Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Jallu Kolu - 15.04.22 - klo:19:34

Otsikko: Valtra t191 Hitech voimansiirto ja läppäri
Kirjoitti: Jallu Kolu - 15.04.22 - klo:19:34
Mitä kaikkea tuosta voi läppärillä tutkia ja mahdollisesti säätää?
Ehkä tuollainen vm.2008 kone tulossa ja ei oikein aiempaa kokemusta näistä. Vehje vaikuttaa muuten ihan asialliselle ja tunteja noin 12000.
Otsikko: Vs: Valtra t191 Hitech voimansiirto ja läppäri
Kirjoitti: farmeri - 15.04.22 - klo:21:47
Vähän epäselvä kysymys, että meinatttinko voimansiirtoa vai koko traktoria? Voimansiirrosta en ole ihan varma, voiko säätää läppärin kanssa mitään. Hitech näytön kautta saa säädeltyä suunnanvaihtoa oman mielen mukaiseksi ja nelivetoautomatiikan on/off. Ulosoton kytkeytymistä pystyi kanssa muistaakseni säätämään sieltä. Yleisesti koneesta voi läppärillä katsoa ECU:n tunnit ja verrata niitä mittarin tunteihin. Samoin vikakoodimuistin näkee, voi ennakoivasti vaihdella jotain palikoita jos on lähiaikoina paljon joku herjannut. Muusta en ole ihan varma, huoltoläppärin haltija osannee kertoa lisää.
Otsikko: Vs: Valtra t191 Hitech voimansiirto ja läppäri
Kirjoitti: Jallu Kolu - 15.04.22 - klo:23:20
Niin. Nimenomaan voimansiirron puolta tarkoitin. Jostain olen lukenut että noissa olisi esim. kolme eri painetasoa pikavaihteen kytkeytymiselle. Eli voiko tuollaisia säätää huoltomies läppärillä?
Otsikko: Vs: Valtra t191 Hitech voimansiirto ja läppäri
Kirjoitti: RimaPoika - 16.04.22 - klo:06:13
Niitä paineita ja täyttöaikoja saa säädettyä hytistä, samoin kytkimien kalibrointi onnistuu.

Ei tarvi läppäriä muuhun kuin tiedon hankintaan.

Niistä säätöarvoista osaava kyllä
Näkee onko seuraava pakkaremontti kuinka lähellä.
Vai joko mahdollisesti siirtynyt
Nextille levelille.
Otsikko: Vs: Valtra t191 Hitech voimansiirto ja läppäri
Kirjoitti: Jallu Kolu - 16.04.22 - klo:09:22
Ilman aiempaaa kokemusta tuollaisesta kävin koneella ajelemassa ja ainakin pikavaihteet kytkeytyivät terävästi ja ilman  viivettä. Joku automaatiikkakin tuossa lienee, siihen en perehtynyt vielä.
Kolmas pikavaihde on ajon aikana hiukan kuriseva päällä ollessaan. Mitä noiden mahdollinen remontointi maksaa, jos itselle jää?
Ja siis jos tekee ennakoivasti tai joutuu tekemään?
Otsikko: Vs: Valtra t191 Hitech voimansiirto ja läppäri
Kirjoitti: Juubi - 16.04.22 - klo:10:24
Ilman aiempaaa kokemusta tuollaisesta kävin koneella ajelemassa ja ainakin pikavaihteet kytkeytyivät terävästi ja ilman  viivettä. Joku automaatiikkakin tuossa lienee, siihen en perehtynyt vielä.
Kolmas pikavaihde on ajon aikana hiukan kuriseva päällä ollessaan. Mitä noiden mahdollinen remontointi maksaa, jos itselle jää?
Ja siis jos tekee ennakoivasti tai joutuu tekemään?

https://juubi.hlan.net/index.php?page=tractor/8150/PowerShift1 (https://juubi.hlan.net/index.php?page=tractor/8150/PowerShift1)

Osat suuruusluokaltaan 2ooo€, riippuen vähän mitä uusii siinä samalla. Oma työhän ei maksa mitään, varsinkaan jos itselle tekee   :)
Otsikko: Vs: Valtra t191 Hitech voimansiirto ja läppäri
Kirjoitti: Jallu Kolu - 16.04.22 - klo:17:21
Niitä paineita ja täyttöaikoja saa säädettyä hytistä, samoin kytkimien kalibrointi onnistuu.


Mites tuo tehdään?
Otsikko: Vs: Valtra t191 Hitech voimansiirto ja läppäri
Kirjoitti: farmeri - 16.04.22 - klo:23:30
Niitä paineita ja täyttöaikoja saa säädettyä hytistä, samoin kytkimien kalibrointi onnistuu.


Mites tuo tehdään?


