Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Pikku traktorin hydrauliikka  (Luettu 5946 kertaa)

jpjulku

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19
Pikku traktorin hydrauliikka
Tuli hankittua uusi pikkutraktori. Siinä on valmiina takana kaksi yksitoimista hydrauliikan ulostottoa.
On rakenteilla pikku metsäkärry. Kärryyn tulee pieni kuormain, jossa on hydraulinen vinssi. Lisäksi kärryyn tulee hydraulinen aisankääntö, ja erikoisuutena Black Bruinin hydrauliset vetävät navat. Kuormaimen öljyntuottovaatimus on 15-25L/min (traktorin tuotto ulkopuoliselle hydrauliikalle muistaakseni 22L). Kun muita hydraulisia toimintoja ei tarvitse käyttää samaan aikaan kuormaimen kanssa, niin öljyntuotto voisi riittääkin.
Toisena sovelluksena olisi suunnitelmissa käyttää pientä kippikärryä.
Mitenkähän tällaisen hydrauliikan rakentaisi (jos mitenkään)?

traktorin manuaalissa oheinen maininta:

For hydraulic block type outlet, be sure to use the control
valve “Power beyond type”
with relief valve that has a
third line return to tank for the
operation of hydraulic block.
The “tank” port flow from implement should be connected to the located on the right
hand side of transmission
case.
If the implement control valve
has a relief valve, the tank port
flow from implement should
be connected to the port located on the right hand side of
transmission case.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4367
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Pikku traktorin hydrauliikka
Power Beyond - vaikuttaa että siinä olisi kuormantunteva LS-hydrauliikka? 3 liitintä: paine, paluu ja LS? Siis niiden yksitoimisten lisäksi?

Fiksuinta silloin tietysti rakentaa oikea CC-LS-järjestelmä. Eli hallintaventtiileiksi ls-tyypin venttiilit. Ei ole mikään ongelma silloin jos ei ennestään ole turhaan vääränlaisia kilkkeitä.

Tietysti sen voi huijata ympäripumppaavaksikin kytkemällä ls-linjan painelinjaan. Tai sitten ottaa lisäventtiilistölle kierto sellaisesta 1-toimisesta ja paluusta.

Missä pikkukoneessa moinen ls-hienous löytyy?

Paalari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 686
Vs: Pikku traktorin hydrauliikka
Onko mitään hajua noiden napamoottoreiden kierrostilavuudesta, ne kun tahtoo olla aika isoja tai elvetin isoja.
 22L/min tuotolla tuskin kovin joutuisasti pyörii.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4367
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Pikku traktorin hydrauliikka
(napamoottorreista)
Tuskin pyörii nopeasti juu. Riippuu riittääkö kerran päiväsä hiidaas hätäavustus vai pitäisikö niiden oikeasti olla 'menossa mukana' . Jälkimäiseen ei riittävällä avustusteholla varmasti tuotto riitä. 22 l/min ja paine vaikka 170 bar tarkoittaa noin 6 kW:n tehoa. Sillä ei nopeasti vuoria siirretä. Tai sitten pitää tyytyä hyvin lievään avustukseen.

Viimeksi muokattu: 22.08.22 - klo:19:58 kirjoittanut metsajussi

jpjulku

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19
Vs: Pikku traktorin hydrauliikka
Branson on traktorin merkki.
Napamoottoreitahan ei tarvita kuin hyvin satunnaisesti ja erittäin pienillä nopeuksilla. 

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4367
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Pikku traktorin hydrauliikka
Eli siitä löytyy jostain nurkalta 3 liitintä; 2 isoa ja yksi pieni. Paine, paluu ja LS-ohjaus?

Loppu on oikeastaan sitten valintaa miten hyvän haluaa. Systeemin voi rakentaa oikeaoppisesti suljetun keskiasennon LS-järjestelmäksi tai sitten perinteiseksi ympäripumppaavaksi.

Yleensä kotitarvenostureissa tulee kuitenkin mukana sellainen perinteinen halpa pöytä joka ei ole kuormantuntevuudesta kuullutkaan. Varsinkin pikkunostureissa voi olla vaikeaa saada toisenlaista tilattua... ammattivehkeet saa ilman pöytää tai haluamallaan ohjaustavalla.

