Agronet

Keskusteluaiheet => Metsätalous => Aiheen aloitti: Paalimies - 07.03.23 - klo:11:51

Otsikko: Ajotaksa
Kirjoitti: Paalimies - 07.03.23 - klo:11:51
Meillä rupee oleen noita ensiharvennuksia melko paljon lähivuosina. Mikä on ajotaksa valmiilla karsitulla puulla? Tarjottiin melko edukkaasti kärrypakettia ostettavaksi…. Tuskin kannattaa vaivautua kumminkaan… Oikealla kunnon koneella ajaa enempi päivässä kun huonolla viikossa….
Otsikko: Vs: Ajotaksa
Kirjoitti: Paalari - 07.03.23 - klo:15:49
Kaipa se riippuu siitäkin milllaisiin kasoihin viittit puut muljata.
Onko kasoissa pari/kolme riukua, tai saako nostella täysiä kourallisia.
Otsikko: Vs: Ajotaksa
Kirjoitti: antti-x - 07.03.23 - klo:15:53
Kun mikään ei kannat kuitenkaan niin kannattaa tehdä mistä tykkää  ;D

Toki kannattaa vain siinä tapauksessa että on tiedossa moto joka järkevästi tekee vain sen moton osuuden. Tai sitten jos on moottorisahan kanssa tarkoitus harventaa niin vielä vähemmän kannattaa miettiä kannattavuutta ja se itse sahattujen rankojen keräilykin voi olla hankala edes ostaa kunnon koneella ajavalta ;D

Otsikko: Vs: Ajotaksa
Kirjoitti: Oksa - 07.03.23 - klo:16:37
mut kannataako aina miettiä sitä rahaa?  ite ajelen tuola vanhalla vallulla ja keslalla motukan jäliltä puuta kasoihin ja aina jää työnilon lisäks jopa löpöön rahaa..   ja vuosien jälkeen hyä mieli..
Otsikko: Vs: Ajotaksa
Kirjoitti: Filosofi - 07.03.23 - klo:17:55
Ajotaksa ajokoneella vai traktori+metsäperävaunu -yhdistelmällä?
Otsikko: Vs: Ajotaksa
Kirjoitti: kärmeskytö - 07.03.23 - klo:18:43
Viime talvena oli ensiharvennuksella vähän yli 10eur/m3 siirto tienvarteen. Siirtomatka tais olla keskimäärin  150 metriä,maasto helppoa männikköä.
Otsikko: Vs: Ajotaksa
Kirjoitti: Oksa - 07.03.23 - klo:19:29
hyä hinta sellasilla löpöhinnoilla..  nyt kait joku 8 ekua...
Otsikko: Vs: Ajotaksa
Kirjoitti: Paalimies - 07.03.23 - klo:20:46
Joo siis motolla teettäisin ja ajo sitten itse. Jos siihen hommaan rupee. Ei siinä rikastumaan pääse. Liki 10 mottia tunnissa, niin saa pilkiä ihan tosissaan…
Otsikko: Vs: Ajotaksa
Kirjoitti: kylmis - 07.03.23 - klo:22:01
MHY:llä teetettynä sellaista leimikkoa ei ollutkaan, minkä olisi alle 20e taksoilla puinut ja ajanut. Pari leimikkoa tehtiin niin, että moto pui ja itse ajoin puut. Järeässä puustossa ajon taksa oli hiukan päälle 4e motti. Pointti oli siinä, että pystyi tekemään vähän kapeammat urat ja kalusto oli kevyttä. Joskus laskin, että metsäkärryllä täytyis ajaa 3000 mottia puuta, niin sitten se olisi saman arvoinen investointi kuin vieraalla teetettynä. Laskelmat meni jossain vaiheessa sekaisin, mutta kyllä minä tuohon olen aikojen saatossa päässyt.
Otsikko: Vs: Ajotaksa
Kirjoitti: Filosofi - 08.03.23 - klo:09:05
Joo siis motolla teettäisin ja ajo sitten itse. Jos siihen hommaan rupee. Ei siinä rikastumaan pääse. Liki 10 mottia tunnissa, niin saa pilkiä ihan tosissaan…

