Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe palavat sähköautot  (Luettu 9065 kertaa)

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4573
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: palavat sähköautot
...
Onhan noita latausjärjestelmiä erilaisia , eli voidaan ladata laturi valmiiksi joka puolestaan lataa auton . 
...

Löytyykö tuollaista akkupaketilla varustettua latauslaitetta valmiina kaupallisena tuotteena (tai valmiista osakokonaisuuksista rakennettava)? Noista linkeistä en tietoa löytänyt. Sellainenhan olisi oikeastaan välttämätön jos aikoo hyödyntää aurinkokennoja sähköauton lataamiseen.

Löytyy, mm Eatonilta. Hinta on kyllä sellainen että tavallinen tallaaja tuskin semmoista hankkii. Paitsi jotkut joille muutamalla kymppitonnilla nyt ei ole minkäänlaista merkitystä. Noitahan käytetään myös kiinteistöjen varavirta- ja kuormantasauskäyttöön.

Isoimpia systeemejä käytetään myös koko sähköverkon kuormantasaukseen, myös niin että latauksessa olevista autoista voidaan ottaa hetkeksi sähköä verkkoon päin (jos näin on so***** ja autonomistaja sen sallii). Jonkin isomman cityn tapauksessa jos 100 autoa on liekassa niin 30 kW:kin per auto tekee 3 MW tukitehoa hetkellilseen tarpeeseen. Jossain Aasiassa ihan mahdollinen tapaus.

Sähkötraktoreita odotellessa - eikös Fendtillä ole pieni sellainen? Traksan tyypillinen käyttö ei kyllä ole oikein akkuteknologiaa suosivaa, raskasta jatkuvaa tehontarvetta pitkään.

traktorikuski

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 378
Vs: palavat sähköautot

Löytyy, mm Eatonilta. Hinta on kyllä sellainen että tavallinen tallaaja tuskin semmoista hankkii. Paitsi jotkut joille muutamalla kymppitonnilla nyt ei ole minkäänlaista merkitystä. Noitahan käytetään myös kiinteistöjen varavirta- ja kuormantasauskäyttöön.

Eikö nuo Eatonin laitteet ole lähinnä varavirtajärjestelmiä? Niillä sähköauton lataaminen jää puolitehoille eikä oikein siihenkään ja hölmöä varastoida energiaa akkuun ja siitä vaihtovirraksi ja taas autossa takaisin tasavirraksi. Pitäisi olla sellainen purkki josta saa auton ladattua suoraan DC-latauksella asiallisella teholla, ei ehkä 100+ kW:lla mutta miksikäs ei vähän omakotitalon autotallin kolmivaihepistoketta reippaammin.

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26666
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: palavat sähköautot

Löytyy, mm Eatonilta. Hinta on kyllä sellainen että tavallinen tallaaja tuskin semmoista hankkii. Paitsi jotkut joille muutamalla kymppitonnilla nyt ei ole minkäänlaista merkitystä. Noitahan käytetään myös kiinteistöjen varavirta- ja kuormantasauskäyttöön.

Eikö nuo Eatonin laitteet ole lähinnä varavirtajärjestelmiä? Niillä sähköauton lataaminen jää puolitehoille eikä oikein siihenkään ja hölmöä varastoida energiaa akkuun ja siitä vaihtovirraksi ja taas autossa takaisin tasavirraksi. Pitäisi olla sellainen purkki josta saa auton ladattua suoraan DC-latauksella asiallisella teholla, ei ehkä 100+ kW:lla mutta miksikäs ei vähän omakotitalon autotallin kolmivaihepistoketta reippaammin.

Oikeassa olet . Noi virrantasaajat kyllä hyviä , miten latauksessa onnistuu en tiedä . Ajatuksesi on kyllä oikea .
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4573
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: palavat sähköautot

Löytyy, mm Eatonilta. Hinta on kyllä sellainen että tavallinen tallaaja tuskin semmoista hankkii. Paitsi jotkut joille muutamalla kymppitonnilla nyt ei ole minkäänlaista merkitystä. Noitahan käytetään myös kiinteistöjen varavirta- ja kuormantasauskäyttöön.

Eikö nuo Eatonin laitteet ole lähinnä varavirtajärjestelmiä? Niillä sähköauton lataaminen jää puolitehoille eikä oikein siihenkään ja hölmöä varastoida energiaa akkuun ja siitä vaihtovirraksi ja taas autossa takaisin tasavirraksi. Pitäisi olla sellainen purkki josta saa auton ladattua suoraan DC-latauksella asiallisella teholla, ei ehkä 100+ kW:lla mutta miksikäs ei vähän omakotitalon autotallin kolmivaihepistoketta reippaammin.

