Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kuka tietää kaiken säätötilavuuspumpuista?  (Luettu 1185 kertaa)

Juba

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 983
  • LOS KANTTURAS
Tarviisi saada etuakselivakaimille öljyä pienellä paineella. Pystyyköhän säätötilavuuspumpulta (on keulapumppuna) jostain kohtaa ottamaan öljyn tarkoitukseen?

80-90 Fiiatista ei omasta venttiilipenkistä paluulinjasta tule kun se siitä tuli nyt otettua....joutuu muuttamaan muualta :o

Viimeksi muokattu: 04.12.23 - klo:19:03 kirjoittanut Juba

AkkuPENSASLEIKKURI😬

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4392
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Kuka tietää kaiken säätötilavuuspumpuista?
Tarviisi saada etuakselivakaimille öljyä pienellä paineella. Pystyyköhän säätötilavuuspumpulta (on keulapumppuna) jostain kohtaa ottamaan öljyn tarkoitukseen?

80-90 Fiiatista ei omasta venttiilipenkistä paluulinjasta tule kun se siitä tuli nyt otettua....joutuu muuttamaan muualta :o

Mikä on pieni paine - numeroilla ilmaistuna? Tarkoitus vaan pitää vakaajat  öljyä täynnä?
Tarjolle sitä öljyä löytynee vaikka systeemin paluulinjasta kun saa ne vakaajat vaan ensin ilmattua, varsinaista jatkuvaa öljyn kulutustahan vakaajilla ei liene?
Valmista, vakaata pientä painetta ei pumpulta saa jos sitä pumppua käytetään johonkin muuhunkin työhön.
Levossa olevan pumpun pohjapaine on yleensä säädetty johonkin 20-30 bar luokkaan, tämä pysyy lähdössä vakaana silloin kun muuta ohjausta ei pumpulle anneta.
Jos koneessa on hydraulisesti esiohjattuja toimintoja niin kahvojen syötöstä löytyy vastaavan luokan (20 bar) paine

Painelinjasta saa toki säädettävällä paineenalennusventtiilillä mitä tahansa vakiota painetta joka on pienempi kuin pumpun sen hetken antama paine. Sellaisella se esiohjauspainekin on toisinaan tehty. Itse olen tehnyt esiohjauspaineen LS-systeemin päälinjasta niin että ensin paineenalennusventtiili, sitten varmuuden vuoksi saman painealueen varoventtiili (jos se paineenalennusventtiii vaikka sekoaa) ja perään vastaventtili ja vielä pieni paineakku. Sai karoja liikkumaan muutaman kerran vaikka kone oli jo sammutettu.

Juba

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 983
  • LOS KANTTURAS
Vs: Kuka tietää kaiken säätötilavuuspumpuista?
Ihan sen verran että vakaajille saa öljyä. Luulisin muutaman barin riittävän.  Voisikohan vaikka pumpun vuotolinjasta haarottaa?
AkkuPENSASLEIKKURI😬

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4392
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Kuka tietää kaiken säätötilavuuspumpuista?
Ihan sen verran että vakaajille saa öljyä. Luulisin muutaman barin riittävän.  Voisikohan vaikka pumpun vuotolinjasta haarottaa?

Ei kai sitä mikään estä. Vuotolinjassahan ei oikeastaan saisi olla painetta ollenkaan vaan mahdollisimman avoin yhteys tankkiin.
Jos tankki on vakaajien yläpuolella niin varmaan riittäisi myös linja tankin pohjasta (=vuotolinja) vakaajille - ellei vakaajissa ole välissä mitään sellaisia venttiilejä jotka vaativat hieman enmmän painetta toimiakseen (esim jousikuormitteinen vastaventtiili).

Vakaajat lienee kytketty niin että öljy siirtyy akselin kallistuessa vaan tunkilta toiselle ja systeemin ulkopuolelle ei synny virtauksia. Kunhan systeemi pysy öljyä täynnään? Sähköventtilillä sitten tukitaan nämä siirtymät niin akseli ei pääse keinumaan.

Mä olen joskus nähnyt tee-se-itse-vakaajasysteemin jossa ei ollut mitään yhteyttä muuhun hydrauliikkaan. Vain pieni ylempänä ollut säiliö jossa oli varmaan 2 l öljyä josta painovoimalla valuva öljy piti tunkit täynnä. Varmaan se piti jotenkin ilmata 1. käyttökerralla. Ja ajanmittan lisätä öljyä jos jostain vuoti öljyä ulos.