Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Valtra Gee  (Luettu 8996 kertaa)

farmeri

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 246
  • "Maatalous on mukava harrastus mutta pirun kallis"
Vs: Valtra Gee
Hemmetin kinukit pilaa kaiken nykytouhuillaan. Blaupunktikin näköjään pilattiin kiinaan sekoamisella.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Blaupunkt

Tehdäänkö tuosta geestä mitään Suomessa?
Hyttihän on (käsittääkseni???) härmäläistä tuotantoa. Moottori tulee kiinasta ja laatikko massikasta joten sen alkuperä on ranskassa. Jotain teräsosia, kuten hytin kiinnityksiä ja terästankkeja tehdään suomessa. Kokoonpano sentään tapahtuu vielä suolahdessa.

Tuo kiinassa tehdystä moottorista, niin sehän on ihan virallisestikkin Agcon "medium duty" sarjaa. Eli eivät ole tehtaankaan mukaan yhtä lujia kuin ännäläisessä oleva "heavy duty" motti,  eli linnavuorelainen. Aloittajalle kyllä suosittelisin ännäläistä, on kuitenkin vetotöissä paljon kovempi rauta, järeämpi kone ja laatikko kuitenkin huomattavasti järeämpi.  Ännäläisen arvokin pysyy varmasti geetä parempana. Vetotöihin joutuu konetta kumminkin painottamaan jos ei kuormaajaa ole joten lsäpainokaan ei minusta haittaa.

Weasel

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 69
Vs: Valtra Gee
Hyttihän on (käsittääkseni???) härmäläistä tuotantoa. Moottori tulee kiinasta ja laatikko massikasta joten sen alkuperä on ranskassa. Jotain teräsosia, kuten hytin kiinnityksiä ja terästankkeja tehdään suomessa. Kokoonpano sentään tapahtuu vielä suolahdessa.

Tuo kiinassa tehdystä moottorista, niin sehän on ihan virallisestikkin Agcon "medium duty" sarjaa. Eli eivät ole tehtaankaan mukaan yhtä lujia kuin ännäläisessä oleva "heavy duty" motti,  eli linnavuorelainen. Aloittajalle kyllä suosittelisin ännäläistä, on kuitenkin vetotöissä paljon kovempi rauta, järeämpi kone ja laatikko kuitenkin huomattavasti järeämpi.  Ännäläisen arvokin pysyy varmasti geetä parempana. Vetotöihin joutuu konetta kumminkin painottamaan jos ei kuormaajaa ole joten lsäpainokaan ei minusta haittaa.
Mulla on semmoinen käsitys että Claas Quadrishift , MF Dyna-4, Valtra 4-portaiset pikavaihteet sekä Claas Hexashift, MF Dyna-6, Valtra 6-portaiset pikavaihteet on kaikki saman valmistajan vaihteistoja minkä webbisivua en nyt tähän hätään löytänyt. Joskus tutkiessani muistaakseni tehtaat oli kiinassa.

Voihan ne olla ranskalaisiakin, onhan MF ja Claas (Renault) traktorit siellä ainakin koottu.

Oikeastaan suuri A-sarja vastaisi painoltaan nykyistä vetokonettani johon on kyllä keulapainoja laitettu suurempia nostolaitekuormia käytettäessä, siinåkin kyllä sama moottorikoodi kuin Geessä eli ilmeisesti kiinalainen. G-sarja tuo lisää painoa noin 600kg kun N-sarja toisi lisää noin 2000kg. En ole ihan varma haluanko näille savipelloille tarpeettomasti lisäpainoa vaikka muut kyllä näyttävät selviävän painavemmillakin koneilla. Tosin heillä on usein suurempi työleveyskin niin ei tule niin tiheästi tallontaakaan.

Saattaa olla että vetotyöni sitten ovat  kevyitä, raskaimmat kylvölannoitin tyhjäpaino 5,5 tonnia ja perävaunuja 13 tonnin kuormapainon luokassa.

Perussuomalainen porvari

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4497
Vs: Valtra Gee
Varmasti myös vaikuttaa mallisarjan nimi g. Sillä on aivan varmasti jotain merkitystä.  :o

Myydäänkö sitä sateenkaaren väreissä?

Sopisi nimenomaan paskanajoon.

