Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Miksi Helsinkiin pitäisi päästä nykyistä nopeammin ?  (Luettu 2353 kertaa)

pig24

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12862
Minulla on kutina, että tässä kuviossa on jotain vanhanaikaista ajattelua mukana. Omasta autosta siirryttäisiin joukkoliikenteen käyttäjiksi jne. Kuitenkin tietokone ja internet ovat mahdollistaneet etätyönteon, jolloin työpaikalla käydään mahdollisesti kerran viikossa - jos silloinkaan. Entä montako henkilöä käyttäisi päivittäin luotijunayhteyttä ? 200 vai 400 ? Vaikka olisi 600, niin aika iso investointi näin pienelle joukolle ottaen huomioon myös sen, että Helsingin ja Tampereen välillä on jo kelvollinen junayhteys. Hanke ei kuulosta kovin älykkäältä. Tässä olisi investoitava sekä ratainfraan että junakalustoon. Eikö olisi järkevää sijoittaa riittävän rapsakka summa vanhan infran parantamiseen ?
https://yle.fi/uutiset/3-12661791

Viimeksi muokattu: 21.10.22 - klo:15:24 kirjoittanut pig24

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 72848
tuossa just yle1sellä kultturiykköselä tuosta kans puhuvat.   ja kuka tietää mitä tehään 17 vuoten päästä.     en kyllä aina tajua miks pitää joka asia tehä sekunnissa ja sit onkii 5 tuntia aikaa ...... somettaa!

Moottoripolkupyörä Man

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4226
Kulkisiko se sitten vain hesan ja Tampereen väliä? Ja kenen ehdoilla se kulkee. Tuskin se yhtä soittoa ajaa sitä väliä. Vai onko niitä useampia pötköjä, jotta aikataulut sopivat kaikille matkustajille.

Sitten herää kysymys siitä, että jos tarvitsee kauhealla tohinalla mennä tiettyyn aikaan hesaan tai Tampereelle, tarvitseeko sellaisen matkustaa ollenkaan. Usein nämä hössöttäjät ja riehujat tekevät sellaisia töitä, joita voidaan tehdä etänä.

Ennemmin pitäisi olla paikallisjunia, jotka pysähtyvät joka kylässä ja joka laiturilla. Ja näitä sopivin väliajoin.

Tässä haiskahtaa kansanedustajan työmatka.
Ernst Vettori, haluatko ostaa vokaalin.

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28352
  • vastustan
monesti miettiny tuommoista aivan uutta ratalinjausta, eikö se olisi  selvintä louhia maan alle, etuja on monia.

kaikki maankäyttökiistat voi unohtaa
viherkokoomuslaisten liito-oravat ja viitassammakot ei pesi tai pasko peruskalliossa
lumityöt voi unohta
rata ei roudi
myrsky ei kaada puita tai ravistele lehtiä radalle
ilkivaltaa ei juuri muut harrastane kuin putin
maalaisemmassa päässä isäntien traktorit ei hyydy tasoristeyksiin ensimmäisillä pakkasilla
peoroja, hirviä ja ihmisiä  ei hypi veturin keulaan

jne jne jne
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 72848
ja hyä kun laitetaan ratoja kuntoon ni niillä liikennöi sit juna pari per vrk...   helevetin kovalla kyytillä.      suurin aika menee uottaessa junaa jolla pääsis eteenpäin..

pig24

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12862
Lainaus käyttäjältä: icefarmer link=topic=97048.msg1680619#msg1680619 date=166639 2536
monesti miettiny tuommoista aivan uutta ratalinjausta, eikö se olisi  selvintä louhia maan alle, etuja on monia.
Tuolla vedetään junille 60 km pätkä Alppien pääharjanteen ali. Kun ottaa lukuun huoltotunnelit, tiedustelutunnelit, murskeen ulosajotunnelit ja muut tunnelirakennelmat, niin reikää näyttäisi tulevan 230 km. https://www.bbt-se.com/

pig24

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12862
Kulkisiko se sitten vain hesan ja Tampereen väliä?
Siltä näyttää. Hämeenlinna ja Riksu sivuutetaan aika kaukaa. Hämppylinnaan pääsee sähköautolla.
PS. Ajoin viikko sitten pätkän E12-motaria (hki-tre). Ei ainuttakaan sähköautoa.  :o

Viimeksi muokattu: 22.10.22 - klo:11:22 kirjoittanut pig24

turkki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1254
Jotain somekeskustelua luin tästä asiasta, ja monet kirjoittajat sanoivat, jotta eivät niinkään kaipaisi junaan lisää nopeutta, vaan sitä, että junamatkan ajaksi olisi kunnollinen koko ajan toimiva internet-yhteys, jolloin työt junassa istuessa sujuisi paremmin.
"Asialliset hommat suoritetaan, muuten ollaan kuin Ellun kanat."

pig24

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12862
Tosiasiassa ei-suorittavaa työtä tekevien ei tarvitse päästä mihinkään. Jotta asianomaiset eivät jumittuisi omiin tupiinsa, niin nykyiset rautatieasemat voisi lisävarustaa junavaunuilla, jotka eivät vie minnekään. Niissä olisi kuitenkin hyvä olla mobiili- tms. internettuki, 1-luokan penkit ja tiskiltä voisi ostaa kaljaa.

