Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Valtra t191 Hitech voimansiirto ja läppäri  (Luettu 6189 kertaa)

Jallu Kolu

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 38
Mitä kaikkea tuosta voi läppärillä tutkia ja mahdollisesti säätää?
Ehkä tuollainen vm.2008 kone tulossa ja ei oikein aiempaa kokemusta näistä. Vehje vaikuttaa muuten ihan asialliselle ja tunteja noin 12000.

farmeri

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 246
  • "Maatalous on mukava harrastus mutta pirun kallis"
Vs: Valtra t191 Hitech voimansiirto ja läppäri
Vähän epäselvä kysymys, että meinatttinko voimansiirtoa vai koko traktoria? Voimansiirrosta en ole ihan varma, voiko säätää läppärin kanssa mitään. Hitech näytön kautta saa säädeltyä suunnanvaihtoa oman mielen mukaiseksi ja nelivetoautomatiikan on/off. Ulosoton kytkeytymistä pystyi kanssa muistaakseni säätämään sieltä. Yleisesti koneesta voi läppärillä katsoa ECU:n tunnit ja verrata niitä mittarin tunteihin. Samoin vikakoodimuistin näkee, voi ennakoivasti vaihdella jotain palikoita jos on lähiaikoina paljon joku herjannut. Muusta en ole ihan varma, huoltoläppärin haltija osannee kertoa lisää.

Jallu Kolu

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 38
Vs: Valtra t191 Hitech voimansiirto ja läppäri
Niin. Nimenomaan voimansiirron puolta tarkoitin. Jostain olen lukenut että noissa olisi esim. kolme eri painetasoa pikavaihteen kytkeytymiselle. Eli voiko tuollaisia säätää huoltomies läppärillä?

RimaPoika

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 307
Vs: Valtra t191 Hitech voimansiirto ja läppäri
Niitä paineita ja täyttöaikoja saa säädettyä hytistä, samoin kytkimien kalibrointi onnistuu.

Ei tarvi läppäriä muuhun kuin tiedon hankintaan.

Niistä säätöarvoista osaava kyllä
Näkee onko seuraava pakkaremontti kuinka lähellä.
Vai joko mahdollisesti siirtynyt
Nextille levelille.

Jallu Kolu

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 38
Vs: Valtra t191 Hitech voimansiirto ja läppäri
Ilman aiempaaa kokemusta tuollaisesta kävin koneella ajelemassa ja ainakin pikavaihteet kytkeytyivät terävästi ja ilman  viivettä. Joku automaatiikkakin tuossa lienee, siihen en perehtynyt vielä.
Kolmas pikavaihde on ajon aikana hiukan kuriseva päällä ollessaan. Mitä noiden mahdollinen remontointi maksaa, jos itselle jää?
Ja siis jos tekee ennakoivasti tai joutuu tekemään?

Juubi

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 217
Vs: Valtra t191 Hitech voimansiirto ja läppäri
Ilman aiempaaa kokemusta tuollaisesta kävin koneella ajelemassa ja ainakin pikavaihteet kytkeytyivät terävästi ja ilman  viivettä. Joku automaatiikkakin tuossa lienee, siihen en perehtynyt vielä.
Kolmas pikavaihde on ajon aikana hiukan kuriseva päällä ollessaan. Mitä noiden mahdollinen remontointi maksaa, jos itselle jää?
Ja siis jos tekee ennakoivasti tai joutuu tekemään?

https://juubi.hlan.net/index.php?page=tractor/8150/PowerShift1

Osat suuruusluokaltaan 2ooo€, riippuen vähän mitä uusii siinä samalla. Oma työhän ei maksa mitään, varsinkaan jos itselle tekee   :)

Jallu Kolu

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 38
Vs: Valtra t191 Hitech voimansiirto ja läppäri
Niitä paineita ja täyttöaikoja saa säädettyä hytistä, samoin kytkimien kalibrointi onnistuu.


Mites tuo tehdään?

farmeri

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 246
  • "Maatalous on mukava harrastus mutta pirun kallis"
Vs: Valtra t191 Hitech voimansiirto ja läppäri
Niitä paineita ja täyttöaikoja saa säädettyä hytistä, samoin kytkimien kalibrointi onnistuu.


Mites tuo tehdään?


Virrat päälle ja painaa sitä suunnanvaihtajan alla olevaa nappia pohjassa, pitiköhän jotain muutakin tehdä. Ohjekirjan kanssa tehtävää hommaa, mikä numeroyhdistelmä tarkoittaa mitäkin. Jos oma ohjekirjanen hukkunut saa valtran sivuilta "oma valtrani" osiosta katseltua pdf muodossa ohjekirjaa.

RimaPoika

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 307
Vs: Valtra t191 Hitech voimansiirto ja läppäri
Niitä paineita ja täyttöaikoja saa säädettyä hytistä, samoin kytkimien kalibrointi onnistuu.


