Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Nurmen pinnan rikkominen kultivaattoria varten  (Luettu 6115 kertaa)

Viljelijä evp

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3263
Vs: Nurmen pinnan rikkominen kultivaattoria varten
eikös jo kunnon hankmo tee tarpeeksi?   kun vaan on vauhtia tarpeeks.   ite ajelen kronoksella ekana ja se kosteena, jonka jälkeen pystyy jopa kevytauralla mullostamaan..
Jälleen hienoa tiedonjyvästä hiirolasta

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64940
Vs: Nurmen pinnan rikkominen kultivaattoria varten
niin ku sieltä siulta ( missä persreijässä sit asutkaan, kiukuttelemassa ) ei saa kunnollista tähän päivään sopivaa tietoa.

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Nurmen pinnan rikkominen kultivaattoria varten
niin ku sieltä siulta ( missä persreijässä sit asutkaan, kiukuttelemassa ) ei saa kunnollista tähän päivään sopivaa tietoa.

Ei hankmo tuohon sovellu koska juolavehnä leviää .  ::)
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

traktorikuski

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 363
Vs: Nurmen pinnan rikkominen kultivaattoria varten
Mulla oli aikoinaan tälläinen viritelmä_:

https://youtu.be/f9fnZFGFQDw

Onko etuäes itse tehty vai käännetty joku takaäes vai ihan alkujaan tarkoitettu eteen?

Tuubissa oli sänkimuokkaustakin tuolla yhdistelmällä. Täyttääkö kevytmuokkauksen säännöt kun on muokattu kerta-ajolla?

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64940
Vs: Nurmen pinnan rikkominen kultivaattoria varten
pitäiskö ajaa kevytmuokkaus moneen kertaan?

Agronautti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1561
Vs: Nurmen pinnan rikkominen kultivaattoria varten
Mulla oli aikoinaan tälläinen viritelmä_:

https://youtu.be/f9fnZFGFQDw

Onko etuäes itse tehty vai käännetty joku takaäes vai ihan alkujaan tarkoitettu eteen?

Tuubissa oli sänkimuokkaustakin tuolla yhdistelmällä. Täyttääkö kevytmuokkauksen säännöt kun on muokattu kerta-ajolla?

Käytettynä aikoinaan ostin, en tiedä oliko takaäkeestä tehty.. .. Itse sitten virittelin paremman tukipyöräsysteemin jota käytän myös kun höylä-äes tulee etunostimeen.. (niissä muissa muokkausvideoissa näkyy) ..

Möin tuon etuäkeen pois kun vähän liian hennot piikit tänne Kymen saville.. ja toisekseen meininki olis vaihtaa höylä-äkeeseen hanhenjalkaterät jolloin se toimittaisi myös sänkiäkeen virkaa.. ::)

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12199
  • Virolaista kiitos!
Vs: Nurmen pinnan rikkominen kultivaattoria varten
Käsittääkseni luomumiehet lopettavat nurmet niin, että kultivaattorilla vedetään ensin max. 5cm ja annetaan irti revityn kasvuston kuivaa pari viikkoa. Sitten uudistetaan käsittely syvemmältä. Minulla on epäselvää meneekö nurmi selväksi kahdella kertaa vai pitääkö ajaa vielä kolmas kerta. Joka kerta mennään hieman syvempään.

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Nurmen pinnan rikkominen kultivaattoria varten
Käsittääkseni luomumiehet lopettavat nurmet niin, että kultivaattorilla vedetään ensin max. 5cm ja annetaan irti revityn kasvuston kuivaa pari viikkoa. Sitten uudistetaan käsittely syvemmältä. Minulla on epäselvää meneekö nurmi selväksi kahdella kertaa vai pitääkö ajaa vielä kolmas kerta. Joka kerta mennään hieman syvempään.

Tasojyrsin katkoo juolavehnät tehokkaasti eli hyvä systeemi .
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7069
  • karkki vai keppana?
Vs: Nurmen pinnan rikkominen kultivaattoria varten
Tasojyrsin katkoo juolavehnät tehokkaasti eli hyvä systeemi .
Eikös joka pätkästä läde aina uusi, ainakin täälläpäin.TM
pessimisti ei pety!

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64940
Vs: Nurmen pinnan rikkominen kultivaattoria varten
ja mikä äes ei levitä juolaa?   takalana?    miä ainakin ajelen rontupin siihen jossa juola haittana ja sit vasta hankmoa..        mut pihassahan ei tartte moista...

Don Essex

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1540
Vs: Nurmen pinnan rikkominen kultivaattoria varten
Tasojyrsin pätkii kyllä juolaa,mutta reiluun 10 cm syvyyyeen ajaminen ottaa liikaa voimaa. Siellähän ne juolan juuret pääosin sijaitsevat. Lisäksi se jättää juuret pitkälti maan sekaan, josta ne itävät helposti. Ja juurikin niin, että lähes jokainen juurenpätkä lähtee kasvamaan. Juola siis voi monistua. Juolan torjuntaan en pidä vaakatasojyrsintä kevyenä, enkä kovin tehokkaana menetelmänä.