Mutta jos rakentelee ns. tyhjästä niin silloin on helppoa valita fiksumpikin vaihtoehto. LS-pöytä maksaa varmaan tuplasti perinteiseen verrattuna. Oikein mitoitettuna ja ohjattuna käyttömukavuus on sitten vähintään tuplat huonoon pöytään verratuna. Noin vähätuottoiseen systeemiin ei pidä ottaa liian suuren virtaaman pöytää.

Se ohjeen maininta ylipaineventtiilistä panee vähän miettimään että onkohan siinä pumpussa millainen säädin... luulisi sielläkin olevan ns. paineleikkuri eli pumppu osaa rajoittaa riemun järkevään rajaan. Sillä saa mukavasti toimivan napamoottorivedon, pumppu vaan vähentää tuottoaan jos paine alkaa nousta liian suureksi mutta öljyä ei ajeta hukkaan ja lämmöksi minkään ylipaineventtiilin läpi. Jos pyörä ei jaksa ollenkaan pyöriä niin moottoritehoakaan ei silloin käytetä.

Yksi kysymys on sitten myös valinta mekaanisen, hydraulisen esiohjauksen ja sähköohjauksen välillä.  Hinnat taitaa mennä suurinpiirtein kertoimilla 1,2 ja 3. Ergonomia ja asennuspisteet vastaavasti käänteisessä järjestyksessä :-)

Mä en osaa ottaa kantaa mikä on tässä tapauksessa järkevintä, oletan kuitenkin että ihan puuhasteluversiosta ei ole kyse jos kerran napamoottoreitakin suunnittelet. Nekään eivät ainakaan laadukkaina ole ihan ilmaisia.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64927
Vs: Pikku traktorin hydrauliikka
kannattaisko tuossa tapauksessa kysellä ihan oikeesta hydevirmasta apuja?   net kait osais neuvoa hanketta.    ite ainakii löytäny noihin apuja kun antaa pikkasen pohjatietoja ja net tietää missä menöö..

jpjulku

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19
Vs: Pikku traktorin hydrauliikka
Satuin saamaan nuo Black Bruinin napamoottorit halvalla huutokaupasta...
Koko projekti lähti liikkeelle tarpeesta ajaa puuta saaresta mahdollisimman kevyellä kalustolla. Metsäfirmat kun eivät osta saaresta pystykaupalla. Saaren läpi tehdään ajokelpoinen tie. Puut pystyy kaatamaan joko tähän tielle tai vaihtoehtoisesti jäälle. Ajamisolosuhteet ovat siten hyvät. Traktorilla ei tarvitse varsinaisesti edes mennä metsään.
Vastoin lähtötietoja, traktorissa onkin yksi kaksitoiminen ulosotto. Olin maahantuojaan yhteydessä ja he tarjoavat ratkaisuna lisälohkoa, jossa kolme 2-toimista venttiiliä. Yksi venttiileistä on nimenomaan hydraulimoottorin ajamista varten, eli lieneekö siinä sitten jotenkin erilainen kara. Lisälohkon hinta on asennettuna 810 € sis ALV:n.
Minä vähän luulen, ettei tuo lisälohko ole LS-tyyppiä (en ole sitä vielä kysynyt). Toisaalta tällaista pientä käyttöä varten ei tarvitse ollakaan. Kuormaimeksi tulee Farma tai Country, siis budjettiluokan laitteista kyse ja varmaan niiden vakio venttiilipöytä on mallia halvin mahdollinen.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4367
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Pikku traktorin hydrauliikka
Vastoin lähtötietoja, traktorissa onkin yksi kaksitoiminen ulosotto. Olin maahantuojaan yhteydessä ja he tarjoavat ratkaisuna lisälohkoa, jossa kolme 2-toimista venttiiliä. Yksi venttiileistä on nimenomaan hydraulimoottorin ajamista varten, eli lieneekö siinä sitten jotenkin erilainen kara. Lisälohkon hinta on asennettuna 810 € sis ALV:n.
Minä vähän luulen, ettei tuo lisälohko ole LS-tyyppiä (en ole sitä vielä kysynyt). Toisaalta tällaista pientä käyttöä varten ei tarvitse ollakaan. Kuormaimeksi tulee Farma tai Country, siis budjettiluokan laitteista kyse ja varmaan niiden vakio venttiilipöytä on mallia halvin mahdollinen.

