Savimaalla kevätkynnön välttäminen ei ole laiskuutta vaan sadonvarmistusta. Kylillä olen viimekeväinä nähnyt onnistumisia tolla glyfo+ suorakylvöllä hömpän lopetuksissa. Olen joskus nähnyt onnistumisen savimaan kevätkynnölläkin, mutta sitten tarvitaan erikoisen sateinen alkukesä. Useammin olen nähnyt epäonnistumisia ja itselläkin on kevyen maan savisempi nurkka jäänyt ilman satoa kevätkynnön jälkeen.
Joskus harrastelijankin kannattaisi käyttää urakoitsijaa, eikä lähteä ihan mielettömään hinkka hinkka operaatioon vakkei ihan niinpaljoa saakaan ajaa traktorilla.
Suorakylvöurakoitsijat ovat jostakin syystä vähentyneet, 20 vuotta sitten leikkivät monet tässä lähellä suorakylvökoneella. Tämä omakin palsta on ainakin kaksi kertaa kylvetty suorakylvökoneella, vuosituhannen vaihteessa. Nyt tämä aukea on lähes kokonaan kynnetty tai kevytmuokattu, syysviljaa tietenkin paljon, ja kevytmuokatunkin keltaorasvuoden jälkeen seuraavaksi vuodeksi ilmestyy kynnös syysvehnän alle. Joku siinä vaan on, että hyvänä syysviljavuotena jostakin syystä pettyvät ja vaihtavat menetelmää.
Kevätkyntö on toiminut naapurikylän ja tämän kylän suurimmalla viljelijällä erinomaista paremmin, niillä lohkoilla, jotka olivat 200+ (Edit: järvi näkyy Pullolassa ennen vuotta 1850, isojakokartat 1780-luvulla löytyivät, on ollut ainakin soita ja vetisiä joutomaita enempi, mutta jäin kyllä useaksi tunniksi historian pariin, aikas ihme kun nämä alueet näkyvät kansallisarkistossa, ja ovat kohta neljännesvuosituhannen päästä tallennettuja !) vuotta sitten järveä. Tämä järvi lienee kuivatettu teille asti, vesipuroksi, joka liittyy Kiskonjokeen ja sieltä saaristoon. Samalle paikalle tulee vieläkin vesilintuja ja joutsenia muuttojen yhteydessä, niin kuin muistaisivat matalan kaislikkoisen vesistön tuossa. Patokin tuolla vielä on, on suora kanava siinä.
Kaipa jostakin sen suorakylvöurakoitsijan löytää, mutta voi olla, että maan routaantuessa käyn kyntämässä tuon nurmen, jos semmoinen mahdollisuus tulee, itselle ei tulisi rajoituksia, kun eivät kuuluisi omaan syysilmoitukseen. Kyllä se saattaa olla toiseksi paras vaihtoehto suorakylvön jälkeen. Keväällä kyntämällä epäonnistuu ehkä jopa kahdeksan kertaa kymmenestä.
-SS-