Virrat päälle ja painaa sitä suunnanvaihtajan alla olevaa nappia pohjassa, pitiköhän jotain muutakin tehdä. Ohjekirjan kanssa tehtävää hommaa, mikä numeroyhdistelmä tarkoittaa mitäkin. Jos oma ohjekirjanen hukkunut saa valtran sivuilta "oma valtrani" osiosta katseltua pdf muodossa ohjekirjaa.
Otsikko: Vs: Valtra t191 Hitech voimansiirto ja läppäri
Kirjoitti: RimaPoika - 17.04.22 - klo:06:06
Niitä paineita ja täyttöaikoja saa säädettyä hytistä, samoin kytkimien kalibrointi onnistuu.


Mites tuo tehdään?

Vaatii perhdytystä. /perhtymistä.
Pitää ajaa kone käyttölämpötilaan
Ja valita neliveto pois ja oltava tasaisella alustalla et pysyy paikallaan ilman jarrua, eikä karkaa minnekkään.
Tietty vaihde pitää olla kepistä valittuna.  Riippuen mallista.

Säädöissä on tietyt koodit mikä tarkoittaa minkäkin toiminnon säätöä,  ja niihin on arvot -6 +6 välillä.

Vaatii kyllä muisilehtiötä, ohjekirjaa/korjaamokäsikirjaa,
Aikaa, pitkää pinnaa ja hyvää tatsia. Että saa säädöt onnistumaan.

Eikä niitä edes tarvi juurikaan säädellä. Normaalisti.
Ehkä kalibrointi jonkun remontin jälkeen muutama sata tuntia.

Vaihtokonetta koeajaessa nämä säädöt tutkimalla voi päästä jyvälle et onko säädetty jo tappiin.

Edellyttäen että on jonkulainen tieto missä arvoissa ne säädöt voisivat normaalisti olla.

Onnea matkaan!

Ps. T191 Hitech on kyllä muuten loistava valinta🙂
Otsikko: Vs: Valtra t191 Hitech voimansiirto ja läppäri
Kirjoitti: Peltola - 17.04.22 - klo:11:00
Jos kolmosen pikavaihde kurisee luistamisen takia, on se sen menoa. Kolmonen sipaisee ensin tyhjää.  Imusiivilä paljastaa parhaiten tuossa vaiheessa, että siellä on jo pakan kulutuspinnan paloja. Joku kahdeksasta? pinnasta jo mennyt. Yli viis tonnia kannattaa remonttiin varata. Täytyy olla jo jonkunlainen seppä että kannattaa itse tehdä. Väärinasennus räjäyttää paikat.
Pikavaihteet saa säädettyä vaihtamaan pehmeästi, mutta luistamisen lisääminen vähentää kestoa.
Valtran XT60+ öljy vaihtaa terävämmin kuin esim Agrol Hybran Plus G2.
Otsikko: Vs: Valtra t191 Hitech voimansiirto ja läppäri
Kirjoitti: Peltola - 17.04.22 - klo:11:07
Paljonko tunteja pakoilla ajettu?
Paine helppo mitata nipasta perärepusta (18-20 baria ok).
Mulla yhdestä meni pakat 8500 tunnin kohdalla (230hv). Vaihdettiin 2 sunnanvaihtopakkaa, 3 pikavaihdepakkaa, ja jarrupakat.

Muissa ei ongelmia, yhdessä 11500h ilman pakkaremonttia.
Otsikko: Vs: Valtra t191 Hitech voimansiirto ja läppäri
Kirjoitti: Jallu Kolu - 17.04.22 - klo:11:49
Omistajan mukaan kolmonen on kurissut ajossa jonkun aikaa. Koneeseen tämän vuoksi vaihdettu kahdet öljyt, imusiivilä ja suodattimet vuoden aikana. Ovat kuulemma olleet ilman moskaa. Voiko tuo kurina tulla muusta kuin luistamisesta?
Pakkojen iästä ei ole tietoa.
Otsikko: Vs: Valtra t191 Hitech voimansiirto ja läppäri
Kirjoitti: Peltola - 18.04.22 - klo:15:14
Harvoimpa niitä pakkoja vaihdellaan. Luultavasti alkuperäiset, mitä sitten tunteja onkaan. Kurinasta en muuta tiedä kuin muutan ajotapaa heti, jos epäilenkin kolmosen pakan luistavan pienillä kierroksilla 7,4 litraisen väännöllä.
Otsikko: Vs: Valtra t191 Hitech voimansiirto ja läppäri
Kirjoitti: RimaPoika - 22.04.22 - klo:16:38
Niin ei kai se pakka pidä mitään ääntä  muutakuin kytkeytyessään?
Vai mitä on kurina?

Saatko sammumaan traktorin pikavaihde kolmosella ja kytkin ylös?
Jos et, silloin se luistaa, jos sammuu heti, silloin se pitää.

Tai huomaako luistamisten jotenkin muuten.?

Taitaa vikakoodikin tulla jo siinä kohtaa jos pyörintänopudet ei ole toivotussa linjassa.
??
Otsikko: Vs: Valtra t191 Hitech voimansiirto ja läppäri
Kirjoitti: Jallu Kolu - 22.04.22 - klo:21:30
Niin ei kai se pakka pidä mitään ääntä  muutakuin kytkeytyessään?
Vai mitä on kurina?

