Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Valtran mittariston varoitusvalot  (Luettu 4245 kertaa)

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4367
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Valtran mittariston varoitusvalot
Huomasin päivänä eräänä että Valtran mittaritaulussa ei pala moottorin öljynpaineen eikä vaihteiston öljynpaineen varoitusvalot. Ynnä se STOP-valo.
Muut merkkivalot toimivat.
Konehan on X120 ja lienee samanlainen mittaristo niin 6000- kuin 8000-sarjoissakin.

Ensioletus oli että paineanturi rikki ja lamppuja palanut.
Anturi on kuitenkin ehjä ja vaihdoin kaikki palaneet merkkilamput, en tarkemmin tutkinut mitkä lamput olivat rikki. Nyt kuitenkin kaikki polttimot ovat ehjiä.

Vika ei vaan poistunut. Tutkiskelin ja rassasin sitä ohjaamon etuseinässä olevaa 37-napaista liitintä mutta en siinäkään mitään syytä löytänyt. En lähtenyt pinnitasolla mittaamaan johtoja kun ei siitä liittimestä ole ihan näppärää selvittää pinninumeroita.

Aloin epäillä itse mittaristoa kun monta asiaa ei toimi. Yksi vika voisi mennä jonkin johtosarjan liitinvian piikkiin.

Turasin koko mittariston pöydälle ja aloin purkaa sitä. On vaan niin kettumaisesti tehty että alimmaisen piirikortin alapuolella on komponentteja mutta purkaminen on aika epätoivoista. Kortin keskellä on 2 kiinnitysruuvia kotelon muoviseen pohjaan, mutta ne on peitetty päälle lisätyillä korteilla jotka on juotettu piikkirimasta toisiinsa kiinni. Purkaminen vatisi kaikkien noiden juotoksien purkamista jotta kortit saisi erilleen ja ruuvit esille. Myöskään viisarimittarien viisarit pitäisi saada irti - mittareita rikkomatta.

Hetken jo harkitsin että poraan kotelon pohjan puolelta noiden ruuvien kohdalta kiinnityskohdat irti jolloin ruuvit irtoaisivat 'juurineen' mutta noin radikaaliin homman en lähtenyt. Vielä... pistin palikat takaisin kasaan ja vika on yhä. Harkitsin jo että laitan öljynpainejohtoon jonkun oman summerin, saattaisi herättää paremmin kuin merkkivalo, varsinkin kun koneessa istutaan paljon selkä mittareihin päin.

Onko kellään kokemusta mistä tuollainen vika johtuu - syytänkö yhä mittaristoa?
Tuon puuhan sivussa tuli myös havaittua että jarrunestesäiliö on niin hauras ja halkeillut että vuotaa hiljalleen. Vaihtopuuhassa hajosi aivan säpäleiksi käteen.
Eipä ole ennen tuollaistakaan vastaan tullut, vaikuttaa että ei ole kestänyt aurinkoa, tässä linkkukoneessa kun sen toinen poski näkyy avoimesti suojapellissä olevasta aukosta.

taneli

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 193
Vs: Valtran mittariston varoitusvalot
Mittareista en tiedä, mutta ne muovipöntöt ei tosiaan auringonvaloa kestä määräänsä kauempaa. Jarrunestesäiliö on toistaiseksi kestänyt, mutta pyyhkimen pesunestesäiliöitä on mennyt ja paineilman tenttusäiliö.

Nufa

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 14
Vs: Valtran mittariston varoitusvalot
Vai ei varoitusvalo pala .....
Eikös se ole hyvä asia?
Jopa Valtrassa.
 ;) ;) ;)

andypoge

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 534
Vs: Valtran mittariston varoitusvalot
Tuota tuota... eikös öljynpaine ja stop-valot ohjata moottori ECU:n kautta? Samat valot joissakin malleissa kun vilkuttaa moottorin vikakooditkin. Voisiko ongelma olla ECU:n johtosarjan puolella?

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4367
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Valtran mittariston varoitusvalot
Tuota tuota... eikös öljynpaine ja stop-valot ohjata moottori ECU:n kautta? Samat valot joissakin malleissa kun vilkuttaa moottorin vikakooditkin. Voisiko ongelma olla ECU:n johtosarjan puolella?

Tämä taitaa olla niin dinosaurusajan kone että varsinaista ECUa nykymielessä ei liene.
Mekaanisella ruiskupumpulla, ainoa moottoria ohjaava sähkö lienee pysäytyssolenoidi... koneella ikää jo 22 v.

