monesti miettiny tuommoista aivan uutta ratalinjausta, eikö se olisi selvintä louhia maan alle, etuja on monia.
kaikki maankäyttökiistat voi unohtaa
viherkokoomuslaisten liito-oravat ja viitassammakot ei pesi tai pasko peruskalliossa
lumityöt voi unohta
rata ei roudi
myrsky ei kaada puita tai ravistele lehtiä radalle
ilkivaltaa ei juuri muut harrastane kuin putin
maalaisemmassa päässä isäntien traktorit ei hyydy tasoristeyksiin ensimmäisillä pakkasilla
peoroja, hirviä ja ihmisiä ei hypi veturin keulaan
jne jne jne
Ettei vaan ratalinja koukkaa Kylmiksenkin manttaalien kautta? Jos metsää jää radan alle, niin joutuu Kylmis ennallistamaan ja metsittämään pellot. Lienee parempi kun kaivaa maan alle.

Ehkä vieläkin parempi olisi hylätä koko suunnitelma ja oikoa ja parantaa nykyistä väylää. Ruotsin uusi hallituskin jäädytti edellisen hallituksen suunnitelmat suurnopeusjunasta Tukholma - Göteborg, sekä Tukholma - Malmö välille.