Vuonna 2021 oli tuulikaatojen ajo traktorilla ja metsäperävaunulla 50 €/h alv 0. Ajomatkaa oli muutama sata metri ja välissä muutamia isohkoja ojia, joihin piti latoa pöllejä väliaikaisiksi silloiksi. Tukkia oli suurin osa, mutta ajo oli tietysti hidasta, kun puut oli sikin sokin palstaa.
Otsikko: Vs: Ajotaksa
Kirjoitti: Paalimies - 08.03.23 - klo:11:24
Halpaa on traktorilla ajo tuolla urakoitsijalla ollut, itse tuumasin tuolloin että tarttee jo 55 pelkästä traktorista ja nykyisin 70. Lomituskorvaus on jo pelkästään 30€/h ja siinä piisaa investointina työvaatteet  ja joku kulkuneuvo ja muuttuvat kulut on niiden uusintaa
Otsikko: Vs: Ajotaksa
Kirjoitti: Filosofi - 08.03.23 - klo:14:40
Joo ihmeen halvalla tuo kaveri ajoi, vaikkei kärrykään ole ihan halvimasta päästä, kun on sentään hydr. vedolla varustettu, eikä traktorinakaan ole mikään loppuunajettu Valmet 6400. Mutta tällä kaverilla toki urakkahommia piisaa...
Otsikko: Vs: Ajotaksa
Kirjoitti: eevertti - 09.03.23 - klo:08:01
Harvennuksia kannattaa ehkä itse ajella jos on kalustoa eikä ole muuta tekemistä 🤔
Päätehakkuulla jää moni maatilapilkki pieneksi ja kannotkin on sitä luokkaa että traktorilla hankala kulkea.
Sitten jos on paljon eri laatuja esim pikkutukki, laho, ylilaho, vientitukki jne. Niin menee isännällä sormi suuhun.
Otsikko: Vs: Ajotaksa
Kirjoitti: Moottoripolkupyörä Man - 09.03.23 - klo:10:03
Harvennuksia kannattaa ehkä itse ajella jos on kalustoa eikä ole muuta tekemistä 🤔
Päätehakkuulla jää moni maatilapilkki pieneksi ja kannotkin on sitä luokkaa että traktorilla hankala kulkea.
Sitten jos on paljon eri laatuja esim pikkutukki, laho, ylilaho, vientitukki jne. Niin menee isännällä sormi suuhun.

Noin se juurikin on. Ei sinne metsään kannata omaa traktorikalustoa viedä, jos on muuta tekemistä. Omaksi iloksi voi toki aina ajella.
Pääte-, eli raiskaushakkuulla puutavaralajikoodeja voi olla montakin. Sitten vielä pienerät päälle eri pinoihin, niin autokuski saa taas ihmeteltävää. Eli moton kopissa saa pitää vähän palaveria, jotta hommat menee niinkuin pitää.
Otsikko: Vs: Ajotaksa
Kirjoitti: farmeri - 09.03.23 - klo:11:28
Oma ihan jopa valmistusaikaansa nähden hyvä kärry löytyy. Eipä tuolla nykyään tule ajettua kuin omilta moottorisahalla tehdyiltä harvennuksilta rankaa, tuulenkaatoja ja pellonlaidoilta risuja. Moton jäljille ei kyllä ole asiaa kuin oikeasti siihen käyttöön varustellulla traktorilla. Äkkiä se oman ajon kannattavuus vähenee kun renkaan särkee kantoon tai särkee jotain muuta koneesta.
Otsikko: Vs: Ajotaksa
Kirjoitti: metsajussi - 09.03.23 - klo:11:55
Oma ihan jopa valmistusaikaansa nähden hyvä kärry löytyy. Eipä tuolla nykyään tule ajettua kuin omilta moottorisahalla tehdyiltä harvennuksilta rankaa, tuulenkaatoja ja pellonlaidoilta risuja. Moton jäljille ei kyllä ole asiaa kuin oikeasti siihen käyttöön varustellulla traktorilla. Äkkiä se oman ajon kannattavuus vähenee kun renkaan särkee kantoon tai särkee jotain muuta koneesta.

Jep. Jos työmaa on kooltaankin sellainen että sen on iso moto tehnyt niin pitää olla jokin erityinen syy alkaa niitä itse ajamaan. Rahan tienaaminen tuskin käy syyksi.