Mites tuo tehdään?

Vaatii perhdytystä. /perhtymistä.
Pitää ajaa kone käyttölämpötilaan
Ja valita neliveto pois ja oltava tasaisella alustalla et pysyy paikallaan ilman jarrua, eikä karkaa minnekkään.
Tietty vaihde pitää olla kepistä valittuna.  Riippuen mallista.

Säädöissä on tietyt koodit mikä tarkoittaa minkäkin toiminnon säätöä,  ja niihin on arvot -6 +6 välillä.

Vaatii kyllä muisilehtiötä, ohjekirjaa/korjaamokäsikirjaa,
Aikaa, pitkää pinnaa ja hyvää tatsia. Että saa säädöt onnistumaan.

Eikä niitä edes tarvi juurikaan säädellä. Normaalisti.
Ehkä kalibrointi jonkun remontin jälkeen muutama sata tuntia.

Vaihtokonetta koeajaessa nämä säädöt tutkimalla voi päästä jyvälle et onko säädetty jo tappiin.

Edellyttäen että on jonkulainen tieto missä arvoissa ne säädöt voisivat normaalisti olla.

Onnea matkaan!

Ps. T191 Hitech on kyllä muuten loistava valinta🙂

Peltola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1407
Vs: Valtra t191 Hitech voimansiirto ja läppäri
Jos kolmosen pikavaihde kurisee luistamisen takia, on se sen menoa. Kolmonen sipaisee ensin tyhjää.  Imusiivilä paljastaa parhaiten tuossa vaiheessa, että siellä on jo pakan kulutuspinnan paloja. Joku kahdeksasta? pinnasta jo mennyt. Yli viis tonnia kannattaa remonttiin varata. Täytyy olla jo jonkunlainen seppä että kannattaa itse tehdä. Väärinasennus räjäyttää paikat.
Pikavaihteet saa säädettyä vaihtamaan pehmeästi, mutta luistamisen lisääminen vähentää kestoa.
Valtran XT60+ öljy vaihtaa terävämmin kuin esim Agrol Hybran Plus G2.

Peltola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1407
Vs: Valtra t191 Hitech voimansiirto ja läppäri
Paljonko tunteja pakoilla ajettu?
Paine helppo mitata nipasta perärepusta (18-20 baria ok).
Mulla yhdestä meni pakat 8500 tunnin kohdalla (230hv). Vaihdettiin 2 sunnanvaihtopakkaa, 3 pikavaihdepakkaa, ja jarrupakat.

Muissa ei ongelmia, yhdessä 11500h ilman pakkaremonttia.

Jallu Kolu

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 38
Vs: Valtra t191 Hitech voimansiirto ja läppäri
Omistajan mukaan kolmonen on kurissut ajossa jonkun aikaa. Koneeseen tämän vuoksi vaihdettu kahdet öljyt, imusiivilä ja suodattimet vuoden aikana. Ovat kuulemma olleet ilman moskaa. Voiko tuo kurina tulla muusta kuin luistamisesta?
Pakkojen iästä ei ole tietoa.

Peltola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1407
Vs: Valtra t191 Hitech voimansiirto ja läppäri
Harvoimpa niitä pakkoja vaihdellaan. Luultavasti alkuperäiset, mitä sitten tunteja onkaan. Kurinasta en muuta tiedä kuin muutan ajotapaa heti, jos epäilenkin kolmosen pakan luistavan pienillä kierroksilla 7,4 litraisen väännöllä.

RimaPoika

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 307
Vs: Valtra t191 Hitech voimansiirto ja läppäri
Niin ei kai se pakka pidä mitään ääntä  muutakuin kytkeytyessään?
Vai mitä on kurina?

Saatko sammumaan traktorin pikavaihde kolmosella ja kytkin ylös?
Jos et, silloin se luistaa, jos sammuu heti, silloin se pitää.

Tai huomaako luistamisten jotenkin muuten.?

Taitaa vikakoodikin tulla jo siinä kohtaa jos pyörintänopudet ei ole toivotussa linjassa.
??

Jallu Kolu

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 38
Vs: Valtra t191 Hitech voimansiirto ja läppäri
Niin ei kai se pakka pidä mitään ääntä  muutakuin kytkeytyessään?
Vai mitä on kurina?

Saatko sammumaan traktorin pikavaihde kolmosella ja kytkin ylös?
Jos et, silloin se luistaa, jos sammuu heti, silloin se pitää.

Tai huomaako luistamisten jotenkin muuten.?

??

Käyn ensi viikolla vielä konetta kokeilemassa. Miten tuo sammutustemppu siis konkretiassa tehdään? Mikä perusvaihde ja alue tuon kolmosen lisäksi.