Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Uutta rälläkkää etsimässä  (Luettu 10813 kertaa)

Halliorja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 442
  • Turha tarkkuus on teknistä taitamattomuutta
Vs: Uutta rälläkkää etsimässä
Päivittäisessä käytössä pajalla olen tyytyväinen Atlas Copcoon, se on tehty kunnon osista, ei muovirattaista.
Lisäksi yks asia, joka nykyään vaivaa monia koneita on n. kymmenen sentin mittainen johto. Atlaksessa on piuhaa puolitoista metriä, eli ei tarvitse aina hakea ensimmäiseksi jatkojohtoja.
Jatketaan tätä kysymystä siten että mikä on raudan poraamiseen kestävä porakone? Kun kaikkia osia ei saa pylvääseen, niin porakonettakin tarvitaan aika paljon. Olen polttanut poroksi ainakin makitan ja hitachin kallitakin koneita, eikä oikein sikahyvää tunnu löytyvän. Kertokaas mielipiteitä.
Itellä on Milwaukeen akkukone 14v, päivittäisessä käytössä kohta 5v, suurin pora 28mm, ei ongelmia.
Kulmurina on isoa ja pientä Makitaa, käyttöikä suunnilleen sama ja ei moittimista toiminnan suhteen, autossa on nuita kylkiäisinä laukkuryssältä saatuja pieniä kulmakoneita, hankintahintaansa nähden kelpo pelejä. :)

Viimeksi muokattu: 02.05.09 - klo:23:07 kirjoittanut Halliorja

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Uutta rälläkkää etsimässä
Makitan akkukonetta olen minäkin monesti kaupassa hipelöinyt. Ei ole vaan raaskinut 400 euroa sijoittaa kun käyttöä on suhteellisen vähän. Töissä sellaisia käyttelin ja tykkäsin kovasti. Koneissa riitti hyvin potkua, järeät istukat, led työvalo erinomainen ja itse kone lyhytrunkoinen, joten asennushommissa mahtui hyvin pieniin paikkoihin poraamaan ja kierteyttämään.

Appiukolle hankittiin joululahjaksi Boschin sininen kone, sekin vaikuttaa hintaisekseen pätevältä (200) 3 akkua ja asiallisen oloinen 13mm istukka.

Ittellä nyt 9 V iänaikuinen makita joka on muuten tikissään, mut akut on ihan lahot. Yhden akun kennotutin uudelleen, mut ei se oikein ole vakuuttanut.
Minulla on makitan akkukonetta vähän joka lähtöön. Kaikki lähti siitä kun tarvitsin PULTTIVÄÄNTIMEN ja myyjä onnistui myymään sen pelkkänä runkona ilman akkuja ja laturia tai ostin siis porakoneen samalla kun sitä ei olisi runkona saanut ja akut ja laturi tuli sen mukana. Nauharuuvinväännin on sarjassa ainoa joka ei ihan täysin vakuuta. Joskus hioin kynsiäni voimakkaaseen kolmivaihteiseen porakoneeseen mutta oli ainoastaan k-kaupan kytkymyynnissä tuo malli ja se jäi toistaiseksi ostamatta.

    Äsken tutustuin tuohon feinin sivustoon, siellä näytti olevan akkukäyttöinen kulmaruuvinväännin 3/8:n karalla ja 25nm väännöllä. Tuollaista olen pari kertaa etsinyt, voi olla kyllä sen verran kallis ettei olisi tullut ostettua, pitääkin selvitellä mutta nyt ei ole akuuttia tarvetta.

    Edit2: Makitan sivuilla kattelin että joko olisi ilmaantunut akkukulmaruuvari markkinoille, olihan se. 60nm luvattiin vääntöäkin ja jos oikein ymmärsin niin kulmakappaleen vaihtamalla koneesta tulisi vinku, ymmärsin ehkä väärin. Sellaisen ostoa olen kuitenkin luvannut heti vakavasti harkita kun tulee myyntiin.

Viimeksi muokattu: 03.05.09 - klo:06:59 kirjoittanut rene

MF 4000

  • Vieras
Vs: Uutta rälläkkää etsimässä
Laikkamutterin jumittumiseen auttaa muuten kuparitahna ihmeesti,silloin tällöin kun laikanvaihon yhteydessä laittaa niin on  paljon  herkempi tuo mutteri.Joskus sen kanssa saa todella vääntää kun jumittuu kunnolla

merheres

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 668
Vs: Uutta rälläkkää etsimässä
Tuohon feinin laikan pikalukitukseen kannattaa käydä tutustumassa, ei tarvi avaimia katella. Feinin koneita näytti olevan Kärkkäisenkin valikoimissa, ainakin kulmureita ja multicutteja. ;)

redbull

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 705
  • Go Ahead, Make My Day
Vs: Uutta rälläkkää etsimässä
[
Laikkamutterin jumittumiseen auttaa muuten kuparitahna ihmeesti,silloin tällöin kun laikanvaihon yhteydessä laittaa niin on  paljon  herkempi tuo mutteri.Joskus sen kanssa saa todella vääntää kun jumittuu kunnolla...
>>>>On siihen juuttuneesseen mutteriin keino, jolla sen saa käsin pyörittää auki, vaikka olis kuinka tihkaissut ;) 8) Ekaks murjoo sen laikan lopun irti mutteria myöten siitä karasta ja sit ajaa pistosahan selkään sen mutterin välissä olevan laikanlopun poikke, eipä ahista enää mutterin aukaisu... ;D ;D.Mulla pyörii rälläkkä siten et kipinät lentää eteenpäin, eikä munille..Paljon tarkempi leikkuutulos ja näkee minne kipinät lentää, eikä pala paja perseen takana  ??? ???, mut sit on kyllä laikka lujassa jos vetelät ranteet ja laikka tarttuu....

