Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Renkaiden kesto  (Luettu 6742 kertaa)

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4570
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Renkaiden kesto
paljon niillä muuten vetotehoa noin väärinpäin käytettäessä?            itele tuo nyyn eturenkaat oli tosi ylleri kun merkki ja malli pysy samana mut kehämitta ei!   ja sentäs renkasliikkeestä ostettuna..

Vetopidossa ei ole eroa ellei mennä sellaisiin märkiin olouhteisiin jossa renkaan puhdistuvuus on tärkeää. Kuivalla kelillä tai soralla/asvaltilla ei merkittävää eroa.
Lähinnä märän pellon syysmuokkaukset sitten ratkaisevat.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 67919
Vs: Renkaiden kesto
lumella kuulema hauskoja ajettavia..   keula hieman hakee...        yks urakoiva tuosta just nauro kun nuoskalunta mettätiellä työnteli..

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10174
Vs: Renkaiden kesto
lumella kuulema hauskoja ajettavia..   keula hieman hakee...        yks urakoiva tuosta just nauro kun nuoskalunta mettätiellä työnteli..

En usko , että tuolla kääntämisellä paljonkaan on vaikutusta ajo-ominaisuuksiin. Kulunut rengas on muutenkin jarruttava, että vetelee 4-veto päällä ajaessa. Tuota puskemista tai sivuvetelemistä ei ole takavetona ajaessa ainakaan omassa, joten kuvio tuskin silti vaikuttaa. Ja omat etuset on mallia nurmikko, joten ihan sama miten ne on.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4570
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Renkaiden kesto
lumella kuulema hauskoja ajettavia..   keula hieman hakee...        yks urakoiva tuosta just nauro kun nuoskalunta mettätiellä työnteli..

En usko , että tuolla kääntämisellä paljonkaan on vaikutusta ajo-ominaisuuksiin. Kulunut rengas on muutenkin jarruttava, että vetelee 4-veto päällä ajaessa. Tuota puskemista tai sivuvetelemistä ei ole takavetona ajaessa ainakaan omassa, joten kuvio tuskin silti vaikuttaa. Ja omat etuset on mallia nurmikko, joten ihan sama miten ne on.

Voi sillä silloin olla vaikutusa jos loskassa mennään niin että koko ajan vähän sutii. Silloin loska ei väisty sivulle vaan pakkautuu enemmän renkaan alle.

Millähän saisi nuo traktoriaurat säädettyä niin että aura ei pomppisi koko ajan? Todella ärsyttävää ajaa jousittamattomalla  traksalla kärryn kanssa 10 km tuollaista 'tyynen kelin maininkia' jossa aallonharjojen väli on puolesta metristä metriin.

Silloin kun Sisun noukalla oli vanhan mallin todella pitkä aura niin tiethän olivat tasaisia kuin höylätty. Nyt tuntuu että kaikki pienemmät tiet ovat enemmän tai vähemmän laineilla? Luulisi auraajaa itseäkin jo hatuttavan kun seuravaa kertaa ajaa. Vai onko se niin että kun ilmajousitetulla vetää viittäkymppiä niin noita ei huomaa?
Autollakin jos ajaa sopimatonta vauhtia niin hytkeen huomaa.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 67919
Vs: Renkaiden kesto
tuo ihan totta.   itellä hieman vauhtia himmannu ja isompia aaltoja saanu rauhottumaan mutta kyllä se on niin että vain alusteräisellä kuorma-autolla tuosta sit saa taas tasaisen.    traktori alusterällä on yhtä tyhjän kans,   aallot jatkuu.      ite meinaan anoa paikallista alusterää käymään lähiaikoina kun nyt on hieman hiljaisempaa lumen kanssa.

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7140
  • karkki vai keppana?
Vs: Renkaiden kesto

Lainaus
Millähän saisi nuo traktoriaurat säädettyä niin että aura ei pomppisi koko ajan?
https://www.youtube.com/watch?v=EEALLoChkQQ
Onkohan hyvä? pajamies HPn mallin jatko kehitelmä.
pessimisti ei pety!

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 67919
Vs: Renkaiden kesto
tuossa viteossa hyvin näkee n. 50 sekunnin kohilla kuin auran keskitien puoleinen pomppii..   ja juuri noista se aalto muodostuu..  alueauralla, varsinkin vanhalla tahtoo olla jo väljää sen verta et ei ihan tasaseen kule kuiteskaan.    itellä rote ja se heijaa jo kulumien takia..

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5969
Vs: Renkaiden kesto
Millähän saisi nuo traktoriaurat säädettyä niin että aura ei pomppisi koko ajan? Todella ärsyttävää ajaa jousittamattomalla  traksalla kärryn kanssa 10 km tuollaista 'tyynen kelin maininkia' jossa aallonharjojen väli on puolesta metristä metriin.

