Kiitos kokemuksista!
Traktori on idän ihme, Belarus 825, aurat nelisiipiset sarka-aurat. Kynnössä hyvinkin tasapainoinen yhdistelmä; teho-paino -suhde on aika kohdillaan noihin auroihin. Ja kun vuodessa kynnetään vain noin 40-45 ha, niin tuolla yhdistelmällä menee kevyesti. Uudet etuset 400 mm leveät, taakse 540mm 65-profiililla juuri ja juuri mahtuu lokasuojien sisään.
Uudet eturenkaat ovat siis jonkun kuormaimen vanteilla - tai tarkemmin vannekehillä. Pitää ostaa etupäähän uudet vannelautaset (vanhoissa ne on jo hitsattu kehiin ajat sitten, tukevasti) ja hitsata ne noihin uusiin kehiin. Helpointa olisi hitsata nämä keskiöt/lautaset suoraan vannekehään ilman mitään välikkeitä ja silloin tuo leveys lisääntyy. Vannekehien kääntäminen kääntää tilanteen liikaa toisinpäin.
Tuossa Kongskilden ohjekirjassa oli sisäleveyden ohje 3*16*2.54+125=134 cm. Ja maininta, että leveillä renkailla ulkoreunat voisivat/pitäisi olla yhtä leveällä. Näin kun tekee, niin takasia laitetaan (sisäreunasta mitaten) 14 cm leveämmälle (2x7cm), jolloin etu- ja takarenkaiden ulkoreunat ovat yhtä leveällä. Tällä ymmärryksellä voisin kuvitella, että tuon kanssa voi elää.
Oikeastaan ainoa, mikä mietityttää tässä vaiheessa, on Maken mainitsema etuakselin lisärasitus ylimääräisen raidevälin ansioista. Ehkä vielä paineakku etukuormaajan linjaan tätä kompensoimaan...