Lohkosta vähän paha sanoa mitään - toisaalta jos pumppu ja säädin ovat kuormantuntevia niin kaiken järjen mukaan siihen liitetyt venttiilistötkin ovat sitä. Muutenhan hommassa ei olisi järjen hiventäkään... miksi laittaa kallis ja hieno pumppu ja hukata kaikki sen tuomat edut heti kättelyssä?

Mutta tuollaisen peruspöydän saa varmasti traktorin olemassaolevan venttilin perään. Ei se traktori tiedä nostetaanko kippiä vai meneekö öljy nosturin pöydälle. Paluu kannattaa yleensä laittaa väljästi suoraan traktorin öljytilaan; se traktorin oma suuntaventtili voi turhaan ahdistaa. Jos mielenkiintoa riittää niin iso paluusuodatin siihen väliin.

Hydraulimoottorille tarkoitettu kara on yleensä sellainen että lepoasennossa se sallii vapaan virtauksen eli mottori voi pyöriä vapaasti. Ei siis ole jumissa paikallaan. Napamoottoreissa (jos ovat oikeaa tyyppiä...) pitäisi olla sisäinen systeemi jossa hydraulipaineen puuttuessa jouset painavat mäntien rullat irti nokkarenkaasta. Eli vapaalla ollessaan se on mekaanisesti vapaalla ja mikään hydrauliikkaan liittyvä osa ei tee mitään, ainoa mikä liikkuu on se pyörän napa ja laakerit. Jos tuota systeemiä ei ole niin vaatii väljän vapaakierron (sen Y-karan) sekä hyvin maltillisen ajonopeuden. Ei juuri nopeampaa kuin mitä veto päällä kulkee. Muuten alkaa sälinä ja helinä ja siitä ei hyvä seuraa. Eli varmista että niissä moottoreissa on tuo sisäinen automaattinen vapaallekytkeytymisominaisuus.

Kevyissä systeemeissä (joku viljaruuvin h-moottori) ei välttämättä kaipaa erikoiskaraa, mutta peruskaralla jos pyörivillä osilla on enemmän massaa niin se yrittää välittömästi äkkipysähdystä seinään kun kun vivusta hellittää... silloin tarvitaan ainakin kahteen suuntaan ylipaineventtiilit A ja B linjan väliin ettei mitään hajoa. Y-kara sallii vapaa-asennossa vapaan pyörimisen (se yhdistää A- ja B- linjat).

Luulisin että helpointa on ruokkia sitä kuormaimen perinteistä pöytää toisesta traktorin lähdöstä ja napamoottoreita toisesta. Yhtäaikaa ne aivät noin toimine mutta sille tuskin on tarvettakaan.
Ei tarvita edes mitään lisälohkoa - ellet sitten tarvitse enemmän lähtöjä vielä jollekin muulle tarpeelle.

Edit: jos siis koneessa on kaiken kaikkiaan vain yksi 2-toiminen lähtö niin sitten tarvittaisiin mielellään toinen... 1- tai 2-toiminen.

Viimeksi muokattu: 24.08.22 - klo:14:45 kirjoittanut metsajussi

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7069
  • karkki vai keppana?
Vs: Pikku traktorin hydrauliikka
Lainaus
Satuin saamaan nuo Black Bruinin napamoottorit halvalla huutokaupasta...
Onko niitä Ponssen hakkuupään moottoreita?
pessimisti ei pety!

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4367
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Pikku traktorin hydrauliikka
Lainaus
Satuin saamaan nuo Black Bruinin napamoottorit halvalla huutokaupasta...
Onko niitä Ponssen hakkuupään moottoreita?