Saatko sammumaan traktorin pikavaihde kolmosella ja kytkin ylös?
Jos et, silloin se luistaa, jos sammuu heti, silloin se pitää.

Tai huomaako luistamisten jotenkin muuten.?

??

Käyn ensi viikolla vielä konetta kokeilemassa. Miten tuo sammutustemppu siis konkretiassa tehdään? Mikä perusvaihde ja alue tuon kolmosen lisäksi.
Otsikko: Vs: Valtra t191 Hitech voimansiirto ja läppäri
Kirjoitti: metsajussi - 22.04.22 - klo:22:08
Kuormituksessa luistava pakka saattaa pitää sellaista voimakasta 'nurinaa', varsinkin pienillä kierroksilla. Useimmiten luistaa ihan ääneti. Äänen kyllä tunnistaa ja se vihlaisee ikävästi lompakon seudulla. Tyypillisesti tuon saattaa kuulla terveessäkin koneessa ylikuormittamalla nelivedon pakkaa etukuormaajalla puskemalla ja nostamalla. Ääntä kannattaa kuitenkin välttää..

Oma kokemus luistavan pakan löytämisestä oli kun maksimitehoa käytettäessä vauhti alkoi pudota mutta moottorin kierrokset ei. Helppohan tuo oli kokeilla ja toistaa: ao. vaihteella kaasu pohjassa ajaessa vaan jarrua niin että  vauhti putoaa. Jos moottori ei nöyrry vauhdin mukanan samasssa suhteessa niin silloinhan luistaa.

Jos luisto johtuu liian alhaisesta pakan paineesta pienillä kierroksilla niin voi kokeilla jarruttamista niilläkin. Tai kokeilla liikkelle lähtöä jarrua vastaan kuten edellä jo neuvottiin. Pitäisi koneen sammua nopeasti; jos jää luistamaan niin asiahan on selvä.
Vaihdehan testissä on sitten se jonka epäilee luistavan :-)

Pahasti ja pitkään työssä luistellut näkyy myös öljyssä, siitä tulee tummaa ja ylikuumentuneen tuoksuista.
Otsikko: Vs: Valtra t191 Hitech voimansiirto ja läppäri
Kirjoitti: RimaPoika - 23.04.22 - klo:06:11
Kepistä vaikka H1 ja jarrut pohjaan ja kytkin ylös.
Sit eri pikavaihteilla ja myös eteen ja taakse.

Koska myös suunnanvaihdin kannattaa testata.



Otsikko: Vs: Valtra t191 Hitech voimansiirto ja läppäri
Kirjoitti: Jallu Kolu - 25.04.22 - klo:19:23
Kiitos neuvoista. Näillä neuvoilla uskalsin lyödä kättä päälle ja ostaa :) Kait kevät ja ison voiman tunne sekoitti pään..

Ajelin värkillä jonkun verran ja testaten myös noita pikavaihdeautomaatteja. Aika erikoinen ajaa kun vaihtelee ilman kuormaa miten haluaa.
2:s ohjelma taisi olla 1600-2000 välillä ja tuota ykköstä ei kuulemma saa edes säädettyä.
Otsikko: Vs: Valtra t191 Hitech voimansiirto ja läppäri
Kirjoitti: farmeri - 25.04.22 - klo:22:17
Tuo ykkösautomatiikka voisi alkaa toimia paremmin jos teetättää/tekee pakoille jonkinmoisen kalibroinnin? Omassa hitech3 Valtrassa tuo ykkösautomaatti toimii kuin ajatus, vaihtaa pehmeästi, huomaamattomasti ja nopeasti. Kuorman kanssa ja ilman.
Otsikko: Vs: Valtra t191 Hitech voimansiirto ja läppäri
Kirjoitti: RimaPoika - 26.04.22 - klo:18:10
Onnea hankinnan johdosta. 8)
Otsikko: Vs: Valtra t191 Hitech voimansiirto ja läppäri
Kirjoitti: Jallu Kolu - 26.04.22 - klo:19:46
Kiitos. Ajeltu nyt pari ekaa tuntia ja vaikuttaa sovitulle. Kokeilin tuota vaihdon ohjelmointia ja tulin tulokseen että ei ainakaan maantieajossa tuota automaattia tarvitse. Tuntuu että vaihtaa aina yhden vaihteen turhaan. Tai sitten en osaa.
Otsikko: Vs: Valtra t191 Hitech voimansiirto ja läppäri
Kirjoitti: Make - 26.04.22 - klo:21:12
N 111 mulla ykkösautomaatti melkein aina päällä. Vaihtaa lähes aina juuri silloin kun olisin itsekin vaihtanut. Ykkönen muistaakseni haistelee myös kuormitusta kierrosten lisäksi. Ohjelmoitava kakkonen vaihtaa pelkästään kierrosten mukaan. Mulla on sinne ohjelmoitu tosi alhaiset kierrokset ja olen käyttänyt jurtin harauksessa. Päisteessä kun helppaa kaasun niin vaihtaa pienempään ja sitten rivillä hurhuttaa heti vähän pienemmillä kierroksilla.