John Ferguson

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1200
Vs: Valtra Gee
Hyttihän on (käsittääkseni???) härmäläistä tuotantoa. Moottori tulee kiinasta ja laatikko massikasta joten sen alkuperä on ranskassa. Jotain teräsosia, kuten hytin kiinnityksiä ja terästankkeja tehdään suomessa. Kokoonpano sentään tapahtuu vielä suolahdessa.

Tuo kiinassa tehdystä moottorista, niin sehän on ihan virallisestikkin Agcon "medium duty" sarjaa. Eli eivät ole tehtaankaan mukaan yhtä lujia kuin ännäläisessä oleva "heavy duty" motti,  eli linnavuorelainen. Aloittajalle kyllä suosittelisin ännäläistä, on kuitenkin vetotöissä paljon kovempi rauta, järeämpi kone ja laatikko kuitenkin huomattavasti järeämpi.  Ännäläisen arvokin pysyy varmasti geetä parempana. Vetotöihin joutuu konetta kumminkin painottamaan jos ei kuormaajaa ole joten lsäpainokaan ei minusta haittaa.
Mulla on semmoinen käsitys että Claas Quadrishift , MF Dyna-4, Valtra 4-portaiset pikavaihteet sekä Claas Hexashift, MF Dyna-6, Valtra 6-portaiset pikavaihteet on kaikki saman valmistajan vaihteistoja minkä webbisivua en nyt tähän hätään löytänyt. Joskus tutkiessani muistaakseni tehtaat oli kiinassa.

Voihan ne olla ranskalaisiakin, onhan MF ja Claas (Renault) traktorit siellä ainakin koottu.

Oikeastaan suuri A-sarja vastaisi painoltaan nykyistä vetokonettani johon on kyllä keulapainoja laitettu suurempia nostolaitekuormia käytettäessä, siinåkin kyllä sama moottorikoodi kuin Geessä eli ilmeisesti kiinalainen. G-sarja tuo lisää painoa noin 600kg kun N-sarja toisi lisää noin 2000kg. En ole ihan varma haluanko näille savipelloille tarpeettomasti lisäpainoa vaikka muut kyllä näyttävät selviävän painavemmillakin koneilla. Tosin heillä on usein suurempi työleveyskin niin ei tule niin tiheästi tallontaakaan.

Saattaa olla että vetotyöni sitten ovat  kevyitä, raskaimmat kylvölannoitin tyhjäpaino 5,5 tonnia ja perävaunuja 13 tonnin kuormapainon luokassa.
Claas ja MF omistavat yhdessä Giman, joka valmistaa vaihteistot mm. Claasiin ja MF:n (pl. Cmatic ja DynaVt).

Noneman

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 42
Vs: Valtra Gee
Tehtiinkö turkissa jotain pienemmän pään aggo koneita? Jotenkin muistelisin että ainakin laatikot tehtäisiin siellä. En muista kunnolla mutta katsoin jonkun brittiläisen youtube pätkän ja ei siinä G:n osalta juuri suomea mainittu.

Vaikuttaisi mielestäni ominaisuuksiltaan sopivalta värkiltä monen tilan yleiskoneeksi. On tehoa vetämiseen ja näppäryyttä kääntymään omalla pihalla.  Alta 120Hp yli 10m kääntöympyrä on täysin käsittämätön. Vanha Magnumi jossa yli 250Hp kääntyy 9,8m. Tai sitten tehdään muuten näppärä kone mutta hydrauliikan tuotto 60l. Hyväksyn että haetaan akselivälin suurentamisella vakaampia maantie ominaisuuksia mutta jos ajatellaan esim auraamista niin pitäisi sen pystyä pihalla auran kanssa kääntymäänkin.

malanko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 512
Vs: Valtra Gee
Minä veikkaan, että jos g-mallit kestävät, niin pitävät hintansa paremmin kuin ännäläiset, koska järkevänkokoisia on yhä vähemmän tarjolla käytettynä. Ja kestävyydestä; kyllä kotimaassa tehdyissä on ollut ongelmia aivan riittävästi, että olisko nuo geet sen heikompia?

klapikasa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3122
Vs: Valtra Gee
En vissin nähnyt ikinä omin silmin gee valtun, mutta eikö se ole europalle suunattu just alppi maihin ja kilpailla nh t5, vastaava case jd fentin 300, just ne n. sata hv luksus mallit jotka täällä ei vaan käy kaupaksi kuin yksitäisiä.