Ei hakkuupäissä tuon tyylisiä moottoreita ole...?

jpjulku

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19
Vs: Pikku traktorin hydrauliikka
Lainaus
Satuin saamaan nuo Black Bruinin napamoottorit halvalla huutokaupasta...
Onko niitä Ponssen hakkuupään moottoreita?
Ei tietääkseni Black Bruineja käytetä sellaisissa sovelluksissa. Ovat käsittääkseni suunniteltu ihan ajomoottoreiksi. Jos olen oikein ymmärtänyt, teknologiaa on kehitelty aikoinaan Sisu-Autossa ja lähinnä militaarisovelluksiin. Vuodesta 2016 BB ollut itsenäinen yhtiö.

jpjulku

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19
Vs: Pikku traktorin hydrauliikka
Vastoin lähtötietoja, traktorissa onkin yksi kaksitoiminen ulosotto. Olin maahantuojaan yhteydessä ja he tarjoavat ratkaisuna lisälohkoa, jossa kolme 2-toimista venttiiliä. Yksi venttiileistä on nimenomaan hydraulimoottorin ajamista varten, eli lieneekö siinä sitten jotenkin erilainen kara. Lisälohkon hinta on asennettuna 810 € sis ALV:n.
Minä vähän luulen, ettei tuo lisälohko ole LS-tyyppiä (en ole sitä vielä kysynyt). Toisaalta tällaista pientä käyttöä varten ei tarvitse ollakaan. Kuormaimeksi tulee Farma tai Country, siis budjettiluokan laitteista kyse ja varmaan niiden vakio venttiilipöytä on mallia halvin mahdollinen.

Lohkosta vähän paha sanoa mitään - toisaalta jos pumppu ja säädin ovat kuormantuntevia niin kaiken järjen mukaan siihen liitetyt venttiilistötkin ovat sitä. Muutenhan hommassa ei olisi järjen hiventäkään... miksi laittaa kallis ja hieno pumppu ja hukata kaikki sen tuomat edut heti kättelyssä?

Mutta tuollaisen peruspöydän saa varmasti traktorin olemassaolevan venttilin perään. Ei se traktori tiedä nostetaanko kippiä vai meneekö öljy nosturin pöydälle. Paluu kannattaa yleensä laittaa väljästi suoraan traktorin öljytilaan; se traktorin oma suuntaventtili voi turhaan ahdistaa. Jos mielenkiintoa riittää niin iso paluusuodatin siihen väliin.

Hydraulimoottorille tarkoitettu kara on yleensä sellainen että lepoasennossa se sallii vapaan virtauksen eli mottori voi pyöriä vapaasti. Ei siis ole jumissa paikallaan. Napamoottoreissa (jos ovat oikeaa tyyppiä...) pitäisi olla sisäinen systeemi jossa hydraulipaineen puuttuessa jouset painavat mäntien rullat irti nokkarenkaasta. Eli vapaalla ollessaan se on mekaanisesti vapaalla ja mikään hydrauliikkaan liittyvä osa ei tee mitään, ainoa mikä liikkuu on se pyörän napa ja laakerit. Jos tuota systeemiä ei ole niin vaatii väljän vapaakierron (sen Y-karan) sekä hyvin maltillisen ajonopeuden. Ei juuri nopeampaa kuin mitä veto päällä kulkee. Muuten alkaa sälinä ja helinä ja siitä ei hyvä seuraa. Eli varmista että niissä moottoreissa on tuo sisäinen automaattinen vapaallekytkeytymisominaisuus.

Kevyissä systeemeissä (joku viljaruuvin h-moottori) ei välttämättä kaipaa erikoiskaraa, mutta peruskaralla jos pyörivillä osilla on enemmän massaa niin se yrittää välittömästi äkkipysähdystä seinään kun kun vivusta hellittää... silloin tarvitaan ainakin kahteen suuntaan ylipaineventtiilit A ja B linjan väliin ettei mitään hajoa. Y-kara sallii vapaa-asennossa vapaan pyörimisen (se yhdistää A- ja B- linjat).

Luulisin että helpointa on ruokkia sitä kuormaimen perinteistä pöytää toisesta traktorin lähdöstä ja napamoottoreita toisesta. Yhtäaikaa ne aivät noin toimine mutta sille tuskin on tarvettakaan.
Ei tarvita edes mitään lisälohkoa - ellet sitten tarvitse enemmän lähtöjä vielä jollekin muulle tarpeelle.

Edit: jos siis koneessa on kaiken kaikkiaan vain yksi 2-toiminen lähtö niin sitten tarvittaisiin mielellään toinen... 1- tai 2-toiminen.