Ei välttämättä... Eaton on kanssa sellainen yrityshirviö josta ei saa edes tarjonnasta kuvaa kuin vahingossa.

Tuossa yksi latausratkaisu - tosin vähän isossa mittakaavassa. Systeemiin saa liitettyä niin hitaita AC-latureita kuin nopeita DC-pikalatureita jos niin halutaan, tehoa sisään energiavarastoon saadaan esim valtakunnan verkosta tai aurinkopaneeleista. Se että energiavarastosta voidaan syöttää kiinteistöä muutenkin ei estä latausratkaisuja.

https://www.eaton.com/no/en-gb/markets/buildings/how-we-drive-building-efficiency-and-safety/electric-charging/residential-ev-charging.html

Mutta on noita muitakin - googleen 'off-grid ev dc charging station' kertoo lisää. Vähemmän ehkä verkkokaupasta tilattavina valmiina ovelle toimitettavina paketteina, enemmänkin tarpeiden mukaan suunniteltuna ja räätälöitynä.

Pikalataus ei kuitenkaan ole tapahtuma jossa voidaan kytkeä tyhjä ja täysi akku tasavirtapiuhoilla yhteen. Käytännössä eri jännitesojen ja tehotasojen yhteensovittaminen vaatii muunnosasteiden käyttöä, eli käytännössä joka tapauksessa mennään tehoelektroniikalla DC --> AC --> DC, ainakin laturin sisällä . Varastoakkujen jännitteet ja kemiatkaan eivät välttämättä mitenkään kohtaa ajoneuvojen vastaavia, ja ajoneuvoissakin löytyy mallikohtaisesti eri jännitteitä, puhumattakaan akun varaustason mukaisesta vaihtelusta. Kennon jännnitehän voi vaihdella varaistason mukaan karkeasti vajaan voltin joten 100 kennon sarjassa eroa voi olla jo vajaat 100 V.
Laturi ja auton BMU (BatteryManagementUnit) keskustelevat koko ajan siitä mitä halutaan ja mitä voidaan saada, ja virtaa (jännitettä) säädellään latauksen edistyessä. Eli käytännössä vaikka tehon lähteenä olisi toinen DC-akku niin siitä tehdään aina kuitenkin toisenlaista DC:tä.  Ei ole juurikaan väliä onko alkupäässä toinen akku vai järeä 3-v AC-sähköverkko, tasasuuntaus on nykään helppo ja hyötysuhteeltaan hyvä; monimutkaisempi osuus laturissa on joka tapauksessa sama .

klapikasa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3226
Vs: palavat sähköautot
Eikö teslalla oo kans joku "halvan" sähkön aikana varaava akusto jonka sitten voi kalliin aikana purkaa vaikka auton lataukseen silleen että ei tarvii käyttää kalliin aikan sähköä. Hinta heilahdukset tosi isoja muualla.

  • Vieras
Vs: palavat sähköautot
Demarit voisivat käydä diskuteeraamessa Alit ja Ahmedit kaidalle polulle, kun kerran ovat toivottaneet asianomaiset kansankotiin tervetulleiksi.
muoks.

 Ahmedilla oli aika hyvää sallaattia mutta vähän laisesti kokin mielestä  , vieraat tosin söi herne soppaa ja pannareita  linjegaattanilla kun wettwrin ympäri fillareilla ajeltiin..  unkarilainen gulasshikin oli ja on ruokalistalla..mutta se on käteisellä maksettava..eurotkin käynee valuutasta ..siltamaksu sen sijaan tuleepostissa  jälki junassa..siis öster jööttalannissa..missä saa makkaraa ja vissyä yö myöhäällä kioskista..lähes ydin keskuksessa i peckar grilli..löytynee myös naamri aapisista.. ilman mainoskatkoja..sähköllä kulukee junat siellä..

pig24

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12443
Vs: palavat sähköautot
Sähkömopo saattaa kärsiä samoista ongelmista kuin nelipyöräiset. Tirolin Päivälehti on  ehtinyt kuvaamaan moponraatoa.  Mopo syttyi tuleen välittömästi pysäköinnin jälkeen. https://www.tt.com/artikel/30796787/elektro-mofa-ging-in-flammen-auf-25-feuerwehrleute-in-wiesing-im-einsatz

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 67959
Vs: palavat sähköautot
ja eiks nuo tasapainolautatkin syty palamaan?   muistelen uutista jossa meinas talo palaa..     kaikki mikä käy pelkällä sähköllä onkii aika riski,   net kun pitää tehä kiireellä ja mah. halvoiks.