Löytyy, mm Eatonilta. Hinta on kyllä sellainen että tavallinen tallaaja tuskin semmoista hankkii. Paitsi jotkut joille muutamalla kymppitonnilla nyt ei ole minkäänlaista merkitystä. Noitahan käytetään myös kiinteistöjen varavirta- ja kuormantasauskäyttöön.
Eikö nuo Eatonin laitteet ole lähinnä varavirtajärjestelmiä? Niillä sähköauton lataaminen jää puolitehoille eikä oikein siihenkään ja hölmöä varastoida energiaa akkuun ja siitä vaihtovirraksi ja taas autossa takaisin tasavirraksi. Pitäisi olla sellainen purkki josta saa auton ladattua suoraan DC-latauksella asiallisella teholla, ei ehkä 100+ kW:lla mutta miksikäs ei vähän omakotitalon autotallin kolmivaihepistoketta reippaammin.
Ei välttämättä... Eaton on kanssa sellainen yrityshirviö josta ei saa edes tarjonnasta kuvaa kuin vahingossa.
Tuossa yksi latausratkaisu - tosin vähän isossa mittakaavassa. Systeemiin saa liitettyä niin hitaita AC-latureita kuin nopeita DC-pikalatureita jos niin halutaan, tehoa sisään energiavarastoon saadaan esim valtakunnan verkosta tai aurinkopaneeleista. Se että energiavarastosta voidaan syöttää kiinteistöä muutenkin ei estä latausratkaisuja.
https://www.eaton.com/no/en-gb/markets/buildings/how-we-drive-building-efficiency-and-safety/electric-charging/residential-ev-charging.htmlMutta on noita muitakin - googleen 'off-grid ev dc charging station' kertoo lisää. Vähemmän ehkä verkkokaupasta tilattavina valmiina ovelle toimitettavina paketteina, enemmänkin tarpeiden mukaan suunniteltuna ja räätälöitynä.
Pikalataus ei kuitenkaan ole tapahtuma jossa voidaan kytkeä tyhjä ja täysi akku tasavirtapiuhoilla yhteen. Käytännössä eri jännitesojen ja tehotasojen yhteensovittaminen vaatii muunnosasteiden käyttöä, eli käytännössä joka tapauksessa mennään tehoelektroniikalla DC --> AC --> DC, ainakin laturin sisällä . Varastoakkujen jännitteet ja kemiatkaan eivät välttämättä mitenkään kohtaa ajoneuvojen vastaavia, ja ajoneuvoissakin löytyy mallikohtaisesti eri jännitteitä, puhumattakaan akun varaustason mukaisesta vaihtelusta. Kennon jännnitehän voi vaihdella varaistason mukaan karkeasti vajaan voltin joten 100 kennon sarjassa eroa voi olla jo vajaat 100 V.
Laturi ja auton BMU (BatteryManagementUnit) keskustelevat koko ajan siitä mitä halutaan ja mitä voidaan saada, ja virtaa (jännitettä) säädellään latauksen edistyessä. Eli käytännössä vaikka tehon lähteenä olisi toinen DC-akku niin siitä tehdään aina kuitenkin toisenlaista DC:tä. Ei ole juurikaan väliä onko alkupäässä toinen akku vai järeä 3-v AC-sähköverkko, tasasuuntaus on nykään helppo ja hyötysuhteeltaan hyvä; monimutkaisempi osuus laturissa on joka tapauksessa sama .