Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe VarmoLift dieselistä -> sähköiseksi  (Luettu 1993 kertaa)

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5153
Sähkö-Varmon runko tuli tiensä päähän. Ikää on, en voi moittia. Mutta uusi pitäisi löytää. Näyttää tällä hetkellä olevan myynnissä dieseleitä (noin 2000-luvun alusta), mutta sähkö olisi kyllä kova juttu. Varsinkin eristetyssä lämpimässä rakennuksessa pakokaasut eivät houkuttele, eikä sen Lombardinin dieselin mainekaan ole ihan parhaasta päästä. Ja kyllä, uuteen ei ole varaa.

Onko kenellä kokemusta tai näkemystä; kuinka iso työ olisi heivata diesel kiertoon ja istuttaa 5,5 kW sähkömoottori siihen tilalle? Vaiko moottori+pumppu -kombo? Tietysti jos jollakulla on vähän ajettu sähkö-Varmo hydrauliohjauksella jouten nurkissa, niin tarjotakin saa...

Viimeksi muokattu: 04.11.22 - klo:14:06 kirjoittanut Petri

Utopiaa

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 191
Vs: VarmoLift dieselistä -> sähköiseksi
Ainakaan kärytyksen takia ei moiseen operaatioon kannata ryhtyä. Muutenkin Lompardini on minusta mainettaan paljon parempi moottori. Varakoneena olevassa vehkeessä on Kubota ja sen jäljiltä on rakennus täynnä mustaa savua, toki siinä on varmasti jotakin vikaa kun tietäisi mitä..  ::)

Magia

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3159
Vs: VarmoLift dieselistä -> sähköiseksi
Kyllä noita myynnissä on,ei vain taida lampurit ja maitoihmiset kohdata toisiaan.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 59211
Vs: VarmoLift dieselistä -> sähköiseksi
tuo muuten totta.   on se ihmo kuin ei kukaan myy ja kukaan osta kun pitäjillä hyiä käyttökelposia koneita nurkat notkolla.   kun ei kukaan tietä noista;   tarpeesta eikä joutavista.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8414
Vs: VarmoLift dieselistä -> sähköiseksi
Luulis noita sähköhärpäkkeitä löytyvän , kun määkin oon yhden kartanolle vetänyt. Yhyren paalin oon navettaan sillä jakanut  ;D Liian kapea oli pöytä. Kilpi traktoris + pikku avantti  on käytännöllisempi mulle. Mutta vaikka mulla tuollainen onkin, niin Petrin tarvetta sillä tuski helpotetaan. Kone on vanha ja varmaan aika pepu, mutta silti kaikki tuntuu toimivan. Johto vaatisi uusimisen jos käyttäisi. Irtonaisen vikavirtasuojan turvin sitä olen joskus pyöritellyt. Mutta mitä siitä voisi kehitellä ... Yks lomittaja olis halunnut ostaa kenttäsirkkelin tukin nostajaksi. Itte joskus ajatellut syöttökuljettimen hydemoottoria avanttin noukkaan seiväskairaksi, mutta kun ei viitti ehjää konesta ruveta paloomahan  ::)
Ps. Löytyykö mistään läheltä ehjää, sopuhintaista  imupainevaunua ? ;)

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5153
Vs: VarmoLift dieselistä -> sähköiseksi
Kyllä noita myynnissä on,ei vain taida lampurit ja maitoihmiset kohdata toisiaan.
Joitain löytyy julkisilla palstoillakin (Nettikone, Mascus, Tori), mutta lopulta löytyi pitäjän toiselta laidalta tarpeisiimme sopiva, vieläpä hydeohjauksella! Diesel on tuo uutukaisemme, mutta sopivassa raossa teurastetaan tästä omasta runkovikaisestamme sähkömoottori+pumppu oheistarpeineen ja laitetaan Lombardini odottamaan jotain sopivaa projektia... Parissa maitopaikassa tuollainen on vielä ajossa ja kolmannesta hain kuusen alta vielä yhden varaosiksi. Toivottavasti tämä uudishankinta kestää saman mitä edeltäjänsä!

