja kolme kyseistä konetta meni kolmen viikon aikana ja tämä oma oli tietysti mielestäni parhain. 200km lavettikuljetus maksaa noin 500e. Sitten kun tollanen kone markilla niin kilvissähän se on raktori jolloin vakuutus on sen 55e ja tämä vehe kulkee sen 30km/h tiellä että siirtyy se palstalta toiselle ja jonkun kuorman kotiinkin kantaa.  Omasta mielestä + ja - omiin tarpeisiin meni enemmän + puolelle. Tosiaan seurasin myös tuota kärry markkinaa ja 10t€ hinnalla ei tahdo saada kunnollista kärryvärkkiä käytettynä ja 20t€ on käytetystä liikaa mielestäni kun sillä saa jo itsevetävän kärryn. Tuolla länsinaapurissa noita itsevetäviä mettäkärryjä tuntuu olevan joka maajussilla jolla on mettää enempi kuin pihapuut että eine kovin vika herkkiä senkään puolesta voi olla.

Don Essex

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1551
Vs: Tukkikärry
Hankitaa pohtiessani mietin myös ketteryyttä ja ainakin omasta mielestä tuo kuusipyöräinen on ketterämpi kuin raktori ja kärry. Mini bruunetin olisi ollut kova sana mutta niitäkään ei kauhiasti kaupan ole.  Tuota omaanikin metsästin parivuotta ja kolme kyseistä konetta meni kolmen viikon aikana ja tämä oma oli tietysti mielestäni parhain. 200km lavettikuljetus maksaa noin 500e. Sitten kun tollanen kone markilla niin kilvissähän se on raktori jolloin vakuutus on sen 55e ja tämä vehe kulkee sen 30km/h tiellä että siirtyy se palstalta toiselle ja jonkun kuorman kotiinkin kantaa.  Omasta mielestä + ja - omiin tarpeisiin meni enemmän + puolelle. Tosiaan seurasin myös tuota kärry markkinaa ja 10t€ hinnalla ei tahdo saada kunnollista kärryvärkkiä käytettynä ja 20t€ on käytetystä liikaa mielestäni kun sillä saa jo itsevetävän kärryn. Tuolla länsinaapurissa noita itsevetäviä mettäkärryjä tuntuu olevan joka maajussilla jolla on mettää enempi kuin pihapuut että eine kovin vika herkkiä senkään puolesta voi olla.

Mielikuva on, ettei kuormaa kantavalla metsätraktorilla saisi kuljettaa puuta tiellä. Mutta omakin vanha tekstini totesi, etten löytänyt kategorista kieltoa. Mutta sen löysin, että kuormaakantavalla koneella kuormaa kuljetettaessa tiellä tulee aina olla dieselit tankissa. Päivämaksu ei riitä. Minullakin oli aikanaan dumpperi, eikä sitä saanut.käyttää tieajossa muulla kuin dieselillä.

https://uusi.keskustelukanava.agronet.fi/agronet/index.php?topic=89792.0
Don Essex

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4657
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Tukkikärry
Ainakin siellä päivämaksun ehdoissa on että sitä ei voi maksaa nestepainetoimisella runko-ohjauksella varustetusta värkistä. Ilmeisesti myöskään metsätalouteen liittyviä kuljetuksia ei tiellä saisi verottomalla tehdä. Toisaalta maajussin yksityitalouteen liittyvät ajot saa periaatteessa ajaa löpöllä, joten jos se kotia kohti seilaava puukuorma menee torpan lämmitykseen niin en sitten tiedä. Kumpi määräys lienee vahvempi.

Joskus ollut jomman kumman traktoriksi rekisteröidyn linkkukoneen perässä myös kärry. Tiedä sitten onko tuo rajattu 'kuormaa kantavaan' eli dumppereihin ym. vai eikö ylipäätään ole mahdollista päivämaksua suorittaa linkusta. En ole jaksanut selvittämään byrokratiaa tuolta osin vaan olen ratkaissut asian vaihtamalla näihin ei-maataloudellisiin päivämaksukuljetuksiin aisankannattajaksi normaalin traksan.  Jos joku tietää varmasti niin saa valistaa :-)