bonneville

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1076
Vs: Uutta rälläkkää etsimässä
natsimarketis oli tarjous olisko viikko aikaa isosta kulmurista hyvällä takuulla :) jos työkalut ei tienaa ittiänsä kolmes vuores niin ei niitä kannata sitten ostaakkaan 8)
pessimistinen realisti tai jotain sinne päin...

perttu1

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 55
Vs: Uutta rälläkkää etsimässä
Hiltin 250 s ollu reissutyössä 11v lähes jokapäiväisessä käytössä,kiveäkin ajettu enemmän kuin tarpeeksi.Remonttina on riittänyt muutaman pikamutterin päivitys.En kehu,mutta olen tyytyväinen ;D

SKF

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2539
Vs: Uutta rälläkkää etsimässä
Keskimääräsen kestoiän näkkee teholuvuusta! Pari nollaa perästä pois = kestoikä kuukautta!
Bossi 2100 = 22 kk
AEG sinine=  17kk
Läkkänhäkkyrä=  11kk , alle pualet tehoosta

Pikkuusisa 20% tehoosta =kestoikä päivisä!

ps. Pari rälläkkää vuaresa uusintaa! :(

Loordi Fordson

  • Vieras
Vs: Uutta rälläkkää etsimässä
Mulla on tuossa myös BD vuosimallia 1977 semmoinen mustavalkoinen tai ollut joskus ;D maksoikin silloin 750 mk eli ei mikään halpa deckeri.Pelaa edelleen  kiveä ja rautaa paloiteltu lukemattomin laikkamäärin ,mutta pitäis olla toinenkin ettei tarvitse laikkoja vaihdella yhtenään.Ns halpis malli tuossa levis tuhannen *****n päreiksi,joten ne jääköön harrastelijoille 8)

Tuommoinen mustavalkoinen BD oli tässäkin. Vuosmalli 1979, puhaltimen siivikko kyllä hajos parin vuoden kuluttua ostosta, mutta sen jälkeen johdon vaihdolla vuoteen 2000. Sitten käämit paloi. Eli Boschista ei vielä pysty sanomaan mitään. Olispa muutkin sähkökoneet niinkuin tuo vanha BD nykyään. Feiniä ammattilaisista osa kehunut.

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8361
Vs: Uutta rälläkkää etsimässä
Sininen Bossi on jostain vuodelta -86 tai 7. Johtoa on joskus vaihdettu ja hiilet on muistaakseni kerran vaihdettu.
Laikkamutteri ei juutu kun sen kiristää kunnolla laikanvaihdossa. Löysä lukkomutteri kun pääsee laikan nalkatessa kiristymään niin sitten on kovin kiinni.
Kyläsepällä oli kullanvärinen BD jostain -60-luvulta. Ei kuulemma ollut ollut mitään vikaa.
Mystinen kesälaatumies

Ala-Pertti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10735
Vs: Uutta rälläkkää etsimässä
Tuolla korjaamon puolella on yksi eikölie ainakin tuhat vuotta vanha Perles
pikkukulmuri, voimaa tuntuu olevan pikkulaikalle enemmän kuin tarpeeksi.
Monenväristä vikinettä on tullut ja mennyt, mutta tuo mokoma on kestänyt.
Hirveetä, jos on puoletkaan totta...

klapikasa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3131
Vs: Uutta rälläkkää etsimässä
Minultakin Fein saa äänen. Kaverilla, joka on seppä, on pieni fein ja mä katoin sitä taanoin sillä silmällä. On yli kymmen vuotta vanha  pieni laikka mutta tehoa 750w out put. Johto oli pitkä, voi olla vaihdettu. Mutta yleensä näissä ei vaan saa hyvää halvalla. Alitehoisuus yleensä särkee noita koneita.

oltsik

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 738
Vs: Uutta rälläkkää etsimässä
Sininen Bossi on jostain vuodelta -86 tai 7. Johtoa on joskus vaihdettu ja hiilet on muistaakseni kerran vaihdettu.
Laikkamutteri ei juutu kun sen kiristää kunnolla laikanvaihdossa. Löysä lukkomutteri kun pääsee laikan nalkatessa kiristymään niin sitten on kovin kiinni.
Kyläsepällä oli kullanvärinen BD jostain -60-luvulta. Ei kuulemma ollut ollut mitään vikaa.

Meillä oli musta bläkanddekker jostain-70 luvulta, sen taru loppui käyttöakselin väsymismurtumaan. Saa ettiä nykyaikaisia sähkölaitteita joiden käyttöikä tulee päätökseen mekaaniseen, eikä sähköiseen vikaan

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Uutta rälläkkää etsimässä
Kyllä niitä on. Monet valmistajat käyttävät muoviosissa materiaaleja jotka haurastuvat ajan kuluessa. Esim siivikko on sellainen joka tahtoo jo alle viisivuotiaista lentää itsestään kappaleiksi.