Viimeksi muokattu: 22.10.22 - klo:15:13 kirjoittanut pig24

pice

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1397
Koronan myötä etätyö, etäasiointi ja etäpalaverit yleistyivät, tarve matkustaa periferiasta pääkaupunkiin on vähentynyt dramaattisesti. Omakohtaisestikin se on tullut havaittua, ennen piti reissata Helsinkiin työn puolesta palavereihin, nyt homma hoituu teams tai vastaavina palavereina. Pääradat ja tunnin junat alkaa olla menneen talven lumia.

Naughtius Maximus

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 876
Kyse ei ole siitä, että Helsinkiin pitäisi päästä nopeammin vaan siitä, että sieltä pitäisi päästä nopeammin pois.

de Citonni

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9239
  • Don't dream your life, live your dreams.
monesti miettiny tuommoista aivan uutta ratalinjausta, eikö se olisi  selvintä louhia maan alle, etuja on monia.

kaikki maankäyttökiistat voi unohtaa
viherkokoomuslaisten liito-oravat ja viitassammakot ei pesi tai pasko peruskalliossa
lumityöt voi unohta
rata ei roudi
myrsky ei kaada puita tai ravistele lehtiä radalle
ilkivaltaa ei juuri muut harrastane kuin putin
maalaisemmassa päässä isäntien traktorit ei hyydy tasoristeyksiin ensimmäisillä pakkasilla
peoroja, hirviä ja ihmisiä  ei hypi veturin keulaan

jne jne jne
Ettei vaan ratalinja koukkaa Kylmiksenkin manttaalien kautta?  Jos metsää jää radan alle, niin joutuu Kylmis ennallistamaan ja metsittämään pellot.  Lienee parempi kun kaivaa maan alle.  ;D

Ehkä vieläkin parempi olisi hylätä koko suunnitelma ja oikoa ja parantaa nykyistä väylää. Ruotsin uusi hallituskin jäädytti edellisen hallituksen suunnitelmat suurnopeusjunasta Tukholma - Göteborg, sekä Tukholma - Malmö välille. 
On niin ihanaa olla tekemättä mitään ja levätä sen jälkeen.

pig24

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12862
Ruotsin uusi hallituskin jäädytti edellisen hallituksen suunnitelmat suurnopeusjunasta Tukholma - Göteborg, sekä Tukholma - Malmö välille.
Mitä jos noissa kaupungeissa kehittäisi länteen johtavia väyliä ? Malmö voisi tehdä länteen päin ajamisesta ilmaista. Itään päin lisähinta ?

kärmeskytö

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1835
Tuon radan lobbaajat haistavat  rahan. Järjetön rata muuten tehdä uuteen paikkaan eikä pysähtyisi Tampereelta lähdön jälkeen kuin pääteasemalla.Tuntralta tulijat joutuisi vaihtamaan tavallisesta junasta tampesterissa toiseen junaan jos on kiire.Ja niin kiire ei ole kellään ettei nykyisillä junilla ehdi.Jotenkin hiipiin mieleen joku berneri joka kummittelee taustalla ja yrittää taas hassata rahaa.

Moottoripolkupyörä Man

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4226
Eikö siinä pääradalla voisi olla joku ohituskaista, jota käyttäisivät nämä "kiireiset" matkaajat. Tarvitseeko sitä uutta linjaa rakentaa korpeen? Ja vielä kuntoilijoille joku resiinarata vaikka ajolankojen yläpuolelle. Ennemmin Lahesta Jyväskylään joku kiskobussirata. Tai Rovaniemeltä Nuorgamiin ja Kilpisjärvelle sähkörata.

Jos työkseen pitäisi kulkea Tampereen ja hesan väliä, ehtii sillä tavallisellakin junalla kulkea. London vaterloostakin kun lähtee esikaupunkialueille, joka helvetin kläphäm tsanksoneissa ja vimpledoneissa juna pysähtyy. Tietokoneilla työtä tekevien ei tarvitse matkustaa mihinkään koskaan. Ja jos asumiskustannuksien vuoksi asuu hesan ulkopuolella, rataverkostojen varsiltakin löytyy varmasti puoli-ilmaista mummon mökkiä. Paikallisjunalla perille pääsee helpoiten. Tampereen pää saattaa olla hiukan kalliimpi paikka asua.

Joten mitään oikeaa perustetta kaahaamisjunalle ei ole. Eikä varsinkaan uudelle reitille. Suuruudenhullujen haaveilijoiden projekti.
Ernst Vettori, haluatko ostaa vokaalin.