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5419
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Tukkikärry
Hankitaa pohtiessani mietin myös ketteryyttä ja ainakin omasta mielestä tuo kuusipyöräinen on ketterämpi kuin raktori ja kärry. Mini bruunetin olisi ollut kova sana mutta niitäkään ei kauhiasti kaupan ole.  Tuota omaanikin metsästin parivuotta ja kolme kyseistä konetta meni kolmen viikon aikana ja tämä oma oli tietysti mielestäni parhain. 200km lavettikuljetus maksaa noin 500e. Sitten kun tollanen kone markilla niin kilvissähän se on raktori jolloin vakuutus on sen 55e ja tämä vehe kulkee sen 30km/h tiellä että siirtyy se palstalta toiselle ja jonkun kuorman kotiinkin kantaa.  Omasta mielestä + ja - omiin tarpeisiin meni enemmän + puolelle. Tosiaan seurasin myös tuota kärry markkinaa ja 10t€ hinnalla ei tahdo saada kunnollista kärryvärkkiä käytettynä ja 20t€ on käytetystä liikaa mielestäni kun sillä saa jo itsevetävän kärryn. Tuolla länsinaapurissa noita itsevetäviä mettäkärryjä tuntuu olevan joka maajussilla jolla on mettää enempi kuin pihapuut että eine kovin vika herkkiä senkään puolesta voi olla.
Eihän ne toki mitään avaruusraketteja ole mut kai noissakin omat juttunsa on? Ja kun tuossa tilanteessa puhutaan jo monesti yli 20000h rullanneesta koneesta ni jo pelkkiä "väsymisiä" ja osien loppuunkulumisia luulisi olevan. Tietysti jos osia on helposti saatavissa ja eivät paljoa maksa niin sitten helpottaa asiaa. Vähän sama juttu on vanhoissa kuorma-autoissa. Jos yhtään enemmän rahdattavaa ja matkatkin alkavat olemaan pidempiä niin vanhan kuorma-auton hinnalla ei saa kuin uuden traktorin peräkärryn. Toki katsastus, verot ja vakuutukset maksavat mut voisi monessa tilanteessa olla silti kannattava. Mut jos auto on jatkuvasti pajalla ja korjauslaskut alkavat olemaan tonneja vuodessa niin hyöty häviää äkkiä.

Ominaisuudet metsään noissa mettäkoneissa vanhoissakin ovat varmasti paremmat kuin traktori-kärry yhdistelmissä. Tieliikennöinti kuorma päällä on sit se kysymysmerkki. Toki itsellä vanhasta kärrystä ja kuormaimesta ei mitään rahaa juuri enää saa et sama se sit jos satunnaiset kuormat ajaa sillä. Toki ylläpidon vaiva siinäkin. Jos ei muuta niin vähintään hydrauliletkuja saa olla aina vaihtelemassa.
Kyliltä kuultua.... "Luomu ilman paskaa on kuin seksi ilman naista"... 😆

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12342
  • Virolaista kiitos!
Vs: Tukkikärry
Vanha kalusto on sellaista, että hajoaa tai sitten ei, remontteja ei pysty ennakoimaan. Hyvä huoltohistoria auttaa ja jos kone on ollut suurimman osan ajasta vakiintuneessa urakointikäytössä, niin kyllä se yleensä on huolto-ohjelman mukaan käyty läpi. Ongelma näissä harrastepuolen vehkeissä on, että niitä pienemmän pään koneita ei yksinkertaisesti tahdo olla enää markkinoilla kohtuullisilla tunneilla. On jo niin paljon ajettu ja jääneet toisten harrastajien nurkkiin, josta sitten myydään eteenpäin ja niissä voi huollot olla mitä sattuu. Kollega osti joskus Cariboun ja sanoi, että tällaisia ei tahdo enää olla, oli jo silloin ammattikäyttöön liian pieni kone, vaikka minun silmissäni aika iso laitos tuokin. Joku sanoi minulle kustannustasosta, että pelästys maksaa tonnin ja jos oikein remonttia aletaan tehdä, niin kyllä siihen se viisi tonnia yleensä menee. Toisaalta vanha ajokone on sitten aina metsässä eri peto jolla voi painaa luottavaisesti vähän kaikenlaisiin paikkoihin. On ulottuvuutta ja tukevuutta kuormaajassa ja hydrauliikat toimii jouhevasti. Käytössä tulee se omanlaisensa huolettomuus vastaan. Traktorikaluston metsälaitteet on mahtavissa hinnoissa, ainakin jos meinaa näitä perinteisempiä laatumerkkejä katsoa. Kyllä siihen viiskymppiä saa varata helposti. Tulee omien puiden ajo pikkuista vaille kalliiksi, kuoletusajat ovat nyt pitkiä.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 68783
Vs: Tukkikärry
tosa yhen yrittäjän kans juttua..   ja hää manas et kunnollisia (  siis, ei loppuunajettuja ja remppaa vailla olevia ) mettäkoneita ole kaupan mut vanhasta traktorista ja emttäkärrystäö saab jonkinmoisen yhistelmän pienpuun ajoon..   ruottista kait yrittää uittaa jotain...