Maaston helppouden salliessa moton jälkiä on kyllä melkein mukavampi ajella kuin raivaussaha-metsurin jäljiltä; moto on kuitenkin jo nuhjannut kaikki tappikannot ja sellaiset pehmeiksi. Ikävin on sellainen jossa on äskettäin raivuri käynyt ja jättänyt jokaisen risun 30 cm tapille ja sitten ne rangat vielä siinä päällä. Olen joskus käynyt ajolinjat siistimässä etukäteen pahimmista tapeista kun on ollut tuollainen projekti.
Otsikko: Vs: Ajotaksa
Kirjoitti: kylmis - 12.03.23 - klo:08:38
Maaston laatu määrittelee ensisijaisesti kannattaako moton jälkeen lähteä omalla traktorikalustolla. Kiviset louhikot, jyrkät mäet, pehmeät paikat jne. Kuinka ajattelee siellä selviytyvänsä. Jos tasaista, vähäkivistä pohjaa, jossa ei monttuja ole, niin puitten kerääminen on ehkä helpointa hommaa mitä tiedän. Tosi mukavaa, kun puut ovat aina fiksusti uran vieressä järjestyksessä jne. Luonnollisesti alustaraivaus kannattaa itse tehdä niin, että kannot on vedetty hyvin lyhyeksi. Jos lunta on edes jonkun verran, niin sinne ne jää kadoksiin. Moto painaa irtonaisen massan renkaidensa alle ja itse painaa lisää. Kyllä ne urat sinne asettuu. Renkaisiin kannattaa laittaa paineet ainakin 2bar, torjuu paremmin tikkuja.
Otsikko: Vs: Ajotaksa
Kirjoitti: Paalimies - 12.03.23 - klo:10:28
Joo ei sitä mihinkään suolle kannatakkaan mennä, lähinnä näitä harjujen lakia tai loivia rinteitä ja hiekkakankaita ajattelin.
Otsikko: Vs: Ajotaksa
Kirjoitti: metsajussi - 12.03.23 - klo:15:08
Välillä tulee yllätyksiä. Kuten hyvin tasainen, lähes peltokelpoinen palsta, josta löytyy yllättävän syvät, erittäin vinolla kalanruotokuviolla kaivetut ojat.
Ärsyttävä tehdä mitään kun ei noista kaikista - varsinkaan siitä kokoojaojasta tai sen lähellä muistakaan ojista - pääse edes lumen aikaankaan yli kuin täyttämällä ojaa reilusti puilla.  ja niitä ojia on riitävän tiheässä...

Ei oikein mitenkään saa muodostettua edes mielekkäitä lenkkejä vaan joutuu peruuttelemaan teräviin kiiloihin ja ojamaavallien väleihin loppuviin umpiperiin . Ei myöskään voi valita puuston suhteen järkevintä ja vähiten haaskaavaa luontaista ajoreittiä kun ojan päälläkään ei pysty ajamaan .

Vähempikin ojasyvyys olisi kyllä riittänyt kuivatukseen...  tietysti 1510 JörnDonner ja Ponsse Buffalo menisi varmaan noista yli niin että telit vaan keinahtaisi ja hydrostaatti pitäisi hieman tiukemman ulinan.
Otsikko: Vs: Ajotaksa
Kirjoitti: eevertti - 12.03.23 - klo:21:17
Itellä kanssa sellainen joskus -60luvulla ojitettu suo jossa ojat kalanruotokuviolla ja 20metrin jaolla. Ja sen verran syviksi kaivettu että tuolla 20metrin saralla on traktori käännettävä ympäri tai sitten puoli kuormaa ropsia täytteeksi🙈
Otsikko: Vs: Ajotaksa
Kirjoitti: Oksa - 13.03.23 - klo:09:03
metsäjussi,   kukas nuo ojat on kaivattannu?   olis kiva tietää mikä on se taho joka on aikoinaan etes hyväksyny nuo mettäojitukset.. 
Otsikko: Vs: Ajotaksa
Kirjoitti: eevertti - 13.03.23 - klo:12:37
Meillä päin oli kuulemma (itse en ollut näkemässä) -60 ja -70 luvulla jotain valtion tukemia hankkeita joissa soita ja salomaita ojitettiin. Täällä on nykyään ojittamattomat suot harvassa.
Otsikko: Vs: Ajotaksa
Kirjoitti: ijasja2 - 13.03.23 - klo:12:57
Oma ihan jopa valmistusaikaansa nähden hyvä kärry löytyy. Eipä tuolla nykyään tule ajettua kuin omilta moottorisahalla tehdyiltä harvennuksilta rankaa, tuulenkaatoja ja pellonlaidoilta risuja. Moton jäljille ei kyllä ole asiaa kuin oikeasti siihen käyttöön varustellulla traktorilla. Äkkiä se oman ajon kannattavuus vähenee kun renkaan särkee kantoon tai särkee jotain muuta koneesta.