Silloin kun Sisun noukalla oli vanhan mallin todella pitkä aura niin tiethän olivat tasaisia kuin höylätty. Nyt tuntuu että kaikki pienemmät tiet ovat enemmän tai vähemmän laineilla? Luulisi auraajaa itseäkin jo hatuttavan kun seuravaa kertaa ajaa. Vai onko se niin että kun ilmajousitetulla vetää viittäkymppiä niin noita ei huomaa?
Autollakin jos ajaa sopimatonta vauhtia niin hytkeen huomaa.
Ei tämä pelkästään traktorilla lykättävien aurojen ongelma ole. Tässä aurasi takavuosina sora-autoilija ja tiet oli ihan karseaa aallokkoa, keskimäärin paljon huonommassa kunnossa kuin yhdenkään traktoriauraajan jäljiltä.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 67919
Vs: Renkaiden kesto
juu,  kyl siellä kopissakii pitää olla hereillä miten ajelee ja kui on aura keulalla.         on nuita traktoriaurailijoitakin nähty joitten jäliltä tie pyykkilautaa ja silti penkat korkeita jo marraskuussa..    kaikista ei vaan nuihin....

Magia

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3835
Vs: Renkaiden kesto
juu,  kyl siellä kopissakii pitää olla hereillä miten ajelee ja kui on aura keulalla.         on nuita traktoriaurailijoitakin nähty joitten jäliltä tie pyykkilautaa ja silti penkat korkeita jo marraskuussa..    kaikista ei vaan nuihin....
Autollahan ei juuri enään aurata pikkuteitä,traktorimiehissä on eroja,tavallisesti keväällä on se kinttupolku jäljellä tiestä.Lumenmäärä tiellä sitten riippuu yksistään kuskin ja penkin välistä ja rahoituksesta. Viime keväänähän alkoi aika valtionteillä ettei niitä aurata.vaikka niillä ei pääse liikkumaan.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4570
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Renkaiden kesto
Mistähän kaikesta tuo pomppiminen riippuu?
- vauhdista
- auran geometriasta ja kiinnityksestä
- kannatustassuista
- kelistä
- traktorista
- Putinista....
- ??

Tilanne ei kuitenkaan liene ratkaisematon sillä tasaisiakin teitä tulee joskus vastaan.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 67919
Vs: Renkaiden kesto
jotkut vaan osaa..    vanhallaki kalustolla on saatu hyviä pintoja...   oon moisen nähny..

ht

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2574
  • Etelä-Karjala
Vs: Renkaiden kesto
Mistähän kaikesta tuo pomppiminen riippuu?
- vauhdista
- auran geometriasta ja kiinnityksestä
- kannatustassuista
- kelistä
- traktorista
- Putinista....
- ??

Tilanne ei kuitenkaan liene ratkaisematon sillä tasaisiakin teitä tulee joskus vastaan.

Lisätään nyt vielä tuohon listaan puolustuspuheeksi, että ainakin tänä talvena on melkoisia routaheittoja pikkuteissä ja vähän isommissakin.
-ei kun nappi huuleen ja rinta rottingilla kohti uusia pettymyksiä...

Peltola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1412
Vs: Renkaiden kesto

[/quote]
Millähän saisi nuo traktoriaurat säädettyä niin että aura ei pomppisi koko ajan? Todella ärsyttävää ajaa jousittamattomalla  traksalla kärryn kanssa 10 km tuollaista 'tyynen kelin maininkia' jossa aallonharjojen väli on puolesta metristä metriin.

Silloin kun Sisun noukalla oli vanhan mallin todella pitkä aura niin tiethän olivat tasaisia kuin höylätty. Nyt tuntuu että kaikki pienemmät tiet ovat enemmän tai vähemmän laineilla? Luulisi auraajaa itseäkin jo hatuttavan kun seuravaa kertaa ajaa. Vai onko se niin että kun ilmajousitetulla vetää viittäkymppiä niin noita ei huomaa?
Autollakin jos ajaa sopimatonta vauhtia niin hytkeen huomaa.
[/quote]

Traktoriauroilla kun aurataan 6 metristä valtion tietä niin alueaura on yleensä liian kapea. Siksi sen joutuu kääntämään liiaksi poikittain että menisi eestaas ajolla. Tästä seuraa tökkiminen ja pomppiminen. Myös heittäminen huononee ja penkat kasvaa. Mitä leveämpi aura, sitä"pidempänä" sitä voi pitää ja aura vain oikoo tietä.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 67919
Vs: Renkaiden kesto
itelä tuo aura niiin kapia et joutuu tuon tien ajamaan kahteen kertaa mistä taas on se hyöty et saabi ajaa keskitien ( mitä autot yleensä vain ajaa hitaammin ja sit levittäessä koko leveyteen voip ajella täysillä ja lumi tosiaan lentää   joskus kamera kuvannu kuin auran siivestä lentää semmonen putkilo metikköön..