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5153
Vs: VarmoLift dieselistä -> sähköiseksi
Kyllä noita myynnissä on,ei vain taida lampurit ja maitoihmiset kohdata toisiaan.
Joitain löytyy julkisilla palstoillakin (Nettikone, Mascus, Tori), mutta lopulta löytyi viidakkorummulla pitäjän toiselta laidalta tarpeisiimme sopiva, vieläpä hydeohjauksella! Diesel on tuo uutukaisemme, mutta sopivassa raossa teurastetaan tästä omasta runkovikaisestamme sähkömoottori+pumppu oheistarpeineen ja laitetaan Lombardini odottamaan jotain sopivaa projektia... Parissa maitopaikassa tuollainen on vielä ajossa ja kolmannesta hain kuusen alta vielä yhden varaosiksi. Toivottavasti tämä uudishankinta kestää saman mitä edeltäjänsä!

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3802
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: VarmoLift dieselistä -> sähköiseksi
Minäkin olen tuollaisen joskus kuusen alla nähnyt :-)

Ihan puhtaaasta uteliaisuudesta - millainen sellainen runkovika on joka on mahdoton/kannattamaton korjata?
Yleisesti läpimätä? Vääntynyt monipuolisesti?
Ajattelin vaan kun kaikenlaisia raudan (runko)vikoja korjataankin, autoista, maansiirto- ja metsäkoneista, jne.

Toki jos saa koko varakoneen alle sepityskulujen niin silloin ei remontti innosta.

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5153
Vs: VarmoLift dieselistä -> sähköiseksi
>Ihan puhtaaasta uteliaisuudesta - millainen sellainen runkovika on joka on mahdoton/kannattamaton korjata?
Yleisesti läpimätä? Vääntynyt monipuolisesti?


Se "kuokka" vääntää aika lailla, varsinkin kun käytännössä ei tule löysättyä paalia piikeistä, vaan veitsi työntää paalia  niitä paalia nostavia piikkejä vasten. Sylinterin yläkiinnitys/neliöpalkki murtui poikki ohjauspyörän kohdalta; päästä murtumat kuuluvat rutiiniin ja niitä korjataan aina silloin tällöin. Nyt pitäisi riisua aika alastomaksi ja vielä jonnekin, missä on isohko prässi käytettävissä.  Ja on tässä muutakin pienempää jo useasti parsittu. Nyt pihaan löytynyt yksilö on tuoreempi, hydraulinen ohjaus tehostamattomaan verrattuna oli varsinkin tuolla paremmalle puoliskolle tärkeä parannus!

>Toki jos saa koko varakoneen alle sepityskulujen niin silloin ei remontti innosta.
ja tästäkin oli tällä kertaa kyse. Vanhasta otetaan varaosia hallin nurkkaan pölyttymään sen toisen varaosakoneen kaveriksi.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8414
Vs: VarmoLift dieselistä -> sähköiseksi
Eikö ohjaus oo aina ollut sylinterillä ?  Minähän en noista mitään tiedä ,mutta munkin konees se on sylkyllä. Tosin seisottava malli se on , nuoremmis saa istua. Yhtä muuta romua tänään kyselin, niin sen taloon isäntä tyrkytti heti kahta Varmoliftiä  ;D

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5153
Vs: VarmoLift dieselistä -> sähköiseksi
Eikö ohjaus oo aina ollut sylinterillä ? 
Alkupään koneet ketjupyörillä. Ok systeemi, jos ei kovin paljoa mutkia matkalla

Utopiaa

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 191
Vs: VarmoLift dieselistä -> sähköiseksi
Eikö ohjaus oo aina ollut sylinterillä ?  Minähän en noista mitään tiedä ,mutta munkin konees se on sylkyllä. Tosin seisottava malli se on , nuoremmis saa istua. Yhtä muuta romua tänään kyselin, niin sen taloon isäntä tyrkytti heti kahta Varmoliftiä  ;D

Alkupään vehkeet on ketjupyörillä ohjattavia. Seisottavat mallit on yhdellä hydraulipumpulla ja istuttavat tuplapumpulla. Kumpiakin saa uutena. Tuplapumpullisen mallin työteho on vähintään kaksinkertainen yhdellä pumpulla varustettuun verrattuna.

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5153
Vs: VarmoLift dieselistä -> sähköiseksi

Alkupään vehkeet on ketjupyörillä ohjattavia. Seisottavat mallit on yhdellä hydraulipumpulla ja istuttavat tuplapumpulla. Kumpiakin saa uutena. Tuplapumpullisen mallin työteho on vähintään kaksinkertainen yhdellä pumpulla varustettuun verrattuna.
Onko Sinulla tietoa päivittämismahdollisuudesta tuplapumppuisuuteen? Pyöriikö myös 5,5 kW moottorilla?