Moton jäljitä parempi ajaa kuin sahamiehen, mutta sinä on useita reunaehtoja. Ensimmäinen että motolla katotaan urat niin, että traktorilla voi ajaa ja puidaan täytettä monttuihin, väistellään kivet, puidaan ojiin täytettä jne. Teen edellä motolla ja vanha isäntä kerää traktorilla perässä. JOS tekisin niinkuin motolla pääsee, ei siellä perässä traktorilla tultaisi. Hidastaa merkittävästi hakkuuta, ja teettää lisätyötä, mutta urat pysyy pienellä kalustolla maltillisina. Näillä nurkin ojaväli 30 metriä, ja siis käytännössä ihan kaikki metsät ojitettu eikä ojattomia rinteitä tai muita maastonkohtia. Tuo ojaväli pahin mahdollinen kun saratkin usein kapeita, reunat kun kiertää, pakko ajaa vielä toinen kiekka kahtapuolen keskellä sarkaa olevasta ojasta. Näin uraväliksi tulee teoriassa 15metriä, 20 metrin ojaväli mahdottomuus kun ojan laidalta ei yllä toiselle puolelle riittävän kauas. Metsurihakkuuna nämä menee paremmin, kun voi venyttää uraväliä omalla hiellä...
Otsikko: Vs: Ajotaksa
Kirjoitti: Moottoripolkupyörä Man - 13.03.23 - klo:13:04
Välillä tulee yllätyksiä. Kuten hyvin tasainen, lähes peltokelpoinen palsta, josta löytyy yllättävän syvät, erittäin vinolla kalanruotokuviolla kaivetut ojat.
Ärsyttävä tehdä mitään kun ei noista kaikista - varsinkaan siitä kokoojaojasta tai sen lähellä muistakaan ojista - pääse edes lumen aikaankaan yli kuin täyttämällä ojaa reilusti puilla.  ja niitä ojia on riitävän tiheässä...

Ei oikein mitenkään saa muodostettua edes mielekkäitä lenkkejä vaan joutuu peruuttelemaan teräviin kiiloihin ja ojamaavallien väleihin loppuviin umpiperiin . Ei myöskään voi valita puuston suhteen järkevintä ja vähiten haaskaavaa luontaista ajoreittiä kun ojan päälläkään ei pysty ajamaan .

Vähempikin ojasyvyys olisi kyllä riittänyt kuivatukseen...  tietysti 1510 JörnDonner ja Ponsse Buffalo menisi varmaan noista yli niin että telit vaan keinahtaisi ja hydrostaatti pitäisi hieman tiukemman ulinan.

Onhan se hienoa huomata, että jotkut koneet ovat tehty jotain asiaa varten.  ;D
Otsikko: Vs: Ajotaksa
Kirjoitti: metsajussi - 13.03.23 - klo:19:23
metsäjussi,   kukas nuo ojat on kaivattannu?   olis kiva tietää mikä on se taho joka on aikoinaan etes hyväksyny nuo mettäojitukset..

Sanoisin jos tietäisin. Voihan se olla että siihen on ollut jonkinlainen vesitaloudellinen perustekin, on saatu vähän kaatoa paikkoihin joissa sitä ei luonnostaan ole.
Ei ne ojat ole kasvua haitanneet kyllä, päätehakkuun jälkeenhän ne on kaivettu. Ei ole mahdottomia maastoja, on vain sopimatonta kalustoa...

Jossain on hyvä kun pystyy ajamaan ojan päällä ja hakkaamaan siitä. Mutta ei noin isojen ojien.

Vuosia sitten olin yhdellä työmaalla jossa oli kanssa vähän reippaammat ojat tiheässä - ja kaikki tasan poikkipäin pitkää kapeaa palstaa. Tietysti valumasuunta oli sinne ja ojitettu yhteisprojektina naapurin kanssa. Ihan OK varmaan ojituksena mutta eipä sinne tarvinnut tuulenkaatoja harrastevempuloilla mennä hakemaan.

Yhden mielenkiintoisen menneisyydessä muistan myös. Ilmeisesti ollut vähän kovemman luokan kaivukone mätästämässä, hirmu suuria kiviä väännetty ylös ja monttujen syvyys oli ennemmin yli puoli metriä kuin alle. Oli hauskaa kävelläkin siellä, keväällä ohuen lumen alta ei aavistanut mitä alla on. Yhteen tipahdin kun montussa ollut jää petti, mulasin sitten  lähes munia myöden kylmässä vedessä. Siltä päivältä läksin kotiin kuivattelemaan, loppui mielenkiinto :-)
Samalla työmaalla oli mielenkiintoinen kivi, selvästi sulaan kivinainekseen oli maailman alussa uponnut sellaisia kiviä jotka eivät siinä  lämmössä sulaneet.

Tänään oli aika täydellinen ajoitus: vaimo soitti ja kertoi että olisi ruokaakin tarjolla. Seuravalla puulla rivahti giljotiinia ruokkiva letku.