Ainakin tuon kaavion mukaan öljynpainevalon piirin pitäisi olla hyvin yksinkertainen, anturi on kytkin S13. Mittaristolle tulee sulakkeen F18 kautta kaikille lampuille yhteinen plussa ja ao. lamppu on sen ja anturin antaman maan välissä. Sitä mitä siellä mittariston sisällä mahdollisesti muuta on ei näe tuosta. Ainakin STOP-valon vilkutus lienee siellä sisällä tehty.

STOP-valon maa on 'koottu' kolmesta anturitiedosta noilla kolmella diodilla siellä mittaristossa; ynnä lämpöanturilta (S18 ja B1)
Sitä mistä sitä syötetään emme onnistuneet selvittämään kun 33-leimalla olevaa linjaa vastaavaa emme kahteen kaavioista löytänyt ?! Kaavioitahan on 14 kpl...
Mutta ainakin tuon öljynpainevalon pitäisi minusta palaa ihan itsenäisesti oli linjassa 33 sitten jotain tai ei.

Kiitos kuitenkin ideasta, näissä jaa helposti jotain huomaamatta :-)
Yllättävän paljon sähköä traktoriinkin saadaan piilotettua jo vuonna 2000.

No pitää tutkia lisää kun joskus ehtii, taidan tästä nyt lähteä Transfarmin päiville Oittiin.

jariman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1324
Vs: Valtran mittariston varoitusvalot
Onko koneessa valvontapysäytin varusteena, eli control stop.
Pystyy lisäämään jälkeenpäinkin, ei kovin iso homma.

Tutki tarkkaan hytin ja konepellin välinen sähköliitin,
Voi olla hapettunut.

farmeri

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 246
  • "Maatalous on mukava harrastus mutta pirun kallis"
Vs: Valtran mittariston varoitusvalot
Onko koneessa valvontapysäytin varusteena, eli control stop.
Pystyy lisäämään jälkeenpäinkin, ei kovin iso homma.

Tutki tarkkaan hytin ja konepellin välinen sähköliitin,
Voi olla hapettunut.
Erinomaisen varuste muuten varsinkin jos taakseajolaitteilla ajelee enemmän. Eikä aikaisemmin mainittu summerikaan huono lisä ole.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4367
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Valtran mittariston varoitusvalot
Control stoppia ei tuossa ole kun lienee alunperin ajateltu ihan etuperin ajettavaksi, kunnallistekniikan hommiin. Tiedä onko Forest-versiossa valvonta ollut vakiona?

Pitänee liittimeen vielä paneutua, otin sen kyllä viimeksi auki ja ihan siisitiltä näytti. Mikään uusi asia ei edes lakannut toimimasta kun sen liitti taas uudelleen :-)
Noissa on aina riskinä kun rassaa, mielellään ei rassaa sellaista joka vielä toimii.

Joku piippari voisi tosiaan olla hyvä lisä, metsässä tulee niin paljon oltua selkä mittaristoon päin. Eipä ole vaikeaa laittaa pieni piezosummeri kun vaan löytää oikean johdon... samalla sitten tulee selvitetyä sekin onko yhteys anturilta mittarille edes kunnossa; eli onko syyllinen katkenneessa johdossa tai luovuttaneessa liittimessä.

Sieltä mittariston persuuksista pitää vaan seuraavaksi löytää oikea naru.
Kaavion mukaanhan se olisi oikeanpuolinen sininen liitin X27/35, keltainen naru.
Täytyy tutkia lisää kun ehtii, nyt on ollut vähän muita intressejä pari päivää.

Piki

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5
Vs: Valtran mittariston varoitusvalot
Onkos tuossa niitä liittimiä kaksi .niin että on jatkojohdolla tuo moottorikaapeli ja molemmissa päissä nuo pyöreät moninapaliittimet joten kaksi tutkittavaa liitintä

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4367
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Valtran mittariston varoitusvalot
Onkos tuossa niitä liittimiä kaksi .niin että on jatkojohdolla tuo moottorikaapeli ja molemmissa päissä nuo pyöreät moninapaliittimet joten kaksi tutkittavaa liitintä

Kaavion mukaan ei olisi kuin yksi, mutta mistä sitä koskaan tietää...
Nyt joutuu vapaa-ajan paneutumaan enemmän raudan remonttiin, ei ole ehtinyt paneutua tuohon. Vääntyi pöllikärrystä pyörännavan akseli :-(
Muuten eilen näkyi kaikki muut merkkivalot toimivan oikein paitsi juuri moottorin öljynpaine ei näkynyt pelaavan.
Että kyllä se joku kontaktivika on.