Ja eikö haulla löydy täältä topikki jossa haukautaan kuika vanhahtava se on kun se oli uusi.

ht

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2514
  • Etelä-Karjala
Vs: Valtra Gee
Yksi G-sarjan kiinnostavuutta vähentävä tekijä on 50 nopeuden puuttuminen.
-ei kun nappi huuleen ja rinta rottingilla kohti uusia pettymyksiä...

John Ferguson

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1200
Vs: Valtra Gee
Minä veikkaan, että jos g-mallit kestävät, niin pitävät hintansa paremmin kuin ännäläiset, koska järkevänkokoisia on yhä vähemmän tarjolla käytettynä. Ja kestävyydestä; kyllä kotimaassa tehdyissä on ollut ongelmia aivan riittävästi, että olisko nuo geet sen heikompia?
Kysehän ei ole ongelmista, vaan siitä, että jos/kun tuotantoa aletaan siirtämään Kiinaan, niin alkaa Suomessa työpaikat vähenemään. Ja jokainen euro joka jää Kiinalle antamatta on hyvä euro.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19867
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Valtra Gee
Eikös tämä malli ole ns. Kansainvälinen versio nykytyyliin,
Moottori ja voimansiirto Kiinasta , hytti ja maski suomesta
Ja alunperin voimansiirto mitoitettu 90 hv.
Ehkä etukuormainkoneeksi, muttei raakaan vetotyöhön laittaisi.

Ettei sentään G-Valtran vaihdelaatikko olisikin peräisin  Giman tehtailta Ranskasta (Beauvais), siellä tehdään Massikoiden dynashiftit. Lienee joku tulkinnut UK Farmingforumin ulkomaankieltä inhossaan vähän äkkiväärästi. Uusimman sukupolven A-Valtran mekaaninen vaihdelaatikko on kiinalainen tiettävästi, ja koko perusmalli taitaa olla Kiinassa kokoonpantu. Mutta Hitech voimansiirrot kasataan Suomessa tiettävästi edelleen.

Moottori G-sarjaankin voi tulla Kiinan tehtaalta, vaikka Kiinassa valmistetaan toistaiseksi vähemmän moottoreita kuin Suomessa tai Brasiliassa.

-SS-

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4370
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Valtra Gee
Juu minun tietäkseeni Dyna-laatikoita ei tee kuin Gima.

Cultor

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 560
Vs: Valtra Gee
Juu minun tietäkseeni Dyna-laatikoita ei tee kuin Gima.
Kahden vuoden takainen Farmers Weekly artikkeli.
Lainaus
As part of the Agco “global platform” family, the Valtra A series tractors use 12×12 mechanical transaxles from the Changzhou factory in China and HiTech 4 powershift transmissions from Gima in Beauvais.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64950
Vs: Valtra Gee
ite en niiin hirmusti tuossa kattois sitä 50 laatikkoa hyäksi.    aika kiikku on noin lyhkäsellä akselivälillä ja alkaa ponppiin herkästi noissa vauhtissa.    ainakii mitä nuita lyhkäsiä pikkukoneita ajellu piristettynä.

farmeri

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 246
  • "Maatalous on mukava harrastus mutta pirun kallis"
Vs: Valtra Gee
ite en niiin hirmusti tuossa kattois sitä 50 laatikkoa hyäksi.    aika kiikku on noin lyhkäsellä akselivälillä ja alkaa ponppiin herkästi noissa vauhtissa.    ainakii mitä nuita lyhkäsiä pikkukoneita ajellu piristettynä.
Eihän tuo akseliväli kovin lyhkänen edes ole, saman verran mitä 1- ja 2 sarjan ännäläisissä. Tuommoinen 1- sarjan ännä menee ihan ok nätisti 50kmh ilman etuaksilajousiakin tiellä joka näyttää lähes yhtä reikäiseltä kuin ukrainan tiet.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64950
Vs: Valtra Gee
kuvissa vaan näyttää niin pikkuselta isojen pyörien kans, kait.   en tuollasta ole luonnossa päässy näkemään..    mut kiva kun kerroit.