Sama koskee lautasmuokkaimia ja lautasäkeitä. Juolan torjunta on minusta tehokkainta, kun saa juuret pintaan kuivumaan. Siis kultivaattori. Mieluummin ilman pakkeria. Tai äeskin, jos sillä pääsee tarpeeksi syvälle. Lisätehoa sitten kvik-tyyppisellä lisäroottorilla. Minulla ei kvikiä ole, ilmankin olen pärjännyt.

Kelajyrsinkin toimii, jos takaluukun saa avatttua, eikä pakkeria ole. Biojyrsin on kierrosnopeudellaan ihan ajateltu toimivaksi siten, että juuret heitetään pintaan.

Tuo kultivaattorilla hanhenjaloilla 5 cm olisi kyllä hyvä, mutta omilla vanhoilla kapineilla en ole siinä onnistunut. Hanhenjalkaäkeellä kyllä joskus optimioloissa. Siksi yritän ensin ajaa sillä vaakatasojyrsimellä vähän pinnasta juurimättäitä rikki ensin, niin seuraavalla kerralla kultivaattorilla 8 cm onnistuu paremmin. Yleensä.

Nurmi menee selväksi olosuhteista riippuen 2-3 ajokerralla, jos juuripaakut saadaan heti alussa hajalle. Jos ei, ei nurmi varsinkaan kosteana kesänä meinaa taintua, vaan juurtuu aina uudelleen. Jos valvatin tai ohdakkeen torjunta on niitoilla epäonnistunut, olisivat vielä lisämuokkauksetkin ihan tarpeen, aikaa ja rahaa alkaa vaan palaa turhan paljon.
Don Essex

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Nurmen pinnan rikkominen kultivaattoria varten
Tasojyrsin pätkii kyllä juolaa,mutta reiluun 10 cm syvyyyeen ajaminen ottaa liikaa voimaa. Siellähän ne juolan juuret pääosin sijaitsevat. Lisäksi se jättää juuret pitkälti maan sekaan, josta ne itävät helposti. Ja juurikin niin, että lähes jokainen juurenpätkä lähtee kasvamaan. Juola siis voi monistua. Juolan torjuntaan en pidä vaakatasojyrsintä kevyenä, enkä kovin tehokkaana menetelmänä.

Sama koskee lautasmuokkaimia ja lautasäkeitä. Juolan torjunta on minusta tehokkainta, kun saa juuret pintaan kuivumaan. Siis kultivaattori. Mieluummin ilman pakkeria. Tai äeskin, jos sillä pääsee tarpeeksi syvälle. Lisätehoa sitten kvik-tyyppisellä lisäroottorilla. Minulla ei kvikiä ole, ilmankin olen pärjännyt.

Kelajyrsinkin toimii, jos takaluukun saa avatttua, eikä pakkeria ole. Biojyrsin on kierrosnopeudellaan ihan ajateltu toimivaksi siten, että juuret heitetään pintaan.

Tuo kultivaattorilla hanhenjaloilla 5 cm olisi kyllä hyvä, mutta omilla vanhoilla kapineilla en ole siinä onnistunut. Hanhenjalkaäkeellä kyllä joskus optimioloissa. Siksi yritän ensin ajaa sillä vaakatasojyrsimellä vähän pinnasta juurimättäitä rikki ensin, niin seuraavalla kerralla kultivaattorilla 8 cm onnistuu paremmin. Yleensä.

Nurmi menee selväksi olosuhteista riippuen 2-3 ajokerralla, jos juuripaakut saadaan heti alussa hajalle. Jos ei, ei nurmi varsinkaan kosteana kesänä meinaa taintua, vaan juurtuu aina uudelleen. Jos valvatin tai ohdakkeen torjunta on niitoilla epäonnistunut, olisivat vielä lisämuokkauksetkin ihan tarpeen, aikaa ja rahaa alkaa vaan palaa turhan paljon.

Riippuu vähän tasojyrsimestä . Veitsiteräinen katkoi tehokkaasti juolat ja heitti pintaankin . Parempia ratkaisujakin on mutta hankmo sekoittaa pintamaata eikä katkaise juolaa ollenkaan . Tehokkain on varmaan kultivointi hanhenjalka terillä useampaan kertaan sängellä mutta nurmen rikkomiseen kuulosta tasojyrsin hyvältä ratkaisulta aloittaa nurmen rikkominen .

Muistan kokeneen luomutuottajan ohjeen . Kultivointi hanhenjalkaterillä puinninjälkeen ja uusinta kun juola on kolmilehtiasteella , vararavinnon on pintaan jäänyt  itänyt tuolloin käyttänyt .
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Nurmen pinnan rikkominen kultivaattoria varten
Käsittääkseni luomumiehet lopettavat nurmet niin, että kultivaattorilla vedetään ensin max. 5cm ja annetaan irti revityn kasvuston kuivaa pari viikkoa. Sitten uudistetaan käsittely syvemmältä. Minulla on epäselvää meneekö nurmi selväksi kahdella kertaa vai pitääkö ajaa vielä kolmas kerta. Joka kerta mennään hieman syvempään.

Lainasin veljeltäni joskus aikaa sitten kultivaattoria erään nurmen rikkomiseen . Tavallisiin teriin oli laittanut "viikset" . Heinän juuret katkoi tehokkaasti ja toisen ajokerran jälkeen kuoli juolavehnäkin osittain .

Miten ohdaketta torjutte luomussa ? Näkyy olevakin jollain riesa .
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .