Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Hyvä tunkki henkilöauton/pakun renkaanvaihtoon?  (Luettu 2963 kertaa)

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8023
Mulla on Bahco BH15000B. Sillä nostaa 5 t ; 68 cm korkeuteen. Sillä käy auton nostot ja traktorin takapyöränkin saa ylös. 15 cm on ilmeisesti alin korkeus. https://www.bahco.com/fi_fi/5t-erikoispitka-pb_bh15000b_.html#technical-details
Mystinen kesälaatumies

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6772
  • karkki vai keppana?
Tuollainen Bahco voisi olla ihan näppärä, mitä mahtaa maksaa? Paineilmapussitunkkeja näkyy olevan lähes noilla samoilla mitoilla. Löytyy Nikke 10T pullo versio varmaan yli 50v toimiihan se ;D Ei mahdottomasti maksa kaksipilari nostimet, rajoittaa vaan tilan muuta käyttöä liikaa.
pessimisti ei pety!

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5493
Bahcoissa on sitten ilmeisesti laatu laskenut aika paljon siitä mitä se oli menneinä vuosikymmeninä.
Paikallisessa rengasliikkeessä on joku Bahcon paineilmakäyttöinen tunkki eikä kauheasti sitä kehuneet ja olen muualtakin kuullut vähän vastaavaa viestiä.

Viimeksi muokattu: 15.11.22 - klo:12:12 kirjoittanut bouli

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3802
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Nykyään osa Bahcon helyistä on made in China...

MJKA

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 149
tuo pihalla tapahtuva nosto on hyä tehä levyn päältä oli tunkki mikä tahansa.   ja nykyautoja en ihan ite alkais nosteleenkaan kuin parketeilla.   on niiiin hepposia osiltaan.      ( tutun sällin auton helma kivasti kiharalla kun vanhalla haitarilla nostannu )        itellä kinukkitunkkii ollu jo vuosikymmeniä.   mutta kiva ku nostaa tojoa ni alkaa olla nostovarat tiukilla..   pienet pyörät alla ihmetyttää joka merkillä.
Itse nostelen h-auton hallitunkilla alatukivarren alta, ei tarvitse paljoa nostaa eikä helmat mene ryppyyn. Tosin sitten varsinkin edessä joutuu hiukan konttaamaan , että saa tunkin oikeaan kohtaan. Joissain autoissa vaatii ns. matalan mallin jos varren maavara kovin pieni. Näillä SUV-malleilla kyllä onnistuu ihan tavallisella 2tn hallitunkilla.

Viljelijä evp

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2308
Onhan niissä helmoissa merkittynä nostokohta tunkille. Ja tunkeista sen verran, että tuossa tavallinen hallitunkki halpis ja toinen vähän parempi, lienee kummatkin kiinankamaa tai sieltä päin. Nostaavat kyllä sen itä pitääkin, teräspyörät ja rulla sen mitä tarvitsee. En tiedä miten hätäseen nuo renkaat pitää sitten vaihtaa, Itellä menee puolisen tuntia autoa kohti. Ja kun samalla pitäs kun pyörä on pois katella myös hiukan muutakin, esim jarrupalat  liukutapit ja suojakumien kunto. Ehkä myös  pyöränlaakerien kunto. No kuka mitenkin, tuskin se tunkin nostonopeus hommassa se oleellisin.

Paalimies

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 748
Olen kanssa ihmetellyt tätä keskustelua tunkkaamisen nopeudesta. Jatkopiikit trukkipiikkeihin on hyvä ja kuormainella ylös. Ikkunat kannattaa avata jos katosta nostaa. Jatkot kannattaa olla, niin ei tule piikit katosta läpi.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 59211
eikös nykyään joka paikassa tähtennetä kuin nopsaan pitää työt tehtyä?    monta asiaa tehtään kiireellä että päästään uottamaan..  lue; näpläämään puhelinta.       ihan kuin ennemuinoin armeijassa..    teho se on mikä jyllää..

Viljelijä evp

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2308
toi olikin hyvä, "tehdään äkkiä että pääsee vartoo"

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6772
  • karkki vai keppana?
Ei mulle ainakaan tuo nopeus mitenkään pompannut esiin tuosta aloituksesta, pikanosto olisi kyllä kätevä kun nitkuttelee pienessä tilassa kun tunkki on jossain syvemmällä auton alla.
pessimisti ei pety!

Viljelijä evp

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2308
"Mikä olisi kestävä,  nopea (ylös ja alas) nopeakäyttöinen ja betonilla ja asfaltilla hyvin siirreltävä tunkki, saa olla kalliskin kunhan ei tarvitse vuoden päästä miettiä uutta. Ja saa olla painavakin jos on fiksusti pyörät. Useampaan autoon täytyy kuitenkin renkaat vaihtaa niin välttävät tunkit alkaa tympiä." näin oli aloitus, eli helvetinmoinen kiire on.

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5493
Jos saa kerran olla kalliskin niin sitten siirrettävä autonostin.  ;D

Näyttivät aika hitailta kun videota katsoin, pitää ainakin kytkeä sitten jonkun traktorin, kuormaajan  tms. hydrauliikkaan nostosylinteri ettei siinä mene ikuisuus.  ;D

Toisaalta jos saisi 14tn pyöräkuormaajan trukkipiikkeihin kiinnitettävän nostimen pohjan säädettävillä tassuilla, niin kävisi aika pikaisesti...
Hitaus on näennäistä, nostimella nousee joka pyörä kerralla ilmaan eikä niitä renkaan vaihdossa välttämättä tarvitse nostaa kovinkaan korkealle, tunkki on siirrettävä ja tunkattava joka kulma erikseen.

Olen nähnyt muuten kuvia vanhasta trukista tehdystä autonostimesta, se oli ikäänkuin pysyvästi asennettu pajaan nostimeksi, toki nosto oli työskenneltäessä mekaanisesti varmennettu putkipalkilla.