Sain maahantuojalta tiedon, ettei pumppu ole säätyvätilavuuksinen, eikä järjestelmä siten kuormantunteva. En sitten tiedä, miksi tuo "power beyond" maininta on manuaalissa.
Maahantuojan tarjoamassa ratkaisussa paine lisälohkolle otetaan traktorin takana olevasta ulosotosta ja paluu myös sitä kautta. Sanoit, että traktorin oma suuntaventtiili voi ahdistaa paluulinjassa. Onko siinä edes mitään suuntaventtiiliä, jos paine on heti pikaliittimen takana (vai ymmärränkö jotain perusteellisesti väärin) ? Olisikohan tuohon tarkoituksenmukaista rakennella vapaa paluu, esim laittaa pieni lisäöljysäiliö ja siihen myös suodatin..? Öljymääräthän tuossa ovat pieniä, eli onkohan paluulinjan ahdistaminen ongelma?
Black Bruinissa on freewheel -toiminto. Kun ei tule painetta, niin navat ovat "vapaalla".
Ohessa kuva maahantuojan lisälohkosta.

Cultor

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 560
Vs: Pikku traktorin hydrauliikka
Black Bruinissa on freewheel -toiminto. Kun ei tule painetta, niin navat ovat "vapaalla".
Ohessa kuva maahantuojan lisälohkosta.
Sisun napamoottoreissa freewheel -toiminto tehtiin kotelopaineella, moottoreiden vuotolinjaan järjestettiin sopiva vastapaine painamaan männät lepoasentoon.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4367
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Pikku traktorin hydrauliikka
Sain maahantuojalta tiedon, ettei pumppu ole säätyvätilavuuksinen, eikä järjestelmä siten kuormantunteva. En sitten tiedä, miksi tuo "power beyond" maininta on manuaalissa.
Maahantuojan tarjoamassa ratkaisussa paine lisälohkolle otetaan traktorin takana olevasta ulosotosta ja paluu myös sitä kautta. Sanoit, että traktorin oma suuntaventtiili voi ahdistaa paluulinjassa. Onko siinä edes mitään suuntaventtiiliä, jos paine on heti pikaliittimen takana (vai ymmärränkö jotain perusteellisesti väärin) ? Olisikohan tuohon tarkoituksenmukaista rakennella vapaa paluu, esim laittaa pieni lisäöljysäiliö ja siihen myös suodatin..? Öljymääräthän tuossa ovat pieniä, eli onkohan paluulinjan ahdistaminen ongelma?
Black Bruinissa on freewheel -toiminto. Kun ei tule painetta, niin navat ovat "vapaalla".
Ohessa kuva maahantuojan lisälohkosta.

Alkaa asia hahmottua ihmettelyn sijaan. Eli perinteinen ympäripumppaava ilmeisesti.

Siitä takapään liittimestä... tuleeko se suoraan pumpulta vai onko siinä paine vain kun vetää jostain vivusta? Jos se vaatii vivun vetämisen niin silloin se tulee suuntaventtiililtä jota se vipu komentaa. Se voi tulla myös suoraan pumpulta, mutta silloin pitäisi varmaan tukkia joku muu kiertoreitti jonne öljy muuten menee. Toimii toki niinkin että ei kytke sinne 2-toimisen venttilin lähtöihin mitään ja ottaa öljyn jostain sopivasta paikasta pumpun ja sen suuntaventtilin väliltä. Sitten kun vetää sen suuntaventtilin vivun niin vapaakierto loppuu eikä öljy pääse enää muualle kuin sinne uuteen haaraan.

Mahdollinen ahdistus riippuu ihan siitä miten nuukasti se systeemi on mitoitettu. Nosturin  2-toimisten sylinterien tapauksessa on kuitenkin mahdollista tilanne että kuormaajaan menee 20 l mutta takaisin tuleekin 30 litraa. Silloin saattaa paikat käydä ahtaiksi jos kukaan ei ole tuollaista tilannetta ajatellut, varsinkin pakkasaikaan kylmillä öljyillä.

Napamoottorit ovat siis BB.. eli se vapaa-ajon kotelopaine pitää järjestää tavalla tai toisella. Moottorien vuotolinjaan oikeanlaista pientä vastapainetta syöttävä paineensäätöventtili joka vaihtuu tankkilinjaan silloin kun vetoa tarvitaan. Pitää sitten varmistaa että _missään_ olosuhteissa sinne ei pääse liikaa painetta...