Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Ajotaksa  (Luettu 6412 kertaa)

Paalimies

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1570
Ajotaksa
Meillä rupee oleen noita ensiharvennuksia melko paljon lähivuosina. Mikä on ajotaksa valmiilla karsitulla puulla? Tarjottiin melko edukkaasti kärrypakettia ostettavaksi…. Tuskin kannattaa vaivautua kumminkaan… Oikealla kunnon koneella ajaa enempi päivässä kun huonolla viikossa….

Paalari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 689
Vs: Ajotaksa
Kaipa se riippuu siitäkin milllaisiin kasoihin viittit puut muljata.
Onko kasoissa pari/kolme riukua, tai saako nostella täysiä kourallisia.

antti-x

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2858
Vs: Ajotaksa
Kun mikään ei kannat kuitenkaan niin kannattaa tehdä mistä tykkää  ;D

Toki kannattaa vain siinä tapauksessa että on tiedossa moto joka järkevästi tekee vain sen moton osuuden. Tai sitten jos on moottorisahan kanssa tarkoitus harventaa niin vielä vähemmän kannattaa miettiä kannattavuutta ja se itse sahattujen rankojen keräilykin voi olla hankala edes ostaa kunnon koneella ajavalta ;D

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65257
Vs: Ajotaksa
mut kannataako aina miettiä sitä rahaa?  ite ajelen tuola vanhalla vallulla ja keslalla motukan jäliltä puuta kasoihin ja aina jää työnilon lisäks jopa löpöön rahaa..   ja vuosien jälkeen hyä mieli..

Filosofi

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 945
Vs: Ajotaksa
Ajotaksa ajokoneella vai traktori+metsäperävaunu -yhdistelmällä?

kärmeskytö

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1454
Vs: Ajotaksa
Viime talvena oli ensiharvennuksella vähän yli 10eur/m3 siirto tienvarteen. Siirtomatka tais olla keskimäärin  150 metriä,maasto helppoa männikköä.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65257
Vs: Ajotaksa
hyä hinta sellasilla löpöhinnoilla..  nyt kait joku 8 ekua...

Paalimies

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1570
Vs: Ajotaksa
Joo siis motolla teettäisin ja ajo sitten itse. Jos siihen hommaan rupee. Ei siinä rikastumaan pääse. Liki 10 mottia tunnissa, niin saa pilkiä ihan tosissaan…

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12218
  • Virolaista kiitos!
Vs: Ajotaksa
MHY:llä teetettynä sellaista leimikkoa ei ollutkaan, minkä olisi alle 20e taksoilla puinut ja ajanut. Pari leimikkoa tehtiin niin, että moto pui ja itse ajoin puut. Järeässä puustossa ajon taksa oli hiukan päälle 4e motti. Pointti oli siinä, että pystyi tekemään vähän kapeammat urat ja kalusto oli kevyttä. Joskus laskin, että metsäkärryllä täytyis ajaa 3000 mottia puuta, niin sitten se olisi saman arvoinen investointi kuin vieraalla teetettynä. Laskelmat meni jossain vaiheessa sekaisin, mutta kyllä minä tuohon olen aikojen saatossa päässyt.

Filosofi

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 945
Vs: Ajotaksa
Joo siis motolla teettäisin ja ajo sitten itse. Jos siihen hommaan rupee. Ei siinä rikastumaan pääse. Liki 10 mottia tunnissa, niin saa pilkiä ihan tosissaan…

Vuonna 2021 oli tuulikaatojen ajo traktorilla ja metsäperävaunulla 50 €/h alv 0. Ajomatkaa oli muutama sata metri ja välissä muutamia isohkoja ojia, joihin piti latoa pöllejä väliaikaisiksi silloiksi. Tukkia oli suurin osa, mutta ajo oli tietysti hidasta, kun puut oli sikin sokin palstaa.

Paalimies

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1570
Vs: Ajotaksa
Halpaa on traktorilla ajo tuolla urakoitsijalla ollut, itse tuumasin tuolloin että tarttee jo 55 pelkästä traktorista ja nykyisin 70. Lomituskorvaus on jo pelkästään 30€/h ja siinä piisaa investointina työvaatteet  ja joku kulkuneuvo ja muuttuvat kulut on niiden uusintaa

Filosofi

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 945
Vs: Ajotaksa
Joo ihmeen halvalla tuo kaveri ajoi, vaikkei kärrykään ole ihan halvimasta päästä, kun on sentään hydr. vedolla varustettu, eikä traktorinakaan ole mikään loppuunajettu Valmet 6400. Mutta tällä kaverilla toki urakkahommia piisaa...

eevertti

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1244
Vs: Ajotaksa
Harvennuksia kannattaa ehkä itse ajella jos on kalustoa eikä ole muuta tekemistä 🤔
Päätehakkuulla jää moni maatilapilkki pieneksi ja kannotkin on sitä luokkaa että traktorilla hankala kulkea.
Sitten jos on paljon eri laatuja esim pikkutukki, laho, ylilaho, vientitukki jne. Niin menee isännällä sormi suuhun.

Moottoripolkupyörä Man

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4242
Vs: Ajotaksa
Harvennuksia kannattaa ehkä itse ajella jos on kalustoa eikä ole muuta tekemistä 🤔
Päätehakkuulla jää moni maatilapilkki pieneksi ja kannotkin on sitä luokkaa että traktorilla hankala kulkea.
Sitten jos on paljon eri laatuja esim pikkutukki, laho, ylilaho, vientitukki jne. Niin menee isännällä sormi suuhun.

Noin se juurikin on. Ei sinne metsään kannata omaa traktorikalustoa viedä, jos on muuta tekemistä. Omaksi iloksi voi toki aina ajella.
Pääte-, eli raiskaushakkuulla puutavaralajikoodeja voi olla montakin. Sitten vielä pienerät päälle eri pinoihin, niin autokuski saa taas ihmeteltävää. Eli moton kopissa saa pitää vähän palaveria, jotta hommat menee niinkuin pitää.
Ernst Vettori, haluatko ostaa vokaalin.

farmeri

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 246
  • "Maatalous on mukava harrastus mutta pirun kallis"
Vs: Ajotaksa
Oma ihan jopa valmistusaikaansa nähden hyvä kärry löytyy. Eipä tuolla nykyään tule ajettua kuin omilta moottorisahalla tehdyiltä harvennuksilta rankaa, tuulenkaatoja ja pellonlaidoilta risuja. Moton jäljille ei kyllä ole asiaa kuin oikeasti siihen käyttöön varustellulla traktorilla. Äkkiä se oman ajon kannattavuus vähenee kun renkaan särkee kantoon tai särkee jotain muuta koneesta.