Powershift ja robottilaatikot ei kestä? Mites esm volvon perus I shift, massaa ja voimaa pikkasen enemän kuin trktoreissa, ehkä. Entäs nyt pyöräkoneet ja dumperit, powershiftejä ja rääkki tallapohjassa, vaihdetaan niillä.
Toisaalta, suuntaa vahtaeesaa kuulee selvästi kolahdus Ishiftstä.
Kuten sanottu, jos homma tehdään varman päälle niin varmasti kestää. Ja kestää.
Nykyään vaan suunnittelussa optimoidaan helposti vähän liikaa kilpailu- ja kustannuspaineiden alla.
Kysymykseni asettelu oli väärä. Ei pidä kysyä 'mikä tekniikka toimii' vaan 'mikä valmistaja ei tällä hetkellä innostu liikaan optimointiin'. Muutamalle valmistajallehan portaaton(kin) tekniikka on vielä suhteellisen uutta, kokemusta ei ole kertynyt 20 vuodelta.
Powershiftit ovat kovin vanha keksintö, jenkit toteuttaneet hyvinkin vahvoja niitä jo vaikka kuinka kauan. Ja siellä ne isot koneet tehtiin oikeasti lähinnä raskaaseen vetoon eikä paalinkeräilyyn...
Joku iso pyöräkone on tavallaan suunnittelijalle helppo: on pakko olettaa että jokaisella työsyklillä käytetään maksimiväännöt kasaan tuupatessa ja työ on pelkästään sitä. Mitoitus sitten tämän mukaan.
Jos nyt joku ajaakin sillä isolla pyöräkoneella harjalaitetta kadulla nätisti tai kantaa nippuja haarukoilla niin se on poikkeus eikä tuota ainakaan ongelmia.
Traktorivalmistaja mitoittaa mielellään palikat 'keskimääräisen' matalouskäytön mukaan joka useimmille riittääkin. Sitten se joka vetääkin pelkästään 30 motin lietevaunua 10 000 h on poikkeus ja se on sitten voi voi jos laatikko porsii 6000 h kohdalla. Sama pätee vaikka voimanoton mitoitukseen. Niille jotka pyöritävät hakkuria, kanttipaalainta, Meriläisen tai FAE:n jyrsintä se vakio ei riitä. Valtrallahan esim oli HD ulosotto niille jotka sellaista kaipasivat. Minusta fiksu ratkaisu. Voimansiirrossa ei vaan muuten ole tämmöisiä valinta optioita, korkeintaan voi valite sen laatikon periaatteen.
Voi tietysti kysyä että onko portaaton pelkkään kovaan vetoon parhaimmillaan, menee osa eduista hukkaan. Vaikka onhan se mukava ja joskus polttoainetaloudellinenkin. Eikä sen remonttikaan taida olla sen hitaampi/kalliimpi kuin powershiftinkään.